«کووایران» اواخر خرداد عرضه می‌شود

اجتماعی،   4000129068

عضو کمیته مشورتی علمی مقابله با کرونا با بیان اینکه مهرماه تولید ۷ واکسن کرونا را خواهیم داشت، گفت: علاوه بر واکسن‌های داخلی، همکاری با روسیه، ژاپن و کوبا برای تولید واکسن انجام می‌شود.

«کووایران» اواخر خرداد عرضه می‌شود

دکتر مصطفی قانعی در گفتگو با مهر در خصوص آخرین وضعیت واکسن‌های ایرانی تولید داخل و مشترک با خارج با بیان اینکه واکسن ایرانی «کووایران» تا اواخر خردادماه و واکسن‌های رازی (کووپارس) و فخرا اواخر شهریور ماه آماده تولید هستند، گفت: واکسن انستیتو پاستور هم که مشترک با کوبا است از شهریورماه وارد کشور می‌شود.

عضو کمیته علمی مقابله با کرونا در خصوص واکسن مبتنی بر ویروس کشته شده فخرا گفت: این واکسن باید ۶ ماه دیگر را طی کند که امیدوار هستیم در شهریورماه به زمان بررسی این واکسن برسیم.

به گفته قانعی، بنابراین این چهار واکسن را تا اول مهرماه خواهیم داشت که احتمال می‌رود ۳ واکسن ایرانی دیگر هم مبتنی بر ۳ پلتفرم مختلف به پروسه مطالعات بالینی اضافه شوند. یکی از این واکسن‌ها در دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله است که تا مهرماه وارد عرصه تولید می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه در سبد واکسن‌های کرونا ترکیبی از واکسن‌های ایرانی و مشترک را خواهیم داشت، افزود: ما در مهرماه باید ۷ واکسن ساز در حال تولید داشته باشیم و می‌توانیم بگوییم ۳ واکسن‌ساز در پلتفرم مبتنی بر ویروس غیر فعال، ۲ نوترکیب و mRNA هستند.

تولید واکسن مشترک با روسیه و ژاپن

قانعی با تاکید بر اینکه تولید واکسن‌های ایرانی از اواخر خرداد آغاز می‌شود، گفت: در بخش همکاری‌های خارجی برای تولید واکسن نیز قرار است واکسن مشترک با اسپوتنیک مبنی بر تولید چهار میلیون دوز به صورت تحت لیسانس داشته باشیم که یک شرکت داخلی در این خصوص طرف حساب اسپوتنیک است.

وی در خصوص همکاری مشترک با ژاپن گفت: همچنین قرار است واکسن کرونای مشترک با ژاپن را طی یک قراردادی داشته باشیم که هنوز مراحل اصلی را طی نکرده است.

قانعی با بیان اینکه واکسن مشترک پاستور و کوبا در ایران با انتقال دانش فنی صورت می‌گیرد، اما این همکاری‌ها تحت لیسانس و به صورت قراردادی هستند، افزود: ۳ میلیون دوز از این واکسن نیز تا شهریور ماه به تولید خواهد رسید.

به گفته عضو کمیته مشورتی علمی مقابله با کرونا، فرق این واکسن‌های خارجی با داخلی‌ها این است که زودتر مسیر تولید را طی می‌کنند که به بازار برسند یا فاز ۳ آنها انجام شود.

وی گفت: در مجموع تا شهریور ماه با ۷ واکسن داخلی سروکار خواهیم داشت که پیش بینی می‌کنیم آغاز واکسیناسیون با واکسن مشترک پاستور_کوبا و «کووایران» باشد.

تاریخ‌های تولید واکسن‌ها تغییر نکرده است

عضو کمیته مشورتی علمی مقابله با کرونا همچنین با ذکر این موارد در برنامه گفتگوی ویژه خبری که شب گذشته از شبکه دو پخش شد اضافه کرد: همین قولی که دادیم برای واکسن‌ها در همان تاریخ‌ها تولید و ارائه خواهند شد.

وی در خصوص واکسن مشترک پاستور - کوبا گفت: روز گذشته در کمیته اخلاق وزارت بهداشت، مجوز این واکسن صادر شد.

وی تاکید کرد: هر واکسنی که در ایران شروع می‌شود باید فازهای ۱،۲ و ۳ را بگذراند و غیرمحتمل است که بعد از چهار الی ۵ ماه یک واکسن به بازار وارد شود. این موضوع بررسی فاز ۳ برای همه واکسن‌ها اهمیت ویژه‌ای دارد.

قانعی خاطرنشان کرد: اکنون واکسن «کووایران» در وضعیتی است که در خردادماه قابل ارائه است و این بدان معنی نیست که هنوز این واکسن تولید نشده بلکه برکت ابتکار عمل خوبی از خود نشان داد که واکسن را تولید کرده تا مجوز تولید صادر شود و اکنون در انبار نگهداری می‌شود پیش بینی می‌شود اواسط فاز سوم مجوز تولید صادر شود.

قانعی تاکید کرد: آن طور که پیش می‌رویم پیش بینی می‌کنیم در پاییز امسال، چالش مربوط به واکسن‌ها را نداشته باشیم و در اسفندماه بحران مربوط به کرونا را با واکسیناسیون حل می‌کنیم.

وی در خصوص فرق دارو و واکسن گفت: هر دارو بعد از رونمایی وارد بازار می‌شود اما واکسن‌ها در فاز ۳ هم باید مورد بررسی قرار بگیرند تا عوارض آن به میزان یک در صد هزار و یک در میلیون نفر مشخص شود اگر این مسیر طی نشود نمی‌توانیم در مورد واکسن‌ها قضاوتی داشته باشیم.

وی تاکید کرد: اگر اضطرار نبود تمام واکسن‌های داخلی و خارجی باید بعد از یک سال دیگر به تولید می‌رسیدند.

جهش ویروس کرونا همچنان ادامه دارد

 عضو کمیته مشورتی علمی کرونا در ادامه با اشاره به جهش ویروس کرونا گفت: هرچه که داروی ضد ویروس بیشتر شود جهش این ویروس بیشتر خواهد شد و هرچه ویروس در مردم بچرخد، شاهد جهش‌های بیشتری از این ویروس خواهیم بود.

وی ادامه داد: لذا تا واکسیناسیون صورت نگیرد و شرایط بهداشتی رعایت نشود باید انتظار این جهش‌های ویروس کرونا را داشته باشیم.