چرا ریاضی برای دانش آموزان درس سختی است؟

گزارش بازرگانی،   4000126016

 

خیلی از دانش آموزان در مقطعی از تحصیل، با ریاضی دسته و پنجه نرم می کنند. غیر معمول نیست که می شنویم آنها از ریاضی متنفر هستند و دائماً از آن شکایت می کنند. چون بنظرشان ریاضی درسی سخت و غیرقابل فهم است. اما چرا راجع ریاضی این نظر را دارند و چه عاملی ریاضی را برای یادگیری بچه ها دشوار می کند؟

ما در کنار تیم استادبانک با شما هستیم تا بگوییم که چه عاملی درس ریاضی را این همه دشوار می کند و چه عاملی می تواند موثرترین راه برای گذر از سختی های ریاضی باشد؟

عوامل زیر مهم ترین علت سخت بودن درس ریاضی برای دانش آموزان است:

اختلال یادگیری ریاضی

اختلال یادگیری ریاضی یک مشکل مهم و اساسی در یادگیری این درس است که باعث می شود بچه ها نتوانند بخوبی ریاضی را یاد بگیرند و دائماً مجبور باشند که با فرمول ها، اشکال و مفاهیم مربوط به اعداد دسته و پنجه نرم کنند.

این دانش آموزان معمولاً عقب تر از سایر همکلاسی های خود هستند و با مفاهیمی مثل تعداد مشکل دارند که عموماً با تمرین مشکل شان حل نمی شود.

بهترین راه حل برای شمایی که این مشکل را داری استفاده از یک معلم توانمند و آموزش دیده در زمینه اختلال یادگیری ریاضی است تا بتواند متناسب با فهم شما برنامه ریزی کرده و با ابزارهای مناسب یادگیری مثل آموزش ریاضی با بازی و یا تصویرسازی ذهنت را برای فهم مفاهیم ریاضی آماده کند.

این معلمان آموزش دیده دوره ها را بصورت حضوری در منزل شما و در قالب کلاس تدریس خصوصی ریاضی برگزار می کنند. که دستیابی به همچین معلمی معمولاً از طریق مراجعه به سایت های تدریس خصوصی معتبر امکان پذیر است که معلم خصوصی ریاضی مرتبط با شرایط خاصت را به شما معرفی می کند.

اضطراب ریاضی

دانش آموزانی که اضطراب ریاضی دارند، براحتی از ریاضی متنفر نمی شوند. آنها زمانی ذهنیت بشدت منفی نسبت به ریاضی پیدا می کنند که خود را در مقابل حل سوالات ریاضی ناتوان می بینند.

در واقع ریاضی باعث می شود که آنها احساس ناتوانی و ترس از شکست کنند و همین عامل باعث آسیب زدن به توانایی آنها می شود. فشار و عدم اعتماد به نفس این دانش آموزان در مواجهه با ریاضی باعث می شود که مغز آنها هنگ کند و حتی مفاهیم و چیزهایی هم که می دانند، فراموش کنند.

باز هم در این بخش یک معلم خوب می تواند همان نقش مشاوره دلسوزی را داشته باشد که با شما همراهی می کند و با صبر و حوصله تک تک مفاهیم ریاضی را آموزش می دهد و به شما یاد می دهد که در مواجهه با مسائل ریاضی چطور عمل کنی و چطور مراحل حل یک سوال را قدم به قدم روی کاغذ بیاوری تا اعتماد به نفس حل سوال را پیدا کنی و یاد بگیری که می توانی بر اضطرابت غلبه کنی.

تجمعی بودن ریاضی

ریاضی یک موضوع تجمعی است. یعنی همه چیز براساس آنچه قبلاً ساخته شده است بنا می شود. بر همین اساس دانش آموز باید قبل از اینکه به سراغ مباحث جدید برود، اصول و پایه ریاضی را بداند.

اگر دانش آموز شروع به عقب ماندن در یک مبحث کند، درک مفاهیم پیشرفته تری که در سال های بعد بدون آن دانش بنیادی می آموزد برایش بسیار سخت و دشوار خواهد بود.

اگر عبارت معلم خصوصی ریاضی استادبانک را در گوگل سرچ کنی می توانی وارد سایت شوی و با انتخاب یک معلم خصوصی ریاضی خوب در ابتدا مشکل اساسی خود را که باعث عدم درکت از ریاضی شده است را تشخیص دهی و سپس با ارائه راهکار و آموزش صحیح از طرف معلمت فهم مباحث اصولی ریاضی را برای خودت راحت تر کنی.

ذهنیت منفی در ریاضی

خیلی از دانش آموزان قبل از شروع یادگیری انتظاری که از ریاضی دارند این است که درس بسیار سختی است و براحتی یاد گرفته نمی شود. وقتی با این ذهنیت در کلاس ریاضی شرکت می کنند و زمانی که چیزی از مباحث ریاضی نمی فهمند اولین واکنشی که نشان می دهند تسلیم شدن است.

در واقع یک ذهنیت غلط و اشتباه می تواند شما را در دامی بیندازد که با اولین شکست در فهم ریاضی یا حل سوال، زودتر از سایر همکلاسی هایت تسلیم شوی و گرفتار یک چرخه ی اشتباه اعتماد به نفس پایین، انگیزه کمتر و عملکرد ضعیف و تکرار آن در تمام سال های تحصیلت شوی.

حفظ کردن مسائل ریاضی

برای خیلی از دانش آموزان ریاضی موضوعی است که آنها می توانند براحتی مفاهیم و فرمول های آن را حفظ کنند بدون اینکه درک درستی از آن داشته باشند.

شاید این روش برای مدتی جوابگو باشد ولی با ورود دانش آموز به سال های بالاتر و روبه رو شدنش با مسائل سخت ریاضی متوجه خواهد شد نمی داند چگونه سوالات را حل کند چون مهارت حل مسئله را ندارد و یاد گرفته است ریاضی را سطحی و بصورت حفظی بخواند.

اگر از این دست دانش آموزان هستی حتما یک برنامه برای تغییر روش یادگیری ات داشته باش. چرا که اگر تا همین الان هم سرسری ریاضی را پیش برده ای در زمان کنکور و امتحانات نهایی به تله سوالات مفهومی و انتزاعی ریاضی خواهی افتاد.

بلد نبودن اصول مطالعه ریاضی

ریاضی موضوعی انتزاعی است که باید برای یادگیری و درک مفاهیمش تمرین و سوال حل شود. این حل سوال باید بصورت پیوسته در طول هفته انجام شود. از آنجا که خیلی از دانش آموزان از ریاضیات لذت نمی برند، نشستن پای تمرین و حل آن را هم حوصله سربر و بی فایده می دانند یا حتی فکر می کنند باید با مسائل ریاضی بجنگند.

اگر این احساس جنگ، خستگی و عدم لذت در ریاضی را داری دلیلش این است که هنوز اصول کار و روش درست خواندن ریاضی را یاد نگرفته ای. چون اگر بلد باشی چطور هر مبحث را بخوانی، چطور از مفاهیم و توضیحات کتاب و جزوه ریاضیت برای حل سوال کمک بگیری آن وقت ریاضی و سوال هایش برایت شیرین و لذت بخش می شود.

حتما وارد سایت تدریس خصوصی استادبانک به آدرس www.ostadbank.com شو و در صفحه اساتید ریاضی به این آدرس https://www.ostadbank.com/Teacher-List/Courses-108/%D8%AA%D8%AF%D8%B1%DB%8C%D8%B3-%D8%AE%D8%B5%D9%88%D8%B5%DB%8C- %D8%B1%DB%8C%D8%A7%D8%B6%DB%8C با انتخاب یک معلم ریاضی خوب به خودت این فرصت را هدیه کن که نحوه درست مطالعه ریاضی و بکارگیری مفاهیمش در حل سوال را یاد بگیری تا به مهارت خوبی در حل مسائل ریاضی برسی.

اصل مطلب در ریاضی

قرار نیست خودت را در درس ریاضی گول بزنی و به این فکر کنی که من شرایط خودم را پذیرفتم و تا پایان تحصیلم همینطور ضعیف پیش می روم. همچین چیزی ممکن نیست چون فرقی نمی کند در چه رشته ای تحصیلی می کنی، ریاضی درسی است که تا همیشه حتی در محیط کارت هم با آن رو به رو می شوی.

تسلط بر ریاضی تلاش زیاد می خواهد، یعنی با مهارت و تمرین مداوم، یادگیری ریاضی کار دشواری نیست. پس بهتر است بجای لجبازی کردن در ابتدا با داشتن یک معلم خصوصی خوب با این درس آشتی کنی و بعد با تمرین و مطالعه صحیح مهارت مناسبی در ریاضی پیدا کنی.

سایت تدریس خصوصی استادبانک یک برند معتبر و شناخته شده در حوزه معرفی معلم های خصوصی خوب در ایران است که می توانی با جستجو عبارت معلم خصوصی ریاضی استادبانک وارد سایت استادبانک شوی و معلم مورد نظر خودت را که متناسب و هماهنگ با شرایط زندگی و شرایط تحصیلی ات است انتخاب کنی.

خوبی سایت استادبانک این است که تمام معلم هایش صلاحیت تدریس دارند چون اگر معلمی توانایی تدریس را نداشته باشد در استادبانک پذیرش نمی شود و چون دوره های اخلاق حرفه ای را در بخش آکادمی سایت برای اساتیدش برگزار می کند همه این معلم ها دارای مدرک اخلاق حرفه ای در تدریس هستند.

پس با خیال راحت می توانی معلم خصوصی ریاضی ات را باتوجه به این توضیحات و همچنین با مشاهده سوابق تدریس معلم، با بررسی نظرات شاگردانش و همچنین با مشاهده ویدئو نمونه تدریس او در پروفایلش انتخاب کنی.

راه درست را انتخاب کن و با تلاش و مداومت ریاضی را به یک درس شیرین و ماندگار در زندگی ات تبدیل کن.