انتقاد مرعشی از آشنا درباره فایل صوتی ظریف/ ورود رسمی رستم قاسمی به انتخابات/ وعده آیت‌الله جنتی درباره بررسی صلاحیت نامزدهای ریاست جمهوری

گروه سیاسی الف،   4000207085 ۱۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار فراوانی در رسانه ها منتشر می شود که دنبال کردن آنها حتی برای آنان که اهل مطالعه اخبار هستند کار را دشوار می‌کند. بسته خبری- تحلیلی الف با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل های صورت گرفته در این زمینه مخاطبان خود را از مهمترین وقایع روز آگاه می‌کند.

انتقاد مرعشی از آشنا درباره فایل صوتی ظریف/ ورود رسمی رستم قاسمی به انتخابات/ وعده آیت‌الله جنتی درباره بررسی صلاحیت نامزدهای ریاست جمهوری

آخرین آمار کرونا در ایران

مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت اعلام کرد از دیروز تا امروز ۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲۰ هزار و ۹۶۳ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که سه هزار و ۳۸۶ نفر از آنها بستری شدند.

 مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به دو میلیون و ۴۳۸ هزار و ۱۹۳ نفر رسید.

 متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۴۶۲ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۷۰ هزار و ۵۳۲ نفر رسید.

بیشتر بخوانید:

وزیر بهداشت: کرونای آفریقایی به ایران رسید/ صدای پای ویروس هندی نزدیک است

آغاز فاز دوم واکسیناسیون کرونا/ چه کسانی در اولویت ۲ واکسینه می‌شوند؟

***

واکنش عباس عبدی به انتشار گفتگوی ظریف

عباس عبدی، تحلیلگر سیاسی درباره فایل صوتی ظریف در اعتماد نوشت: «متاسفانه اجراي اين گفت‌وگو در قالب طرح تاريخ شفاهي نه فقط غيرعلمي بود، بلكه غيرمعقول هم بود. علت آن بسيار روشن است. بازتاب گسترده اين سخنان نشان مي‌دهد كه موضوعات آن به تاريخ نپيوسته‌اند و همچنان در سياست و امور روزمره زنده هستند...

اشتباه بعدي تصور آنان از امكان محرمانه ماندن بخش‌هايي از متن گفت‌وگو است. اين امكان اگرچه و به لحاظ منطقي وجود دارد ولي با ساختار نهاد برگزاركننده بايد انتظار مي‌داشتند كه دير يا زود منتشر شود. نكته عجيب اينكه نوار خام و اصلي منتشر شده است...

اشتباه بعدي و مهم‌تر پذيرش چنين گفت‌وگويي از سوي آقاي ظريف است. جايگاه وزير خارجه با همه وزراي ديگر فرق دارد. او بايد فرض را بر انتشار مي‌گذاشت. شايد ۱۰ سال بعد چنين سخناني را مي‌گفت ايرادي نداشت، ولي در حال حاضر فقط مي‌تواند در جلسات رسمي حكومت اين سخنان را بگويد. شايد مجموعه سخنان آقاي ظريف ذاتا واجد نكته‌اي نبود كه بسياري ندانند، ولي انتشار آنها از زبان آقاي ظريف مشكل پيش آورده است...

به نظر بنده احتمالا اين فايل اثري در سياست داخلي نمي‌گذارد، ولي حداقل نتيجه آن نفي قطعي حضور احتمالي آقاي ظريف در انتخابات است.‌ گرچه پيش‌تر نيز چند بار عدم حضور خود را اعلام كرده بود و در همين گفت‌وگو نيز علت را توضيح مي‌دهد.»

بیشتر بخوانید: 

عباس عبدی: گفت‌وگوی ظریف غیرعلمی و غیرمعقول بود

***

نامزدهای ریاست جمهوری به‌دنبال رای اهل‌سنت

اعتماد نوشت: «يكي از نزديكان «مولوي عبدالحميد» درباره رايزني‌هاي صورت‌گرفته ميان يكي از رهبران اهل سنت ايران اصولگرايان به خبرنگار ما گفت: «بسياري از كانديداها با مولانا ديدار داشته يا با واسطه‌هايي با او ارتباط گرفته و درباره انتخابات رايزني كرده‌اند.» حسين دهقان و رستم قاسمي كه هر دو ازجمله كانديداهاي داراي پيشينه نظامي در انتخابات 28 خرداد 2 هستند، اخيرا به زاهدان رفته و با مولوي عبدالحميد ديدار و  رايزني كرده‌اند.  

اين منبع نزديك به مولوي عبدالحميد با تاييد اين خبر گفت: «هر دوي اين افراد با مولانا عبدالحميد ديدار داشته و صحبت‌هايي را با او انجام داده‌اند.» اين منبع نزديك به مولوي عبدالحميد درباره زمان انجام اين ديدارها نيز گفت: «حدود 2 هفته پيش بود كه اين ديدارها صورت گرفت.»

اين اما پايان ماجرا نيست. اين چهره نزديك به مولوي عبدالحميد در بخش ديگري از اظهاراتش به خبرنگار ما گفت كه «افزون بر اين چهره‌ها، رايزني‌هايي نيز با چهره‌هاي نزديك به مولانا در تهران از سوي ديگر كانديداها صورت گرفته كه همه آنها هم درباره انتخابات رياست‌جمهوري بوده است.» او نامي از اين افراد به ميان نياورد ولي برخي شنيده‌ها حاكي از آن است كه «سعيد محمد» ازجمله افرادي است كه تلاش كرده در تهران رايزني‌هايي با چهره‌هاي مرتبط با مولوي عبدالحميد انجام دهد.

پيگيري‌هاي خبرنگار ما از منابع نزديك به مولوي عبدالحميد، حاكي از آن است كه يكي از موضوعات اصلي كه در ديدار اين روحاني برجسته اهل سنت با حسين دهقان و رستم قاسمي مورد بحث قرار گرفته، تبعيض است. اين 2 چهره متعلق به جريان سياسي اصولگرا نيز در جريان اين ديدار وعده داده‌اند كه نسبت به رفع تبعيض اقدام كنند.»

***

انتقاد مرعشی از آشنا درباره فایل صوتی ظریف

حسین مرعشی، عضو حزب کارگزاران درباره فایل صوتی ظریف به همشهری گفت: «اشتباه اصلی را در این روند سیستم ریاست‌جمهوری انجام داده است. این ایده شخص رئیس‌جمهور که وزرا را مکلف و وادار به انجام گفت‌وگوی عملکردی‌ای کند که ناگفته‌هایشان را در زمان مسئولیت بگویند، ایده خوب و دردسرسازی بود که حالا هم کمی دردسر‌ساز شده است.

متأسفانه سیستمی که آقای حسام‌الدین آشنا برای جمع‌آوری این گفت‌وگو‌ها پیاده کرده و به‌کار گرفته بودند سیستم امنی نبود. بردن وزرا به یک استودیو در باغ  کتاب تهران و گرفتن ناگفته‌های عملکردی از اعضای هیأت دولت کار پرریسکی است و دسترسی خیلی‌ها را به این فایل تسهیل کرده. الان مشخص نیست مخالفان ظریف این کار را کرده‌اند یا دلواپسان یا موافقان ظریف و یا نفوذی‌های خارجی. این روند کاری بود که مراقبت و امنیت بیشتری را می‌طلبید...

تا آنجا که می‌دانم تقریبا همه اعضای هیأت دولت منهای اسحاق جهانگیری و محمود واعظی این گفت‌وگو‌های عملکردی را انجام داده‌اند و سعید لیلاز و محمدفاضلی نیز مصاحبه‌کننده بوده‌اند. همه گفت‌وگو‌ها هم ‌جز گفت‌وگوی وزیر اطلاعات که در وزارت اطلاعات و توسط بچه‌های آن مجموعه انجام شده، در یک استودیو در باغ کتاب بوده است.»

بیشتر بخوانید:

حسین مرعشی: سیستم آشنا برای جمع آوری گفت‌وگوها امن نبود/ مصاحبه‌های محرمانه ایده رئیس جمهور بود

«آشنا» متهم ردیف‌اول افشای فایل صوتی ظریف

***

افشاگران فایل صوتی ظریف چه اهدافی را دنبال می کنند؟

فرهیختگان نوشت: «اگر وزارت خارجه و شخص ظریف در پس این ماجرا باشند، معنای این کار به‌جز خودزنی نیست و عاقلانه نیست که وزیر امور خارجه قصد چنین کاری را داشته باشد، اما اگر این فایل ازطریق سیستم مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری به بیرون درز کرده باشد، مساله کمی پیچیده‌تر خواهد شد. حسام‌الدین آشنا، مرد عملیات روانی دولت روحانی یکی از کسانی است که پس از افشای این اطلاعات نگاه‌ها به او دوخته شده است.

افشاگران این فایل اگر ازسوی مرکز دست به چنین اقدامی زده باشند، دو هدف اصلی داشتند: اول اینکه محمدجواد ظریف را در سیاست داخلی به‌طور کامل نابود کنند و دوم اینکه سیاست خارجی را به مساله انتخابات ریاست‌جمهوری گره بزنند. به‌هرحال در روزها و هفته‌های آینده این فایل صوتی، در فضای رسانه‌ای کشور جولان خواهد داد و درباره آن براساس گفته‌های ظریف یک دوگانه‌سازی «میدان»- «دیپلماسی» شکل خواهد گرفت.

آنچه نگرانی‌ها درباره این فایل و ماهیت آن را تشدید می‌کند، شیوه گفت‌وگوی آن است. این مصاحبه بخشی از یک پروژه بزرگ به اسم تاریخ شفاهی دولت اعتدال است که براساس آن با وزرای مختلف گفت‌وگوهایی صورت گرفته است تا اقدامات دولت فعلی ثبت شوند.

اما درعمل شکل گفت‌وگو با ظریف متفاوت از ماهیت یک پروژه تاریخ شفاهی است و این‌گونه احساس می‌شود که این مصاحبه برای روزها، هفته‌ها یا حداکثر ماه‌های بعد تهیه شده است. به‌عنوان مثال، اشاره سعید لیلاز مجری برنامه به اینکه «این 10 میلیون روی رای شما اثر می‌گذارد» جز انتخابات 1400 کارکرد دیگری دارد؟

اگر این گفت‌وگو بخشی از یک پروژه تاریخی است، به‌طور طبیعی به چنین مسائلی ارتباط پیدا نمی‌کند. چنین اتفاقاتی در مصاحبه، ماهیت پروژه را زیر سوال می‌برد و این موضوع را به ذهن متبادر می‌کند که این مصاحبه بیش از آنکه تاریخ‌نگاری باشد، یک پروژه انتخاباتی و سیاسی است.»

***

وعده آیت‌الله جنتی درباره بررسی صلاحیت نامزدهای ریاست جمهوری

آیت‌الله احمد جنتی دبیر شورای نگهبان عصر روز گذشته در جلسه فوق‌العاده این شورا با بیان اینکه انتخابات ریاست جمهوری از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، افزود: هرچه به انتخابات نزدیک می‌شویم، فعالیت جریان‌های مختلف سیاسی در کشور جهت حضور در این عرصه مهم بیشتر می‌شود که الان نیز شاهد افزایش این فعالیت‌ها هستیم.

آیت‌الله جنتی با تأکید بر اینکه بخش مهمی از فرایند برگزاری انتخابات که همان بررسی صلاحیت‎‌های داوطلبان و نظارت بر اجراست بر دوش شورای نگهبان است، تأکید کرد: بررسی و احراز صلاحیت داوطلبان انتخابات امر بسیار مهمی است که إن‌شاءالله با توجه به مر قانون این وظیفه را مثل گذشته با دقت هرچه بیشتر انجام خواهیم داد.

***

توضیحات ربیعی درباره سرقت فایل صوتی ظریف

 علی ربیعی، سخنگوی دولت روز سه شنبه در نشست خبری با اشاره به انتشار فایل صوتی صحبت‌های وزیر امور خارجه و حواشی آن گفت: در واقع برش‌هایی گزینشی از یک گفتگوی بسیار طولانی تر با جهت گیری های شطینت آمیز منتشر شده است. این گفت و گو بخشی از برنامه ای به نام «آن سوی دولت» و با موضوع گزارش و روایت خدمات، اقدامات، چالشها و دستاوردهای دولت های یازدهم و دوازدهم است که زیر نظر مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری، مصاحبه هایی با وزیران و معاونان محترم رییس جمهور در چارچوب تاریخ شفاهی ۸ساله دولتهای یازدهم و دوازدهم انجام گرفته است. 

ربیعی یادآور شد: بنا بودکه فایل کامل نسخه صوتی، تصویری و مکتوب گفتگوها در دفتر هیات دولت با درجه طبقه بندی آرشیو شود و یک نسخه گزیده از هر گفتگو با توافق  مصاحبه شونده، در یک نهاد ملی مطالعاتی آرشیو و سپس منتشر و در دسترس عموم قرار گیرد. 

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری ادامه داد: در مورد مصاحبه با آقای دکتر ظریف، فایل گفتگو با او به دلایلی کاملا روشن که ابعاد آن هنوز روشن نیست (ولی بعد توطئه آمیز آن روشن است) توسط افرادی که هویت آنها در حال بررسی است، به سرقت رفته و منتشر شده است. 

بیشتر بخوانید:

ربیعی: منتظریم ظریف به ایران بازگردد و توضیحات لازم را ارائه کند/ دستور رئیس جمهور برای شناسایی عوامل انتشار فایل صوتی

***

ورود رسمی رستم قاسمی به انتخابات

 رستم قاسمی، وزیر نفت دولت دهم طی نشست خبری با اصحاب رسانه رسما اعلام کاندیداتوری خود را برای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرد.

این داوطلب انتخابات ریاست جمهوری در ادامه در پاسخ به انتقادی درباره حضور نظامیان در انتخابات، گفت: به لحاظ قانونی نظامیان می توانند در انتخابات شرکت کنند. در قانون انتخابات ریاست جمهوری نیازی به استعفا از ساختار نظامی وجود ندارد. بسیاری از روسای جمهوری کشورهای مختلف در دوره بحران نظامی بوده اند. ۳۱ رییس جمهور آمریکا نظامی بوده اند. در روسیه سال ها شاهد حضور پوتین هستیم که فردی نظامی و امنیتی است. افتخارم این است که عضو سپاه هستم. بعد جنگ، عمرم را در اقتصاد، آبادانی و سازندگی کشور گذرانده و در بسیاری از پروژه های زیربنایی کشور حضور داشته ام. فکر می کنم با تفکر مهندسی می توان مشکلات کشور را حل کرد.

قاسمی در پاسخ به این پرسش که امکان اجماع درباره رییسی وجود دارد، گفت: در مجموعه اردوگاه انقلابیون نیاز به اجماع است و اجماع را باید به زمان خود بسپاریم. دو ماه پیش با رییسی ملاقات داشته ام و آنجا گفتند برنامه ای برای حضور ندارد و از برنامه جدید ایشان اطلاعی ندارم. من برنامه دومی برای کنار رفتن به نفع کسی ندارم.

بیشتر بخوانید: «رستم قاسمی» رسما اعلام کاندیداتوری کرد

***

پاسخ معاونت قوانین مجلس به ادعای اصلاح جداول بودجه ۱۴۰۰
 
معاونت قوانین مجلس شورای اسلامی توضیحاتی را در رابطه با ادعای سازمان برنامه و بودجه مبنی بر بی‌اطلاعی از اصلاحات جداول بودجه ۱۴۰۰ ارائه داد:

«با توجه به انتشار مطلب خلاف واقع از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور مبنی بر اینکه این سازمان در جریان تغییرات جداول بودجه نبوده است، لازم به ذکر است که درباره بودجه سال جاری طبق روال سنواتی پس از تصویب قانون، جداول طی نشست‌های هیئت رئیسه کمیسیون تلفیق با سازمان برنامه و بودجه کشور بر اساس احکام قانون بودجه مصوب مجلس و بندها و اجزای آن اصلاح می‌گردید که در خصوص قانون بودجه ۱۴۰۰ نیز طبق همین روال اقدام شده است و پس از اصلاح ارقام مندرج در جداول در انطباق با مصوبات مجلس، جداول اصلاح شده و برای دولت ارسال گردید.

البته درباره بودجه ۱۴۰۰ بر خلاف سنوات قبل بنا بر مذاکرات بعمل آمده با معاون امور مجلس ریاست محترم جمهوری مقرر شد که جداول با امضای ریاست مجلس ارسال شود.»

***

نظر زیباکلام درباره نامزد اصلی اصلاح طلبان

صادق زیباکلام در گفتگو با فرارو با تاکید بر اینکه در حال حاضر پنج گزینه در بین اصلاح‌طلبان از شانس برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری برخوردار هستند، افزود: آقایان محسن هاشمی، ظریف و مسعود پزشکیان نامزد‌های اصلی و بالقوه اصلاح‌طلبان هستند. در این بین، اما آقایان جهانگیری و عارف نیز کم و بیش مطرح می‌شوند که به اعتقاد بنده با توجه به وضعیت این دو نفر خیلی بعید است که از آن‌ها استقبال شود، بنابراین این ۳ نفر از شانس اصلی برای معرفی به عنوان نامزد اصلاح طلبان برخوردار هستند.

استاد دانشگاه تهران با اشاره به اینکه محمدجواد ظریف از شانس بسیار کمی برای معرفی به عنوان نامزد اصلاح طلبان برخوردار است، اضافه کرد: ظریف تا زمان انتخابات به جای اینکه بخواهد برنامه‌های انتخاباتی خود را برای مردم تشریح کند، باید زمان خود را صرف این کند که به تندرو‌ها جواب بدهد که این موضوع در مذاکرات درست بوده، به نوعی ظریف در این دوماه سرگرم بگومگو با تندرو‌ها خواهد بود و این موضوع زمان او را خواهد گرفت.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب همچنین در مورد مسعود پزشکیان متذکر شد: هرچند که او نیز به عنوان یک اصلاح طلب شناخته می‌شود و در دولت خاتمی وزیر بوده، اما اگر او در انتخابات حضور پیدا کند می‌تواند رای اقوام ترک و مناطق آذری‌نشین کشور و همچنین ایرانی‌های آذری زبان را به دست بیاورد و آن‌ها صرف نظر اینکه پزشکیان اصولگرا باشد یا اصلاح‌طلب به او بر اساس قومیت رای خواهند داد، بنابراین سبد رای پزشکیان کاملا مشخص است و نمی‌تواند با رقیب اصولگرای خود به رقابت کند، بنابراین از الان نمی‌توان شانسی برای پیروزی او قائل شد.

زیباکلام با اشاره به این که به نظر بنده محسن هاشمی در بین این سه گزینه بهترین فرد برای نامزدی اصلاح‌طلبان است، گفت: بنده به سه دلیل این موضوع را عنوان می‌کنم، اول این که محسن هاشمی به عنوان یک مدیر اجرایی موفق کارنامه خوبی از خود به جای گذاشته، دوم هم اینکه اصولگرایان تندرو با توجه به تخریب‌هایی که در مورد بسیاری از اشخاص اصلاح طلب انجام دادند، نتوانستند یک گاف و فسادی از وی پیدا کنند، حتی یک ریال، بنابراین او مدیر سالمی است و می‌توان به او اعتماد کرد، زیرا اگر چیزی از وی وجود داشت، ۱۰۰ درصد اصول‌گرایان آن را رو می‌کردند. سوم هم اینکه او در این مدت به مانند ظریف عمل نکرده، بنابراین می‌توان گفت در نظر بدنه اجتماعی اصلاح طلبان محسن هاشمی می‌تواند مقبول‌تر از جواد ظریف به نظر آید.