آیا واکسن زدن به معنی رها کردن پروتکل‌هاست؟

گروه اجتماعی الف،   4000217002 ۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

تاکنون بیش از یک میلیون و ۱۰۰ هزار دوز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است. آیا این افراد واکسینه شده می توانند پروتکل های بهداشتی را رها کنند؟ آیا واکسن زدن، مجوزی برای سفر رفتن و برداشتن ماسک ها است؟

آیا واکسن زدن به معنی رها کردن پروتکل‌هاست؟

به گزارش الف، بسیاری از کارشناسان و متولیان نظام سلامت تاکید دارند که تزریق واکسن کرونا، ایمنی فوری و دائمی ایجاد نمی کند. بنابراین به دلایل متعدد علمی باید سالمندانی که واکسن کرونا دریافت کرده اند، همچنان پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند. این اصل علمی شامل کادر درمان، افراد دارای بیماری های مزمن و همه افرادی می شود که در برابر کرونا واکسینه شده اند.

واکسن کرونا، ایمنی 100 درصدی نمی‌دهد

اغلب صاحبنظران نظام سلامت بر این نکته اتفاق نظر دارند که رها کردن پروتکل های بهداشتی بعد از واکسیناسیون کرونا می تواند هم به سلامت خودمان و هم به سلامت اطرافیان، آسیب بزند.

دکتر شهریار رضوانی، متخصص آسیب شناسی پزشکی در گفتگو با الف به اهمیت رعایت پروتکل های بهداشتی بعد از واکسن زدن اشاره می کند و می گوید: «هنوز دوز دوم واکسن برای خیلی از افراد واکسینه شده، تزریق نشده است. بنابراین هنوز خیلی از افراد واکسینه شده، ایمنی کامل ندارند. بدن به چند هفته زمان نیاز دارد که علیه ویروس، پادتن تولید کند. باید در نظر داشت که حتی بعد از تزریق دوز دوم واکسن هم ایمنی صددرصدی ایجاد نمی شود، زیرا تاثیر هیچ واکسنی صددرصد نیست. در برخی موارد بسیار اندک، حتی احتمال دارد که واکسن کرونا روی برخی افراد، موثر واقع نشود.»

او خاطرنشان می کند: «وقتی فردی واکسن کرونا دریافت می کند، حتی اگر به کرونا هم مبتلا شود، به احتمال بسیار قوی دچار عوارض حاد بالینی نمی شود. یعنی واکسن زدن به احتمال بسیار قوی، مانع از آن می شود که بیمار مبتلا به کرونا فوت کند. همچنین واکسن زدن به احتمال بسیار زیاد، مانع از آن خواهد شد که فرد حتی در صورت ابتلا به کرونا به بستری در بخش مراقبت های ویژه نیاز داشته باشد. این یافته ها درباره انواع واکسن کرونا، بسیار امیدوار کننده است. در عین حال باید این هشدار جدی را هم در نظر داشت که فرد حتی پس از تزریق واکسن کرونا هم ممکن است ناقل ویروس کووید 19 باشد. بنابراین اینکه فردی پس از واکسن زدن فکر کند که حالا می تواند ماسک ها را بردارد و مثل دوران قبل از کرونا رفتار کند، برداشت بسیار اشتباهی است. این کار می تواند سلامت اطرافیان را هم به خطر بیندازد.»

چه زمانی می‌توانیم ماسک‌ها را برداریم؟

اینکه دوباره مثل دوران قبل از کرونا به روال عادی زندگی برگردیم، آرزویی جهانی است. با توجه به واکسینه شدن بیش از یک میلیارد انسان در برابر کرونا، به نظر می رسد که روز به روز به تحقق این رویا، نزدیک تر می شویم.

دکتر وحید گلزاده، متخصص بیوشیمی بالینی هم در گفتگو با الف تصریح می کند: «تا وقتی حداقل 70 درصد جمعیت کشور در برابر کرونا واکسینه نشده اند، باید همچنان پروتکل های بهداشتی را با جدیت رعایت کرد. اگر فرد سالمندی بعد از تزریق واکسن کرونا احساس کند که حالا دیگر می تواند به مسافرت برود و یا بدون رعایت فاصله گذاری اجتماعی در اجتماعات غیرضروری حاضر شود، در آن صورت مطمئن باشد که سلامت خودش و اطرافیانش را به خطر انداخته است. ما با یک بیماری بسیار پیچیده و ناشناخته روبرو هستیم. اطلاعات محققان درباره رفتار ویروس کووید 19، جهش های متعدد آن و همچنین یافته های علمی درباره میزان اثربخشی واکسن کرونا، هنوز بسیار محدود است.»

همچنین او یادآور می شود: «با توجه به جهش های متعدد ویروس کووید 19، هنوز نمی دانیم که واکسن های موجود تا چه حد در برابر این جهش ها موثر هستند. بنابراین باید همچنان پروتکل های بهداشتی را رعایت کرد. حتی ابتلای چندباره به کرونا نیز ایمنی دائمی نمی دهد. در مورد واکسن ها نیز همینطور است و تزریق واکسن، ایمنی دائمی ایجاد نمی کند. به احتمال قوی، تاثیر واکسن های موجود کرونا بین شش ماه تا یکسال باشد. بعد از آن باید دوباره واکسن کرونا را تزریق کرد. در آن شکی نیست که واکسیناسیون عمومی می تواند رفته رفته ریشه کرونا را بخشکاند، اما اینکه هنوز 10 درصد جامعه هم واکسن دریافت نکرده باشند و ما بعد از تزریق واکسن کرونا به رها کردن پروتکل های بهداشتی روی بیاوریم، کاملا آسیب زننده است.»

اصل خودمراقبتی پس از واکسیناسیون 

وزارت بهداشت وعده داده است که تا پایان امسال، واکسیناسیون عمومی برای همه جمعیت کشور را تکمیل کند. کارشناسان تاکید دارند که تا زمان تحقق این وعده نباید رعایت پروتکل های بهداشتی، نادیده گرفته شود.

ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت هم بر ضرورت تداوم رعایت پروتکل‌ها، شش ماه یا یک سال بعد از واکسیناسیون کرونا تاکید دارد. او تصریح می کند: «حتی با تزریق واکسن نیز همچنان باید تا اطلاع ثانوی رفتارهای مناسب بهداشتی را رعایت کنیم، چون ممکن است این روند شش ماه یا یک سال طول بکشد. بنابراین رعایت اصول شش ماهه یا یکساله بسیار ضروری است. تا زمانی که ایمنی جمعی با واکسن حاصل نشود و حتی سه الی چهار ماه هم دوران آرامی را تجربه کرده باشیم، باز امکان دارد با بی‌احتیاطی دوباره شرایط تشدید شود. دیگر کشورها معمولا این ایمنی با واکسن را در افق یک ساله می‌بینند.»

همچنین مهرداد روانشاد، استاد دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تربیت مدرس هم تاکید می کند: «حتی برخی کشورها باوجود واکسیناسیون سراسری نزدیک به ۱۰۰درصد نیز همچنان پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند، ماسک می‌زنند و فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت می‌کنند. واکسیناسیون سراسری به معنای پایان این بیماری نیست. جهش این ویروس، وضعیت مصونیت در مقابل بیماری را به طور مداوم تغییر می‌دهد.»

علیرضا صراف، معاون دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد هم تصریح می کند: «با توجه به واکسیناسیون گروه‌های مختلف اجتماعی، یادآوری این نکته ضروری است که این واکسیناسیون بخشی از یک پیشگیری است، نه خود درمان. بنابراین بعد از واکسیناسیون هم رعایت همه موارد بهداشتی تذکر داده شده در گذشته، حائز اهمیت است. واکسن‌های تزریقی به معنای ایمنی 100 درصد نیست. یعنی نباید این گونه تصور شود که با تزریق واکسن کاملا ایمن هستیم و دیگر نیازی به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی نیست. همچنان بهترین کار، رعایت کامل اقدامات پیشگیرانه است که تا پایان بحران کرونا باید این وضعیت تداوم یابد.»

از هفته های آینده، قرار شده است فرآیند واکسیناسیون سایر سالمندان کشور نیز ادامه پیدا کند. اینکه بعد از واکسیناسیون نباید پروتکل های بهداشتی را کنار گذاشت، نکته بسیار حیاتی است که رسانه ها باید این اطلاعات مهم را در سطح گسترده تری در اختیار سالمندان قرار دهند تا آنها درباره ضرورت خودمراقبتی پس از واکسیناسیون، آگاهی بیشتری داشته باشند.