سیر صعودی مبتلایان کرونا در تهران

اجتماعی،   4000201065

استاندار تهران با بیان اینکه در پیک چهارم ویروس کرونا شاهد آمار ابتلای معناداری هستیم که نشان از جهش ابتلا است، اعلام کرد: چه در بخش بیماران سرپایی و چه در بخش بستری آمارها صعودی است.

سیر صعودی مبتلایان کرونا در تهران

به گزارش ایرنا، انوشیروان محسنی بندپی روز چهارشنبه در سومین جلسه ستاد فرماندهی مقابله با کرونا استان تهران در سال‌جاری گفت: در پیک چهارم شاهد افزایش معنادار بیماران و حتی فوتی ها هستیم و در این مرحله سرعت شیوع ویروس بسیار پرشتاب است.

وی افزود: در بخش بیماران سرپایی ۳۰ اسفندماه مبتلایان ۲ هزار نفر بود که این آمار در ۲۰ فروردین به ۶ هزار نفر و در ۲۴ فروردین به ۹ هزار نفر و از روز ۲۸ فروردین به بالای ۱۰ هزار نفر رسید.

استاندار تهران ادامه داد: در بخش بیماران بستری نیز این روند افزایشی است و آمارها نشان می دهد از ۲۰ تا ۳۰ فروردین روزانه بیش از هشت هزار بیمار در مراکز درمانی بستری شدند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: آمارها نشان دهنده این است که در پیک های قبلی مدتی شاهد افزایش بیماران سرپایی بوده ایم و بعد افزایش متوقف می شد و در مراحل بعدی افزایش بستری و فوتی را شاهد بودیم. اما در پیک چهارم همه چیز تفاوت دارد و در مدت یک ماه فروردین شاهد افزایش و پیک مراجعین سرپایی و بستریها و فوتی ها بودیم لذا لازم است آن چه می توانیم در مهار این بیماری به کار بگیریم و از هیچ کوششی فروگذار نباشیم.

استاندار تهران ادامه داد: قطعا چاره ای نداریم جز این که مصوبات ستاد ملی کرونا و آن چه به عنوان محدودیتها در نظر گرفته شده را اجرا کنیم، هر چند که پیشنهادهایی داریم.

نیاز به شکل گیری کمیته های اقدامات برای مقابله با کرونا

وی تاکید کرد: در شرایط قرمز به طور دقیق مشخص شده که چه گروه هایی مجاز به فعالیت هستند و کدامها اجازه فعالیت ندارند و مسئولیت نظارت نیز برعهده دانشگاه های علوم پزشکی با همکاری اصناف، نیروی انتظامی و استانداری تهران قرار گرفته است. در کنار این باید کمیته هایی شکل بگیرد و نیاز به برخورد است.

استاندار تهران با اشاره به اینکه ۵۰ درصد ظرفیت بیمارستان ها در تهران برای کرونا اختصاص پیدا کرده است، گفت: یک هزار تخت اورژانس به این منظور اختصاص پیداکرده تا بتوانیم این پیک را یک جا کنترل کنیم اما حداقل تا دو هفته دیگر براساس آمار روند افزایش مراجعین سرپایی، بستری ها و فوتی ها ادامه دارد لذا کمیته هایی که لازم است باید برای انجام اقدامات موثر، فعال شوند.

شرکت نفت اجازه بازرسی برای رعایت پروتکل ها را نداد

وی خاطرنشان کرد: دستگاه های استانی مصوبات را به خوبی رعایت می کنند اما در مراجعه به برخی دستگاه های ملی مشاهده شده که برخی از کارمندان و مراجعه کنندگان از ماسک استفاده نمی کنند و برخی دستگاه ها نیز با کمال تاسف اجازه بازرسی ندادند و متاسفانه شرکت ملی نفت خود را مقید به همکاری نمی داند و اجازه بازرسی را نداده که کتبا موضوع به قرارگاه ستاد ملی گزارش شده است.

اطلاعات وزارت بهداشت در اختیار دانشگاه های علوم پزشکی استان تهران قرار نمی گیرد

محسنی بندپی با انتقاد از عدم در اختیارگرفتن اطلاعات توسط وزارت بهداشت به دانشگاه های علوم پزشکی استان تهران اظهار داشت: در وزارتخانه انحصار اطلاعاتی وجود دارد که مشکلاتی برای دانشگاه های علوم پزشکی تهران ایجادکرده است. این در شرایطی است که مصوبه قرارگاه مبنی در اختیارگرفتن اطلاعات توسط دانشگاه های علوم پزشکی تهران وجود دارد و این اتفاق تاکنون رخ نداده است.

وی با اشاره به خدمت زیاد بیمارستان های تهران همچون بیمارستان حضرت رسول و مسیح دانشوری نیز گفت: ۱۱ درصد فوتی ها در این بیمارستان ها و ۲۵ درصد در بیمارستانهای کوچک است اما باید نسبت به تقویت بیمارستانهایی که قدمت زیادی دارند اقدام کنیم آنچه مشخص است باید با کرونا کنار بیاییم و با اقدامات درمانی و مراقبت خود را مهیا کنیم و همچنین برای تامین برق این بیمارستان ها جلسه آینده با حضور مدیر توزیع برق استان ، شهرستان و انتقال برق برگزار خواهد شد تا نسبت به تامین برق  اقدامات لازم انجام شود.

استاندار تهران خاطرنشان کرد: وارد هفته سلامت شدیم و از اسفند سال گذشته تا امروز همه ارکان سلامت اقدامات هوشمندی در جهت مقابله با پیک چهارم انجام دادند که با توجه به شرایط تحریم در کشور اثربخش بوده است.

وی همچنین در پایان این جلسه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: ما در پیک های قبلی چنین شرایطی نداشتیم اما در پیک چهارم با مشکلات بسیاری مواجه شدیم و باید به این نکته توجه کرد که ویروس انگلیسی به لحاظ قطر یک چهارم ویروس ووهان چین است لذا باید براساس گفته وزیر بهداشت پوشش واکسیناسیون افزایش پیدا کند و نظارتها دقیق تر و علمی تر شود.

استاندار تهران افزود: البته همه نظارتها به اصناف برنمی گردد بلکه دستگاه های دولتی نیز باید در شرایط قرمز ضروری ها ۵۰ درصد و سایر دستگاه ها بهره گیری یک سوم از نیروهای خود را رعایت کنند که متاسفانه برخی گزارش ها نشان می دهد برخی از وزارت خانه ها کارکنانشان حتی از ماسک استفاده نمی کنند و برخی دستگاه های ملی با کمال شرمساری بخشنامه ستاد ملی که نظارت را برعهده دانشگاه های علوم پزشکی با کمک استانداری و نیروی انتظامی قرار داده است را نمی پذیرند که البته دستگاه های متخلف براساس بازرسی های انجام شده به قرارگاه ستاد ملی اعلام شدند.

وی تاکید کرد: ۶ هزار و ۱۰۰ تخت بیمارستانی  که برای کرونا ویروس اختصاص داده شده بود تکمیل شد که یک هزار و ۲۰۰ تخت دیگر افزایش پیدا کرد و خط ۶۰۷۰ برای راهنمایی بیماران راه اندازی شد تا هر بیماری که به بیمارستان مراجعه کرد و جا نبود با تماس با این خط نسبت به مراجعه این بیمار به بیمارستان اقدام شود.

استاندار تهران افزود: تمام بوستان ها و پارک ها و همچنین سرو غذا داخل رستورانها ممنوع است و این اجازه به معاونین بهداشتی دانشگاه های علوم پزشکی داده شده تا با رستوران هایی که در داخل خود نسبت به سرو غذا اقدام می کند برخورد شود و همچنین بوستان ها و پارک هایی که فعالیت دارند نیروی انتظامی نسبت به تعطیلی و منع ورود افراد به آنها اقدام خواهد کرد.

درباره تعطیلی تهران ستاد ملی کرونا تصمیم می گیرد

استاندار تهران در خصوص تعطیلی هفته آینده برای تهران نیز گفت: ما در حال حاضر باید نسبت به اجرای دقیق مصوبات ستاد ملی کرونا و نظارت بر آنها اقدام کنیم و اگر چه لازم باشد خود ستاد ملی مقابله با کرونا نسبت به آن تصمیم گیری خواهد کرد.