واکنش‌های جهانی به غنی‌سازی ۶۰ درصدی

سیاسی،   4000125080

آغاز غنی‌سازی ۶۰ درصدی اورانیوم توسط جمهوری اسلامی ایران واکنش‌های مختلف مقامات و رسانه‌های جهان را به دنبال داشت.

واکنش‌های جهانی به غنی‌سازی ۶۰ درصدی

به گزارش ایرنا، سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزارت امور خارجه و مذاکره کننده ارشد هسته‌ای کشورمان روز گذشته از آغاز غنی‌سازی ۶۰ درصدی خبر داد. عراقچی همچنین از تحویل نامه‌ای به آژانس بین المللی انرژی اتمی در روز سه‌شنبه خبر داد و گفت: در این نامه اعلام کردیم که ما غنی سازی ۶۰ درصد را آغاز خواهیم کرد. غنی سازی ۶۰ درصد یکی از نیازهای ما برای تولید بعضی از داروهای خاص یعنی داروهای رادیوایزوتوپ است.

این اظهارات روز گذشته عراقچی در مورد غنی سازی ۶۰ درصدی در حالی مطرح شده است که رهبر معظم انقلاب اسلامی پیشتر در سخنرانی مهمی در چهارم اسفند سال گذشته ادبیات آمریکا و سه کشور اروپایی در مورد ایران را ادبیاتی مستکبرانه، طلبکارانه و غیرمنصفانه دانستند و فرمودند: نتیجه این ادبیات جز منفورتر شدن آنها نزد ملت ایران نخواهد بود. ضمن آنکه جمهوری اسلامی از مواضع منطقی خود در موضوع هسته‌ای کوتاه نخواهد آمد و بر اساس مصلحت و نیاز کشور تا آنجا که لازم باشد، حتی تا غنی‌سازی ۶۰ درصد پیش خواهد رفت.

روز گذشته بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی نیز درباره آغاز غنی سازی ۶۰ درصد گفت: به دستور رییس جمهوری، سازمان انرژی اتمی موظف به راه‌اندازی خط تولید اورانیوم ۶۰ درصد به مقدار مورد نیاز در چارچوب ماده یک قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران مصوب مجلس شورای اسلامی شد.

فرآیند غنی سازی ۶۰ درصدی در حالی آغاز شده است که اخیرا خرابکاری در سایت غنی سازی نطنز رخ داده که براساس گزارش برخی رسانه‌ها، رژیم صهیونیستی در این خرابکاری دست داشته است.

غنی سازی ۶۰ درصدی توسط جمهوری اسلامی ایران نه تنها بازتاب گسترده ای در رسانه ها و میان مقامات کشورهای مختلف داشته بلکه برخی رسانه ها این اقدام را واکنشی به خرابکاری در سایت غنی سازی نطنز برشمرده‌اند.

در همین حال "جن ساکی" سخنگوی کاخ سفید با ابراز نگرانی از اعلامیه ایران برای شروع غنی‌سازی ۶۰ درصد اورانیوم، بر مسیر دیپلماتیک برای رسیدن به نتیجه تاکید کرد. وی گفت: این اقدام، جدی بودن ایران در مذاکرات هسته ای و تأکید بر ضرورت بازگشت به انطباق متقابل با برجام را زیر سوال می‌برد. ما با ایران یک هدف مشترک برای بازگشت به انطباق متقابل با برجام داریم.

"میخائیل اولیانوف" سفیر و نماینده دائم روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین نیز گفت که تصمیم ایران برای تولید اورانیوم با غنای ۶۰ درصد در نشست آتی کمیسیون مشترک برجام بررسی می‌شود.

وی روز گذشته با انتشار پیامی در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: تردیدی نیست که علاوه بر موضوعات قبلی، کمیسیون به آخرین گام‌های ایران در زمینه هسته‌ای از جمله غنی سازی ۶۰ درصدی رسیدگی خواهد کرد.

اولیانوف همچنین در توییت دیگری عنوان کرد: لازم است بر مشکلات فعلی متمرکز نشویم و بر احیای برجام تمرکز داشته باشیم. اگر در این مسیر موفق شویم، این مشکل و مشکلات دیگر بزودی حل‌وفصل خواهند شد.

در این میان خبرگزاری رویترز طی گزارشی در این رابطه عنوان کرد: ایران روز گذشته و پس از متهم کردن اسرائیل به خرابکاری در یک تاسیسات هسته‌ای کلیدی‌اش اعلام کرد فرآیند غنی سازی ۶۰ درصدی را آغاز می کند. در این میان مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز اعلام کرد که در جریان این تصمیم تهران قرار گرفته است.

رویترز تصریح کرد که ایران در اقدامی برای تقویت قوا و قدرتش در مذاکرات هسته‌ای، غنی‌سازی ۶۰ درصدی را آغاز کرد.

تارنمای شبکه دویچه‌وله انگلیسی نیز عنوان کرد: پس از حادثه نطنز، ایران در راستای بالابردن میزان غنای اورانیوم خود تا ۶۰ درصد اقدام کرده است.

این تارنما در ادامه عنوان کرد: ایران گفته است که در راستای انتقام گیری از حمله ای که اسرائیل را عامل آن معرفی کرده، اورانیوم با غنای ۶۰ درصد تولید می کند. این در حالی است که قدرت های جهان در حال تلاش برای میانجی گری برای احیای برجام هستند. این اقدام ایران بر اقدامات دیپلماتیک در وین با هدف احیای توافق هسته ای سایه می افکند.

روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال نیز طی گزارشی عنوان کرد: به رغم اعلام ایران مبنی بر آغاز غنی سازی ۶۰ درصدی به دنبال حمله به یک تاسیسات هسته ای مهم، مذاکره کنندگان تحت برجام قرار است در مذاکرات جدیدی در وین حاضر شوند. مقامات سابق آمریکایی اعلام کردند که به نظر می رسد ایران با هدف تقویت جایگاهش در مذاکرات، داشتن دست برتر و همچنین اینکه نشان دهد برنامه هسته‌ای خود با عقب‌نشینی جدی مواجه نشده، دست به غنی سازی ۶۰ درصدی زده است.

همچنین تارنمای شبکه اسکای نیوز انگلیسی عنوان کرد: ایران پس از حمله به یک تاسیسات هسته‌ای خود، در راستای رساندن غنای اورانیوم خود به بالاترین سطحی که تاکنون در اختیار داشته، گام برمی دارد.

شبکه سی ان ان نیز در گزارشی با اشاره به اقدام ایران در غنی سازی ۶۰ درصدی تصریح کرد: پس از حمله اخیر به یک سایت هسته ای ایران، تهران به آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرد که قصد دارد به طور چشمگیری سطح غنای اورانیوم تولیدی خود را بالا ببرد.

سی ان ان در ادامه افزود: این تصمیم ایران به دستیابی به سطح اورانیوم ۹۰ درصدی نزدیک تر می کند.

در این میان دفتر امانوئل مکرون رئیس‌جمهوری فرانسه این اعلام ایران را تحول جدی خواند و خواستار پاسخ بین المللی هماهنگ به آن شد. تصمیم ایران برای افزایش غنای اورانیوم تولیدی خود پس از حادثه قطع برق در سایت هسته‌ای نطنز اعلام شده است؛ حادثه ای که ایران، اسرائیل را عامل آن می‌داند و بر انتقام‌گیری از تل آویو تاکید کرده است. این در حالی است که اسرائیل به طور رسمی مسئولیت این حادثه را برعهده نگرفته اما رئیس ارتش اسرائیل به طور ضمنی از احتمال مشارکت تل آویو در این حادثه خبر داده بود. چندین رسانه های اسرائیلی نیز بدون ارائه جزئیات عنوان کردند که موساد پشت این حادثه در نطنز بوده است.

در این میان تارنمای شبکه یورونیوز انگلیسی گزارش داد: ایران سطح غنای اورانیوم خود را به بالاترین میزان می رساند. این اعلام ایران به دنبال حمله به یک تاسیسات هسته ای ایران و همزمان با تلاش‌های بین المللی برای احیا برجام انجام شد.

رسانه های دیگر از جهان از جمله روزنامه نیویورک تایمز، واشنگتن پست، لس آنجلس تایمز، گاردین، دیلی تلگراف، فایننشال تایمز و شبکه‌های ای بی سی و ان بی سی نیوز نیز در گزارش های جداگانه ای به تصمیم ایران برای غنی سازی ۶۰ درصدی اشاره کردند.