واکنش کرباسچی به احتمال نامزدی تاجزاده در انتخابات/ اصرارها برای کاندیداتوری رئیسی مشکوک است/ محمود صادقی: اختیارات رئیس‌جمهور بسیار زیاد است

گروه سیاسی الف،   4000201098

هر روز اخبار فراوانی در رسانه ها منتشر می شود که دنبال کردن آنها حتی برای آنان که اهل مطالعه اخبار هستند کار را دشوار می‌کند. بسته خبری- تحلیلی الف با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل های صورت گرفته در این زمینه مخاطبان خود را از مهمترین وقایع روز آگاه می‌کند.

واکنش کرباسچی به احتمال نامزدی تاجزاده در انتخابات/ اصرارها برای کاندیداتوری رئیسی مشکوک است/ محمود صادقی: اختیارات رئیس‌جمهور بسیار زیاد است

آخرین آمار کرونا در ایران

از دیروز تا امروز ۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲۴ هزار و ۸۸۶ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که سه هزار و ۵۸۵ نفر از آنها بستری شدند.

مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به دو میلیون و ۳۱۱ هزار و ۸۱۳ نفر رسید.

متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۳۸۸ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۶۷ هزار و ۹۱۳ نفر رسید.

بیشتر بخوانید: 

چرا روند واردات واکسن کرونا به کشور کُند است؟

لزوم ادامه محدودیت‌ها در پایتخت طی هفته آینده

نمکی: ‌با اکراه به وزارت بهداشت آمدم/ چند واکسن ایرانی کرونا به مراحل آزمایش بالینی رسید‌ه است

***

خاتمی حزب فراگیر تشکیل دهد

محمد‌صادق جوادی‌حصار، فعال سیاسی اصلاح‌طلب به آرمان ملی گفت: «بنده حضور آقای خاتمی را در انتخابات محتمل نمی‌دانم و معتقدم احتمال حضور ایشان در انتخابات بسیار ضعیف خواهد بود.

به مصلحت آقای خاتمی نیز نیست که در شرایط کنونی خود را به عنوان کاندیدای ریاست‌جمهوری مطرح کند. 

اگر آقای خاتمی بخواهند متد کنشگری سیاسی خود را تغییر بدهند بهتر است به سمت ایجاد یک حزب فراگیر سیاسی حرکت کنند.

آقای خاتمی باید به فکر بازسازی جریان اصلاحات باشند؛  به همین دلیل مسئولیت یک حزب فراگیر جدید را برعهده بگیرند تا این حزب بتواند از تأثیرگذاری اجتماعی و سیاسی برخوردار باشد.

باید این پراکندگی تصمیم‌سازی حزبی در جریان اصلاحات از بین برود. در شرایط کنونی آقای خاتمی در رأس هرم اصلاح‌طلبی قرار دارد و همه جریان‌های سیاسی به شکلی خود را به آقای خاتمی منتسب می‌دانند.

این در حالی است که اختلافات بین احزاب همچنان به قوت خود باقی است. شرایط به شکلی است که آقای خاتمی می‌توانند برای تغییر رفتار سیاسی و متد انتخاباتی بزرگترین نقش را در کشور ایفا کنند...

اگر شرایطی به وجود بیاید که دولت از حزب یا ائتلاف بین احزاب تشکیل شود یا پارلمان از احزاب تشکیل شود می‌توانیم از آقای خاتمی به عنوان رهبر یک حزب فراگیر استفاده کنیم.»

***

واکنش کرباسچی به احتمال نامزدی تاجزاده در انتخابات

غلامحسین کرباسچی دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی در گفت‌وگو با ایلنا، درباره احتمال کاندیداتوری سید مصطفی تاجزاده برای شرکت در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و نظر رسانه منتسب به کارگزاران درخصوص احتمال شکاف بین اصلاح‌طلبان، گفت: این‌ که حضور ایشان باعث شکاف اصلاحات می‌شود باید جمع جبهه اصلاحات  آن را بررسی کنند. 

دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی خاطرنشان کرد: من با اصل اعلام کاندیداتوری فردی مخالف نیستم، مخصوصاً ایشان که یک‌سری صحبت‌های داشته‌اند و بعضی از دوستان هم به آن اشکال وارد کرده‌اند. به نظرم خوب است اگر وزارت کشور و شورای نگهبان ایشان را تائید کنند و فکر می‌کنم این امر امتحان خوبی است که مشاهده کنیم مردم این نوع لحن و گفتار را انتخاب می‌کنند یا خیر.

روزنامه کارگزاران هم با طرح پرسش‌هایی درباره نامزدی مصطفی تاجزاده در انتخابات ریاست جمهوری نوشت: «سیدمصطفی تاجزاده به عنوان اصلاح‌طلبی قدیمی نامزد منفرد و مستقل است یا حمایت یک تشکیلات سیاسی یا جریان فکری پشت سر آن قرار دارد؟...

تاجزاده برای نامزدی با سیدمحمد خاتمی مشورت کرده است؟... آیا نامزدی تاجزاده در مسیر تعمیق جریان رادیکال و تک‌رو اصلاح‌طلب است؟...

تاجزاده در انتخابات مجلس یازدهم پرچمدار تحریم انتخابات بود... در این فاصله چه چیزی تغییر کرده تاجزاده نه تنها می‌خواهد رای دهد بلکه نامزد هم شود؟...

جز موضوعاتی که تاجزاده مانند آنچه در این سالها نوشته است چه می خواهد بگوید که مردم را به رای دادن ترغیب کند؟ آیا فکر می کند با نقد حاکمیت می شود ملت را به انتخابات جلب کرد؟...

بر فرض محال(که محال نیست) سیدمصطفی تاجزاده رئیس جمهوری اسلامی ایران شود. با این قانون اساسی چه می کند؟ ...

مجموعه این پرسش ها ما را به این نتیجه می رساند که همه امید آقای سیدمصطفی تاجزاده به شورای نگهبان است! نه آنکه ایشان را تایید کنند که ایشان را رد کنندتا حجتی برای تحریم انتخابات ریاست جمهوری(مانند مجلس گذشته) بیابند.»

***

چرا برخی اصلاح‌طلبان به عارف حمله می‌کنند؟

علیرضا خامسیان از چهره های نزدیک به محمدرضا عارف در شرق نوشت: «خصوصیات عارف، جریان‌ها و جناح‌های سیاسی را به تکاپو واداشته تا هجمه شدیدی از «عملیات تخریب روانی» را در قالب «نمایندگان پوششی» شکل دهند: طیف وسیعی از شخصیت‌های مختلف و حتی چهره‌های ازیادرفته سیاسی، به‌ناگاه با ژستی خیرخواهانه زنده شده‌اند تا از فعال‌شدن انرژی بالقوه‌ای به نام عارف و گفتمان جامع‌الاطراف ایشان جلوگیری کنند. در ریشه‌یابی فوبیای جریان‌ها و شخصیت‌های یادشده، چهار سناریوی قوی اما محتمل را می‌توان حدس زد: 

1. معدل بسیار خوب دکتر عارف در «کارنامه اجرائی و تاریخی‌اش» که سپری قابل‌تأمل در برابر لفاظی‌های مرسوم و «برنامه‌ریزی»‌های عمدتا پوچ قبل از انتخابات محسوب می‌شود،

2. مقابله جدی با سهم‌خواهی‌های مرسوم جریان‌ها

3. ورود دکتر عارف به وضعیت آشفته موجود به‌عنوان نماینده «بدنه اصلاح‌جوی واقع‌بین و انتقادی» در لبیک به دعوت نیروهای اصلاح‌طلب جوان،

4. تلاش برای احیای نهاد «ریاست‌جمهوری» به‌عنوان یک حوزه مستقل و مبتنی بر «جمهور مردم»، نه نهادی و وابسته، تمامی ویژگی‌های فوق، تنها معرف یک زنگ هشدار قوی است: اقتدار و مقاومت در برابر استحاله و مصادره به مطلوب و ابزاری «ارزش‌های انقلابی» توسط گروه‌ها و جریان‌های ذی‌نفع.

آنچه براساس مواضع اخیر محمدرضا عارف می‌توان تحلیل کرد، هرچند حضور او در کارزار انتخابات قطعی هنوز قطعی نیست، ولی در صورت قطعیت، به نظر می‌رسد ایشان با مواضع و رویکردهایی کاملا جدید، روزآمد، مصلحانه و در تناسب با انتظارات طبقات و گروه‌های سیاسی برای «ایران آینده»، قدم به وادی انتخابات خواهد گذاشت.»

***

پزشکیان به دنبال گفتمان عدالتخواهی است

صبح نو نوشت: «سیاست‌های ناکارآی دولت روحانی طی هشت‌سال گذشته که تشدید شکاف‌های اجتماعی را در پی آورده، امروز باعث شده تا تقاضای عمومی برای برقراری عدالت تقویت شود.

بر همین اساس، پزشکیان برخلاف سایر نامزدهای بالقوه اصلاحات می‌کوشد تا ادبیات و گفتمانش را به‌طور روزافزون بر مدار عدالت‌خواهی دایر کند؛ مساله‌ای که اصلاح‌طلبان در سال‌های پس از دوم خرداد، به طرز بارزی آن را نادیده گرفتند؛ بنابراین نه گرفتن ژست دیپلماسی و ابراز امید به نتایج مذاکرات پیشین و پسین می‌تواند برای اصلاح‌طلبان وجاهت اجتماعی به‌دنبال آورد  و نه سرمایه‌گذاری روی چهره‌هایی که یک قاب عکس مشترک با توده‌های مردم ندارند.

پزشکیان با درک این شرایط پای به میدان گذاشته است. او شعار کمپین انتخاباتی خود را نیز بر عدالت و انصاف بنا کرده است...

اظهارات استقلال‌طلبانه پزشکیان در نوع خود نشان می‌دهد که برای اعلام کاندیداتوری منتظر خوشامد نخبگان اصلاح‌طلبی نیست و می‌خواهد به‌طور مستقل وارد کارزار شود. به نوعی می‌توان نوع کنشگری این روزهای پزشکیان را ترکیبی از شورش علیه نهادها و ساختارهای اجماعی اصلاح‌طلبان، مردم‌گرایی و عدالت‌خواهی دانست؛ از این روی شاید چندان نشود پزشکیان را گزینه حتمی و قطعی یا لااقل جدی برای اصلاح‌طلبان دانست.»

***

محمود صادقی: اختیارات رئیس‌جمهور بسیار زیاد است

محمود صادقی، نماینده مجلس دهم و فعال سیاسی اصلاح طلب درباره اختیارات رئیس جمهور به شرق گفت: «من باور دارم که بله محدودیت‌هایی وجود دارد اما اختیارات رئیس‌جمهور با همه محدودیت‌ها بسیار زیاد است. او وزرا، استانداران و فرمانداران را تعیین می‌کند، نظارت تام بر تمام دستگاه‌های اجرائی دارد، بودجه یک سال کشور را به مجلس ارائه می‌کند و بسیاری اختیارات دیگر که بحث مفصلی است.

اگر رئیس‌جمهور عزم کافی برای سامان‌دادن امور داشته باشد، با همین اختیارات موجود هم می‌تواند کار کند. ما در دوره اصلاحات دیدیم که دولت با تدابیری که به خرج داد، در حوزه سیاست داخلی، سیاست خارجی، فرهنگ و صدالبته اقتصاد موفق بود. به نظر من فردی که می‌خواهد نامزد شود، با توجه به همین اختیارات بالفعل و نه اختیاراتی که بر سر آن بحث و جدال وجود دارد باید به مردم برنامه بدهد.

نامزد ریاست‌جمهوری می‌داند بر اساس همین قانون اساسی و بر اساس همین مناسبات سیاسی موجود باید کار کند و وقتی با علم به همه اینها در انتخابات شرکت می‌کند و در نهایت رئیس‌جمهور می‌شود، نمی‌تواند بعد از هشت ‌سال بگوید به وعده‌هایم عمل نکردم چون اختیار نداشتم.»

***

آذری‌جهرمی وعده یارانه میلیونی داد!

انتخاب نوشت: محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات که نامش جزو گزینه‌های احتمالی برای کاندیداتوری ریاست جمهوری ۱۴۰۰ شنیده می شود اظهاراتی را در کلاب هاوس بیان کرده که شائبه کاندیداتوری وی در انتخابات ریاست جمهوری را شدت بخشید.

آذری جهرمی در «کلاب‌هاوس» و در جمع فعالان اقتصادی گفت: می‌توان به «هر ایرانی ماهانه یک میلیون تومان یارانه داد»؛ به شرطی که بعد از لغو تحریم‌ها، بهره‌وری را بهبود بخشید و همچنین یارانه‌های پنهان را اصلاح کرد.

***

بادامچیان اعلام کاندیداتوری کرد

به گزارش ایسنا، اسدالله بادامچیان در نشست خبری خود با اعلام کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به پرسشی درباره واکنشش نسبت به کناره گیری از این انتخابات به درخواست شورای وحدت اظهار کرد: تاکنون در شورای وحدت چنین چیزی از ما خواسته نشده است، البته جایگاه شورای وحدت محترم است اما تصمیم حزب را دنبال خواهیم کرد البته پس از ثبت‌نام باید منتظر اعلام نظر شورای نگهبان باشیم اما در پایان اگر همه گروه‌ها به اجماع برسند خب چرا که نه، اگر وحدت حاصل شود می‌شود کمک کرد و زمینه حضور با یک کاندیدای واحد را فراهم کرد.

***

چرا اصلاح‌طلبان وارد بررسی گزینه‌های انتخابات نمی شوند؟

علی صوفی، فعال سیاسی اصلاح طلب  در گفت‌وگو با ایلنا، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه شنیده می‌شود تصمیم اصلاح‌طلبان برای کاندیداتوری محمدجواد ظریف در انتخابات نهایی شده است و این جریان در حال رایزنی با وی است، گفت: تا این لحظه چنین چیزی اتفاق نیفتاده است، تصمیم برای انتخاب نامزد نهایی قرار است در جبهه اصلاحات ایران که از احزاب و اشخاص تاثیرگذار ملی که  متولی انتخابات هستند تشکیل شده،‌ انتخاب شود.

دبیرکل حزب پیشرو اصلاحات ادامه داد: احزاب در جبهه اصلاحات به این مرحله نرسیده‌اند که بخواهند مصادیق مشخص کنند. شاید از خود احزاب  به سراغ برخی از افراد بروند و از آنها دعوت کنند که در انتخابات ثبت‌نام کنند و  بعید هم نیست که احزاب در حال حاضر چنین کارهایی را انجام داده باشند اما جبهه اصلاحات که متولی این کار است، هنوز وارد این مرحله نشده.

صوفی همچنین در پاسخ به این سوال که چرا تاکنون حتی بر روی گزینه های احتمالی صحبتی صورت نگرفته است در حالی که فرصت زیادی تا انتخابات باقی نمانده، گفت: علت اینکه اصلاح‌طلبان بر روی گزینه خاصی متمرکز نشده‌اند این است که از بین کسانی که نامزد احتمالی هستند، چهره شاخصی که بتواند تمامی اصلاح طلبان را به اجماع برساند و برجستگی‌هایی نسبت به کاندیداهای دیگر داشته باشد وجود ندارد.

وی ادامه داد: بله، ما مشاهده کردیم که بحث کاندیداتوری آقای خاتمی هم مطرح شد؛ اما می‌دانیم که ایشان برای کاندیداتوری با چه موانعی روبرو هستند و سخت احتمال دارد که ایشان بتواند کاندیدا شود.

***

اصرارها برای حضور رئیسی مشکوک است

محمد صادق کوشکی، فعال سیاسی اصولگرا در پاسخ به اینکه آیا رویکرد تخریبی اصلاح‌طلبان ممکن است موجب تکرار تجربه 96 برای آقای رئیسی شود؟ گفت: « اصلا مساله آقای رئیسی نیست. روش اصلاح‌طلبان همین است و استفاده از آن در مقابل هر نامزدی که مقابل خود ببینند، قطعی است. اینکه رئیسی باشد یا دیگری فرقی ندارد. قالیباف هم باشد، همین تخریب‌ها را خواهند کرد حتی با خشونت بیشتر».

کوشکی ادامه داد: « من درباره کاندیداتوری آقای رئیسی فکر می‌کنم که ایشان شخصا تصمیم درستی گرفته و قصد کاندیداتوری ندارد. به هرحال او حرکتی را در قوه قضاییه شروع کرده که به مراتب بهتر و مهم‌تر از قوه مجریه است. بر این اساس خروج ایشان از قوه قضایه حتما آن ماموریت مهم را به خطر انداخته و ناکام خواهند گذاشت.»

وی با تاکید بر اینکه «به نظر نمی‌رسد فرد دیگری غیر از آقای رئیسی برای انجام موفقیت‌آمیز ماموریت قوه قضاییه مناسب باشد» گفت: « به نظر من آقای رئیسی این مساله را خوب درک کرده و بعید می‌دانم که شخصا مایل به کاندیداتوری باشد کما اینکه نشانه‌ای هم از تمایل ایشان مشاهده نکرده‌ایم».

کوشکی همچنین گفت: « به نظر من حتی این اصراری که برخی به کاندیداتوری آقای رئیسی دارند مشکوک است. به نظر می‌رسد که برخی از رویه مبارزه با فساد در قوه قضاییه خوشحال نبوده و ترجیح می‌دهند که ایشان از این قوه خارج شده و به قوه مجریه برود».

***

بقایی و مشایی مورد عفو قرار نگرفته‌اند

یک منبع آگاه در قوه قضائیه در گفت‌وگو خبرنگار ایلنا با اشاره به انتشار اخبار و شایعاتی در مورد عفو حمید بقایی و اسفندیار رحیم مشایی، اظهار کرد: هیچ عفوی در مورد این دو محکوم قضایی صورت نگرفته است.

وی تاکید کرد: برابر مقررات و طبق قانون به این افراد مدتی پیش مرخصی داده شده است که با توجه به گواهی معتبر پزشکی و‌ شرایط جسمانی بقایی و مشایی، مرخصی آن‌ها به دلیل ادامه داشتن روند درمان تمدید شده است.