روزهای پایانی دولت روحانی؛ آیا باید منتظر گشایش بود؟

گروه سیاسی الف،   4000201133 ۵۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۶ تکراری یا غیرقابل انتشار
روزهای پایانی دولت روحانی؛ آیا باید منتظر گشایش بود؟

دولت دوازدهم در هفته های پایانی خود به سر می‌برد. انتظار است دولت تا روزهای پایانی لحظه‌ای از تلاش برای تدبیر امور و کاهش مشکلات کشور کوتاهی نکند. اگرچه تصوری که از دولت آقای روحانی در اذهان عمومی شکل‌گرفته کمی مغایر با این انتظار است. بااین‌وجود دولت اگر قرار باشد خاطره خوبی از خود به یادگار بگذارد حداقل می‌باید در هفته‌های باقیمانده تا پایان بیشتر پای‌کار باشد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، سال گذشته 2 شهریورماه در جلسه هیئت دولت دراین‌باره بیان داشته بود: «از امروز سال آخر دولت شروع می‌شود؛ سال آخر از جهات مختلفی مهم است. یک اهمیت سال آخر دولت این است که آخرین فرصت شما برای کار کردن برای ملت، کشور، خدا و اسلام است. این‌جور نباید تصور کرد که یک سال چیزی نیست، نه یک سال خیلی زمان است. یک سال سه‌تا صد روز به‌اضافه‌ی یک شصت‌وپنج روز است، یعنی بنابراین زمان کمی برای کار نیست».

دولت دوازدهم تا پایان دوره با دو مشکل اساسی مواجه است: اول: مشکل کرونا، دوم: شرایط اقتصادی.

به لحاظ مدیریت کرونا، طبیعتاً دولت می‌توانست بهتر عمل کند. در هفته‌های اخیر به‌ویژه در زمینه نحوه مدیریت بین وزیر بهداشت و نهاد ریاست جمهوری اختلافاتی پیش آمد که چندان زیبنده نبود. بخصوص آنکه جدال آن‌ها رسانه‌ای شد. در مورد تزریق واکسن نیز تاکنون مدیریت معقول و منطقی صورت نگرفته و هر از گاهی اخباری منتشر می‌شود که  از سهمیه اولویت‌ها سوءاستفاده شده است.

در عرصه اقتصادی نیز وضعیت مناسب نیست. بر اساس اعلام بانک مرکزی تورم نقطه‌ای در اولین ماه سال 1400 برابر به 49.5 درصد رسیده‌ که به معنای افزایش 0.8 درصدی نسبت به ماه گذشته است؛ تورم نقطه‌ای در اسفندماه سال گذشته برابر با 48.7 درصد گزارش‌شده بود.

دولت امیدوار است از طریق مذاکراتی که هم‌اکنون در جریان است احیای برجام انجام شود تا شاید این‌گونه گشایشی در وضعیت اقتصادی صورت گیرد. البته تجربه ثابت کرده آمریکا به‌صورت واقعی بسیار بعید است اقدام به رفع تحریم‌ها نماید. اگرچه ممکن است برخی از تحریم‌های جزئی را در راستای تعهد کامل ایران به توافق هسته‌ای تعلیق کند.

بااین‌وجود به نظر می‌رسد مجموعه دولت امیدواری بسیار بیشتری نسبت به صد روز آخر دارد. چنان چه علیرضا معزی، معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رئیس‌جمهوری در توئیتی تأکید کرد دولت برای ‎صد روز پایانی، پرانگیزه است.

معزی اول اردیبهشت 1400 در شبکه اجتماعی توییتر نوشت: پس از سال‌های سخت ‎فشار حداکثری و ماه‌های تلخ ‎کرونا، دولت برای ‎صد روز پایانی، پرانگیزه است؛ احیا و اجرای دو سند، مأموریت محوری دولت ‎روحانی در این صد روز است، احیای سند ‎برجام و اجرای سند ‎واکسیناسیون ملی. وی تصریح کرد: صد روز پایانی، غبارروبی از چشم‌انداز است، چشم‌انداز ایران بدون ‎تحریم و کرونا.

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری نیز روز 25 فروردین 1400 در جلسه هیئت دولت با بیان اینکه تحریم را در ۱۰۰ روز اول شکستیم، گفت: «ما تحریم را در  100روز اول شکاندیم. اگر بگذارید در 100 روز آخر هم یک‌بار دیگر تحریم را می‌شکنیم، شما دست ما را باز بگذارید، ما مشکلی نداریم و این کار را انجام می‌دهیم».

روحانی در جلسه هیئت دولت گفته بود: «در برجام مذاکره کردیم و آمریکا را سر جایش نشاندیم، بنابراین ما توانمند هستیم و این‌قدر بر روی توان ما شک نکنید. بگذارید مثل 100 روز اول تحریم‌ها را بشکنیم».

با این شرایط فعلاً باید صبر کرد و دید دولت در صد روز پایانی چه اقداماتی انجام خواهد داد و آیا چنین فعالیت‌هایی موجب رضایت مردم و بازگشت اعتماد به آن‌ها تأثیرگذار خواهد بود یا خیر.