آرین سلیمانی از کسب و کار در بحران می‌گوید

گزارش بازرگانی،   4000131036

کمی در مورد آرین سلیمانی!

آرین سلیمانی نامی است که اغلب فعالان حوزه کسب و کار با آن آشنایی دارند. این روزها، نقطه نظرها و سخنان این کارآفرین جوان در رسانه‌ها، خبرگزاری‌ها و شبکه‌های اجتماعی بازتاب گسترده‌ای پیدا کرده است. این امر دلیل ساده‌ای دارد! حرف‌های این مدرس کسب و کار از جنس دیگری است؛ گویی مسائل را از زاویه‌ متفاوتی می‌بیند.

همین چند روز پیش در یک گردهم‌آیی دوستانه‌ با حضور گروهی از کارآفرینان و صاحبان مشاغل، نام آرین سلیمانی بارها تکرار شد. این امر ناشی از تاثیر بسیار مثبتی است که سخنان وی خصوصا در اوج ناامیدی و در دوران رکود اقتصادی ایجاد کرده است.

آرین سلیمانی درباره تغییر کمیت و کیفیت رقبا چه می‌گوید؟

آرین سلیمانی می‌گوید: «در دوران‌های سخت، بیش از آن که تعداد مشتریان کاهش یابد، کمیت و کیفیت رقبا تغییر می‌کند.» اغلب ما بارها این جمله را زبان او شنیده‌ایم. با این حال، عمدتا آن را ساده انگاشته‌ایم. این در حالی است که جمله یاد شده از بار معنایی عمیقی برخوردار است.

در این جا، لازم می‌بینم خاطره‌ای را با شما به اشتراک بگذارم. در حاشیه یکی از همایش‌های حوزه کسب و کار فرصتی پیش آمد تا با آرین سلیمانی گفت‌گویی داشته باشم. از او سوال کردم: «آقای سلیمانی منظور از تغییر کمیت و کیفیت رقبا چیست؟ این اتفاق بدی است یا نه؟!»

آرین سلیمانی همان نگاه همیشگی را با لبخندی همراه کرد و پاسخ داد: «وقتی از تغییر کمیت رقبا صحبت می‌کنم، منظورم این است که در دوران بحران و با افزایش فشار، عواملی نظیر ترس و بالا رفتن احتمال ریسک میزان رقبا را به شکل قابل توجهی کاهش می‌دهد. از طرف دیگر، شرایط موجود بر روحیه فعالان حوزه کسب و کار تاثیر گذاشته و کیفیت رقبا و رفتار آن‌ها را نیز تغییر خواهد داد.»

تغییر کیفیت رقبا به چه معنا است؟

این مدرس کسب و کار در این باره گفت: «در شرایط حاد و بحرانی، اغلب رقبای ما از روحیه مناسبی برخوردار نبوده و طبیعتا نمی‌توانند ایده‌های خلاقانه‌ای داشته باشند. بدیهی است، عدم خلاقیت، دستیابی به نتیجه مطلوب را تقریبا غیر ممکن می‌کند. به واسطه وجود بحران‌ها و به منظور کاهش فشار، بسیاری از رقیبان حوزه کسب و کار اوقات مفید خود را با انجام کارهایی سطحی و نه چندان عاقلانه سپری می‌کنند. این روش، حاصلی به‌جز تحمل ضررهای پیاپی را به‌دنبال نخواهد داشت.»

از او پرسیدم: «پس به نظر شما در چنین شرایطی چه باید کرد؟» وی با لبخند معنی‌داری پاسخ داد: «موضوع ساده‌تر از این حرف‌هاست! در موقعیت‌های بحرانی لازم است خود را با شرایط تطبیق دهیم. این معنای ارائه راه‌کارهای متفاوت و رفتارهای خلاقانه است. در غیر این صورت، می‌توان اطمینان داشت که اوضاع ما روز به روز بدتر خواهد شد.»

پیشنهاد آرین سلیمانی برای فائق آمدن بر بحران‌ها

آرین سلیمانی ادامه داد: «در چنین موقعیتی ما درست مشابه ماشینی هستیم که برای آب‌وهوای گرم و مرطوب طراحی شده و از بد روزگار در شرایط جوی سرد و خشک مورد استفاده قرار گرفته است. طبیعتا، همه ما برای روزهای خوش و وضعیت اقتصادی مناسب طرح‌ها و نقشه‌های جالبی را در سر داشته‌ایم. حتی ممکن است برخی از برنامه‌های یاد شده را آغاز کرده و تا نیمه راه پیش برده باشیم. با این حال، رکود و بحران از راه رسیده و شرایط را تغییر داده است. بدترین کار ممکن این است که تلاش کنیم بازی نیمه کاره خود را با همان روش‌ها و سیاست‌گذاری‌های سابق به انتها برسانیم. لازم است بدانیم، برنامه‌ریزی‌های ما برای موقعیت موجود طراحی نشده و در وضعیت فشار محکوم به شکست هستند. این امر، ما را در بن‌بست عجیبی گرفتار کرده و نهایتا به افسردگی منتهی می‌شود. به این ترتیب، ما نیز در زمره کارآفرینانی قرار می‌گیریم که به شکل روزافزونی با ناکامی دست‌وپنجه نرم می‌کنند.»

او در ادامه گفت: «به خاطر داشته باشید، چنین رقبایی را می‌توان به سادگی از میدان بیرون راند. در واقع، با اندکی خلاقیت، تلاش و نوآوری می‌توانیم موقعیت‌های بحرانی را به فرصت‌های نابی تبدیل کرده و با اندکی تغییر روش می‌توانیم محصولات یا خدمات رقابتی خود را به بازار عرضه کنیم.»

حاصل این امر چه خواهد بود؟

آرین سلیمانی گفت: «اگر در بحران به‌دنبال استراتژی‌های جایگزین بگردیم، خیلی زود حاصل تلاش خود را مشاهده خواهیم کرد. طبیعی است که این امر باور ما را به توانایی‌های خویش افزایش داده و شرایط روحی ما را به شکل قابل توجهی بهبود خواهد بخشید.»

«به خاطر داشته باشید، نوآوری همیشه به معنای ارتقاء محصول یا خدمات و در نتیجه افزایش قیمت نیست؛ بلکه، گاه مهم این است که محصولات یا خدماتی ساده‌تر و مقرون به‌صرفه‌تر ارائه دهیم. به عنوان مثال، می‌توان به انواع هدفون‌هایی اشاره کرد که این روزها در بازار دیده می‌شوند. پیش از این، برای تهیه یک هدفون باکیفیت +A باید چیزی در حدود 100 دلار می‌پرداختیم. با این حال، امروزه انواع و اقسام محصولات مشابه چینی وجود دارند که تنها با قیمت 10 دلار عرضه شده و از کیفیت قابل قبولی هم برخوردار هستند. یعنی، اکنون خرید این کالا برای اغلب ما توجیه اقتصادی دارد. این مثالی از یک تغییر استراتژی موفق است که به تداوم کسب و کار واردکنندگان تجهیزات الکترونیکی کمک می‌کند.»

سخن آخر

آرین سلیمانی در ویدیوها، دوره‌ها و نوشته‌های خود طیف گسترده‌ای از این قبیل نکات مهم و اساسی را مطرح می‌کند. بنابراین، طبیعی است که بسیاری از مخاطبان به شیوه تفکر او علاقه‌مند بوده و تلاش می‌کنند دوره‌های آموزشی این مدرس کسب و کار را دنبال کرده و با فوت و فن ایجاد تغییرات بنیادین در حوزه کارآفرینی آشنایی یابند.

فریبرز رحیمی