وقتی سعید محمد خود را رجل سیاسی می‌داند/ پیش‌بینی حسین مرعشی از مسئله اصلی انتخابات/ دفاع نیکزاد از علاقه هیئت رئیسه مجلس به نامزدی ریاست جمهوری

گروه سیاسی الف،   4000129038 ۲۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۸ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار فراوانی در رسانه ها منتشر می شود که دنبال کردن آنها حتی برای آنان که اهل مطالعه اخبار هستند کار را دشوار می‌کند. بسته خبری- تحلیلی الف با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل های صورت گرفته در این زمینه مخاطبان خود را از مهمترین وقایع روز آگاه می‌کند.

وقتی سعید محمد خود را رجل سیاسی می‌داند/ پیش‌بینی حسین مرعشی از مسئله اصلی انتخابات/ دفاع نیکزاد از علاقه هیئت رئیسه مجلس به نامزدی ریاست جمهوری

آخرین آمار کرونا در ایران

از دیروز تا امروز ۲۹ فروردین ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲۱ هزار و ۶۴۴ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که سه هزار و ۹۲ نفر از آنها بستری شدند.

مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به دو میلیون و ۲۳۷ هزار و ۸۹ نفر رسید.

متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۴۰۵ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۶۶ هزار و ۷۳۲ نفر رسید.

بیشتر بخوانید:

آمار کرونا در ایران: فوت ۴۰۵ بیمار در شبانه روز گذشته

آمار فوتی‌های روزانه کرونا در تهران از ۱۳۰ نفر گذشت

***

جدال رسانه ای روحانی و نمکی آزاردهنده است

فرهیختگان درباره مجادله رسانه ای وزیر بهداشت و رئیس جمهور نوشت: « یک مساله‌ای حسابی آزاردهنده‌تر از همه است و آن هم اینکه دوطرف ماجرا درحال شانه خالی کردن از مسئولیت‌های خود هستند. اینکه می‌گویم دو طرف ماجرا نه اینکه واقعا ماجرا دو طرف داشته باشد‌، اصلا همین ایجاد دوگانه خودش آزاردهنده است، اما به هر شکل به‌خاطر برخی مرزبندی‌ها و اظهاراتی که این چند وقت شنیدیم و شاهدش بودیم، انگار یک طرف میدان مواجهه با کرونا روحانی و... قرار دارند و طرف دیگر ماجرا هم نمکی و تیمش!

و بدتر از این دوگانه‌سازی اینکه هر یک از طرفین درحال شانه خالی کردن از مسئولیت‌ها و انداختن بار مسئولیت وضعیت موجود به گردن آن طرف است. روحانی سعی می‌کند با انتقادهای هرچند غیرمستقیم، وضعیت فعلی را ماحصل اقدامات و سیاست‌های وزارت بهداشت نشان دهد و در‌مقابل نمکی هم با گلایه‌گذاری و مظلوم‌نمایی همین مسیر را انتخاب کرده و می‌خواهد این‌طور وانمود کند که هرچه سیاهی این روزها می‌بینیم، ماحصل تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا به ریاست روحانی است!

هرچند اگر منصفانه بنگریم، تصمیمات غیرکارشناسی ستاد ملی و شخص روحانی در این بلای عظیمی که دامنگیر کشور در موج چهارم کرونا شده است بیش از سایر افراد و نهادهاست، منتها وزارت بهداشت و روحانی هردو یک دولت هستند و هیچ‌ وجه افتراقی هم بین‌شان نیست. حالا چه شده است که این دو این‌طور به هم پشت کرده‌اند و می‌خواهند همدیگر را مقصر جلوه دهند، احتمالا لابه‌لای همین دعواهایی که پایش به رسانه‌ها هم باز شده است، روشن و مشخص خواهد شد.

به هر ترتیب آنچه لازم و ضروری است، تدبیر فوری برای بهبود وضع موجود است. همان‌طور که گفتیم براساس مدل‌های ریاضی و پیش‌بینی‌های صورت‌گرفته اگر فورا محدودیت‌های بیشتری اعلام نشود و به‌صورت جدی و قطعی شهرها لاک‌داون نشوند، ما شاهد فاجعه انسانی در بسیاری از شهرهای کشور خواهیم بود و میزان موارد مرگ‌ومیر ناشی از کرونا در کشور در طول یک روز به نزدیک هزارنفر خواهد رسید.»

***

نکته عجیب در ماجرای دزدیدن واکسن پاکبانان آبادان توسط شهردار

عباس عبدی، تحلیلگر سیاسی درباره تخلف شهردار آبادان در تزریق واکسن پاکبانان به خود در اعتماد نوشت: «عجيبي ماجرا در اين است كه مديريت شهرداري آبادان چگونه متوجه نشده كه اين كار به سرعت برملا مي‌شود و منجر به آبروريزي خواهد شد؟ بسياري از افرادي كه از موقعيت شغلي خود سوءاستفاده مي‌كنند به نحوي انجام مي‌دهند كه كسي متوجه نشود يا توجيه مناسبي پيدا مي‌كنند.

اين كار معلوم بود كه به سرعت افشا خواهد شد و هيچ  راهي براي توجيه آن وجود ندارد. با اين حال آقاي شهردار به خود زحمت نداد تا با كساني مشورت كند كه چگونه اين تخلف آشكار را حل كند كه زيان آن كمتر باشد. در نتيجه ويديويي پر كرد كه حرف‌هاي آن نيز عجيب و غريب است. گويي كه پاكبانان را مجبور به زدن واكسن كرده‌اند و آنان هم گفته‌اند اول خودتان بزنيد!

مگر اختيار توزيع واكسن در دست شهرداري بوده است؟ به نظرم مشكل مهم‌تر در درك و فهم مديريت آن شهرداري است كه چگونه متوجه عواقب چنين رفتار وگفتاري نمي‌شود. به ‌طور قطع اين افراد آن اندازه عقل و درايت دارند كه در شرايط متعارف،گاف‌هايي تا اين حد را مرتكب نشوند. ولي چرا چنين مي‌كنند؟

پاسخ را بايد در وضعيت فضاي عمومي و مديريتي جست‌وجو كرد كه در آن نفس مي‌كشند. اين فضاست كه مديران را به چنين روزي مي‌اندازد كه از درك بديهيات عاجز مي‌شوند و توجهي به اثرات شبكه‌هاي مجازي در انتشار اخبار و... نمي‌كنند. به نظر بنده اين مهم‌ترين نكته‌اي است كه در اين رفتار بايد مورد توجه قرار گيرد.

از ويروس كرونا بدتر، شيوع و همه‌گير شدن ويروس تبعيض است كه بايد براي واكسن آن فكري كرد. نكته پاياني رسيدگي عادلانه و شفاف به اين رويداد است كه بايد سريع انجام شود.»

***

پیش‌بینی حسین مرعشی از مسئله اصلی انتخابات

حسین مرعشی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و عضو حزب کارگزاران درباره مسئله اصلی انتخابات ریاست جمهوری به روزنامه ایران گفت: «مسأله الان به شکل واضحی مسأله اقتصادی است؛ یعنی از هر طرف نگاه کنیم مجموع نیروها و بازیگران مؤثر در این انتخابات... مسأله اقتصاد دارند؛ یعنی می‌گویند با این وضعیت اقتصادی جامعه و این معیشت مردم چه باید کرد؟...

بنابراین من معتقدم ما مسأله اقتصاد را به شکل بسیار پررنگ‌تری نسبت به قبل در این انتخابات خواهیم داشت و چیزی که بر سر آن بحث خواهد شد این دو سؤال است. یکی اینکه چطور می‌شود این فشار اقتصادی به کشور و مردم را کم کرد؟ دوم اینکه این وضعیت ناشی از چیست؟...

تمام دغدغه‌های عمومی که در طول 24 سال گذشته در ادوار مختلف انتخابات به‌عنوان محور اصلی شکل دهنده رقابت مطرح شده بود، به احتمال زیاد در این دوره به شکل تجمیع شده مطرح خواهد شد. اما اینکه حرف جدیدی هم نیست، شاید این طور باشد، یعنی من بعید نمی‌دانم این‌طور شود. چند تا دلیل دارد؛ یکی اینکه هر دو طرف بدون کارنامه نیستند...

یکی از دلایلی که هنوز فضای انتخابات گرم نشده و معلوم هم نیست بشود یا نه، همین است. جامعه دنبال شعار نو و جدید است اما هنوز آن را پیدا نکرده. معنای این هم یعنی ابهام در آینده. من نمی‌گویم در این فضا حرف جدید نمی‌توان زد اما پیدا کردن این حرف جدید و شعار جدید خیلی سخت است.»

***

وقتی سعید محمد خود را رجل سیاسی می‌داند

به گزارش فارس، سعید محمد فرمانده سابق قرارگاه خاتم الانبیا در جلسه اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل در پاسخ به این سوال که طبق قانون اساسی خود را رجل سیاسی می داند یا خیر این طور پاسخ داد: قانون اساسی مصداق خاصی را در این مورد مشخص نکرده اما شورای نگهبان اخیر چارچوبی را تعریف کرده و الان در رفت و برگشت است و من نمی‌دانم تصویب می‌شود یا خیر. در این چارچوب برای نیروهای نظامی جایگاه ۶ سال سرلشکری است. اگر ملاک این مورد باشد من ۸ سال جایگاه سرلشکری و بالاتر را دارم و به عنوان یک شاخصه می‌توان عنوان کرد.

محمد در پاسخ به یکی دانشجویان که گفت «من در توانایی مدیریتی شما شکی ندارم، بحث سیاست ورزی و داشتن تحلیل را عرض می‌کنم» تاکید کرد: اتفاقا گیر کشور ما همین سیاسیون هستند. نقطه گرفتاری کشور آنجایی است که کار دست سیاسیون بیفتد. 

فرمانده سابق قرارگاه سازندگی خاتم در پاسخ به دانشجویی که پرسید «یعنی شما خودتان را سیاسی نمی‌دانید؟» گفت: چرا من خودم را سیاسی می‌دانم اما روش کار سیاسیون برای اداره کشور جواب نمی‌دهد. کسی که بخواهد با عینک سیاسی به همه چیز نگاه کند، باعث می‌شود از اصل موضوع و حل مساله غفلت شود و وارد فضاهایی شود که انرژی کشور را بگیرد، ولی خروجی ندهد.

محمد درباره احتمال ائتلاف با رئیسی عنوان کرد: ابتدا خدمت آقای رییسی رفتم تا برنامه را با ایشان تنظیم کنم. ایشان گفتند که به انتخابات ورود نمی‌کنند. حتی قبل از آنکه از قرارگاه خارج شوم دوباره از ایشان پرسیدم و گفتند که قصد ورود به انتخابات را ندارند. اگر ورود کنند به آقای رییسی کمک می کنم چون ایشان می توانند اجماع خوبی ایجاد کنند و اولویت عدم انشقاق است.

گفتنی است آنچه سعید محمد درباره سابقه سرلشگری خود گفته است اندکی عجیب به نظر می رسد. درجه نظامی وی چنانکه در تصویر بالا هم مشاهده می کنیم سرتیپ دوم است. مشخص نیست محمد بر چه مبنایی مدعی شده است 8 سال سابقه سرلشگری دارد.

بیشتر بخوانید:

سعید محمد: خودم را اصلح می‌دانم/ ظریف در انتخابات یار کمکی است

***

تحلیل‌های جدید درباره کاندیداتوری رئیسی

محمدجواد عسکری نماینده داراب در گفت‌وگو با ایسنا در مورد حضور نامزدهای جریان‌های سیاسی کشور در انتخابات گفت: پیش‌بینی من این است که سید ابراهیم رئیسی داوطلب کاندیداتوری انتخابات خواهد شد و نامزدهای جریان انقلابی به نفع ایشان کنار خواهند کشید. با توجه به اینکه پیش بینی می‌شود نظر همه نامزدهای انقلابی بر وحدت است، با آمدن آقای رئیسی همه یکپارچه خواهند شد. به نظرم، رئیس قوه قضائیه به زودی اعلام حضور خواهد کرد.

عسکری در پایان گفت: اینکه آقای رئیسی می‌آید و بقیه نامزدهای جریان انقلابی با ایشان همراهی می‌کنند، تحلیل شخصی بنده است. بنده اعتقاد دارم که به احتمال زیاد رئیس جمهور آینده، جوان حزب‌اللهی، آیت الله رئیسی است.

سید حسین نقوی‌حسینی، فعال سیاسی اصولگرا به اعتمادآنلاین گفت: نه تنها آقای جلیلی که همه کاندیداهای جبهه اصولگرایان و حتی برخی از اصلاح‌طلبان منتظر تصمیم آقای رئیسی هستند و در صورت تصمیم ایشان برای کاندیداتوری از او حمایت می‌کنند. 

نقوی‌حسینی درباره وضعیت وحدت بین شورای ائتلاف و شورای وحدت هم توضیح داد: غیر از آقای رئیسی دیدگاه‌ها درباره کاندیداها در جریان اصولگرایی بسیار متنوع است و حتی در داخل خود شورای ائتلاف بخشی از شورا به دنبال آقای قالیباف هستند و گروه‌های دیگری کاندیداهای دیگری را در نظر دارند و این تنها پتانسیل آقای رئیسی است که یک اجماع سراسری ایجاد کند.

او در آخر درباره تصمیم رئیسی در مورد کاندیداتوری در انتخابات ۱۴۰۰ گفت: من فکر می‌کنم در روزهای آینده مردم خبری درباره کاندیداتوری آقای رئیسی خواهند شنید.

بیشتر بخوانید:

نقوی‌حسینی: مردم خبری درباره کاندیداتوری رئیسی خواهند شنید

***

دفاع نیکزاد از علاقه هیئت رئیسه مجلس به نامزدی ریاست جمهوری

علی نیکزاد، نایب رئیس دوم مجلس و از نامزدهای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به انتقاداتی که به هیئت رئیسه مجلس وارد می‌شود به برنا گفت: «انتقاد خوب است، در این جهت که سیستم، سازمان یا شخصی ایرادات خود را رفع کند.

هیات رئیسه و نمایندگان از ساعت 6 صبح کار خود را آغاز می‌کنند و معمولا قبل از آغاز صحن جلساتی دارند، در روزهای یکشنبه، سه شنبه و چهارشنبه هم از ساعت 8 تا ساعت 12.5 جلسه صحن داریم و بعد از نماز و ناهار از ساعت 2 تا 5 کمیسیون ها را داریم، هیات رئیسه با تمام قوا کار می کند.

در ارتباط با اینکه  برخی می گویند در مجلس ستادهای انتخاباتی به راه افتاده باید بگویم که این حقوق اجتماعی همه افرا  واجد شرایط است که در انتخابات ثبت نام کنند اما من ستاد انتخاباتی در مجلس ندیدم. 

در هیات رئیسه افرادی هستند که  لباس خادمی در قامت ریاست جمهور را می‌توانند بر تن داشته باشند و کاندیدا شوند اما اینکه ستاد زده باشیم برای ریاست جمهوری من چنین چیزی ندیدم. 284 عزیز ما که نمایندگان مردم هستند بسیار تیزهوش‌، متدین،  پاکتر و آگاه‌تر از این حرف‌ها هستند.»

بیشتر بخوانید:

نیکزاد: حاشیه‌ها علیه مجلس به ناحق است/ ستاد انتخاباتی در مجلس ندیدم/ طرح شفافیت آرا به صحن برمی‌گردد

گفتنی است تاکنون از اعضای هیئت رئیسه مجلس، قاضی‌زاده هاشمی رسما داوطلب حضور در انتخابات ریاست جمهوری شده است. در کنار وی از قالیباف و نیکزاد هم به عنوان نامزدهای احتمالی نام برده می شود.

***

چرا اوکراین تلاش می‌کند پرونده سقوط هواپیما را سیاسی کند؟

یک مقام مطلع نزدیک به شورای عالی امنیت ملی به نور نیوز گفت: پس از حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی در ایران، مقامات رسمی این کشور به ایران پیشنهاد دادند که علت حادثه، وجود اشکال فنی در سامانه  پدافند هوایی تور ام -1 روسی اعلام شود و چون ایران این درخواست رابدلیل عدم انطباق با واقعیت رخداد، نپذیرفت، اوکراین، مسیر سیاسی کردن پرونده و خارج نمودن آن از روال فنی را در پیش گرفته است.

بیشتر بخوانید:

قصد اوکراین برای سیاسی کردن پرونده سقوط هواپیما

***

پاسخ رستم قاسمی به ابهامات پرونده بابک زنجانی

ماجرای بابک زنجانی در دوره وزارت نفت رستم قاسمی اتفاق افتاد. به همین جهت این پرسش همیشه مطرح بوده است که نقش وزارت نفت در این پرونده چه بوده است. قاسمی درباره این موضوع به خبرآلاین گفت: «اولا در مورد این‌که پرونده داشته، من از مقامات امنیتی کشور استعلام کردم، جوابش هم موجود است. طبیعتا اگر استعلام کرده بودیم و جوابش منفی بود این اقدام را انجام نمی‌دادیم و حتما هم امروز در این پرونده متهم می‌شدیم. من می‌خواهم خلاصه بگویم؛ بابک زنجانی پرونده‌اش بالای یک و نیم متر ارتفاع دارد، ۲۶-۲۵ دادگاه علنی دارد، هشت سال هم پرونده بابک زنجانی دست وزارت اطلاعات این دولت بود اما حتی یک کارمند وزارت نفت، یک نگهبان جلوی در وزارت نفت هم در پرونده بابک زنجانی متهم نیست.

در دوره تحریم کسی نفت از ایرانی و شرکت ایرانی نمی‌خرد، حتی شرکت‌های خارجی که یک نفر عضو هیات مدیره‌اش پاسپورت ایرانی داشته باشد هم نمی‌خرد. شرکت‌هایی که نفت ایران را می‌فروشند، بر اساس مجوزاتی است که در کشور صادر می‌شود و در خارج از کشور (البته با ریسک بالایی) به نام خارجی‌ها ثبت می‌شود. بابک زنجانی هم می‌رود از یکی از این شرکت‌های ثبت‌شده در خارج از کشور نفت می‌خرد و وقتی نفت می‌خرد، می‌آید از یک بانکی LC می‌دهد. شما می‌دانید که LC معتبرترین تضمین بین‌المللی است.

از یک بانکی LC می‌دهد که آن بانک تا آن روزی که LC می‌دهد، دومین بانک کشور باشد، اگر نگویم اول. آن بانکی که LC می‌دهد، متعلق به یکی از بانک‌های بزرگ کشور بوده و مدیران حقوقی در وزارت نفت LC را قبول می‌کنند، بابک زنجانی بعدا می‌رود این بانک را می‌خرد و می‌شود صاحب LC و صاحب بانک. ما در آن موقع ایشان را ممنوع‌الخروج کردیم، شرکت‌هایش را فرستادیم در لیست تحریم، پرونده‌اش را هم خودمان تکمیل کردیم و به دادگاه فرستادیم در آخر دولت و مهمتر هم این‌که اگر واقعا انصاف بر این بود، بابک زنجانی ضمن این‌که باید قوه قضاییه و دادگاه و زندان و همه آن‌چه که حکم منطقی قوه قضاییه بوده که همین هم هست، باید به جای سیاسی‌کردن پرونده بابک زنجانی، بروند پول‌ها را پیگیری می‌کردند که برگردانند. این اتفاق در اولویت کشور بود که متاسفانه به خاطر این‌که پرونده بابک زنجانی را سیاسی کردند به جای بازگرداندن منابع مالی که این واقعا ظلم بزرگی است مسائل دیگری پیش آمد.»