نگاه سازمان‌ «سیا» به دنیای پس از کرونا

گروه جهان الف،   4000126020 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

با شیوع اپیدمی کرونا و پیامدهای ناشی از آن سازمان‌ جاسوسی آمریکا سناریوها و پیش بینی های مختلفی را در دنیا پس از این ویروس مطرح کرده است.

نگاه سازمان‌ «سیا» به دنیای پس از کرونا

به گزارش الف به نقل از عربی 21، روزنامه «واشنگتن پست» گزارشی از جهان پس از کرونا با وجود تغییرات آب و هوایی منتشر کرد.

پایگاه خبری عربی 21 اعلام کرد: روزنامه واشنگتن پست در گزارشی نوشت که سازمان‌ جاسوسی آمریکا اطلاعات اطمینان بخشی در خصوص کره زمین پس از اپیدمی ویروس کرونا و همچنین دو دهه آینده ندارد و تنها اطلاعات کوتاه و جزیی دارد که چندان خوش‌بینانه نیست.

بر اساس گزارش پایگاه خبری مذکور: شورای ملی اطلاعات آمریکا ، مرکزی در دفتر مدیریت اطلاعات ملی آمریکا، پیش بینی‌های استراتژیک خود را بر اساس تخمین‌هایی که معمولاً از اطلاعات امنیتی جمع آوری شده ، ارائه داد. گزارش  این سازمان با عنوان «روندهای جهانی» نشان داد که جهان به دلیل ویروس کرونا و تغییرات آب و هوایی با آشفتگی روبرو خواهد شد که منجر به مهاجرت‌های گسترده خواهد شد.

در این گزارش آمده است:جامعه امنیتی مدتهاست که به سیاستگذاران و ملت ایالت متحده هشدار داده است که اپیدمی ویروس کرونا می‌تواند سیاستهای جهانی و امنیت ملی ایالات متحده را عمیقا تغییر دهد. نویسندگان  این گزارش شرح بحران‌های ناشی از مرحله پس از ویروس کرونا را ارائه داده اند که  این یک اتفاق بین المللی بود و ثبات تمامی کشورها را تحت تأثیر قرار داد.

براساس گزارش پایگاه خبری مذکور: سازمان جاسوسی آمریکا کرونا را تنها و مهم‌ترین سردرگمی که جهان پس از جنگ جهانی دوم شاهد آن بوده است، توصیف کرد و گفت اپیدمی ویروس کرونا شکاف‌های اقتصادی موجود در کشورها را تسریع و تشدید کرد و خطرات چندین چالش جهانی ، از جمله بیماری‌ها و تغییرات آب و هوایی تا سردرگمی ناشی از فن‌آوری جدید و بحران‌های مالی  را افزایش داد.

عربی 21 در ادامه اعلام کرد: پیامدهای ویروس کرونا بر جهان ادامه خواهد داشت و ممکن است بر نسل‌های آینده و انتظارات آن‌ها از دولت‌هایشان را نیز تاثیر بگذارد به ویژه اینکه کره زمین در حال گرم شدن  و مواد غذایی نیز در حال کاهش است و این امر باعث می‌شود قدرت‌های بزرگ همانگونه که در دوره قبل کرونا در حال رقابت بودند، رقابت خود را تشدید کنند تاجایی که ممکن است به خشونت گسترده‌ای منجر شود.

بر اساس گزارش پایگاه خبری مذکور اکنون صحنه جهانی شاهد رقابت جهانی چین و ایالات متحده و متحدانش است. بسیاری از ناظران معتقدند که با توجه به این رقابت ، هیچ قدرت هژمونیک جهانی ظهور نخواهد کرد. وقتی کشورها برای نفوذ بیشتر رقابت می‌کنند ، چشم انداز درگیری و جو ژئوپلیتیکی ناپایدار افزایش می‌یابد و به تبع آن فناوری با پتانسیل خود برای تقویت اقتصاد و تقویت جوامع  به یک منبع تنش تبدیل می‌شود.

در این گزارش آمده است که سازمان جاسوسی آمریکا در خصوص آینده بعد از کرونا  نمی‌تواند به طور قطعی پیش‌بینی‌هایی ارائه دهد،اما سناریوهایی در خصوص آینده جهان در سال 2040  مطرح می‌کند.یکی از این سناریوها «رنسانس دموکراسی» است که منجر به رهبری آمریکا در جهان ، افزایش رشد اقتصادی و پیشرفت‌های فنی می‌شود. این امر  در صورت مهاجرت نخبگان و تاجران برتر چین و روسیه  به مقصد آمریکا و اروپا  ممکن خواهد بود.

عربی 21 نوشت: یک سناریوی تلخ  دیگر از نظر سازمان جاسوسی آمریکا «تراژدی » است که در آن آمریکا رهبری هژمونیک جهان نخواهد بود و در آن فاجعه‌های آب و هوایی منجر به کمبود غذا می‌شود. در این سناریو ، نویسندگان تحولی را از پایین به بالا پیشنهاد می‌کنند که در آن جوانان پس از عدم موفقیت رهبران و مسئولان آمریکا در مقابله با ویروس کرونا ، ابتکار عمل را پیش می‌گیرند ، به روشی که منجر به رفع بی عدالتی اجتماعی و مشکلات اجتماعی ‌شود. در این سناریو ، اتحادیه اروپا و حزب  سبز اروپا  رهبران سازمان ملل متحد خواهند بود و پشتیبانی جهانی و پروژه‌های پایدار را گسترش می‌دهند. چین برای مقابله با ناآرامی‌ها در شهرهای قحطی زده به این تلاش‌ها می‌پیوندد. بین این دو دیدگاه افراطی سه احتمال وجود دارد که در آن چین به یک قدرت مسلط تبدیل می‌شود.

در ادامه این گزارش آمده است: سناریوی دیگر عدم موفقیت در جهانی‌سازی است زیرا جهان به بلوک‌های رقابتی تبدیل می‌شود که  کشورها سرگرم  مقابله با تهدیدهایی هستند که بر رفاه و امنیت آنها تأثیر می‌گذارد. ناظران معتقدند که سیستم بین‌المللی ، شامل سازمان‌ها ، اتحادیه‌ها به اندازه کافی توانایی مقابله با چالش‌های بین‌المللی ندارند.