واکسن خواری "خط قرمز" وزیر بهداشت است

اجتماعی،   4000206074

سخنگوی وزارت بهداشت با حضور در استان خراسان شمالی گفت: با متخلفانی که واکسن خارج از پروتکل دریافت کنند به شدت برخورد خواهد شد. همه واکسن‌ها دارای کد ۲۰ رقمی است که در دو سامانه ثبت می‌شود و این خط قرمز وزیر بهداشت است.

واکسن خواری "خط قرمز" وزیر بهداشت است

به گزارش تسنیم٬ دکتر سیما سادات لاری امروز با حضور در مراکز واکسیناسیون کرونا در خراسان شمالی اظهار داشت: با بررسی وضعیت فعلی کشور می توانیم بگوییم که بسیاری از استان‌ها از پیک گذشته اند البته برخی از استانها هنوز به مرحله قله پیک نرسیده‌اند. برخی از استان‌ها در هفته گذشته شاهد کاهش آمار بستری‌ها بودیم و در برخی از استان‌ها همچنان شیب بالایی در ابتلا وجود دارد.

وی افزود: در خراسان شمالی متاسفانه همچنان روند بستری رو به افزایش است و همیشه فوتی ها دو هفته بعد از بستری ها افزایش می‌یابد و باید این انتظار را نداشته باشیم که آمار فوتی ها به زودی کاهش یابد. همچنان رعایت دورتکل‌ها بیشترین توصیه است.

معاون وزیر بهداشت گفت: در حال حاضر ویروس غالب در تمام نقاط کشور٬ ویروس جهش یافته است و سرعت و قدرت سرایت بسیار بالایی دارد و در هر جمعیتی که یک نفر این ویروس را داشته باشد٬ حدود 80 درصد افراد حاضر در آن جمع را درگیر می‌کند.

لاری ادامه داد: موفقیت فعلی وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی در بحث بستری موقت است. بستری موقت باعث شده در مراحل ابتدایی بیماری٬ مراحل درمان آغاز شود و بیمه هم این درمان را تحت پوشش قرار داده است. با این ساز و کار توانستیم شدت بستری‌ها و مرگ  و میرها را کنترل کنیم. درخواست ما از مردم رعایت محدودیت‌ها است. البته نگران اصناف هستیم و هر چه مردم بیشتر کمک کنند به زودی به شرایط عادی باز می‌گردیم.

سخنگوی وزارت بهداشت به روند واکسیناسیون کرونا در کشور هم اشاره کرد و گفت: وزارت بهداشت بر سرعت روند واکسیناسیون تاکید دارد و در مرحله 5 طرح شهید سلیمانی واکسیناسیون هم انجام می‌شود. فقط به افرادی که در گروه‌های هدف هستند واکسیناسیون انجام می‌شود. مراکز 16 ساعته و 24 ساعته هم در همه دانشگاه‌ها افزایش یافته است.

وی افزود: با متخلفانی که واکسن خارج از پروتکل دریافت کنند به شدت برخورد خواهد شد. همه واکسن‌ها دارای کد 20 رقمی است که در دو سامانه ثبت می‌شود و همه سعی وزارت بهداشت این است که واکسن به دست افرادی که در گرو‌ه های هدف هستند تعلق بگیرد و این خط قرمز وزیر بهداشت است.

لاری افزود: در کل کشور فقط 7300 نیروی بهداشت حرفه‌ای داریم مسئولیت اجرای محدودیت ها با وزارت بهداشت نیست و ما فقط می توانیم گزارش دهیم و به همین دلیل رعایت‌ها خوب نیست. عادی انگاری شرایط در مردم دیده می‌شود و کلا از ابتدای موج چهارم تا کنون فقط 4 درصد رشد در رعایت پروتکل‌ها داشته‌ایم.