بررسی ویژگی ها و مشخصات خودرو آریو

گزارش بازرگانی،   4000131029

خودوریی که توسط شرکت سایپا به‌ نام آریو مونتاژ می‌کند، با کد Z300 در میان محصولات شرکت زوتیه شناخته می‌شود . در این مقاله که توسط کارشناسان شرکت دنیای چین تهیه شده است به تفصیل ویژگی های مثبت و منفی خودروی آریو بررسی گردیده است. در این بررسی به تمامی موارد فنی و ساختاری خودروی آریو مانند لوازم یدکی کیفیت بدنه، موتور و سایر قطعات یدکی آریو اشاره گردیده است.

طراحی بدنه آریو

برخلاف اکثر خودروهای چینی که نمای بیرونی آنها چنگی به دل نمیزند طراحی بیرونی خودروی آریو بسیار شبیه تویوتا می باشد. سازنده‌ی اصلی، تغییری در ظاهر این خودرو ایجاد نکرده است، چراکه تویوتا آلیون، در خارج از ژاپن شناخته شده نیست. در نمای روبروی آریو، سادگی و آرامش مخصوص محصولات تویوتا ، به خوبی دیده می‌شود.

کاپوت فاقد خطوط حجم دهنده و تقریبا صاف می باشد در صورتیکه روی سپر، انحنای کوچکی وجود دارد. کشیدگی چراغ اصلی و فرم کلی آن، شکل اسپرت آریو را تقویت می‌کند. چراغ روشنایی روز، داخل کاسه چراغ طراحی شده و باتوجه به حضور لامپ‌های اصلی مدل هالوژنی، جلوه‌ای زیبا به آریو داده است. شاید با اندکی دقت و ظرافت و صرف هزینه‌ در طراحی سپر آریو، شاهد جلوه‌ی بهتری از این محصول بودیم، اما این طراحی برای یک خودروی اقتصادی قابل قبول می باشد که با قطعات و لوازم یدکی آریو دوام و زیبایی را تکمیل کرده است.

کشیدگی بدنه و طول ۴.۵ متری آن در نمای جانبی خودرو باعث جذابتر شدن آن شده است. فریم درها، از پلاستیک سیاه‌رنگ است، در حالیکه دستگیره‌ها و آینه‌ بغل، فلزی و هم‌رنگ بدنه هستند. خودروی آریو ، با رینگ‌های ۱۵ اینچی در نمونه‌ی استاندارد ارائه می‌شود که باتوجه به طول بدنه، کمی کوچک بوده و جذابیت خودرو با نمونه‌های ۱۶ اینچی، افزایش خواهد یافت.

در قسمت پشت، طراحی زیبا و با ظرافت در خودروی آریو دیده می‌شود که با چراغ‌ بزرگ و شکل دهی خوب بدنه، چشم‌نواز و راضی کننده است. شیشه‌ی عقب، با شیب کمی همراه است که منجر به کوچک شدن در صندوق می‌شود. از طرف دیگر، کاپوت عقب به گونه ای طراحی شده است که خط برجسته کننده ناشی از سقف را ادامه دهد. از نکته‌ی مثبت در طراحی آریو، چراغ‌های عقب هستند که با وجود بزرگ بودن، مزاحمتی برای کاپوت عقب ایجاد نمی کنند و این موضوع، باعث افزایش پهنای صندوق شده است.

C:\Users\ASUS\Desktop\ariyooo.jpg

سپر جلو و عقب آریو، دارای چراغ راهنما و یا شبرنگ است که در دو طرف سپر قرار گرفته است و جذابیتی خاصی ایجاد نکرده است، ولی در مجموع، سپر عقب هماهنگی خوبی با چراغ‌ها دارد و به خوبی، باعث جذابیت خودرو گردیده است.

ابعاد آریو ، شامل طول 4560 میلی‌متر و عرض 1765 میلی‌متر با ارتفاع 1483 میلی‌متر است که با فاصله محورهای ۲۷۰۰ میلی‌متر ارائه می‌شود.

طراحی داخلی و کابین

این محصول چینی توسط شرکت سایپا، در دو تیپ دنده دستی و اتومات به بازار عرضه می‌شود که تفاوت‌هایی در طراحی فضای داخلی دارند. خودروی آریو دارای جعبه‌دنده‌ی اتومات، دارای آپشن‌های بیشتری است و مسلماً، با نمایشگر ۷ اینچی و تجهیزات مرتبط با آن، نمای بهتری در مقایسه با مدل دنده دستی دارد. همچنین، قطعاتی از پلاستیک با طرح چوب، در نسخه‌ی اتومات درنظر گرفته شده است که باعث جذابیت بیشتر خودروی آریو گردیده است.

در قسمت کابین خودرو، پلاستیک سخت و خاکستری‌ رنگ داشبورد به کار گرفته شده است که باعث جذابیت آن گردیده است، اما دارای کیفیت ساخت پایینی می باشد. البته بسیاری از خودروهای چینی‌ موجود در بازار در قسمت مواد اولیه مورد استفاده در فضای داخلی، بسیار ضعیف‌تر از آریو عمل کرده‌اند. فرم کلی داشبورد و تجهیزات داخلی آریو، ساده به نظر می آید، ولی در مقایسه با خودروهای داخلی کاملا رضایت بخش است.

در نمونه‌ استاندارد که نمایشگر لمسی وجود ندارد، یک نمایشگر ساده و باریک در نظر گرفته شده است. نکته‌ی مثبت در این نسخه‌ خودروی آریو، امکان ارتباط حافظه‌ی فلش از طریق USB می باشد. در نمونه‌ با قیمت بیشتر، نمایشگر لمسی ۷ اینچ وجود دارد، که مسلما جذاب‌تر از نسخه‌ی ارزان‌قیمت با سه کلید ساده خواهد بود. میزان دمای سیستم تهویه، سرعت باد فن‌ها و مسیر خروجی هوا ، با دکمه‌های در قسمت پایین نمایشگر تنظیم می‌شوند و برای این بخش، نمایشگر جداگانه‌ای در نظر گرفته شده است. دوربین عقب و GPS ، در این نسخه آریو وجود دارد.

در کنار نمای داشبورد، پشت فرمان هم کاملا قدیمی و ساده است و اگر نمایشگر TFT میانی را نداشت، شبیه طراحی خودروهای داخلی بود. با این وجود، استفاده از عقربه‌های سنتی سرعت و دور موتور در کنار نمایشگری که میزان سوخت باقیمانده، درجه حرارت موتور و غیره را نمایش می‌دهد، کارایی این قسمت افزایش یافته است.

C:\Users\ASUS\Desktop\saipa-ario.jpg

علاوه بر جنس داشبورد، فضای مناسب کابین و صندلی های راحت از دیگر نکاتی است که خریدار این خودرو از آن انتظار دارد. از این نظر، می‌توان به آریو یا به عبارتی شرکت زوتیه، نمره‌ی بسیار خوبی داد، چراکه نه‌تنها برای ردیف جلو، بلکه برای سرنشینان عقب هم، فضای جلوی زانو و بالای سر، بسیار مناسب تعبیه شده است. هرچند که برای افراد در صندلی‌های ردیف دوم، دریچه هوای تهویه‌ مطبوع در نظر گرفته نشده است، با قد بالای 175 سانتیمتر هم می‌توان احساس راحتی کرد.

از دیگرنکات مثبت در خودروی آریو، می‌توان به تودری‌ها اشاره کرد که با وجود پوشش پلاستکی و غیر چرم آن، با قطعات فلزی در دستگیره‌ها، به زیبایی تزئین شده‌اند. امکان جمع شدن صندلی‌های عقب به سمت جلوباعث افزایش چشم‌گیر فضای صندوق عقب می شود. قسمت صندوق بار، 460 لیتر فضا دارد که مناسب می باشد. علاوه بر کارایی، تناسب طراحی داخلی با لوازم بدنه آریو از ویژگی های خوب این خودرو است.

مشخصات موتور آریو:

خودروی آریو با یک پیشرانه چهارسیلندر خطی ولی با حجم‌های متفاوت عرضه می‌شود. مدل نخست با حجم 1600 سی سی دارای حداکثر توان 112 اسب بخار و گشتاوری معادل 151 نیوتن متر می باشد که گیربکس چهار سرعته اتوماتیک را در اختیار دارد و مدل دوم، پیشرانه با حجم 1500 سی سی که دارای توان 103 اسب بخار و گشتاور 141 نیوتن متر است که با گیربکس پنج سرعته دستی عرضه می گردد

 در قسمت امکانات ایمنی و رفاهی نیز آریو به چهار تیپ تقسیم بندی شده است:

 STANDARD دستی

 ELEGANT دستی

 ELEGANT اتوماتیک

 ROYAL اتوماتیک

در هر دو مدل اول طبق اعلام سازنده تفاوت در رینگ خودرو است که در تیپ استاندارد از نوع 15 اینچ فولادی و در مدل ELEGANT از نوع 15 اینچ آلومنیومی استفاده شده است. فول‌ترین مدل خودروی آریو در نسخه‌ای به نام ROYAL عرضه می‌شود که دارای لوازم آریو انحصاری مانند سانروف، دوربین دنده عقب، تهویه مطبوع اتوماتیک، چهار عدد ایربگ، سيستم صوتي و تصويري مجهز به نمایشگر DVD با قابليت پخش MP5 راديو، پورت USB و مجهز به 6 بلندگو و GPS است.

فروشگاه لوازم یدکی دنیای چین وارد کننده لوازم یدکی برلیانس و قطعات خودروی آریو به صورت مستقیم از کشور چین است. از طریق سایت دنیای چین به آدرس https://www.donyaechin.com/ می توانید تمامی قطعات یدکی خودروی برلیانس و آریو را با قیمت مناسب و به صورت اوجینال سفارش دهید.