استرالیا معاهده آموزشی با ایران را لغو کرد

جهان،   4000202059

دولت استرالیا معاهده آموزشی ایالت ویکتوریای این کشور با ایران را لغو کرد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما از سیدنی، وزیر خارجه استرالیا از لغو ۴ معاهده دولت ایالت ویکتوریا این کشور با دولت‌های ایران، چین و سوریه خبر داد. ماریس پِین، امروز چهارشنبه در بیانیه رسمی اعلام کرد که طبق قانون جدید پیشنهادی دولت استرالیا مبنی بر بازنگری در معاهدات خارجی دولت‌های ایالتی با کشور‌های خارجی، که به تصویب مجلس این کشور نیز رسیده است، دولت فدرال، چهار قرارداد همکاری بین دولت ایالت ویکتوریا را با ایران، چین و سوریه ملغی میکند.

بر این اساس، قرارداد همکاری آموزشی وزارت آموزش و تحصیلات ایالت ویکتوریا با یک موسسه آموزشی دولتی ایرانی ملغی می‌شود. دولت استرالیا نام این موسسه را اعلام نکرده است. همچنین، قرارداد اجرائی سرمایه گذاری یک شرکت چینی در امور زیربنایی با دولت ایالت ویکتوریا نیز متوقف شد. وزیر خارجه استرالیا، دلیل این امر را مغایرت این تفاهم‌نامه‌ها با روند اصولی سیاست خارجی استرالیا اعلام کرده است.

پایگاه اینترنتی ان بی سی نیوز اعلام کرد: دولت فدرال استرالیا چهار توافقنامه بین ایالت ویکتوریا و کشور‌های خارجی از جمله با چین را لغو کرد. این نخستین باری است که دولت استرالیا از اختیارات جدیدی استفاده می‌کند که به آن اجازه می‌دهد توافقنامه‌هایی را که دولت‌های ایالتی و سرزمینی، شورا‌های محلی و دانشگاه‌های دولتی با دیگر کشور‌ها منعقد می‌کنند، لغو کند. این اقدام پس از هفته‌ها آرامش نسبی، خطر ایجاد یک جدال تازه با چين را به همراه دارد.