ژنرال اسرائیلی: توقف برنامه هسته ای ایران بسیار دشوار است 

گروه جهان الف،   4000130001 ۱۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵ تکراری یا غیرقابل انتشار

یک ژنرال اسرائیلی اقرار کرد، توقف برنامه هسته ای ایران بسیار دشوارتر از اقدامی است که این رژیم علیه عراق و سوریه انجام داد.

ژنرال اسرائیلی: توقف برنامه هسته ای ایران بسیار دشوار است 

به گزارش الف  "جیسون گویتس" در گزارشی در وب سایت شبکه سی ان بی سی آمریکا می نویسد استراتژیست های اسرائیلی برای توقف برنامه هسته ای ایران، پنج راهکار را در نظر گرفته اند.  

<< در حالی که ایران از آغاز غنی سازی 60 درصدی خبر داده، که گامی است مهم به سمت خلوص 90 درصد... قدرت های جهانی تلاش می کنند جمهوری اسلامی را متقاعد کنند تا این روند را به تعلیق درآورد.  

نشستی که هدف آن بازگرداندن آمریکا و ایران به توافق هسته ای موسوم به برجام بوده است، چند روز پیش در پایتخت اتریش ازسرگرفته شد... . 

اسرائیل همراه با متحدان عرب خود شامل امارات عربی متحده، بحرین و عربستان سعودی از آمریکا می خواهد فشار بر ایران را افزایش دهد تا آنچه مسایل تروریسم، برنامه های موشکی و  "توسعه طلبی ایران" در سراسر خاورمیانه می نامند، نیز در برجام گنجانده شود. 

ایران و اسرائیل درگیر جنگی در سایه بوده اند که ماه گذشته تشدید شد. وقوع انفجار باعث بروز خساراتی در یکی از مراکز هسته ای ایران در نطنز شد؛ یکی از کشتی های ایران در دریای سرخ هدف انفجار قرار گرفت؛ و دستکم دو کشتی اسرائیلی نیز هدف قرار گرفته اند. 

تصمیم ایران به افزایش سطح غنی سازی پس از انفجار در نطنز رخ داد که جمهوری اسلامی، آن را کارِ اسرائیل می داند. 

اسرائیل گفته است در صورت ناکامی تمام دیگر طرف ها، برنامه هسته ای ایران را متوقف کند. 

چهل سال پیش در ژوئن 1981، هشت فروند جنگنده F-16 اسرائیل پس از به پرواز درآمدن، از دریای سرخ عبور کردند، از مرز عربستان-اردن گذشتند و بمب های خود را بر نیروگاه هسته ای اوسیراک در عراق فروریختند، آن هم چند روز پیش از افتتاح آن مرکز. آن اقدام، "عملیات اوپرا" نام گرفت و یکی از خلبان های آن ژنرال "آموس یادلین" بود. 

یادلین در سال 2007  که رئیس اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل بود، در طراحی دومین عملیات مشابه نقش داشت. این بار نیروگاه مخفی هسته ای سوریه هدف قرار گرفت. "عملیات باغ میوه" نیز موفقیت آمیز بود. 

اما یادلین می گوید اگر بخواهیم آنها را با هم مرتبط کنیم، این بار بسیار متفاوت خواهد بود: "صدام و اسد غافلگیرشدند. اما ایران از 20 سال پیش منتظر این حمله بوده است." 

یادلین می گوید برنامه ایران "با استحکامات بسیار زیادتر همراه و سایت های آن پراکنده است"، در حالی که برنامه های هسته ای عراق و سوریه در یک منطقه متمرکز بود. برنامه های هسته ای ایران در دهها منطقه گسترده است و بسیاری از آنها در اعماق کوه ها قرار دارند. و مهم تر از همه این که مشخص نیست آیا سازمان های اطلاعاتی از تمام جزییات درباره مکان های برنامه هسته ای ایران اطلاع داشته باشند. 

یادلین گفت، "ایران از آنچه که ما انجام داده ایم آموخته است ...."

طراحان نظامی در اسرائیل می گویند جدا از مذاکرات وین، آنها برای متوقف کردن ایران پنج استراتژی دارند: 

گزینه ا: تلاش برای توافقی قوی تر میان ایران، آمریکا، روسیه، چین، فرانسه، آلمان و بریتانیا. 

گزینه 2: اثبات این مساله برای ایران که اگر بخواهد مسیر کنونی را ادامه دهد، هزینه های آن بسیار زیاد است؛ از تحریم ها گرفته تا بستر دیپلماسی. 

گزینه 3: استفاده از آنچه در اسرائیل "استراتژی C" نامیده می شود، یعنی حملات مخفیانه، عملیات سری و اقدامات سایبری. یعنی در اصل توسل به همه چیز، به جز جنگ. 

گزینه 4: بمب باران برنامه هسته ای ایران 

گزینه 5: تلاش برای تغییر رژیم در ایران. این دشوارترین استراتژی است....

علی نادر، تحلیلگر امور ایران در نهاد موسوم به موسسه دفاع از دمکراسی، مدعی است نارضایتی در داخل زیاد است و این کشور در چند سال اخیر شاهد اعتراضات بوده است. دلیل اصلی این اعتراضات، اقتصاد متزلزل است که به شدت از تحریم های آمریکا آسیب دیده است. آمریکا نیز از تحریم به عنوان مهم ترین اهرم علیه ایران  در مذاکرات وین، بهره می برد... 

نخستین چیزی که ایران در مذاکرات دنبال می کند، کاهش تحریم ها است تا بتواند نفت خود را آزادانه به آسیا و اروپا بفروشد. به گزارش سازمان بین المللی انرژی که ناظر تولید و حمل و نقل محموله های نفت است، ایران در حال دور زدن تحریم ها و فروش آن به چین است. 

در ماه ژانویه، فروش نفت ایران به چین به بالاترین سطح خود رسید. نادر می گوید آمریکا با خودداری از اِعمال تحریم علیه این معاملات، نشان می دهد که آماده معامله است. سوال بزرگ درباره مذاکرات این است که کدام یک اهرم فشاری در اختیار دارد تا در آن چه که به صورت رقابت شدید نمودار می شود، از آن بهره ببرد. 

"هنری رُم" تحلیلگر گروه اوراسیا است که مذاکرات وین را دنبال می کند. وی می گوید انتظار ندارد مذاکرات به شکست و یا نتیجه برسد زیرا هر دو طرف تلاش می کنند دیگری را به اقدام نخست وادارد. 

رُم با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری ایران که قرار است در دو ماه آینده برگزار شود، می گوید، "ایران نمی خواهد مستاصل به نظر برسد، رهبران ایران ترجیح می هند قبل از آن که مجبور شوند هیچ امتیازی بدهند، تا انتخابات 18 ژوئن صبر کنند. ایران ابزارهای زیادی ندارد اما خوب بازی می کند، آنها در این کار بسیار خوب عمل می کنند."  

یادلین اما از این عصبانی است که آمریکا برای رسیدن به توافق و کوتاه آمدن در برابر ایران بسیار مشتاق به نظر می رسد؛ او آن چه را که اشتباهات در توافق هسته ای سال 2015 می نامد، تکرار می کند. وی به دستاوردهای ایران اشاره می کند و غنی سازی  60 درصد را سمبل آن می نامد. 

یادلین می گوید، "... ببینید آنها چقدر سریع در حال حرکت هستند. آنها می توانستند به اندازه کافی اورانیوم غنی شده تولید کنند..."  

وی تاکید می کند " متوقف کردن برنامه هسته ای ایران بسیار دشوارتر از عراق و سوریه است.">>