یک رتبه و چند نکته

محمد علیزاده*،   4000126050 ۴۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴۳ تکراری یا غیرقابل انتشار
 یک رتبه و چند نکته

اعلام رتبه اقتصادی کشورمان با استناد به آمارهای صندوق بین المللی پول، در روز اول سال ۱۴۰۰ توسط رهبر معظم انقلاب، که با تذکر کارشناسان و پیگیری معظم له از طریق دفتر، که منجر به اعلام تصحیح در سخنرانی روز اول ماه مبارک رمضان گردید، چند نکته را به ذهن متبادر می نماید. شایسته است با توجه به سیره عملی رهبر معظم انقلاب این نکات مورد استفاده همه مسئولین قرار گیرد. 

 ۱_ این تصحیح پس از حدود ۳ هفته و در اولین موقعیت سخنرانی، نشان از وجود صداقت در رفتار و گفتار و نیز احترام به مخاطب از جانب رهبر معظم انقلاب دارد که باید به وجود داشتن چنین رهبر صادقی افتخار نمود. 

 ۲_پذیرش نظر تخصصی کارشناسان که همواره مورد اهتمام جدی ایشان است، منجر به پیگیری رهبر معظم انقلاب از طریق دفتر شده است که در سخنرانی، از نظر تخصصی کارشناسان تقدیر و تشکر بعمل آمد. اگر مسئولین محترم کشور در همه موارد به نظر تخصصی کارشناسان اهمیت دهند، می توان از بروز هزینه های زیادی به کشور جلوگیری نمود. به عنوان نمونه، در بحث کرونا، اگر  به نظر تخصصی کارشناسان وزارت بهداشت بها داده می شد، اکنون شاهد گسترش مجدد ویروس منحوس کرونا و از دست دادن هموطنان و نیز تحمیل هزینه های گزاف به کشور نبودیم. 

 ۳_این موضوع نشان از اهمیت وجود آمار و ارقام دقیق و به روز رسانی شده، حتی در بیانات و سخنرانی مسئولین دارد. با توجه به وجود مشکلات آماری در کشورمان که در برخی موارد، آمارهای ارائه شده مسئولین با همدیگر تفاوت معنی داری دارند، بنابراین وجود مجموعه ای از داده های دقیق، منظم و به روز رسانی از متغیرهای مورد نیار برای برنامه ریزی و تصمیم گیری در کشور از امور اولویت دار است، که بایستی دولت محترم و بخصوص مجلس شورای اسلامی در این خصوص نسبت به این مساله اهتمام لازم را داشته باشند و مسئولیت تهیه و تولید آمارهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مورد نیاز کشور در اختیار مرکز آمار قرار گیرد و استقلال لازم نیز به این مرکز داده شود. زیرا آمار و ارقام دقیق و صحیح همواره زیربنای پیشرفت، توسعه و آبادانی هر کشوری است.
 
چه بسا ارایه گزارشی نادرست از سوی یک مقام رسمی دولتی باعث شده تا رهبر انقلاب در سخنان خود به آن استناد کنند کما اینکه با مراجعه به اخبار منتشره در می‌یابیم جناب آقای نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه در تاریخ 19 بهمن 99 در برنامه نگاه یک سیما اعلام کردند:جمهوری اسلامی ایران امروز بر اساس شاخص اقتصاد، جزو ۱۸ کشور بزرگ جهان است. **

 ۴_ضمن تشکر ویژه از شفاف سازی رهبر معظم انقلاب، در این خصوص، لازم است این شیوه  برخورد با مسائل، همواره مورد توجه جدی مسولین قوای مختلف قرار بگیرد و همواره موضوع شفافیت را در سرلوحه رفتار و گفتار خود قرار دهند. در این راستا و با توجه به شعار نمایندگان مجلس یازدهم در خصوص شفافیت حداکثری مجلس، که از خواسته های برحق ملت و همچنین از اهداف انقلاب اسلامی و آرمانهای امام (ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی است، لازم است نمایندگان محترم مجلس با تصویب قانون شفافیت حداکثری مجلس، زمینه ساز آغاز شفافیت در کشور- که آسانترین و کم هزینه ترین روش پیشگیری و مبارزه با اژدهای هفت سر فساد است- باشند.

*عضو هیات علمی گروه اقتصاد دانشگاه لرستان 

**   https://www.irna.ir/news/84214689