نشریه آمریکایی: به حمایت از عربستان در جنگ یمن پایان دهید

گروه ترجمه الف،   4000213003

یک نشریه آمریکایی می نویسد با وجود سخنان "عامه پسندانه" جو بایدن برای لزوم پایان دادن به جنگ یمن، سیاست های جدید واشنگتن این پیام را به عربستان داده است که می تواند به تهاجم خود ادامه دهد.

نشریه آمریکایی: به حمایت از عربستان در جنگ یمن پایان دهید

به گزارش الف، نشنال اینترست در مقاله ای به قلم "نیک دانبی" نوشت دلیل بی اعتمادی انصارالله به پیشنهاد آتش بس اخیر عربستان در یمن، ادامه حمایت های واشنگتن در عملیات تهاجمی ریاض بوده است. 

<< در دنیای تجارت گفته می شود، "کمتر وعده بدهید و بیشتر عمل کنید"، در این صورت است که دستاوردهایتان سر به فلک می کشد. همین قانون در هنر جنگ هم صدق می کند. "محمد بن سلمان"  این قانون طلایی را در یمن نقض کرد. و همان طور که پیش بینی می شد، نه او و نه پادشاهی سعودی هیچ دستاوردی در یمن نداشته اند. 

از زمان آغاز جنگ یمن در مارچ 2015، آمریکا مانند یک بانک عمل کرده و به سعودی ها چک سفید داده است تا جنگ علیه حوثی ها را ادامه دهند. ارائه کمک های اطلاعاتی، حمایت های تدارکاتی، اطلاعات هدف زنی، سوخت گیری حین پرواز و فروش میلیون ها دلار سلاح، از جمله کمک هایی است که واشنگتن در جنگ یمن به ریاض ارائه کرده است. اما شش سال پس از این مناقشه، سعودی ها به اهداف اولیه خود در جنگ نرسیده اند. حوثی ها شکست نخورده باقی مانده اند و دولت تحت حمایت عربستان در یمن، همچنان در تبعید و در آشفته بازار است. در عوض،  جنگ یمن به بحرانی انسانی دامن زده است که در آن حدود 230 هزار نفر کشته و چهار میلیون نفر دیگر آواره شده اند. ریاض بیش از موجودی، از حساب خود در آمریکا برداشت کرده است. و زمان آن فرا سیده است که آمریکا بخواهد وام خود را پس بگیرد. 

"جو بایدن" رئیس جمهور آمریکا در فوریه گذشته و هنگام کارزارهای انتخاباتی اش، جمله ای عامه پسند گفته بود: جنگ عربستان در یمن باید "پایان یابد." او برای تحقق این خواسته، دو ابتکار پیشنهاد کرد: نخست، پایان دادن به "تمام حمایت های آمریکا در عملیات تهاجمی"، از جمله فروش تسلیحاتی. و دوم انتصاب نماینده ای ویژه برای برقراری صلح در یمن. 

از آن زمان تاکنون، کاخ سفید برای کاهش حمایت های آمریکا از جنگ عربستان در یمن، چند راهکار مشخص ارائه کرده است. اما رئیس جمهور بایدن در حقیقیت با اشاره به آن چه که حملات و تهدیدات "نیروهای حمایت شده از ایران در چندین کشور" علیه عربستان نامید، ابهامی سیاسی ایجاد کرده است. زیرا حوثی ها هم جز این گروه ها می شوند. بایدن همچنین قول داده است " به عربستان برای دفاع از حاکمیت، تمامیت ارضی و مردمش کمک کند." اما خط مرزی میان حمایت های دفاعی و تهاجمی، بسیار برجسته است که دولت بایدن نه تنها باید آنها را مشخص بلکه صراحتا اعلام کند. نگران کننده ترین مساله آن است که کاخ سفید، طرح خود را برای پایان دادن به عملیات تهاجمی و مساله تعیین یک نماینده، دو مساله مجزا می داند. در حالی که این دو با هم کاملا مرتبط هستند ولی همچنان بسیاری از ابعاد طرح بایدن، نامشخص است...

با اعلام سیاست جدید بایدن در خصوص جنگ یمن، زمان تجدید نظر سیاسی در این زمینه از دست رفت. انتقاد ضمنی از عربستان که هیچ تغییر محسوسی در حمایت های آمریکا را درپی نداشت، این علامت را به ریاض می دهد که این "سیاست" جدید چیزی بیش از ژستی صوری برای رای دهندگان سرخورده آمریکایی نیست. یعنی جنگ مثل قبل ادامه می یابد. 

اگر دولت بایدن در خصوص پایان دادن به نقش آمریکا در این جنگ مصمم است، باید تصمیمی قطعی گرفته و جزییات کنار کشیدن خود را اعلام کند. نباید فروش تسلیحات را به عربستان و امارات عربی متحده صرفا معلق، که باید آن را لغو کند. این مساله باید شامل فروش جنگنده های  F-35 و مهمات دقیق زن هم باشد. باید اعلام کند که دیگر هرگز به هواپیماهای سعودی و دیگر اعضای ائتلاف جنگی سوخت رسانی نخواهد کرد، دیگر از حوثی ها اطلاعات جمع آوری نکرده و مواضع آنها هدف قرار نخواهد داد، دیگر میزبان هواپیماهای نیروی هوایی سلطنتی عربستان نخواهد بود که بتوانند به یمن حمله کنند. باید راهکارهای موثر آمریکا را در تشدید محاصره زمینی، هوایی و دریایی شناسایی کرده، به آنها پایان دهد. محاصره یمن هیچ ارزش دفاعی برای عربستان ندارد. بایدن و تیمش باید به فکر کاهش حمایت های لجستیک از نیروی هوایی سلطنتی عربستان و همچنین آموزش نیروهای نظامی آن باشند. بایدن همچنین باید شاخص های همکاری آتی آمریکا را با عربستان، مرزبندی کند... 

رئیس جمهور بایدن پس از تعلیق مبهم حمایت "از عملیات تهاجمی"، گام دوم را با انتصاب "تیم لندرکینگ" به عنوان نماینده ویژه آمریکا در امور یمن، برداشت. کاخ سفید تاکنون این اقدامات را دو ابتکار موازی اما مجزا درنظر گرفته است. یکی درخصوص جنگ، دیگری صلح. یکی در خصوص مجبور کردن سعودی ها به پایان جنگ، دیگری برای ترغیب حوثی ها به مذاکره. اما برای رسیدن به نتایج مثبت در یمن، تیم بایدن باید همه این تلاش ها را با هم مرتبط ببیند. کاهش جنگ افروزی عربستان با اعلام آشکار جزییات کناره گیری آمریکا از جنگ یمن، حوثی ها را به سمت مذاکره سوق خواهد داد... 

حوثی ها که پیشنهاد اخیر عربستان را برای آتش بس سراسری رد کرده اند، از حضور در مذاکرات صلح خودداری می کنند نه به خاطر ماهیت ناکافی آن، بلکه به خاطر تداوم حمایت آمریکا از عربستان. "عبدالمجید الحنش" مذاکره کننده حوثی ها می گوید، "واشنگتن همچنان کمک های چشمگیری به سعودی ها می کند. به همین دلیل است که ما به شدت مراقبیم و همچنان منتظریم تا ببینیم آیا آنها می خواهند واقعا برای پایان دادن به این تجاوز علیه ما، اقدامی واقعی انجام دهند. هرگونه مذاکره پس از آن صورت خواهد گرفت."  

حوثی ها باید اطمینان یابند که عربستان قادر نخواهد بود دیگر تلاش های جنگ افروزانه اش را "تشدید کند"  یا آنها "گسترش" نخواهد داد. پایان دادن به حمایت های آمریکا در تهاجم عربستان به یمن، می تواند به این مساله کمک کند.  

پس رئیس جمهور بایدن باید تصمیم گرفته، جزییات پایان دادن به نقش تهاجمی آمریکا را در یمن مشخص و آنها را اعلام کند. به این ترتیب سایر کشورهای ائتلاف نیز مانند واشنگتن عمل خواهند کرد. ائتلافی که به تلاش ها علیه جنگ افروزی عربستان منجر خواهد شد و پیروزی آنها را غیرممکن خواهد ساخت. این پیامی است برای حوثی ها که نشان می دهد عربستان در موقعیت واقعی برای مذاکرات قرار دارد.

مهم تر از همه، این تلاش ها می تواند کشور جنگ زنده یمن را به تدریج در مسیر صلح قرار دهد.