هنوز به قله موج چهارم کرونا نرسیده‌ایم

اجتماعی،   4000129017

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، گفت: موج چهارم کرونا با سرعت انفجاری سرایت می‌کند اما هنوز به قله این موج نرسیده ایم.

هنوز به قله موج چهارم کرونا نرسیده‌ایم

به گزارش مهر، علیرضا رئیسی در برنامه تیتر امشب شبکه خبر با بیان اینکه واکسن شفافارمد و انستیتو پاستور وارد فاز سوم آزمایش بالینی شده اند گفت: بر خلاف بسیاری از کشورها ما چشم انداز خوبی برای واکسن داریم، واکسن شفافارمد (کووبرکت)، مؤسسه رازی، انستیتو پاستور مراحل نهایی تولیدشان را می‌گذرانند و انشاالله تا تیرماه واکسیناسیون عمومی را می‌توانیم شروع کنیم.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه ۷ کشور دنیا ۸۶ درصد واکسن کل جهان را در اختیار دارند گفت: کشورهایی مثل چین که خودش تولید کننده واکسن است حدود ۹ درصد جمعیتش را واکسن زده، ژاپن و کره جنوبی یا کانادا هم درصد بسیار کمی از جمعیتشان تاکنون واکسن گرفته اند و ما از این بابت عقب نیستیم و مردم نگران نباشند ما چشم انداز خوبی برای واکسن و واکسیناسیون داریم.

برای ۵۱۰ هزار نفر واکسن زده ایم

رئیسی گفت: ما تا امشب برای ۵۱۰ هزار نفر واکسن زده ایم.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا همچنین موج چهارم کرونا را قابل مقایسه با موج‌های قبل ندانست و افزود: این موج بیماری با سرعت انفجاری سرایت می‌کند و ورودی بیمارستان‌ها و بیماران سرپایی بسیار بالا رفته، اما هنوز به قله این موج نرسیده ایم.

او گفت: پیش بینی ما این است که این هفته و هفته آینده بیماری به همین سرعت پیش برود و احتمالاً تا هفته آینده به قله برسد، اما از وضع قرمز این قله به زودی خارج نخواهیم شد.

هنوز میزان رعایت پروتکل‌ها در شهرهای قرمز و نارنجی به حد مطلوب نرسیده است

رئیسی با بیان اینکه شاید تا خرداد درگیر این موج باشیم گفت: با ادامه این وضع در صورت رعایت کامل پروتکل‌ها تا اوایل خرداد می‌توانیم بیماری را کنترل کنیم.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با انتقاد از کاهش رعایت پروتکل‌ها گفت: هنوز میزان رعایت پروتکل‌ها در شهرهای قرمز و نارنجی به حد مطلوب نرسیده است و ۳۰ تا ۴۰ درصد رعایت نمی‌شود، اما رعایت همه پروتکل‌ها باید بالای ۹۰ درصد باشد تا بتوانیم پاندمی یا اپیدمی را کنترل کنیم و نتیجه بگیریم.

رئیسی گفت: اگر اداره‌ای واقعاً می‌تواند این یک هفته، ۱۰ روز را تعطیل کند، چون فعالیت ادارات، با تردد و مترو و اتوبوس مرتبط است که از کانون‌های انتقال بیماری هستند.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با تشکر از سازمان هواپیمایی و راه آهن که پروتکل‌ها را بالای ۹۹ درصد رعایت می‌کنند گفت: متأسفانه ما در اتوبوس بین شهری و درون شهری و مترو واقعاً مشکل داریم.

او گفت: همه باید دست به دست هم بدهیم تا بتوانیم از این موج عبور کنیم، مجموعه پروتکل‌ها از ماسک زدن و خودداری از تردد غیر ضروری، پرهیز از اجتماعات و دورهمی ها، و شستن دست‌ها و فاصله گذاری همه باید رعایت شود تا نتیجه بگیریم، حداقل باید این موج را جدی بگیریم.