عراقچی در گفت‌وگو با پرس تی وی:  چین و روسیه تقریبا در همه موارد با ما همراهند/ تحریم‌های کاتسا هم باید لغو شود

گروه سیاسی الف،   4000208001

رئیس هیئت مذاکره کننده ایرانی در وین از همسانی مواضع چین و روسیه با ایران ابزار رضایت کرد و گفت: قبل از جلسه امروز ( سه شنبه) کمیسیون مشترک در گفت‌وگوهای دو و سه جانبه با هیئت‌های چینی و روسی متوجه شدیم تقریبا در همه موارد با آنها اشتراک مواضع داریم.

 عراقچی در گفت‌وگو با پرس تی وی:  چین و روسیه تقریبا در همه موارد با ما همراهند/ تحریم‌های کاتسا هم باید لغو شود

عباس عراقچی در گفت‌وگو با پرس تی وی تاکید کرد تمام تحریم‌هایی که بعد از اجرایی شدن برجام وضع شده اند؛ چه آنها که در دوره اوباما و چه آنها که در دوره ترامپ وضع شده‌اند، باید لغو شوند. 

رئیس هیئت مذاکره کننده ایرانی در وین، امروز در پایان دور جدید گفت‌وگوهای کمیسیون مشترک برجام در پاسخ به سؤال خبرنگار پرس تی وی درباره تحریم‌های موسوم به «کاتسا» تایید کرد که ایران بر لغو همه تحریم‌ها از جمله کاتسا تاکید دارد.

عراقچی در حالی به این نکته تصریح کرد که پرس وی تی وی نیز قبلا به نقل از منابع آگاه خبر داده بود ایران خواستار لغو همه تحریم‌های بعد از اجرایی شدن برجام است که شامل تحریم‌های آیسا و ویزا نیز می‌شود.  
عراقچی به خبرنگار شبکه پرس تی وی، در باره ترتیبات اقدامات آمریکا و ایران تاکید کرد: مواضع ما هیچ تغییری نکرده است. آمریکا ابتدا باید همه تحریم‌ها را لغو کند و ایران تنها پس از راستی آزمایی لغو تحریم‌های آمریکا، به تعهدات برجامی خود بازمی‌گردد. 

 عراقچی افزود: این موضع ایران تغییر نخواهد کرد. 

 وی در عین حال با اشاره به کارگروه سوم کمیسیون مشترک که از فردا در وین آغاز به کار می‌کند و پیش‌تر با عنوان کارگروه ترتیبات و توالی (sequence) شناخته می‌شد، گفت: این کمیسیون بر روی اقدامات عملی یا (practical arrangements) متمرکز خواهد شد. 

عراقچی ادامه داد: وظایف این کارگروه علاوه بر بررسی نحوه راستی آزمایی و مدت زمان آن، تعیین «جدول زمانی» اقدامات همه طرف‌ها برای انجام تعهداتشان خواهد بود. 

رئیس هیئت مذاکره کننده ایرانی در پاسخ به سؤال پرس تی وی در خصوص تحریم‌های موسوم به چرخه دلار یا U-turn که مانع اصلی تعاملات بانکی ایران و مانع بزرگ بهره‌مندی ایران از منابع برجام است و اینکه آیا ایران برداشته شدن این تحریم‌ها را نیز مطالبه کرده، گفت: بررسی این موضوع را باید به کارشناسان بسپاریم. 

وی در عین حال اضافه کرد: در حال حاضر در حال ارکردن بر روی موضوع «تبدیل پول‌های مختلف» هستیم. 

معاون سیاسی وزیر امور خارجه با تأکید مجدد بر اینکه ایران نمی‌پذیرد که گفت‌وگوها بدون نتیجه ادامه یابد، گفت: اگر احساس کنیم سایر طرف‌ها جدیت لازم را ندارند، گفت‌وگوها را متوقف می‌کنیم. 

مذاکره کننده ارشد ایرانی در نشست وین گفت: هنوز به این نتیجه نرسیده‌ایم. 

رئیس هیئت ایرانی حاضر در کمیسیون مشترک برجام اضافه کرد: تصمیم گرفتیم کار دو کارگروه قبلی که یکی موضوع تحریم‌های آمریکا و دیگری اقدامات هسته‌ای ایران را بررسی می‌کند، فشرده‌تر شود.