ضرغامی: سبد کالا خواهم داد اما نه مثل این دولت/ روحانی صبح تا شب در تلویزیون است/ موضوع سیاست خارجی عشق و نفرت نیست

سیاسی،   4000205064 ۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

رئیس اسبق صداوسیما با بیان اینکه مدیریت روحانی ریموتی است گفت: آقای احمدی نژاد کار می‌کرد، آقای روحانی کار نمی‌کند. صبح تا شب در تلویزیون است. تابه حال هیچ وقت سابقه نداشته مثلاً هیئت دولت را زنده پخش کنند. من هیچ وقت این کار را نکردم اما شما الان این را نگاه کنید.

ضرغامی: سبد کالا خواهم داد اما نه مثل این دولت/ روحانی صبح تا شب در تلویزیون است/ موضوع سیاست خارجی عشق و نفرت نیست

سایت خبری آخرین خبر گفت‌وگویی با عزت‌الله ضرغامی، رئیس اسبق صداوسیما و از نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ انجام داده است که بخش‌های مهم آن در ادامه می‌آید.

- من در همان شش ماه اول در صداوسیما، چون کاملاً آماده و آشنا بودم کجا می‌روم، بسیاری از کارهایی را که فکر می‌کردم بر زمین مانده، انجام دادم.

- مثلاً خبر ۲۰:۳۰، البته آن ۲۰:۳۰ که من راه انداختم، یک فضای دیگری بود، شاید یکی از بهترین مدافعان، آقای خاتمی رئیس جمهور وقت بود، با این که علیه خودشان کم مطلب نمی‌رفتیم، ولی همه استقبال کردند که این بخش خبری کمی از این حالت رسمی و خشک بیرون بیاید.

در این دولت فرض بر این است که همه امنیتی هستند به جز وزیر اطلاعات!

- خبر سرقت آرشیو صداوسیما یکی از دروغ های بزرگ است که ما هر چه گفتیم آن کسانی که مدعی هستند بیایند و توضیح بدهند کسی توضیحی نداد.

- یک خبری را شخصی از قول یک فردی در وزارت اطلاعات مطرح کرد که یک کارمند صداوسیما از کشور خارج می شده و یک فلش حاوی یک سری از فیلم‌های آرشیو همراهش بوده است و بعد او را گرفتند، فلش را ضبط و برخورد کردند و تمام شد، این کل خبر است و با فضاسازی که انجام شد کاملاً متفاوت بود.

- من گفتم همین الان وزارت اطلاعات بیاید اعلام کند چون اولین بار آقای آشنا این موضوع را مطرح کرد و کار خوبی نبود. کمی هم من از آقای آشنا بعید می‌دانستم که این طور کار کنند. بعدها به نحوی توجیه کردند یعنی همین حرف ها را چون ما با ایشان رفیق هستیم به ایشان گفتم و توجیهاتی داشتند.

- من همان موقع گفتم وزارت اطلاعات که متخصص این کار است البته در این دولت فرض بر این است که همه امنیتی هستند به جز وزیر اطلاعات، اما وزیر اطلاعات اگر امنیتی نیست، مجموعه آن ها که امنیتی است. بیایند توضیح بدهند که این را از چه کسی گرفتند؟ کدام کشور رفته؟ که البته همه این ها خلاف بود، اگر هم باشد در حد یک تخلف بوده است.

مدیریت روحانی ریموتی است

- آقای احمدی نژاد کار می‌کرد، آقای روحانی کار نمی‌کند. صبح تا شب در تلویزیون است.

- تابه حال هیچ وقت سابقه نداشته مثلاً هیئت دولت را زنده پخش کنند. من هیچ وقت این کار را نکردم اما شما الان این را نگاه کنید.

- از بس ایشان مدیریت شان ریموتی است من گفتم هر کسی یک بار با آقای روحانی تماس بگیرد، جزئی از سوابق مبارزاتی خواهد بود.

- این غلو نیست، اگر یک وزیری در طول این هشت سال هشت بار با آقای روحانی صحبت کرد، سوابق مبارزاتی اش تکمیل است.

انتقادهای من به آقای احمدی نژاد سر جای خودش است

- حالا شما با آقای احمدی نژاد مقایسه کنید. آقای احمدی نژاد کار می کرد حالا اگر این تکه از من را پخش کنید همه می گویند دوباره ضرغامی از احمدی نژاد تعریف می کند اما احمدی نژاد می دوید، از این روستا به آن روستا، ما عقب می ماندیم، چه بگویم دروغ بگویم؟

- انتقادهای من به آقای احمدی نژاد سر جای خودش است. خود ایشان می دانند و هر بار که رفتیم با یکدیگر بحث های چالشی کردیم البته الان مدت های طولانی است که یکدیگر را ندیدیم.

- من بارها گفته ام اگر آقای روحانی زمان جنگ بود، یک پروژه خودکفایی جنگ راه نمی افتاد.

- من به عنوان کسی که از فعالان پروژه های صنایع خودکفایی بودم و اولین پروژه تولید انبوه موشکی را راه اندازی کردم به شما می گویم، همین پیام رسان نشان داد که آقای روحانی اصولاً اهل این نیست که یک پروژه بزرگ ملی را پشتیبانی کند.

مخالف فیلترینگ اینستاگرام هستم

- در باره اینستاگرام من به طور رسمی اعلام کردم که با فیلترینگ اینستاگرام مخالف هستم.

- آسیب های آن را می دانم، اشکالات آن را می دانم اما معتقدم امروز بخش زیادی از مردم با اینستاگرام کار می کنند.

- من مطلع هستم، می بینم صفحات را که یک جوانی که به برکت این دولت تدبیر و امید کاری ندارد، رفته و یک صفحه راه اندازی کرده تا صنایع دستی بفروشد.

- بقیه هم که یک شوخی بزرگ است. ما می گوییم توییتر فیلتر است، همه تشریف دارند.

- ما شیپور را از سر گشاد می‌زنیم، فیلتر می‌کنیم اما مافیای فیلترشکن داخل حکومت کار می‌کند، مافیای وی پی ان داخل حکومت کار می‌کند.

موضوع سیاست خارجی عشق و نفرت نیست

- موضوع سیاست خارجی درواقع عشق و نفرت نیست. ما باید براساس منافع ملت تصمیم گیری کنیم.

- البته طبق قانون اساسی آرمان های خودمان را باید با جدیت تعقیب کنیم.

- کارنامه برجام در طول این سال‌ها بهترین آینه است برای این که چه اتفاقی افتاد و تدبیر ما در ادامه این مسیر باید چه باشد.

- تنها راه حل پایدار و جدی برای حل مشکل تحریم که خودبه خود گفت وگو و مذاکرات را در هر سطحی با هر کشوری و در هر حوزه‌ای که انجام می‌شود می‌تواند تقویت کند، داشتن ارزش افزوده است.

 مؤثرترین راه مبارزه با تحریم، بی اثر کردن آن است. انتظار لغو تحریم‌ها و حتی دور زدن آن، هر کدام به نوعی شرطی کردن کشور است.

- شما باید قدرتمند بروید بنشینید و مذاکره انجام دهید.

حسین فریدون تمام محاسبات وزارت خارجه را کنار گذاشت!

- روابط خارجی باید آزاد باشد. یک برادری نقل می‌کرد از دوستان وزارت خارجه که مسئولیت داشت، می‌گفت اول این دولت، لیست سفیران  را برای همه جای دنیا نوشتیم و این لیست به دفتر رئیس جمهور رفت، برای این که تاییدشود. آقای حسین فریدون این لیست را گرفت و تمام آن را زیر و رو کرد و گفت قبول نیست، یعنی یک فرد تمام محاسبات وزارت خارجه را کنار گذاشت.

- شاخص انتخاب سفرا باید براساس تسلط انها بر منافع اقتصادی ملی و توانایی در راه اندازی خط اعتباری و معاملات تجاری با کشور هدف باشد .

عمده نگاه من برای این که تورم ایجاد نشود سبد کالاست

- یارانه های نقدی که من در ذهنم است، ادامه همین سیستم یارانه هاست حتی باید متناسب با تورم این ها افزایش داشته باشد.

- عمده نگاه من برای این که تورم ایجاد نشود -چون این پول نقدی که می‌دهیم تورم پشت آن ایجاد می‌شود- سبد کالاست. منتها سبد کالا نه مثل این دولت که سال اول توزیع کرد و آن افتضاح به بار آمد.

- توزیع یک راه دارد. من اگر می گویم سبد کالا، به این معنا نیست که در خانه ها را بزنیم و سبد کالا بدهیم یا یک جایی صف ببندند.

 - منظور من کارت اعتباری است. ببینید الان کوپن هم اصلاح شده و سهمیه شما محفوظ است، مراجعه می‌کنید و سهمیه خودتان را می گیرید.

آمده‌ام زیر میز بزنم!

- زیر میز زدن کاملاً روشن است که چه اتفاقی می افتد. ساختار ناکارآمد و پوسیده و در خیلی از حوزه ها فاسد و مافیایی جلوی هرگونه اصلاحات را گرفته است.

- رهبری می فرماید اژدهای هفت سر است، اژدهای حذف، انحصار، رانت و رشوه و قدرت های خاص برای دادن مجوزها، پنهان کاری و...

- مانع بزرگ تحقق ایده‌های اقتصادی من همان اژدهای هفت سری است که منافع خود را در ادامه وضع موجود می‌داند.

- من فهرست این ها را درآوردم یعنی به خصوص در هر حوزه‌ای که ما مشکل داریم، مسائل خاص آن را درآوردم.

- باید با این ها مبارزه شود، اگر مبارزه نشود و شما بهترین طرح ها را داشته باشید به نتیجه نمی رسید. 

- این شبکه فاسد متأسفانه از تقاطع اصحاب ثروت و قدرت ایجاد شده است. سابق این طور نبود. این ها تقاطع پیدا کردند و اژدهای هفت سر شدند.

شبکه فساد، موجود زنده‌ای است که قدرت مقاومت، زایش و ترمیم دارد و بسیار خطرناک است. جز با حمایت مردم و پشتیبانی رهبر انقلاب نمی‌شود با او جنگید.

- تعبیر من زدن زیر میز است یعنی ما این بازی را نمی خواهیم. ما دیگر باید این بازی را عوض کنیم. ما باید این ساختار پوسیده و فاسد را نابود کنیم. به کمک چه کسی؟ به کمک مردم، به کمک جریان های دانشجویی، با دمپایی نمی توان زیر میز زد، کفش محکم کوهنوردی می خواهد، کفش محکم کوهنوردی یعنی حمایت مردم و تشکل های دانشجویی.

- کسانی که تمام وجود آن ها حمایت از آقای روحانی بوده و در جلسات دفاع کردند و تمام حیثیت خودشان را برای آقای روحانی گذاشتند معلوم است این ها کم کم باید کنار بروند.

- من بسیاری از مدیران باتجربه حزب اللهی،  انقلابی، خدمتگزار و ولایی را می شناسم که در این سیستم ها در سال های اخیر حذف شدند و رفتند و هیچ کس سراغی از آن ها نگرفت. این ها آدم های توانمندی هستند و من آن ها را برمی گردانم.

 تبدیل نفت خام به انواع محصولات که ارزش افزوده ایجاد می‌کند، به راحتی قابل فروش در همه جای دنیاست. ده‌ها سال است که منتظر چنین تحولی هستیم و امروز دشمن ما را به این سمت هدایت می‌کند.

کافی است موانع را از سر راه جوانان برداریم.

- درآمد پایدار از طریق صادرات پایدار و کشف و تقویت ظرفیت‌های صادراتی کشور ایجاد می‌شود. صدها نوع محصولات و خدمات ایرانی، شایستگی رقابت در سطح منطقه‌ای و گرفتن سهم در بازارهای بین‌المللی را دارد.

باید به واردکنندگان حرفه‌ای، مأموریت صادرات را هم واگذار کرد کسی که به راحتی موز وارد می‌کند، باید سیب ارومیه را هم صادر کند. 

- به ساکنان مسکن مهر، قول می‌دهم، کاستی‌های مربوط به خدمات عمومی‌شان را در زمان کوتاهی برطرف کنم.پیمانکاران باید بر اساس قراردادشان، تا 5 سال ساختمان را بیمه کنند و هرگونه خرابی را با هزینه خودشان و به سرعت اصلاح کنند.

- روابط دوجانبه تجاری با کشورهای جهان و به ویژه همسایگان را با ایجاد خط اعتباری مطمئن و مؤسسات مالی ویژه آن، به سرعت گسترش خواهم داد.

این کار مستلزم ساماندهی دوباره «صرافی»هاست.

- متأسفانه رشته‌های اقتصاد عملیاتی که معطوف به حل مشکلات اقتصادی و فوریت‌های جامعه است، مورد توجه قرار نگرفته و خیلی‌ها تصور می‌کنند این مسائل فقط مربوط به ایران است، در حالی که همه جای دنیا با اینگونه چالش‌ها درگیر بوده‌اند و مدل‌های حل مسأله را به صورت علمی ارائه داده‌اند.

- کمیته اقتصادی من، برای هر شرایطی که احساس وجود «بن بست» می‌شود، راه‌حل ارائه می‎‌کند. در تیم اقتصادی من، بن بست معنی ندارد.معنای «امیدواری» در کلام رهبر انقلاب جز این نیست. 

- به همه نامزدهاو رقبایم احترام می‌گذارم.روابط ما باید جوانمردانه باشد.

- برای تقویت جبهه انقلاب می‌آیم. معتقدم جبهه بزرگ انقلاب، فقط چند گروه و حزب سیاسی و یا تشکل‌های سیاسی با هدف برقراری وحدت نیست. همه ظرفیت‌های موجود باید به میدان بیایند.

- برای استقلال و حریت باید هزینه داد. البته مدتهاست که این هزینه‌ها در ایران از استاندارد جهانی بالاتر رفته است. ولی چاره‌ای جز ورود به این مسیر نیست.

 



**************************************

متن کامل  مصاحبه با مهندس عزت الله ضرغامی 

شما در سال 1383 رییس سازمان صداوسیما شدید و از انجا چهره مهندس ضرغامی در جامعه شناخته شد. چطور شما ناگهان رییس صداوسیما شده‌اید؟ لابی خوبی داشتید یا توانمندی خاصی داشتید؟ 

با اینکه من در هیچ گمانه‌زنی ای نبودم و هیچکدام از رسانه‌های این‌طرفی و آن طرفی اسم من را مطرح نمی‌کرد، بلکه تعمدی هم بود که به خاطر جناح بندی هایی که داشتند مطرح نمی کردند، ولی من یقین داشتم که رهبری من را انتخاب می‌کنند، چون ایشان را می‌شناختم و می‌دانستم که ارزیابی دقیقی از شرایط موجود، توان‌مندی‌های مدیران و سوابق مدیران دارند. زمانی که من معاون سینمایی بودم، من یک الی دو بار با رهبری ملاقات کرده بودم ، ایشان یک اظهار نظری راجع‌به من و در جلسه مدیران وزارت ارشاد که محضر ایشان بودیم داشتند و به آقای میرسلیم فرمودند: مدیریت‌های خوب مانند معاونت امور سینمایی باعث دلگرمی ما شده ‌است. 

من درمورد رهبری برداشت خودم را دارم، یقین داشتم آقا من را انتخاب می‌کند، لذا آماده شدم، برنامه خودم را نوشته بودم، آقا که فرمودند فورا برنامه خودم را دادم.  به‌همین دلیل من در همان شش ماه اول در صداوسیما، چون کاملاً آماده و آشنا بودم کجا می‌روم، بسیاری از کارهایی که فکر می‌کردم زمین مانده را انجام دادم. مثلاً خبر بیست و سی ، البته آن بیست و سی که من راه انداختم یک فضای دیگری بود، شاید یکی از بهترین مدافعان آقای خاتمی رئیس‌جمهور وقت بود، با اینکه علیه خودشان کم مطلب نمی‌رفتیم، ولی همه استقبال کردند که این خبر کمی از این حالت رسمی و خشک بیرون بیاید.

در دوره شما شبکه‌های تلویزیونی زیادی در صداوسیما ایجاد شد، اما چطور شد شبکه‌های خارجی فارسی‌زبان بخش بزرگی از مخاطبین داخلی ما را جذب کردند؟ یعنی صداوسیما با آن حجم کارمند و بودجه نتوانست به نوعی مقاومت در برابر همه‌گیری ماهواره داشته باشد..فکر می‌کنید ضعف کجا بود؟ 

معمولاً یک اشتباهی در ارزیابی‌ها صورت می‌گیرد، آن اشتباه این است که اگر فناوری‌های جدید و پدیده‌های نو به روابط اجتماعی مردم پا می‌گذارند، تصور می‌کنیم یک رقیب اگر خواست می‌تواند بر همه‌ی آن‌ها غلبه کند، این طور نیست ،وقتی یک پدیده خدمت محور بود و سرویس داد آن جایگاه خودش را باز می‌کند. 

ما در مورد ماهواره با مردم خیلی تماس داشتیم، می‌گفتند وقتی شما سریال‌های پربیننده‌ترین دارید، برنامه‌های ورزشی خوبی دارید، یا حتی ایام تعطیلات نوروز و تابستان برنامه‌های ویژه‌ای داشتیم، به‌خصوص در زمانی‌که شبکه‌های موضوعی را راه‌اندازی کردم نگاه مردم به ماهواره کمتر می شود.ابتدای ورود من شبکه‌های تلویزیون هفت شبکه آنالوگ بود، آن هم با سیستمی که باید دائماً بالای پشت‌بام می‌رفتید و آنتن را تنظیم می‌کردید، سه شبکه را خوب می‌گرفت آینه بود، چهار شبکه دیگر شما باید تصویر دوتایی می‌دیدید و مردم اذیت می‌شدند.  وقتی شبکه دیجیتال را آوردم با همه‌ی مشکلاتی که داشت، جواب داد و مردم استقبال کردند.

من اولین کسی بودم که احساس کردم مردم دیگر شبکه‌های عمومی نمی‌خواهند، مردم نمی‌خواهند از صبح که می‌نشیند تا شب ده‌بار اخبار تکراری و سخنرانی‌های تکراری ببینند، برنامه‌های رسمی مورد تأیید نظام را ببینند، حزب‌اللهی‌ها هم نمی‌خواهند، می‌گویند یکبار صبح دیدیم تمام شد. بنابراین من شبکه‌های تخصصی یا موضوعی را آوردم، وقتی شبکه‌ی فیلم را آوردم، وقتی شبکه‌ی پویا که فقط انیمیشن بود را آوردم، اول تابستان بود و خانواده‌ها گرفتار بودند که چگونه باید بچه‌ها را جمع کنند، سی‌دی‌های مختلف مبتذل بسیاری کنار خیابان‌ها بودند، شبکه‌های کارتونی ترکیه هم در ماهواره بودند، اصلا یک تحولی شد، آن‌قدر مردم تماس گرفتند و تشکر کردند.  شما بروید خروجی این کار را از آقای جهرمی وزیر ارتباطات سوال کنید، آقای جهرمی هر چه سخنرانی می‌کند، هرجا با من صحبت دارد دعا می‌کند، چون بچه‌ی کوچک دارند.

بله ما خودمان هم داریم.

شما هم همینطور هستید. آقای محمدی این شبکه می‌توانست نباشد، ما امکان فنی آن را نداشتیم. ولی من احساس می‌کردم مردم الان شبکه‌ی پویا می‌خواهند، انیمیشن می‌خواهند، اما زمان را از دست نمی‌دادیم، چون مدیریت جهادی را مستقیم از خود رهبری شنیده بودیم.

آقای ضرغامی زمانی‌که رئیس صداوسیما بود احساس می‌شد صداوسیما بیشتر در اختیار یک جناح سیاسی خاص است . و وقتی خارج شد دنبال آزادی بیان و صبحانه خوری با طیفهای سیاسی متفاوت رفت . این را چطور می‌خواهید توجیه کنید ؟

آن رفتاری که از من در طول سال‌های اخیر دیدید ، رفتار اصلی من است لذا وقتی من در صداوسیما بودم ارتباط من با همه جریان‌های سیاسی در سطح گسترده برقرار بود چیزی تغییر نکرده‌است الان که خیلی از این گفت‌وگوها را انجام می‌دهم آن‌ها را رسانه‌ای نمی‌کنم اما این‌که شما منظورتان این باشد من در زمانی‌که رییس صداوسیما بودم باید در هر شرایط هر فرد و هر صحبتی را بتوانم عیناً منتشر کنم ، چنین چیزی امکان‌پذیر نیست و ربطی به ضرغامی ندارد ،آن بخش که به رفتار خود من مربوط می‌شود رفتار من همیشه همین‌طور بوده‌است یعنی این‌گونه ملاقات‌ها را من همیشه داشتم در زمانی‌ هم که رییس سازمان بودم این ملاقات‌ها را داشتم . بنابراین نفس ارتباط با رفتار هیچ فرقی نکرده‌است اما اگر فکر کنید هر کسی در هر شرایطی و راجع به هر موضوعی می‌تواند بیاید و در رسانه رسمی یک کشور مطالبی را بگوید نه ضرغامی و نه هیچکس دیگری به‌خاطر مجموعه قواعدی که بر کشور حاکم است چنین امکانی پیدا نمی‌کند ، ربطی به هیچ جریان سیاسی خاصی ندارد البته ضرغامی با شعار چندصدایی ، با شعار حضور سلیقه‌ها و نگاه‌های مختلف سیاسی کارنامه قابل‌توجهی دارد که هزینه هم دادم.  در حوزه سیاسی خیلی وقت‌ها با دوستان سیاسی که نظرات تندی نسبت ‌به قرائت رسمی نظام داشتند که من باید آن‌ها را پاسداری می‌کردم در آن جایگاه با آن‌ها هماهنگ می‌کردیم که بیایند اما راجع‌به یک موضوع دیگری حرف‌های خود را مطرح کنند بعضی مواقع گوش می‌کردند می‌آمدند و موفق از آب درمی‌آمد بعضی مواقع توجه نمی‌کردند و ما باید گرفتاری‌های بعد از آن را تحمل می‌کردیم.

در همین موضوع سیاسی به نظر می رسد معاونت سیاسی یک تافته جدابافته از صداوسیماست و وقتی یک رئیسی می‌آید مجبور است در چارچوب و در حوزه سیاسی قواعدی را که انها می گویند رعایت کند حتی بعضی‌ها معتقدند که خط سیاسی صداوسیما از خارج می‌آید و رییس سازمان خیلی تاثیر ندارد، این را چقدر قبول دارید؟

زمانی‌که من بودم اصلا چنین حالتی وجود نداشت و من نسبت به تمام بخش‌های مختلف سازمان و تحت مدیریتم اشراف کامل . معاونینی که منصوب کرده بودم کاملاً با من هماهنگ بودند و هیچ‌کس اجازه دخالت در کارهایی که به معاونت‌ها مربوط می‌شد را نداشت اگر مطلبی دستگاه‌های رسمی داشتند که واقعاً بود و لازم است به خود من انتقال می‌دادند و من تصمیم‌گیری می‌کردم خیلی وقت‌ها هم که رسماً ما را به یک سمتی هدایت می‌کردند ولی تصمیم من این نبود ایستادگی می‌کردم و نگاه خودم را اجرا می‌کردم. زمانی‌که من آمدم بسیاری از معاونت‌ها من‌جمله معاونت سیاسی را تغییر دادم و آدمی که خودم می‌خواستم را گذاشتم و در طول زمانی‌که بودم با من هماهنگی کامل داشتند.

در دوره ای گفته شد آرشیو غنی صداوسیما سرقت شد و شبکه های ماهواره ای از همان ارشیو علیه کشورمان استفاده می کنند . در این مورد توضیح می دهید ؟ 

این یکی از دروغ‌های بزرگ است که ما هر چه گفتیم که آن کسانی که مدعی هستند بیایند و توضیح بدهد کسی توضیحی نداد یک خبری را شخصی از قول یک فردی در وزارت اطلاعات مطرح کرد که یک کارمند صداوسیما از کشور خارج می‌شده و یک فلش حاوی یک سری از فیلم‌های آرشیو همراهش بوده‌است و بعد او را گرفتند، فلش را ضبط کردند و برخورد کردند تمام شد، این تازه کل خبر است و با فضاسازی ای که انجام شد کاملاً متفاوت بود من گفتم همین الان وزارت اطلاعات بیاید اعلام کند چون اولین‌بار آقای آشنا این را مطرح کرد و کار خوبی نبود کمی هم من از آقای آشنا بعید می‌دانستم که این‌طور کار کنند بعدها به‌نحوی توجیه کردند یعنی همین حرف‌ها را چون ما با ایشان رفیق هستیم به ایشان گفتم یک توجیهاتی داشتند . من همان موقع گفتم وزارت اطلاعات که متخصص این کار است البته در این دولت فرض بر این است که همه امنیتی هستند به‌جز وزیر اطلاعات منتها وزیر اطلاعات اگر امنیتی نیست مجموعه آن‌ها که امنیتی است بیایند توضیح بدهند که این را از چه کسی گرفتند؟ کدام کشور رفته؟ که البته همه این‌ها خلاف بود اگر هم باشد در حد یک تخلف بوده است.

اصلا یکی از کارهای بزرگ من که همه تحسین کردند این بود که من در آرشیو را به روی همه باز کردم من آرشیو را نجات دادم چون هر جا می‌خواست یک فیلمی نشان دهند می‌گفتند محرمانه است مثلاً شما می‌خواستید دفاعیات خسرو گل‌سرخی را که خیلی چیز خوبی بود نشان دهید می‌گفتند امکان ندارد این‌ها محرمانه هستند شما تظاهرات چپی‌ها در دانشگاه تهران را نشان دهید می‌گفتند نمی‌توانیم این‌ها ضد جمهوری اسلامی است ، من همه این‌ها را تحلیل داشتم و نشان دادم و چقدر مثبت شد و استقبال شد.

شما در دوره مدیریت خودتان در صداوسیما به حمایت تمام‌قد از احمدی‌نژاد معروف شدید و این تفاوت را خیلی‌ها حس می‌کردند با آن اوایل کار شما که در زمان آقای خاتمی بود و اواخر کار شما که با آقای روحانی همزمان شد. الان از آن‌همه حمایت پشیمان نیستید اگر برگردید رییس صداوسیما شوید باز هم همان قدر از دولت آقای احمدی‌نژاد حمایت می‌کنید؟ 

من در سال اول با آقای خاتمی کارکردم و آقای خاتمی راضی بودند و چند بار اعلام کردند 

علنا آقای خاتمی اعلام کردند؟

بله اگر خواستید من فیلم یک تکه از قضاوت آقای خاتمی را به شما می‌دهم در مراسم رسمی مدیران ما در نشست افق رسانه که ما داشتیم . آقای خاتمی از من یک تعریف مهمی داشت اما آقای احمدی‌نژاد چنین تعریفی راجع به من نکرده البته آقای خاتمی یک‌سال بود آقای احمدی‌نژاد هشت سال بود و یک دوره بسیار طولانی از مدیریت من با آقای احمدی‌نژاد همراه شد شاید یکی از نکاتی که در ذهن شماست اتفاقاً همین طولانی بود همزمانی است. یک دوره طولانی که ما اختلافات زیادی داشتیم . آقای احمدی‌نژاد تصور می‌کرد صداوسیما یک رفتار خاصی باید داشته باشد و ما آن رفتار را نداشتیم دعوا بالا گرفت رسانه‌های طرف‌دار احمدی‌نژاد شروع به کوبیدن من کردند و تا امروز این کار را می‌کنند شخصیت‌هایی خلق شدند مثل خانم فاطمه رجبی که معجزه هزاره سوم را نوشت این‌ها تمام وقت پای کار ضرغامی آمدند و به ضرغامی فحش می‌دادند چون می‌گفتند شما با احمدی‌نژاد بد هستید این دعوا آن‌قدر بالا گرفت که دفتر رهبری دخالت کرد آن‌جا جلسات گذاشتند و دعوای ما را حل کردند آن‌جا گفتند نصف شما درست می‌گویید و نصف آن‌ها درست می‌گویند پس ما یک چنین سابقه‌ای با آقای احمدی‌نژاد داشتیم من جلسه دولتی نبود که بروم و دعوایم نشود . بله چون نگاهمان نگاه حاکمیتی است تا زمانی‌که رئیس‌جمهور در چارچوب نگاه رسمی حاکمیت فعالیت و کار می‌کند حمایت می کنیم . آقای احمدی‌نژاد کار می‌کرد آقای روحانی کار نمی‌کند صبح تا شب در تلویزیون است تابه‌حال هیچ‌وقت سابقه نداشته‌ مثلاً هیأت دولت را زنده پخش کند من هیچ‌وقت این کار را نکردم اما شما الان این را نگاه کنید از بس ایشان مدیریتشان ریموتی است من گفتم هر کسی یک‌بار با آقای روحانی تماس بگیرد جزئی از سوابق مبارزاتی خواهد بود . این غلو نیست اگر یک وزیری در طول این هشت سال هشت‌بار با آقای روحانی صحبت کرد سوابق مبارزاتی اش تکمیل است حالا شما با آقای احمدی‌نژاد مقایسه کنید .آقای احمدی‌نژاد کار می‌کرد حالا اگر این تکه از من را که پخش ‌کنید همه می‌گویند دوباره ضرغامی از احمدی‌نژاد تعریف می‌کند اما احمدی‌نژاد می‌دوید از این روستا به آن روستا ما عقب می‌ماندیم ،چه بگویم دروغ بگویم؟ انتقادات من به آقای احمدی‌نژاد سر جای خودش است خود ایشان می‌دانند و هر بار که رفتیم با یکدیگر بحث‌های چالشی کردیم البته الان مدت‌های طولانی است که یکدیگر را ندیدیم 

این شایعات که می‌گویند با احمدی نژاد جلسه گذاشتید درست است ؟ 

همه این‌ها را تکذیب می کنم ما یک‌سال می‌شود یکدیگر را ندیدیم ما هیچ‌وقت راجع‌به انتخابات با یکدیگر صحبت نکردیم من اگر بخواهم ایشان را ببینم فکر می‌کنم بعد از انتخابات بهتر است تا هیچ شایعه‌ای شکل نگیرد . آقای روحانی که رئیس‌جمهور شد من در آن یک سال هر کاری توانستم برای آقای روحانی انجام دادم خود ایشان می‌داند اصلا آقای روحانی من را تشویق کرد یعنی من برای یک پروژه بزرگ مثل یارانه‌ها که ثبت‌نام مجدد بود ، این کار را با همه وجود برای ایشان انجام دادم  و ایشان خیلی تشکر کرد حتی ما یک سری کسری بودجه داشتیم و از محلی که در اختیار خودشان بود 105 میلیارد تومان کسر بودجه ما را جبران کرد . من بارها گفتم اگر آقای روحانی زمان جنگ بود یک پروژه خودکفایی جنگ راه نمی‌افتاد من به‌عنوان کسی که از فعالین پروژه‌های صنایع خودکفایی بودم و اولین پروژه تولید انبوه موشکی را بنده راه‌اندازی کردم به شما می‌گویم، همین پیام‌رسان نشان داد که آقای روحانی اصولاً اهل این‌که یک پروژه بزرگ ملی را پشتیبانی کند نیست ولی آقای احمدی‌نژاد بود .

شما گفتید رئیس‌جمهور در چارچوب نظام باشد ، اگر غیر از احمدی‌نژاد رییس‌جمهور دیگری یازده روز خانه‌نشینی می‌کرد برخورد و صداوسیما همین‌طور بود؟ خیلی راحت و با شکوت با آن کنار می‌آمد ؟ 

صداوسیما معمولاً در اتفاقاتی از این‌دست برخوردهای مدبرانه دارد و یک تدبیری به خرج می‌دهیم که کشور به حاشیه نرود دشمن می‌خواهد کشور به حاشیه برود ما نمی‌گذاریم به حاشیه برود برای همین با ما بد می‌شوند . اگر احساس شود افراد برجسته یک رفتار خاصی دارند که آن رفتار شاید باانگیزه این‌که یک تأثیری روی افکار عمومی گذاشته شود انجام بدهد این صداوسیماست که با پختگی و با تدبیر مدیریت می‌کند و آن مسئله را منتفی می‌کند نه این‌که دائم روی آن متمرکز شود مطرح کند که آن مسئله به چالش اصلی مردم بدل شود. من مطلع بودم من خودم یکی از بازیگران این صحنه بودم که موضوع حل شود کشور ظرفیت بعضی رفتارهای این‌گونه را نداشت هم‌زمان که حل می‌شد ، دولت هم با حضور معاون اول تشکیل می‌شد و وزرا هم سر و کار خود بودند، بله اگر طولانی می‌شد و یک تحول دیگری اتفاق می‌افتاد آن‌وقت ما وظیفه خودمان را انجام می‌دادیم ولی با همین تدبیری که انجام دادیم اصلا اتفاق خاصی نیفتاد و مسیر اجرایی کشور در همان خط متن و نه حاشیه توانست به مسیر خود ادامه دهد

شما عضو شورای‌عالی فضای مجازی هستید و قصد نامزد شدن در انتخابات را دارید. نظر شما درمورد فیلترینگ چیست؟

من نظرم را در راجع‌به فیلترینگ بارها اعلام کردم بعضی از مخالفت‌هایی که با من می‌شود و دستگاه‌های رسمی نظام به من حمله می‌کنند به دلیل این است که موضع من یک موضع روشنی در مورد فیلترینگ است مثلاً در مورد این اینستاگرام من رسماً اعلام کردم که با فیلترینگ اینستاگرام مخالف هستم، آسیب‌های آن را می‌داننم اشکالات آن را می‌دانم حتی الان اینستاگرام چند سال است به گونه‌ی من را فیلتر کرده‌ که از یک عدد ثابتی دنبال کننده های من بیشتر اما معتقدم امروز بخش زیادی از مردم با اینستاگرام کار می‌کنند من مطلع هستم ، می‌بینم صفحات را که یک جوانی که به برکت این دولت تدبیر و امید کاری ندارد رفته و یک صفحه راه‌اندازی کرده تا صنایع دستی بفروشد، من گفتم مخالف فیلترینگ اینستاگرام هستم بقیه هم که یک شوخی بزرگ است.

ما می‌گوییم توئیتر فیلتر است همه تشریف دارند من خودم در مورد تلگرام جزو اولین کسانی بودم که صفحه خودم را بستم اما آقای محمدی همه برگشتند ، تمام نهادهای رسمی حزب‌اللهی و انقلابی مدعی هم برگشتند . آقا یک به یک برمی‌گشتید، یک تدبیری به خرج می دادید ،در و همسایه نگاه می‌کنند . ما شیپور را از سر گشاد می‌زنیم فیلتر می‌کنیم اما مافیای فیلترشکن داخل حکومت کار می‌کند ، مافیای وی پی ان داخل حکومت کار می‌کند می‌گوییم اشکالی ندارد ما فیلتر کردیم بچه نرود تصویر بد ببیند اما کارشناس فیلترشکن آن بچه است بچه می‌رود برای مادربزرگ فیلترشکن می‌گذارد.

در حوزه سیاست خارجی برنامه شما چیست؟ خصوصا با موضوع برجام چکار خواهید کرد؟

موضوع سیاست خارجی درواقع عشق و نفرت نیست ما باید براساس منافع ملت تصمیم‌گیری کنیم البته براساس قانون اساسی آرمان‌های خودمان را باید با جدیت تعقیب بکنیم. کارنامه برجام در طول این سال‌ها بهترین آینه است برای این‌که چه اتفاق افتاد و تدبیر ما در ادامه این مسیر باید چه باشد ببینید مهم‌ترین مساله ما رفع تحریم‌ها بود رفع تحریم‌ها یک مسئله است دور زدن تحریم‌ها یک مسئله است خنثی‌سازی تحریم‌ها یک مسئله است که به‌نظر من تنها راه‌حل پایدار و جدی برای حل مشکل تحریم که خودبه‌خود گفت‌وگو و مذاکرات را در هر سطحی با هر کشوری و در هر حوزه‌ای که انجام می‌شود می‌تواند تقویت کند داشتن ارزش افزوده است یعنی شما باید قدرتمند بروید بنشینید و مذاکره انجام دهید وقتی قدرت نداشتید مذاکره‌ی شما موفق نمی شود.

یک‌بار در دولت به آقای روحانی انتقاد کردم شما که می‌خواهید مذاکره کنید چرا می‌روید در دانشگاه تهران و می‌خواهید علیه دولت قبل صحبت کنید می‌گویید خزانه ما خالی است، وقتی شما می‌گویید خزانه ما خالی است آن طرف نگاه می‌کند و می‌گوید خودشان می‌گویند که خزانه ما خالی است ما گرفتار هستیم راهی جز مذاکره نداریم طاقچه بالا می‌گذارند و تا آخر هم گذاشته‌اند. بنابراین شما ارزش‌افزوده می‌خواهید قدرت می‌خواهید که با قدرت بروید مذاکره کنید این دوگانه هایی که ایجاد می‌کنند اتفاقاً نشان می‌دهد که مسیر اصلی مذاکره را درست نمی‌روند مذاکره را درست بلد نیستند و مذاکره را درست انجام ندادندو ظرفیت‌های کارشناسی وزارت امور خارجه ما را نابود کردند .

سیاست خارجی ما باید براساس منافع ما باشد عمدتاً هم در حوزه اقتصاد است . برای سفیر ما آن قدری که تشریفات و پروتکل مهم است ماموریت‌هایی مثل اقدامات مؤثر اقتصادی برای رفع مشکل مردم مهم نیست این برخلاف سیاست خارجی درست است. الان همین کاری که ما با تاخیر در مورد چین انجام می‌دهیم ،ما با همسایگانمان به‌خوبی می‌توانیم انجام دهیم ما با بسیاری از کشورهای دنیا بدون این‌که اصلا مشکل مسائل بانکی داشته‌باشیم می‌توانیم راحت نیازهای خودمان را برطرف کنیم، معاملاتمان را با آن‌ها انجام دهیم.نفت باید تبدیل به ارزش‌افزوده شود صدها محصول از نفت درمی‌آید قیمت‌ها ده‌ها و صدها برابر می‌شود و صادرات آن راحت‌تر است .

روابط خارجی باید آزاد باشد یک برادری نقل می‌کردند از دوستان وزارت‌خارجه که مسئولیت داشتند می‌گفت اول این دولت حالا می‌تواند آقای ظریف تکذیب کنند ، میگفت لیست سفرا را برای همه‌جای دنیا نوشتیم و این لیست به دفتر رئیس‌جمهور رفت برای این‌که تاییدشود آقای حسین فریدون این لیست را گرفت و تمام لیست را زیر و رو کرد و گفت قبول نیست ، یعنی یک فرد تمام محاسبات وزارت‌خارجه را کنار گذاشت.

برنامه اصلی شما که برای مردم محسوس باشد و بدانند که برنامه عزت‌الله ضرغامی برای حل مشکل اصلی کشور که اقتصاد و معیشت است چیست؟ 

بله امروز مهم‌ترین مسائل کشور مسائل اقتصادی و معیشتی است ، در اولویت‌های مسائل اقتصادی برای من امنیت غذایی مهم‌ترین است ، امنیت غذایی یعنی این‌که مردم زنده بمانند و بتوانند به یک سبد حداقل نیازهای اقلام اساسی دسترسی داشته باشند . البته این طوری طراحی می‌شود که مردم خیالشان راحت باشد گوشت مرغ روغن برنج و ده الی یازده اقلام اساسی برای آن‌ها فراهم است . یارانه‌های نقدی که من در ذهنم است ادامه همین سیستم یارانه‌هاست حتی باید متناسب با تورم این‌ها افزایش داشته باشد اما عمده نگاه من برای این‌که تورم ایجاد نشود چون این پول نقدی که می‌دهیم تورم پشت آن ایجاد می‌شود یکی از آن‌ها سبد کالاست منتها سبد کالا نه مثل این دولت که سال اول توزیع کرد و آن افتضاح به بار آمد من تصاویر آن زمان را فقط در دولت نشان دادم از من تشکر کردند و آقای نوبخت بر اساس همین تصاویر از مردم عذرخواهی کرد البته من اخیراً دیدم که تکرار می‌شود و مثل این‌که این دولت توجیه نیست دارد می‌رود و هنوز توجیه نیست . چند وقت پیش گفتم توزیع را یا از مهندس موسوی یاد بگیرید در دوران هشت سال دفاع مقدس یا از آقای احمدی‌نژاد در دولت قبل . توزیع یک راه دارد من اگر می‌گویم سبد کالا به این معنا نیست که در خانه‌ها را بزنیم و سبد کالا بدهیم یا یک جایی صف ببندند .

منظور شما کوپن است؟ 

کارت اعتباری است ببینید الان کوپن هم اصلاح شده‌ و سهمیه شما محفوظ است مراجعه می‌کنید و سهمیه خودتان را می‌گیرید.

شما اخیراً چند بار صحبت راجع‌به زیر میز زدن کردید . منظور شما چیست و فکر نمی کنید اگر شما زیر میز بزنید چند سال طول می‌کشد تا اوضاع درست شود و مشکلات به زودی حل نمی شود ؟

زیر میز زدن کاملاً روشن است که چه اتفاقی می‌افتد. ساختار ناکارآمد و پوسیده و در خیلی از حوزه‌ها فاسد و مافیایی جلوی هرگونه اصلاحات را گرفته‌است . رهبری می‌فرماید اژدهای هفت سر است، اژدهای حذف ، انحصار، رانت و رشوه و قدرت‌های خاص برای دادن مجوزها ، پنهان‌کاری و... من لیست این‌ها را درآوردم یعنی به‌خصوص در هر حوزه‌ای که ما مشکل داریم مسائل خاص آن را درآوردم باید با این‌ها مبارزه شود اگر مبارزه نشود، شما بهترین طرح‌ها را داشته باشید به نتیجه نمی‌رسید ببینید این شبکه فاسد متأسفانه از تقاطع اصحاب ثروت و قدرت ایجاد شده‌است سابق این‌طور نبود این‌ها تقاطع پیدا کرده و اژدهای هفت سر شدند .

ما امروز با یک پدیده عجیب‌وغریب مواجه هستیم ظاهرا میزها را می‌چینند و می‌گویند همه چیز در جای خودش است بعد که می‌خواهید کار کنید می‌بینید همه محاسبات شما درست است ولی کار جلو نمی‌رود تعبیر من زدن زیر میز هست یعنی ما این بازی را نمی‌خواهیم ما دیگر باید این بازی را عوض کنیم ما باید این ساختار پوسیده و فاسد را نابود کنیم به کمک چه کسی به کمک مردم به کمک جریان‌های دانشجویی ، با دم‌پایی نمی‌توان زیر میز زد ، کفش محکم کوهنوردی می‌خواهد، کفش محکم و کوهنوردی یعنی حمایت مردم و تشکلهای دانشجویی . متأسفانه بسیاری از سیاسیون ما که امروز در همین انتخابات‌ها فعال می‌شوند و بازیگری می‌کنند خودشان دانسته یا ندانسته بخشی از این صحنه قدرت و ثروت هستند که به هزار دلیل حداقل نمی‌توانند بازیگری مثبت داشته باشند. اتفاقاً اصلاح‌طلب و اصول‌گرا ندارد همه سر این سفره هستند و حاضر نیستند دست از منافع خودشان بردارند 

شما برای این کار نیاز به یک تیم قوی دارید، به آن فکر کردید؟ 

بله صددرصد ، البته لزومی ندارد مصداقها را بگویم 

به هر صورت شما زیر میزهاییی میزنید که یک عده آدم‌ سال‌هاست روی آن میزها کار می‌کنند تیمی که می‌خواهید بچینید خیلی مهم است حداقل از آن آدم‌هایی که به این میزها وابسته‌اند یا منافعی دارند نباشد .

بله ، کسانی که تمام وجود آن‌ها حمایت از آقای روحانی بوده و در جلسات دفاع کردند و تمام حیثیت خودشان را برای آقای روحانی گذاشتند معلوم است این‌ها کم‌کم باید کنار بروند ،اگر معنای حرف شما این است که شما فقط جوان‌ها را می‌خواهید بیاورید پس آن تجربیات چه می‌شود پاسخ شما روشن است آقای محمدی من بسیاری از مدیران باتجربه حزب‌اللهی انقلابی خدمت‌گزار ولایی می‌شناسم که در این سیستم‌ها در سال‌های اخیر حذف شدند و رفتند و هیچ‌کس سراغی از آن‌ها نگرفتند این‌ها آدم‌های توانمندی هستند و من انها را برمیگردانم.

شما ده سال رییس صداوسیما بودید ، می‌گفتند صداوسیما زمان انتخابات و راه‌پیمایی که می‌شود مشکل حجاب را حل می‌کند ولی در اوقات دیگر حجاب برای او اهمیت پیدا می‌کند یا در مورد موسیقی بحث نشان‌دادن ساز بحث مرحوم شجریان این‌ها همیشه چالش‌هایی بودند که شما حتما در آن دوره با آن‌ها برخورد کردید . نظر شما چیست؟

در یک جمله در حوزه فرهنگ کارم رونق فرهنگ است ،رونق فرهنگ یعنی ابعاد مختلف فرهنگ و هنر تقویت شود و سلیقه‌های مختلف روش‌های مختلفی که می‌تواند به تولیدات فرهنگی و هنری رونق بدهد و سطح آن را بالاتر بیاورد. اما در مورد بعضی از مسائل خاص مثل موسیقی یا حجاب، ما یک کف مسائل شرعی داریم که مهم است و من به‌شدت ازاین‌جهت آدم متشرعی هستم یک بخشی بخش‌های عرفی ماست اتفاقاً شاخص شرع در حلیت و حرمت خیلی از موضوعات به عرف برمی‌گردد و می‌گوید در عرف نگاه کنید ببینید راجع‌به این‌موضوع چه می‌گویند می‌تواند حرام یا حلال باشد . یک زمان راجع به موسیقی بحث‌هایی بود که آلات موسیقی را نشان نمی‌دادیم . علمای ما مراجع ما با آن حکم کلی حرمت ترویج موسیقی که داشتند در آن حالت نشان‌دادن ساز را یک ابزار در این جهت می‌دانستند امروزه این‌طور نیست من امروز خدمت همه بزرگان و علما صحبت می‌کنم ،می‌نویسم، حضوری توضیح می‌دهم که دیگر این موسیقی آن موسیقی که اکثراً بر طرب و عیش‌ونوش و فساد بوده‌ نیست ، خود رهبری به من فرمودند بهترین موسیقی‌های تاثیرگذار را الان غربی‌ها ساخته اند .

ایشان فرمودند بسیاری از مسائلی که سرنوشت ملت‌ها را در دنیا تغییر داد ابزاری که بوده‌ موسیقی بوده‌است. ایشان دو فیلم خارجی خوب در یک مقطعی دیده بودند و به من گفتند خیلی فیلم خوبی است مثلاً "با گرگ‌ها می‌رقصند" را ایشان دیده بودند و به من فرمودند فیلم خیلی خوبی است مشی رهبری ازاین‌جهت واسع است اتفاقاً من می‌گویم امروز موسیقی دیگر آن جایگاه گذشته را ندارد، برای فساد نیست .

یا اگر راجع‌به حجاب می‌گوییم آن حرف شما درست است من آن حرف شما را قبول دارم ما نزدیک انتخابات و راه‌پیمایی‌ها تولرانس را کمی باز می‌کنیم چرا دروغ بگویم، اشتباه کردیم نه ، اشتباه نکردیم و محکم دفاع می‌کنم . برای این‌که شما وقتی برنامه‌های عادی تلویزیون را پخش می‌کنید باید الگو معرفی کنید . اگر منظور شما این است اگر جماعتی تقریباً در همین شکل سر صندوق رای آمدند و رای دادند شما نشان می دهید ، حتما نشان می‌دهیم به دلیل این‌که این‌ها آحاد مردم هستند آمدند رای می‌دهند نمی‌توان آن‌ها را سانسور کرد اتفاقاً از یک‌جهت فرصت بسیار خوبیست که ما به دنیا بگوییم این انقلاب پشتوانه‌اش کل این مردم هستند کسی که می‌آید رأی می‌دهد از هر قشری است بنابراین وظیفه ماست و نشان می دهیم 

اما اینها یازده ماه حذف هستند 

حذف نیستند شما یک ضوابطی را برای حجاب دارید که باید آن را رعایت کنید هر اصلاح‌طلبی هم باشد رعایت می‌کند تولرانس ها کمی بالا و پایین دارد و ربطی به مشی سیاسی اتفاقاً ندارند اما وقتی کسی می‌آید با یک هیبت خیلی نامأنوس بخواهد رای بدهد آن هم نشان داده نمی‌شود .

شما به حکم رهبر انقلاب عضو دو شورای‌عالی هستید اگر بخواهید وارد انتخابات شوید آیا از ایشان اجازه می گیرید؟

ما دو شورای فکری داریم البته من با آن‌ها فعال برخورد می‌کنم اما مسئولیت اجرایی ندارم البته رهبری یک مسئولیتی را به من دادند که من عرض کردم اگر شما می‌فرمایید تکلیف من است قبول می‌کنم ولی اگر برعهده‌ی خودم می‌گذارید ترجیح می‌دهم کار فکری انجام دهم که ایشان بزرگواری ‌کردند

چه پستی بود ؟

کمیته امداد امام‌خمینی قبل‌از آقای فتاح 

پس نیازی به اجازه نمی بینید؟

این‌که از ایشان اجازه گرفته شود که ما هنوز زمان داریم اما تا آنجایی‌که من می‌دانم رهبری موضع‌گیری نمی‌کنند و برعهده‌ی فرد می‌گذارند .

با گروه‌های سیاسی اصول‌گرا رایزنی داشتید که در سازوکارهای انتخاب نامزد آن‌ها قرار بگیرید ؟

من با همه آدم‌ها و جریان‌های سیاسی رفاقت و هم‌نشینی دارم ،غیر از این صبحانه‌ها که مشخص است اصلا از بچگی من این‌طور بودم و اگر به کسی برنخورد من در محله مان هم با آدم‌های خوب مسجد برو رفیق بودم و مکبر مسجد بودم و هم با تمام لات و لوطی ها محل رفیق بودم . ما جامعه را تقسیم‌بندی می‌کنیم من این را از رهبری یاد گرفتم آن‌هایی که ادعای حمایت از رهبری دارند و خودشان را پیرو رهبری می‌دانند خراب می‌کنند و بعضی مواقع به حساب رهبری می‌گذارند . نه‌فقط در مورد صبحانه ها بلکه من با بسیاری از کسانی که به‌لحاظ سیاسی منتقد انها هستم جلسه هفتگی دارم و در خیلی از موضوعات می‌نشینیم حل مساله برای کشور میکنیم .

من برای انتخابات مستقل هستم البته به همه احزاب و گروه‌ها احترام می‌گذارم چه این ور و چه ان ور. من می‌گویم که رابطه ما با هم باید مردانه و جوانمردانه باشد . آزادانه حرف‌هایم را می‌گویم همان‌طور که عرض کردم این کار هزینه دارد هزینه آن را حاضرم بدهم و جریان‌ها ، احزاب و گروه‌های سیاسی هم حق دارند که اگر خواستند نامزدها را بررسی کنند بدانند که ضرغامی گفته مستقل هستم در واقع آن‌ها تکلیف خودشان را روشن‌تر بدانند البته الان شورای وحدت نامه رسمی به من نوشتند اما اگر شورای وحدت و شوراهای دیگر مجموعه خواستند تصمیم بگیرند چون من مستقلم به آنها حق میدهم که هرطور خواستند نسبت به من قضاوت کنند