مُسکن موقت برای کاهش درد مزمن قیمت سرسام آور مسکن

گزارش بازرگانی،   4000211056

به گزارش سایت بانکی، شاید سه سال قبل می شد با ودیعه اجاره مسکن در شرق تهران، آپارتمانی کوچک و نقلی در جنوب غرب تهران خرید. آپارتمانی که دیگر مالک آن بودی و نیازی نبود تا دلهره موعد تخلیه و افزایش اجاره مسکن از سوی صاحب خانه را داشته باشی. آن زمان می شد حتی یک سوم قیمت مسکن را هم وام گرفت. اما در حال حاضر  پرداخت وام مسکن به عنوان مسکنی موقت برای کاهش درد مزمن قیمت سرسام آور مسکن، عمل می کند.

علیرضا. پ متاهل و دارای یک فرزند است، او چند سالی است که در فکر خرید سقفی برای ادامه زندگی خود، همسر و فرزند خردسالش است. با اندک پولی که در این سال ها جمع آوری کرده می تواند یک خانه 40 متری بخرد اما آخر این متراژ برای سه نفر کم است. پس تصمیم گرفته مبلغی را وام بگیرد تا بلکه بتواند خانه ای بزرگتر دست و پا کند.

یکی از شرایط اصلی برای دریافت وام مسکن این است که واحد خریداری شده می‌بایست زیربنایی کمتر از ۱۰۰ متر مربع داشته باشد و وام مسکن به واحد‌های بزرگتر تعلق نمی‌گیرد. مدت بازپرداخت وام می‌تواند تا ۱۵ سال تعیین شود. همچنین سود پرداختی برای وام سالیانه ۹.۵ درصد تعیین شده است.

خرید برگه تسهیلات مسکن

برای دریافت وام لازم است تا به نسبت وام مورد نیاز، برگه ممتاز تسهیلات وام مسکن از بازار بورس خریداری کنید. مبلغی که برای خرید این برگه‌ها صرف می‌شود، حداقل معادل یک دهم مبلغ وام خواهد بود. بنابراین اگر وام دریافتی ۱۰۰ میلیون تومان باشد، حداقل ۱۰ میلیون تومان و اگر وام دریافتی ۸۰ میلیون تومان باشد، حداقل ۸ میلیون تومان بیشتر بابت خرید این برگه‌ها صرف خواهد شد.

با خرید هر برگه، مبلغ ۵۰۰ هزار تومان وام قابل دریافت است. برای مثال جهت دریافت ۱۰۰ میلیون وام، باید ۲۰۰ برگه خریداری کنید. به عبارت دیگر با توجه به اینکه مبلغ کمتری از وام در نهایت به دست شما می‌رسد، سودی که بابت دریافت وام می‌پردازید، حدود ۴ درصد بیشتر از مبلغی است که به طور رسمی اعلام می‌شود.

اگر نمی‌خواهید با خرید برگه ممتاز، تسهیلات دریافت کنید، می‌بایست مبلغی را در بانک سپرده گذاری کنید و مدتی منتظر بمانید تا بتوانید وام مورد نظر را دریافت کنید. به ازای هر مبلغی که بخواهید وام دریافت کنید، نیمی از مبلغ را به مدت یک سال می‌بایست در بانک سپرده‌گذاری کنید. برای مثال برای دریافت ۱۰۰ میلیون تومان وام، می‌بایست مبلغ ۵۰ میلیون تومان را به مدت یک سال در بانک سپرده کنید.

علاوه بر وام مسکن، وام دیگری نیز همراه با وام مسکن قابل دریافت است که وام جعاله نام دارد و در حال حاضر با سود ۱۷.۵ درصد عرضه می‌شود. این وام به عنوان تعمیرات خانه شناخته می‌شود ولی در حقیقت ابزاری برای افزایش قدرت خرید به حساب می‌آید. مقدار این وام برای هر واحد مسکونی ۴۰ میلیون تومان است. برای دریافت وام جعاله تعمیرات هم لازم است، سپرده‌گذاری انجام شود یا اوراق وام از بازار بورس خریداری شود که البته با توجه به سود بیشتر این وام نسبت به وام مسکن، قیمت برگه‌های دریافت وام جعاله به مراتب کمتر از وام مسکن است.

اما آیا این وام می تواند در خانه دار کردن اقشار کم درآمد تاثیر گذار باشد؟ حسن بختیاری عضو هیات مدیره شرکت تعاونی انبوه سازی و تولید مسکن مروارید شرق فاخر با مقایسه نحوه ارائه تسهیلات بانکی در ایران و سایر کشورها، گفت: در سایر کشورها متقاضی می‌تواند تا سقف 70 درصد قیمت ملک را از محل تسهیلات بانکی پرداخت کند. این در حالیست که مثلا در مناطق جنوبی شهر تهران که قیمت آپارتمان ها بسیار ارزانتر از دیگر نقاط شهر است، تسهیلات بانکی تنها می‌تواند 30 تا 50 درصد قیمت خرید یک واحد آپارتمان را پوشش دهد.

وی با اشاره به اینکه بخش صنعت ساختمان و مسکن سهم بسیار اندکی از کل تسهیلات بانکی را در هر سال به خود اختصاص می دهد، افزود: با وجود اینکه این صنعت بخش بزرگی از چرخ اقتصاد کشور را در بر دارد، اما متاسفانه نسبت به سایر بخش ها از حمایت بسیار کمتری برخوردار است .

این کارشناس عمران و امور شهرداری و ثبتی با اشاره به اینکه شرایط فعلی ارائه تسهیلات هیچ توجیهی در حل مشکلات صنعت ساختمان ندارد، تاکید کرد: در حال حاضر به‌طور مثال یک واحد اپارتمان 8 سال ساخت با متراژ  100 متر مربع در منطقه 2 حدود 5 میلیارد تومان قیمت گذاری می شود در صورتیکه سقف تسهیلات بانکی برای خرید این ملک 400 میلیون تومان است.

عضو هیات مدیره شرکت تعاونی انبوه سازی و تولید مسکن مروارید شرق فاخر افزود: آمارها نشان می دهد سهم تامین منابع مالی ساخت پروژه های مسکونی از محل تسهیلات بانکی به 20 درصد هم نمی رسد در حالی که در بیشتر کشورها، بانک ها در این حوزه تا 70  درصد از هزینه های ساخت را در قالب تسهیلات ارزان قیمت و بعضا طولانی مدت، برای سازندگان و مجریان طرح ها فراهم می‌سازند.

بختیاری با تاکید بر اینکه سازنده یک بازوی اجرایی است و نمی تواند 100 درصد هزینه های یک پروژه را تامین کند، خاطر نشان کرد: اگر مقرر است وام مسکن در خرید ملک دخیل باشد، منطقی‌تر این است که سازندگان بتوانند در ابتدای هر پروژه قرارداد تامین منابع مالی با بانک ها را منعقد کنند، این امر باعث می‌شود که پس از اتمام دوره ساخت و پرداخت سود دوره مشارکت توسط سازنده مبلغ تسهیلات به‌صورت فروش اقساطی روی واحدهای احداثی تقسیم شود و خریدار با حداقل توان اولیه نسبت به خرید آن اقدام کند.

اسفندماه سال گذشته نمایندگان مردم در خانه ملت طرحی را در مجلس به تصویب رساندن که به موجب آن

خانوارهایی که در سال ۹۹ و ۱۴۰۰ صاحب فرزند سوم می‌شوند می‌توانند وام خرید ۷۰ میلیون تومانی مسکن را دریافت کنند. البته این وام تنها به خانوارهایی پرداخت می‌شود که صاحب فرزند سوم شوند و فاقد مسکن باشند. این طرح با اولویت مناطق محروم اجرا می‌شود و بودجه در نظر گرفته شده برای آن یک هزار میلیارد تومان است.

البته این وام تنها به خانوارهایی پرداخت می‌شود که صاحب فرزند سوم شوند و فاقد مسکن باشند. این طرح با اولویت مناطق محروم اجرا می‌شود و بودجه در نظر گرفته شده برای آن هزار میلیارد تومان است.

این اولین باری نیست که نمایندگان مجلس، در بودجه طرح‌هایی را برای حمایت از فرزندآوری خانوارها تصویب می‌کنند. اما سوال اینجاست که با این وام ۷۰ میلیونی خرید مسکن، چند متر خانه در تهران می‌توان خرید؟ بر اساس آخرین گزارش مرکز آمار ایران، متوسط قیمت خانه در تهران بیش از متری ۲۸ میلیون تومان است. بر این اساس با وام ۷۰ میلیون تومانی پیشنهادی مجلس، یک خانواده تنها می‌تواند ۲٫۵ متر خانه بخرد.

مجلس اعلام کرده این وام با اولویت مناطق محروم پرداخت می‌شود. اما با این وام در دیگر استان‌ها چند متر خانه می‌توان خرید؟ کمترین قیمت مسکن مربوط به استان های کهکیلویه و بویر احمد و ایلام است که هر متر زمین در این 2 استان به تزتیب ۳٫۲ و ۴ میلیون تومان قیمت دارد. اما در این استان ها هم با این وام نمی‌توان بیشتر از ۲۰ متر از یک واحد مسکونی را خرید. این همان نکته‌ای است که بسیاری از مردم بر آن تاکید می‌کنند و می‌گویند چنین مشوق‌هایی نمی‌تواند موثر و کارامد باشد.

با این اوصاف مستاجرانی که سودای خرید خانه در سر دارند باید منتظر تصویب افزایش پرداخت وام و یا ارائه طرح های تشویقی از سوی مجلس شورای اسلامی باشند تا بتوانند گامی در جهت تامین مسکن که یکی از احتیاجات ضروری خانواده ها محسوب می شود، بردارند.