گفتگو با پزشکیان از حقوق نمایندگان تا فیلترینگ و اختیارات رییس جمهور

سیاسی،   4000128118 ۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار
گفتگو با پزشکیان از حقوق نمایندگان تا فیلترینگ و اختیارات رییس جمهور

 به گزارش الف مسعود پزشکیان نماینده اصلاح طلب مجلس که در مقطعی هم نایب رییس مجلس بوده در مقابل پرسشهای متعدد خبر نگار روزنامه همدلی که از او می‌پرسد در حال حاضر در مجلس چه میکند و چرا ساکت است و چرا اعتراضی از او مشاهده نمی شود می‌گوید : مسائلی که در مجلس وجود دارد، بیشتر پیگیری کردن مشکلات مردم است، نه مداخله در قانون، یا نوشتن قانون جدید.….در همان حدی که می‌توانیم در این مجلس موثر باشیم. بیش از این فعلاً فایده ندارد….( چکیده این گفتگو را می‌خوانید)

خبر نگار می‌پرسد:یعنی شما فعلاً فقط برای تبریز کار می‌کنید؟

او پاسخ میدهد: استان خودمان آذربایجان شرقی و تبریز و در شمال غرب کشور در حوزه‌های آب، راه، برق و اشتغال که اگر در همین‌ها هم موفق شویم، کار بزرگی کرده‌ایم.

خبر نگار در ادامه به او یادآوری میکند شما وقتی در مجلس دهم نایب رییس مجلس شدید وعده دادید که می‌خواهید این شیوه اداره مجلس را تغییر دهید. نایب رئیس مجلس هم شدید، ولی عملا تغییری در شیوه اداره مجلس دهم رخ نداد. چرا؟

پزشکیان در پاسخ میگوید : نایب رئیس مجلس صرفاً در جلسه حضور دارد و تمام امور اداری مجلس طبق آیین‌نامه با رئیس مجلس است. نایب رئیس و بقیه، گاهی برای خالی نبودن عریضه جمع می‌شوند و الکی رأی می‌گیرند و کاری می‌کنند، اما سیاست‌گذار اصلی رئیس مجلس بوده است.

خبرنگار میپرسد پس چرا نایب رئیس شدید؟

پزشکیان: نایب رئیس شدم چون مزایای دیگری دارد؛ هماهنگی‌هایی که می‌توان بین بخش‌ها و با وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها انجام داد، یک توانمندی است که در یک نماینده معمولی وجود ندارد. راحت‌تر می‌توانی از وزیر وقت بگیری و با او گفت‌‎وگو کنی.

پزشکیان در ادامه مصاحبه اولویت خود را تصویب قوانینی میداند که منجر به شفاف سازی شود : اگر بحث شفافیت را نظارت می‌کردیم، به همه نهادها برمی‌گشت، کار ساده‌ای هم نبود. اگر متمرکز می‌شدیم شاید مشکلی را حل می‌کردیم….بحثم این بود که یک حرف بزنیم مثلاً بحث داده را گفتم. کاری کنیم که داده‌ها را شفاف کنیم که بسیاری از مشکلات از جمله پولشویی و قاچاق را می‌توان حل کرد.

خبرنگار اصرار دارد که نمایندگان باید نسبت به حوادث سیاسی و اجتماعی حساسیت بیشتری داشته باشند؟مثلا اعتراض به حوادث آبان ، یا ممنوعیت ورود زنان به ورزشگاهها یا دستگیری ها اما پزشکیان بر نکات دیگری تاکید دارد و می گوید:برای من مهم‌تر این است که دزدی نکنند، بانک‌ها پول مردم را بالا نکشند تا این که(زنان) وارد سالن ورزشگاه شود یا نشود….ما هزاران مشکل داریم و باید اولویت‌بندی کرد. از مردم بپرسید مشکلات اقتصادی بیشتر است یا بقیه مسائل؟...من مطالبات مردم را پیگیری می‌کنم و این برای من مهم است،.

پزشکیان در پاسخ به این سوال که از مجلس چقدر حقوق می‌گیرید گفت:- من از مجلس حقوق‌ نمی‌گیرم. حقوق هیأت علمی می‌گیرم که بالای 25میلیون تومان است ،.وی ضمنا تاکید میکند که :وگرنه من اگر طبابت کنم حداقل ده برابر پولی که از مجلس می‌گیرم درآمد دارم.

  حقوق نمایندگان چقدر است؟

- گویا حقوقشان 12میلیون تومان است

وام بلاعوض و هزینه ماشین و دفتر رهن خانه و... چقدر است؟

- نه از این‌ها خبری نیست.

  اصول‌گرایان مجلس یازدهم خودشان این موارد را اعلام کردند

- چرت و پرت گفته‌اند. من ماشین از مجلس گرفته‌ام. هر ماه از حقوقی که می‌گرفتیم کم کرده‌اند. مگر می‌شود ماشین مفت بدهند. فقط فوقش این است که خارج از نوبت بدهند. اگر می‌خواهید در این مملکت نماینده داشته باشید که سر در مقابل این و آن خم نکند و خودش را نفروشد و رانت نگیرد، باید زندگی معمولی را برایش تهیه کنید. البته من معتقدم که باید از معمولی بیشتر را برایش تهیه کنند

  زندگی معمولی یعنی چقدر بدهند و چه چیزهایی به آن‌ها بدهند؟

- خانه داشته باشد. مثلا دنا ماشین بود؟ این همه خبرنگاران داد و بیداد راه انداختند

 به نظر شما، دنا ماشین خاصی نیست ؟

- نه چیزی نیست. مثلاً ما گرفتیم در عرض شش ماه، 5 بار خراب شده است. این که ماشین نیست. من دور اول زانتیا گرفته بودم، الان همان را با این دنا عوض‌ نمی‌کنم. صدا می‌دهد، بو می‌دهد.

  به نماینده خانه چند متری بدهند، زندگی معمولی حساب می‌شود؟

- حداقل باید 120 تا 150 متر باشد. می‌خواهید بگویید که این 150 تر را هم نداشته باشد؟ این‌که خیلی بی‌انصافی است. شما ببینید که نمایندگان کشورهای دیگر چه چیز‌هایی دارند.

 خب، شما هم ببینید که مردم کشورهای دیگر چه چیزهایی دارند

- همان را مردم هم بگیرند. همین عراق و پاکستان و افغانستان را ببینید. همین مصر مثلاً، تازه بدتر از ما هستند. این کشورها وضعیت فقرشان از ما بدتر است، ولی ببینید که نمایندگان‌شان چگونه زندگی می‌کنند.
 ولی میان کشور ما و آن‌ها فرق است، از این نظر که در کشور ما، نهادها برآمده از حکومتی هستند که انقلابش، انقلاب مستضعفان بوده است.

 شعار ندهید.

- شعار‌ نمی‌دهیم. ما که انقلاب نکردیم. این شعار نهادهای رسمی ایران است
 اوایل انقلاب بچه‌های ما از این شعارها می‌دادند. من وقتی فوق تخصصم را گرفتم و برگشتم، بچه‌های مذهبی را جمع کردم و گفتم کاری کنیم که بچه‌ها درآمدی داشته باشند،‌ نمی‌شود که پزشک باشی، خانه نداشته باشی. آن موقع ما را مسخره کردند. گفتند تو مدرک گرفتی، می‌خواهی پول دربیاری و از این حرف‌ها مطرح می‌کنی. نشان به آن نشان که همه آن‌ها مطب دارند، ولی من نه مطب دارم، نه سهام دارم و نه پول گرفتم و نه کاری کردم. این که آدم واقع‌گرایانه باشد، بد نیست. پزشک است می‌خواهد زندگی کند

 زندگی کردن که مطالبه مردم هم هست. مردم می‌گویند ما هم آدم هستیم می‌خواهیم زندگی کنیم

-من در خواب هم این همه حقوق را‌ نمی‌دیدم. انقلاب نکردم که بیایم برای خودم پول و خانه درست کنم. بعد از وزارت، تازه رفتم زمین و باغ گرفتم و برای بچه‌هایم خانه گرفتم. آن هم چون جراحی می‌کردم، به حسابم پول واریز می‌کردند. قبلاً کارمند بودم، حقوق کارمندی به من می‌دادند. ما دنبال پول نبودیم، ولی در این جامعه نباید کاری کنیم که پیشکسوتان انقلاب که برای جامعه کاری کردند، برای کرایه کردن خانه مشکل داشته باشند

 مثلاً کدام پیشکسوت انقلاب برای کرایه خانه مشکل دارد؟

- خیلی از بچه‌هایی که در جبهه زندگی خود را دادند، الان با حقوق کارمندی‌ نمی‌توانند روند زندگی عادی را اداره کنند. من پزشکم، الان می‌توانم زندگی‌ام را اداره کنم، اگر کارمند بودم‌ نمی‌توانستم.


خبر نگار با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری آینده میپرسد،شما هم در انتخابات ثبت نام می‌کنید؟ فکر می‌کنید اختیارات کافی داشته باشید؟

- بله ثبت نام می‌کنم. در محدوده‌ای که اختیار رئیس جمهوری تعریف شده است. این که در قوه قضائیه یا سیاست رهبری مداخله شود به نظرم این شدنی نیست. در قوه مجریه اختیارات مشخص است، ولی مثلا در مسئله سیاست خارجی باید با رهبری هماهنگ شود. چون طبق قانون لازم است که سیاست‌ها و جهت‌ها را ایشان تعیین کند.

اگر یک روز قوه قضائیه اقدام خلاف قانونی انجام دهد، وظیفه خود می‌دانید تذکر دهید یا نه؟

- یک راه این است که دعوا شود، یک راه هم این است که قوا باید با هم هماهنگ شوند تا مشکل مملکت حل شود

الان دولت می‌گوید اعتقادی به فیلتر شبکه‌های اجتماعی ندارم، ولی بخشی از قوه قضائیه می‌گوید باید فیلتر شود، اینجا تکلیف چیست؟

- بحث این که چه چیزی باید فیلتر شود یک بحث علمی است. شما ببین در چین، آلمان و فرانسه هرکسی‌ نمی‌تواند به هرچیزی دسترسی داشته باشد. حتی یک‌سری از شبکه‌ها پولی هستند. آن وقت شما می‌بینید که برای ما این شبکه‌ها را آزاد می‌گذارند. باید پرسید چرا؟ می‌خواهند خیر برسانند؟

به نظر شما در کشور حجاب اجباری داریم؟

- از نظر قانون که داریم، ولی از نظر واقعیت خیلی‌ها دیگر گوش‌ نمی‌دهند. از نظر علمی و اعتقادی، من معتقدم نباید اجبار کنند، ولی خودم با تمام وجود به حجاب و با حجاب بودن معتقدم، ولی این که به زور بگوییم نتیجه‌ نمی‌دهد.

  اگر رئیس جمهوری شوید این موضوع را می‌توانید به رفراندوم بگذارید؟

- این موضوع از نظر من رفراندومی نیست.این مسائل مربوط به فرهنگ جامعه است و باید آن را با گفت وگو حل کرد و نه با دعوا و رفراندوم.
 اصلاحات روشش دعوا نیست. بخشی از افراد کشور به‌شدت پایبند به اصول هستند، باید کاری کرد این افراد باورشان خدشه‌دار نشود و باید به جایی آن‌ها را رساند که اجازه دهند دیگران هم کار خودشان را بکنند. این نیاز به گفت وگو دارد و با دعوا حل‌ نمی‌شود. اگر این را ملاحظه نکنید همان اتفاقی می‌افتد که در اجرا مشکل پیدا می‌شود و یک عده به جان هم می‌افتند. فرهنگ را با دعوا درست‌ نمی‌کنند. باید کسانی را که در زندگی دیگران دخالت نکنند، غالب کنیم.