چرا اغلب هلیکوپتر‌ها جعبه سیاه ندارند؟

اقتصادی،   4000131064

همه ما می‌دانیم که در هواپیما‌ها دستگاهی وجود دارد به نام جعبه سیاه، اما چرا این جعبه در هلیکوپتر‌ها مورد استفاده قرار نمی‌گیرد؟

چرا اغلب هلیکوپتر‌ها جعبه سیاه ندارند؟

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، همه ما می‌دانیم که در هواپیما‌ها دستگاهی وجود دارد به نام جعبه سیاه که تمام اطلاعات پرواز و تمام مکالمات میان کابینه هواپیما در آن ضبط می‌شود. باز کردن این جعبه ممنوع است مگر در مواقعی که مشکلی برای پرواز به وجود آمده باشد، آن هم فقط به دست متخصصان پرواز امکان دارد.

حال سوال اینجاست که آیا هلیکوپتر‌ها هم جعبه سیاه دارند؟

واقعیت قضیه بر این اساس است که هلیکوپتر‌ها به ندرت جعبه سیاه دارند که آن هم به شکل جعبه سیاه هواپیما‌ها نیست.

هلیکوپتر‌ها دستگاه دیگری دارند که ضبط صدا توسط آن به درخواست خلبان یا صاحب هلیکوپتر صورت می‌گیرد و همان طور که می‌دانیم تعداد هلیکوپتر‌های شخصی بیشتر از هواپیما‌های شخصی است.

هزینه استفاده از جعبه سیاه زیاد است و معمولا در پرواز‌های شخصی هیچ فردی این هزینه را گردن نمی‌گیرد، همچنین استفاده و نگه داری از آن نیازمند افراد متخصص است پس در پرواز‌ها و هلیکوپتر‌های شخصی این امکان بسیار سخت است.

همچنین سازمان‌های جهانی مربوطه تاکنون استفاده از جعبه سیاه را همانند هواپیما برای هلیکوپتر اجبار نکرده اند، صاحبان این وسیله نقلیه هوایی نیز اقدام به نصب و استفاده از آن نمی‌کنند.

سازمان‌های جهانی هوایی تاکید دارند در پرواز‌هایی که تعداد سرنشینان بیشتر از ۲۰ نفر است، باید جعبه سیاه نصب شود و مورد استفاده قرار گیرد و همین موضوع نیز استفاده هلیکوپتر‌ها از جعبه سیاه را از اجبار خارج کرده است.

در همین راستا هیئت ایمنی حمل و نقل ملی آمریکا طی چندین مرحله درخواست داشت که استفاده از جعبه سیاه در هلیکوپتر‌ها اجباری شود. همچنین پس از مرگ کوبی برایانت بازیکن محبوب بسکتبال آمریکا این موضوع به جدیت دنبال شد، اما همچنان هیچ نتیجه‌ای نگرفته است.