پیشنهاد سعودی‌ها به آمریکا برای جایگزینی نیروهایش در عراق با نیروهای عربی

جهان،   4000129119

 رئیس پیشین دستگاه اطلاعاتی سعودی در مصاحبه‌ای تلویزیونی با یادآوری سخنان وزیر خارجه وقت کشورش از پیشنهادی به آمریکایی‌ها در عراق خبر داد که سعودی‌ها در سالهای اولیه اشغال عراق مطرح کرده بودند.

پیشنهاد سعودی‌ها به آمریکا برای جایگزینی نیروهایش در عراق با نیروهای عربی

به گزارش فارس، «ترکی الفیصل» سفیر سابق عربستان در آمریکا روز یکشنبه سخنانی را منتسب به «سعود الفیصل» وزیر خارجه اسبق عربستان سعودی درباره واگذاری عراق به ایران توسط آمریکا بیان داشت.

به گزارش پایگاه خبری الخلیج الجدید، ترکی الفیصل در گفت‌وگو با برنامه المسار شبکه «السعودیه» مدعی شد : در سال ۲۰۰۴  پس از سرنگونی کامل دولت (عراق) و گمان می‌کنم حتی پس از اعدام صدام، او (سعود الفیصل) ملاقاتی با کالین پاول (وزیر خارجه وقت آمریکا) در جده داشت و به پاول پیشنهادی داد.

او افزود:  سعود الفیصل خطاب به پاول گفت، حالا که آمریکا مأموریت خود را در عراق به پایان رسانده است، نظرش درباره اینکه نیروهای خود را با نیروهایی عربی و اسلامی جایگزین کند، چیست؟  تا از این طریق عراق را توسعه دهند و امنیت آن را فراهم کنند، اما طرف آمریکایی متأسفانه این پیشنهاد را نپذیرفت.

الفیصل ادامه داد:  هنگامی که من (به عنوان سفیر) به آمریکا رفتم، اوضاع وقت عراق پس از اوج گیری جنبش‌های ضد اشغالگری رو به وخامت گذاشته بود و بخشی از آن از طریق حزب بعث بود که پشت سر خود ارتش، امنیت و کشور عراق را از هم پاشیده رها کرده بود و بخشی هم از طریق طرفداران ایران بود.

سفیر سابق عربستان در آمریکا همچنین گفت: وزیر خارجه وقت عربستان در سفری که به واشنگتن برای ملاقات با مقامات آمریکایی داشت، در اظهاراتی خبری گفت که آمریکا، عراق را در طبقی از نقره [=دودستی] تقدیم ایران کرد.

الفیصل گفت: اظهارات وزیر خارجه وقت عربستان موجب خشم کاندولیزا رایس شده بود که با او تماس گرفت و درخواست داد که حرفش را پس بگیرد اما سعود الفیصل این خواسته او را رد کرد.

عربستان سعودی که سال‌ها با حمایت از گروه‌های تروریستی در سوریه و عراق موجب ایجاد ناامنی و بی ثباتی در منطقه شده است، در مقطع اخیر درصدد نزدیک شدن به عراق و حتی بازگرداندن سوریه به اتحادیه عرب با هدف آن چیزی است که مقابله با نفوذ ایران در کشورهای عربی خوانده است.