ماسک کافی نیست، فاصله بگیرید

اجتماعی،   4000131065

فوق تخصص ریه با اشاره به تشدید شیوع کرونا در کشور تاکید کرد: فاصله فیزیکی دو متری علیرغم استفاده اشخاص از ماسک استاندارد همچنان باید حفظ شود.

ماسک کافی نیست، فاصله بگیرید

حمید سهراب‌پور در گفت‌وگو با ایرنا افزود: با بروز علائم بیماری کووید۱۹ همچون تب، تنگی نفس و سرفه باید تست پی سی آر انجام شود. نتیجه مثبت آزمایش نیز مستلزم اسکن از ریه و آغاز درمان است.

وی ادامه داد: اغلب بیماران کووید۱۹ با درگیری ریه مواجه می‌شوند، اما بیماران با وضعیت شدید بیماری باید برای بستری به مراکز بهداشت و درمان مراجعه کنند.

سهراب‌پور تصریح کرد: بیماران خفیف اما با مصرف دارو، مایعات و استراحت در منزل بیماری را کنترل کرده و درمان خواهند شد.

فوق تخصص ریه و متخصص داخلی یادآور شد: در انتقال این بیماری تنفسی کیفیت ماسک از اهمیت بالایی برخوردار است، اما فاصله فیزیکی هم باید حفظ شود. به هنگام گفت وگو علیرغم استفاده از ماسک، عطسه و سرفه ناگهانی احتمال انتقال آلودگی را افزایش می‌دهد.

۵ درصد از بهبودیافتگان کرونا به فیبروز ریه (سخت شدن ریه) مبتلا می‌شوند

وی با اشاره به بهبودیافتگان کرونا نیز گفت: برخی بهبودیافتگان کرونا که مشکلات ریوی شدیدی را تجربه می‌کنند، به فیبروز ریه (سخت شدن و سفت شدن ریه) مبتلا می‌شوند که براساس مشاهدات تقریبا معادل پنج درصد بیماران است.

(فیبروز ریه به مفهوم تشکیل بافت فیبروز در ریه است که با علائم بالینی کوتاهی تنفس، سرفه مزمن، تنگی نفس، خستگی، بی‌اشتهایی و کاهش وزن، کاهش توان تأمین اکسیژن بدن، تغییرات کدورتی در عکس رادیوگرافی و تغییرات عملکرد در تست‌های ریوی همراه است.)

وی خاطرنشان کرد: ریه اغلب بیماران کرونا پس از بهبود به حالت عادی بازگشته، اما شماری از بیماران در درازمدت احساس خستگی، کمبود اکسیژن و تنگی نفس را تجربه می‌کنند.

سهراب‌پور همچنین با بیان اینکه استنشاق هوای پاک، عدم مصرف دخانیات و الکل نیز برای تقویت ریه در این ایام ضروری است، گفت: تسریع در روند واکسیناسیون هم از شدت شیوع بیماری جلوگیری خواهد کرد.