جهش‌های ویروس کرونا مشکل اصلی مردم/ کاهش اثربخشی واکسن بر نوع آفریقای جنوبی

سلامت،   4000205109

 متخصص ارشد بیماری‌های تنفسی چین می‌گوید: مشکل اصلی که مردم در حال حاضر تجربه می‌کنند جهش‌های ویروس کرونا است که اثربخشی برخی از واکسن‌ها را کاهش می‌دهد.

جهش‌های ویروس کرونا مشکل اصلی مردم/ کاهش اثربخشی واکسن بر نوع آفریقای جنوبی

به گزارش فارس به نقل از سی‌جی‌تی‌ان، ژونگ نانشان، متخصص ارشد بیماری‌های تنفسی گفت: چین تمام تلاش خود را برای تولید واکسن علیه کرونا ویروس جدید انجام داده است.

نانشان در یک همایش علمی پزشکی در شهر گوانگژو در جنوب چین گفت که مشکل اصلی که مردم در حال حاضر تجربه می‌کنند جهش‌های ویروس کرونا است.

براساس داده‌های موجود، انواع مختلفی از آن در انگلیس، برزیل و آفریقای جنوبی یافت شده است. اعتقاد بر این است که برخی از جهش‌های ویروس بیشتر مسری هستند.

وی ادامه داد: واکسن‌های غیرفعال موجود و در حال استفاده در برابر نوع B.1.351 که برای اولین بار در آفریقای جنوبی شناسایی شد، کمتر موثر هستند.

نانشان افزود: هنوز هم سوالات زیادی در مورد واکسن کووید ۱۹ وجود دارد. به عنوان مثال، مصونیت از واکسیناسیون این بیماری چه مدت طول می‌کشد؟ آیا دریافت دزهای اضافی می تواند به بهبود میزان محافظت در برابر ویروس کمک کند؟ چنین سوال‌هایی باقی مانده است تا حل شوند.

این پزشک متخصص یادآور شد: تقریباً ۵۰ نوع واکسن کوی ۱۹ در چین و بیش از ۲۰۰ واکسن در سراسر جهان در دست تولید است؛ مسئله مهم این است که دریابید کدام نوع واکسن برای پیشگیری و کنترل اپیدمی مفید است.

نانشان در پایان گفت: «من نگران عوارض جانبی گزارش شده از واکسن کووید ۱۹ در سراسر جهان هستم؛ به عنوان مثال، بیش از ۳۰ نفر در آلمان، اتریش و انگلیس پس از واکسیناسیون دچار لخته شدن خون و ترومبوسیتوپنی شدند؛ چنین سوالاتی در مورد چرایی این اتفاق و چگونگی جلوگیری از عوارض جانبی ضروری است و باید رسیدگی شود».