آیا ۱۴۰۰، سال گشایش بازار خودرو است؟ + جدول قیمت امروز

گزارش بازرگانی،   4000208045

صنعت خودروی کشور در سال‌های 98 و 99 روزهای سختی را پشت سر گذاشت. در داخل کشور، مدیریت بازار خودرو به شکل درستی صورت نمی‌گرفت و تحریم‌های خارجی نیز از بیرون مزید بر علت شده بود تا صنعت خودروی کشور نه‌تنها به جلو قدم برندارد بلکه در بخش‌هایی دچار پسرفت و عقب‌ماندگی شود؛ اما آیا این شرایط در سال 1400 نیز ادامه پیدا خواهد کرد؟

برای پاسخ به این سوال باید متغیرهای مختلفی را موردبررسی قرار داد. متغیرهایی که شناور هستند و از طرفی نمی‌توان با قطعیت در مورد آن‌ها سخن گفت. بااین‌وجود، در این مقاله با توجه به تحلیل‌های کارشناسان و پیش‌بینی‌ها در مورد امکان کاهش قیمت خودرو در سال 1400 صحبت کنیم.



( قیمت روز خودرو را به‌صورت لحظه‌ای با استفاده از ابزار قیمت https://www.hamrah-mechanic.com/carprice/ ببینید. )



آیا کاهش قیمت خودرو محقق خواهد شد؟

پیش‌بینی قیمت نهایی خودرو در بازار خودروی ایران برای یک بازه زمانی کوتاه‌مدت نیز سخت است، چه برسد به پیش‌بینی قیمت‌ها در یک بازه زمانی یک‌ساله. عوامل مختلفی که بر قیمت خودرو در بازار ایران نقش دارند باعث می‌شوند که حتی تحلیل‎گران اقتصادی نیز در پیش‌بینی قیمت‌ها با مشکل روبرو شوند؛ اما شاید بتوان با توجه به داده‌های احتمالی، روند تقریبی قیمت‌ها را پیش‌بینی کرد. با توجه به آنچه کارشناسان می‌گویند، نمی‌توان انتظار داشت که قیمت خودرو در سال 1400 با ریزش گسترده‌ای همراه باشد اما اگر برخی شروط بر بازار خودروی کشور حکم‌فرما شوند، می‌توان یک سیر نزولی با شیب کم را برای قیمت خودرو در سال 1400 پیش‌بینی کرد؛ اما این شروط چه هستند؟

1. تعادل در نظام عرضه و تقاضا

میزان حجم تولید خودروسازان، نکته بسیار مهمی در تعیین قیمت خودرو است. به نظر می‌رسد که مهم‌ترین عامل کاهش‌دهنده قیمت خودرو در وضعیت کنونی بازار ایران، ورود خودروی بیشتر به بازار است. طبیعتا این تزریق خودرو نباید به شکلی باشد که منجر به بر هم خوردن تعادل بین عرضه و تقاضا شود. زمانی که شرکت‌های خارجی به دلیل افزایش تحریم‎ها از بازار خودروی ایران خارج شدند، فشار زیادی بر شرکت‌های خودروسازی داخلی وارد شد زیرا قطعات موردنیاز این شرکت‌ها تامین نمی‌شد و به همین جهت حجم تولید این شرکت‌ها به شکلی عجیب کاهش یافت. افت تیراژ تولید باعث افزایش تقاضای غیرواقعی و درنهایت افزایش قیمت خودرو شد. اوج‌گیری پدیده واسطه‌گری نیز در پی همین کاهش تولید رخ داد. اگر خودرو به اندازه کافی تولید شود و به‌راحتی در دسترس باشد و قیمت مناسبی داشته باشد، مشتری نیازی نمی‌بیند که برای خرید خودرو به جای نمایندگی‌ها به کف بازار مراجعه کند.

2. عدم قیمت‌گذاری دستوری توسط دولت

آیا اعمال قیمت دستوری از سوی دولت، روشی کارآمد برای کنترل قیمت‌هاست؟ پاسخ کارشناسان امر به این سوال، یک جواب مشخص نیست. برخی معتقدند در بازار کاملا انحصاری خودرو در ایران، این نوع اعمال قیمت امری ضروری است. از سوی دیگر بسیاری به این نوع روش قیمت‌گذاری انتقاد دارند. این کارشناسان بر این باورند که اعمال قیمت دستوری باعث بسته شدن دست و پای تولیدکننده می‌شود، مخصوصا در بازاری که بسیار ملتهب است و میزان تورم بالایی دارد. این تحلیل‎گران بیان می‌کنند که با این شیوه قیمت‌گذاری، تولیدکننده نمی‌تواند تولید بالایی داشته باشد که همین موضوع درنهایت منجر به شکل‌گیری حباب قیمتی در بازار می‌شود. یکی از مشکلات دیگری که کاهش میزان تولید در پی دارد، افزایش بدهی‌های خودروسازان است. به‌عنوان‌مثال، در حال حاضر خودروسازان مبلغی نزدیک به 10 هزار میلیارد تومان به واحدهای تولیدی قطعه‌سازی بدهکارند. به گفته این کارشناسان، عدم اعمال قیمت از سوی دولت باعث می‌شود که واسطه گران نیز دیگر مجالی برای مانور دادن در بازار خودروی کشور نداشته باشند. واسطه‌گرانی که باعث بروز یک رانت 100 هزار میلیارد تومانی در بازار خودروی ایران شده‌اند.

3. گشایش بین‌المللی

لغو تحریم‌ها برای مشتریان، قطعه سازان و شرکت‌های خودروسازی و به‌طورکلی صنعت خودروی کشور خبری بسیار دل‌چسب خواهد بود. شرکت‌های خودروسازی از زمان خروج شرکای خارجی‌شان از صنعت خودروی ایران با مشکلات بسیاری مواجه بوده‌اند. لغو تحریم‌ها باعث افزایش کیفیت تولیدات خودروسازان و واحدهای تولیدی قطعه‌سازی خواهد شد. همچنین خودروسازان با لغو تحریم، این فرصت را پیدا می‌کنند که روی بخش توسعه و تحقیق، سرمایه‌گذاری بیشتری انجام دهند. به‌علاوه انتظار می‌رود که با بهبود روابط بین‌المللی کشور شاهد افت قیمت نهایی محصولات باشیم. در حال حاضر با توجه به نرخ بالای دلار و یورو، این مشتریان هستند که بار اصلی هزینه‌های بالای خودروسازان را به دوش می‌کشند. لغو تحریم‌ها باعث می‌شود که آرامش و ثبات را بار دیگر در بازار خودروی کشور شاهد باشیم. همچنین انتظار می‌رود که با گشایش بین‌المللی، خودروهای خارجی باکیفیت نیز دوباره وارد جاده‌های ایران شوند.

ابزار قیمت روز خودرو همراه مکانیک با بیش از 10 میلیون بازدید ماهانه در سایت و اپلیکیشن، قیمت روز خودروها را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد. با کمک این ابزار می‌توانید قیمت خودرو کارکرده را باتوجه به میزان کارکرد، بیمه و عمر، نقاط رنگ‌شدگی یا تعویض‌شدگی ببینید و برآورد قیمت مناسبی داشته باشید. اطلاعات این ابزار نیز به‌صورت روزانه از سطح بازار جمع‌آوری شده و در ابزار آپدیت می‌شود.

در ادامه جدول قیمت روز خودروهای محبوب داخلی در تاریخ 8 اردیبهشت 1400 که با کمک این ابزار تهیه شده را با هم می‌بینیم:

مدل خودرو

قیمت در بازار (تومان)

پژو 405 بنزینی GLXمدل 1399

177.000.000

پژو پارس معمولی مدل 1400

211.000.000

پژو پارس اتوماتیک مدل 1399

300.000.000

پژو 206 تیپ 2 مدل 1400

191.000.000

پژو 206 تیپ 5 مدل 1399

241.000.000

سمند ال ایکس مدل 1400

180.000.000

سمند ال ایکس EF7 مدل 1400

210.000.000

سمند سورن Elx مدل 1399

220.000.000

رانا LX مدل 1399

194.000.000

رانا پلاس مدل 1400

226.000.000

هایما S7 توربو پلاس مدل 1400

685.000.000

پژو 207 I دستی مدل 1400

270.000.000

پژو 207 I اتوماتیک مدل 1400

390.000.000

دنا دنده‌ای مدل 1400

257.000.000

دنا پلاس توربو اتوماتیک مدل 1400

415.000.000

دنا پلاس توربو 4 ایربگ مدل 1400

348.000.000

پژو 2008 مدل 1399

830.000.000

آریو اتوماتیک S300 مدل 1398

291.000.000

پراید 111 SEمدل 1399

118.000.000

پراید 131 SEمدل 1399

103.000.000

پراید 132 SEمدل 1398

102.000.000

پراید 151 SEمدل 1400

115.000.000

تیبا 2 پلاس مدل 1399

134.000.000

تیبا 2 EXمدل 1400

127.000.000

تیبا  SXمدل 1400

119.000.000

چانگان CS35 اتوماتیک مدل 1398

418.000.000

کوییک دنده‌ای مدل 1400

142.000.000

کوییک R دنده‌ای مدل 1400

147.000.000

کوییک R پلاس مدل 1399

147.000.000