تاثیرپذیری جو بایدن از تحلیل گر معروف یهودی

گروه جهان الف،   4000131003 ۱۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

«جورج فریدمن» تحلیلگر معروف یهودی- آمریکایی در استراتژی های خود برای دولت جدید آمریکا، بر لزوم مقابله با گسترش نفوذ و قدرت گیری ایران و محافظت از منافع اسرائیل تاکید کرده است.

تاثیرپذیری جو بایدن از تحلیل گر معروف یهودی

به گزارش الف پایگاه خبری شبکه المیادین نوشت، به نظر می رسد که ایده های «جورج فریدمن» تحلیلگر و استراتژیست معروف آمریکایی- یهودی از خلال دو کتاب «جمهوری و امپراطوری» و همچنین « ۱۰۰ سال آینده» تاثیر زیادی بر استراتژی «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا دارد.  موارد اساسی در کتاب امپراتوری و جمهوری جورج فریدمن به شکل زیر است:

1-  در اصل اول به بحث تروریسم پرداخته شده و فریدمن در آن از استراتژی جورج بوش، رئیس جمهور وقت آمریکا و شعاری همچون جنگ علیه تروریسم انتقاد می کند که مبانی آن به این صورت است:

-  طبق نظریه های فریدمن، جنگ با تروریسم نباید با موضوعات اصلی مرتبط شود.

-  ترس ها نباید استراتژی ها را تهدید کنند.

- می‌توان همچون گروه های تروریستی با ایجاد رعب و وحشت روحیه دشمن را تحت تاثیر قرار داد و تحرکات آن را محدود کرد.

2-  اصل دوم مربوط به تعریف مجدد سیاست و بازی توازن های بین المللی و منطقه ای بر اساس قواعد زیر است:

- توسعه استراتژی های پایدار ایالات متحده در سراسر جهان و در صدر آنها حفظ وضعیت دلار و نیز  حفظ برتری نیروی دریایی آمریکا و اطمینان از  دستیابی نامحدود به منابع حیاتی همچون نفت.

-  ارزیابی منافع متحدان و دشمنان در هر موقعیتی.

- پیدا کردن یک کشور و یا طرف ثالث در ازای ائتلاف ها  میان دو کشور (که  آمریکا تمایلی به شکل‌گیری این ائتلاف‌ها ندارد) مانند: روسیه و آلمان،  چین و ژاپن،  ترکیه و ایران.  به عنوان مثال طرف سوم در روابط میان روسیه و آلمان،  لهستان و طرف سوم روابط چین و ژاپن ، کره جنوبی است.

-   اجتناب از ورود به جنگ هایی که موجب خشم مردم آمریکا می شود و همچنین دوری از جنگ هایی که دستاوردی نخواهد داشت و یا هزینه های آن بیشتر از سود آن خواهد بود.

- الگوبرداری از انگلیس که در دوره اوج امپراطوری خود کشورش را با وزارتخانه مستعمره ها اداره می کرد؛ نه با ده ها  آژانس و سرویس مختلف همانند وضعیت کنونی آمریکا.

-  به طور کلی قسمت‌هایی که آمریکا باید به عنوان مراکز منطقه‌ای خود بر آن ها تمرکز کند عبارتند از:  لهستان، اوکراین، آرژانتین،  کره جنوبی،  پاکستان، کنیا و نیجریه  که  ایالات متحده برای ادامه امپراطوری خود  و یا تقابل با برخی خطرهای دوجانبه باید با آنها ارتباط داشته باشد.  در مقابل کشورهایی نیز وجود دارند که آمریکا باید مانع از گسترش نفوذ و قدرت گیری آنها شود مانند: آلمان، روسیه، چین، ژاپن  و ایران.

المیادین در ادامه گزارش خود آورده است، در این میان یکی از مهم ترین مناطق جهان که فریدمن توجه زیادی به آن دارد منطقه خاورمیانه است.  وی در کتاب خود آورده که علیرغم شکست همه تلاش‌های آمریکا برای سرنگونی نظام ایران، اما این کشور همچنان باید هدف مستقیم سیاست‌های ایالات متحده باشد. 

طبق اطلاعات المیادین،  بر این اساس فریدمن با اعتراف به گسترش نفوذ ایران در منطقه بر تلاش جهت محدود کردن این کشور به طور مستمر و جلوگیری از توسعه قدرت دریایی ایران و گسترش روابط میان این کشور با ترکیه و پاکستان و از همه مهمتر ممانعت از انعقاد توافقنامه های متعدد میان تهران با این دو طرف تاکید می کند.

پایگاه خبری شبکه المیادین افزود، از نظر فریدمن ایران سیاست های خاورمیانه را مجدداً تعریف کرده و این کشور راه نفوذ به سایر کشورهای منطقه محسوب می شود . فریدمن برای  مرحله جدید آمریکا درباره روابط  با مصر گفته که این مناسبات باید به همان شکل قبلی حفظ شود.  اما درباره سوریه علی رغم اینکه این کشور تهدیدی برای منافع آمریکا و اسرائیل به شمار می آید اما واشنگتن همچنان باید توجه خود را به سمت سوریه حفظ کند.

 به نوشته المیادین، درباره اسرائیل فریدمن معتقد است، رئیس جمهور جدید آمریکا همچنان باید در موضع حمایت از این رژیم باقی مانده و به انجام اقدامات جهت پشتیبانی از اسرائیلی‌ها  ادامه دهد. این تحلیلگر یهودی -آمریکایی می گوید که بهترین گزینه برای بایدن به حاشیه بردن درگیری ها میان فلسطین و اسرائیل بدون ارائه رویکرد عملی برای طرف‌های درگیر این پرونده است؛ به شکلی که همه امور در راستای حمایت از منافع اسرائیل پیش برود.  وی در پایان درباره پرونده درگیری فلسطینی-صهیونیستی معتقد است هر آنچه که در گذشته وجود داشته اکنون به پایان رسیده و امروز یک ملت فلسطینی وجود دارد که از حقوق خود آگاه است و همین موضوع باید بخشی از سیاست آمریکا طی مرحله آینده را تشکیل دهد.