ساخت سازه های بتنی با استفاده از قالب فلزی

گزارش بازرگانی،   4000131031

در سال ‌های اخیر ساخت ساختمان با بتن رواج بسیاری یافته و اجرای آن به این صورت است که در اولین مراحل ساخت به یک قالب فلزی بتن برای ریختن بتن نیاز دارد. البته برای ساخت سازه های بتنی اغلب از سه نوع قالب فلزی، چوبی و قالب آجری استفاده می شود که هر کدام می تواند مزیت ها و ویژگی های خاص خود را داشته باشد. در واقع مهندسان و سازندگان سازه هستند که می توانند تشخیص دهند برای هر سازه ای بهتر است از چه نوع قالبی استفاده شود. بنابراین متناسب با پروژه باید قالبی انتخاب شود که بتواند ضمن برخورداری از استحکام بالا در برابر فشاری که بتن وارد می کند مقاومت لازم را از خود نشان دهد. ما در ادامه این مطلب قصد داریم اطلاعات بیشتری در خصوص ساخت قالب بتن فلزی در اختیار شما قرار دهیم. در انتها نیز شرکت تبریز صنعت سازنده انواع قالب فلزی را معرفی خواهیم کرد که می تواند انواع تجهیزات، ماشین آلات ساختمانی و همچنین قالب های فلزی را با ابعاد مختلف را تولید و در اختیار مشتری قرار دهد.

قالب فلزی بتن تبریز صنعت

ساختار سازه بتنی به چه صورت است؟

همان طور که اشاره کردیم در حال حاضر در جهان و بخصوص در کشور ما ساخت سازه های بتنی رواج بسیاری یافته است. در ساختار سازه های بتنی از بتن و یا بتن آرمه که ترکیبی از شن، ماسه و سیمان و میلگرد است استفاده می شود و این نوع مصالح در یک قالب فلزی یا چوبی و آجری ریخته می شود.

می توان دلایل رواج استفاده از این نوع سازه را در مواردی از قبیل ارزان بودن، استحکام و مقاومت بیشتر نسبت به سایر سازه ها و همچنین انعطاف پذیری بالای آنها و در نهایت مقاومت بالا در برابر حرارت دانست که البته این موارد جزء مزایای سازه های بتنی محسوب می شود و به همین جهت است که مورد نظر مهندسان سازه و متخصصان این حوزه قرار گرفته است.

هنگامی که یک پروژه آغاز می شود از ابتدای آن تا رسیدن به مرحله بتن ریزی لازم است چند مرحله مختلف از جمله خاکبرداری و گودبرداری، پیاده کردن نقشه و اجرای عملیات بتن ریزی انجام شود که البته بتن ریزی پس از کار گذاشتن قالب بتن فلزی صورت می گیرد و در چند نوبت برای کف، ستون ها و همچنین راه پله نیاز به قالب بندی و بتن ریزی وجود دارد.

به طور کل از سازه های بتنی می توان برای ساخت ساختمان های مختلف مانند پل، سد و دیوارهای بلند و .. استفاده کرد.

ساخت قالب فلزی بتن

ساخت قالب فلزی

از آن جا که بخش زیادی از ساختار یک سازه بتنی قالب بندی آن است بنابراین باید از قالب هایی استفاده شود که بتواند بتن را به گونه ای در خود جای دهد که بتن سختی و مقاومت لازم را پیدا نماید و در نهایت قالب از سازه جدا شود. ساخت قالب فلزی بتن باید با دقت بالایی ساخته شود زیرا استحکام و استقامت آن نکته مهمی است که در صورت رعایت نکردن آن ممکن است قالب فلزی دچار تابیدگی شود. قالب بتن فلزی اگر به درستی ساخته شود از ویژگی های زیر بهره مند خواهد بود.

  • دچار تابیدگی نمی شود.
  • فشاری که بتن به آن وارد می کند را تحمل خواهد کرد.
  • تمامی درز ها گرفته شده و از بیرون زدن شیره بتن جلوگیری می شود.
  • در انجام پروژه های بتنی دیگر نیز می توان از همان قالب فلزی دوباره استفاده کرد.

 

مراحل ساخت قالب بتن فلزی

قالب فلزی برای آن که بتواند با دقت لازم طراحی و ساخته شود و ویژگی هایی که در بالا اشاره کردیم را در بر داشته باشد لازم است چند مرحله مختلف را طی نماید که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

  • برشکاری: در این مرحله از ساخت قالب فلزی بتن لازم است ورقی که برای کف قالب و تسمه های دور آن در نظر گرفته شده طبق ابعاد مورد نظر برش داده شود. برای برش زدن نیز از دستگاه گیوتین استفاده می شود که این عملیات را به طور دقیق و به صورت اتوماتیک انجام خواهد داد.
  • پانچ تسمه ها: در این مرحله تسمه ها پانچ می شوند. این مرحله نیاز به دقت بالایی دارد زیرا باید پانچ ها در جای درست زده شوند در غیر این صورت هنگام اجرای کار ممکن است دچار مشکل در قالب بندی شود.
  • مونتاژ قالب با استفاده از جوش قوسی و جوش CO2: در این مرحله با استفاده از جوش قوسی ورق کف و تسمه ها به یکدیگر متصل می شوند. این مرحله باید با دقت بالایی انجام شود. در ادامه برای جلوگیری برای پیشگیری از بد فرم شدن جوش قوسی و ثبات آن از جوش CO2 استفاده می شود که در این مرحله از الکترودهای روپوش شده یا تنه کار استفاده می کنند.
  • کنترل کیفی: در این مرحله از ساخت قالب فلزی، نقاط جوش دوباره بازبینی شده و در صورت نیاز روی جوش ها سمباده کشیده می شود تا صاف شوند.
  • رنگ کردن قالب: در این مرحله از ساخت قالب بتن فلزی برای دوام یافتن بیشتر در برابر زنگ زدگی و یافتن ظاهر زیباتر، با توجه به خواست مشتری قالب رنگ آمیزی شده و پس از بسته بندی آماده ارسال به پروژه می گردند.

در نهایت می توان گفت برای پروژه هایی که عمق زیادی دارند و گود برداری عمیقی برای ساخت سازه در نظر گرفته شده و همچنین برای قالب بندی فونداسیون، ساخت ستون های بتنی و ساخت دیوارهای بلند بهتر است از قالب فلزی بتن استفاده شود.

 


استفاده از تخته چندلایی در قالب بتن

تخته چند لایی از چند ورق چوب ساخته شده است که با استفاده از چسب به هم لایه لایه شده اند. نکته مهم در ساخت تخته چند لایه نوع لایه ها بر روی لایه دیگر است که باعث شده مقاومت تخته بسیار بالا باشد. بسیاری از مردم تخته سه لا را به دلیل مقاومت خوب به خاطر می آورند. این ویژگی منحصر به فرد تخته چند لایه، آن را به بهترین انتخاب برای پروژه های ساختمانی تبدیل کرده است. همچنین یکی از مهمترین محصولات چوبی برای استفاده در قالب های بتنی تخته سه لایی یا تخته چند لایه است. برای غلاف سقف و کف، قالب بتنی، توری تیرهای چوبی و حتی بدنه قایق ها استفاده می شود. کاربردهای تخته چند لایه اکنون بسیار گسترده شده است و تقریباً در همه مکانهایی که به تخته های چوب نیاز دارند می توان از تخته سه لایی استفاده کرد. یکی از مهمترین کاربردهای تخته چندلایی استفاده از آن در درهای چوبی ، کابینت ، مبلمان ، جعبه های بسته بندی ، کف و سقف خانه ها ، پوشش دیوارها و پله ها ، قالب های بتنی ساختمان ، اقلام چوبی و تزئینی ، صنایع نظامی و دریایی است.

 

 

http://file.tesmino.ir/content/35480012/image_1117bf28cf373c7ffae4521545e8da921b151c9c.png

شرکت تبریز صنعت یکی از مجموعه هایی است که در حوزه ساخت انواع قالب های بتنی از قبیل قالب فلزی بتن و تخته چندلایی فعالیت داشته و می تواند محصولات مورد نیاز کاربران را با کیفیت بالایی تولید نماید. چنانچه به سایت این مجموعه به آدرس tabrizsanat.com مراجعه نمایید، می توانید از تمامی تولیدات و خدماتی شرکت تبریز صنعت در اختیار مشتریان قرار می دهد مطلع شوید. این مجموعه با استفاده از جدیدترین تکنولوژی روز و با بهره مندی از مهندسان و طراحان خبره و کارآمد توانسته در حوزه صنعت ساختمان، فعالیت های متنوع و موثری انجام دهد. طراحی و تولید قالب های بتنی در دو نوع قالب فلزی و چوبی بخشی از فعالیت های این شرکت به شمار می آید.