رمضان کشورهای عربی همراه با بحران‌های امنیتی و معیشتی

گروه جهان الف،   4000124142 ۱۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۹ تکراری یا غیرقابل انتشار

در سایه شیوع ویروس کرونا و همچنین ادامه جنگ در برخی کشورهای عربی، ماه مبارک رمضان امسال نیز در این کشورها با بحران‌های امنیتی، معیشتی و شرایط خاصی همراه است.

 رمضان کشورهای عربی همراه با بحران‌های امنیتی و معیشتی

به گزارش الف به نقل از پایگاه خبری  الخلیج الجدید، کشورهای اسلامی برای دومین سال متوالی شاهد یک ماه رمضان استثنایی هستند که با  ادامه شیوع ویروس کرونا پیامدهای سیاسی ، اقتصادی، بهداشتی  و بحران‌‌های بی سابقه‌ای را بر اکثر آداب و رسوم ماه مبارک رمضان تحمیل کرده است.

بر اساس گزارش پایگاه خبری الخلیج الجدید  کشورهایی مانند یمن و سوریه از جمله کشورهای عربی هستند که از بحران امنیتی رنج می‌برند و دیگر کشورهای عربی مانند تونس و لبنان نیز دچار بحران اقتصادی هستند که ویروس کرونا بر قدرت خرید و حتی انجام مناسک و عبادت مسلمانان در این کشورهای عربی تاثیر گذاشته است.

روزه طولانی و  نماز تراویح

پایگاه خبری مذکور نوشت: بسیاری از کشورهای عربی با توجه به تفاوت در فاصله از خط استوا ساعات روزه‌داری میان 13 تا 16 ساعت در روز را دارند و کشورهای نزدیک به شمال کره زمین روزه‌های طولانی‌تری دارند در حالی در کشورهای  جنوب کره زمین ساعت روزه‌داری کاهش می‌یابد. بیشترین ساعات روزه داری امسال در کشورهای  مغرب به ویژه الجزایر و تونس است که در روز اول ماه رمضان به 14 ساعت و 39 دقیقه و در روزهای آخر ماه به 15 ساعت و 50 دقیقه می‌رسد.

بسیاری از کشورهای عربی امسال در ماه مبارک رمضان روزهای طولانی و شب‌های کوتاهی دارند که اقامه نماز تراویح در برخی کشورها  مانند مصر در سایه شیوع کرونا و محدودیت‌های ناشی از آن بیش از 30 دقیقه طول نمی‌کشد و این درحالی است که در بسیاری از کشورهای عربی نماز تراویح اقامه نمی‌شود.

الخلیج الجدید نوشت: در همین راستا 8 کشور عربی عربستان سعودی ، فلسطین ، بحرین ، امارات ، کویت ، عراق ، مصر و الجزایر اعلام کردند که اجازه انجام  اعمال و مناسک ماه رمضان، خطبه‌های نماز جمعه و نماز تراویح در مساجد را می‌دهند و اقدامات پیشگیرانه در خصوص اقامه نماز در اماکن مذهبی و مساجد را از جمله تعیین حداکثر محدودیت زمانی برای نماز تراویح ، ادامه تعطیلی اماکن وضوگیری، رعایت پروتکل‌های بهداشتی و همچنین ممنوعیت برگزاری برنامه‌های سحری و افطاری را اعمال کردند. همچنین در این کشورها تنها افرادی که واکسن ضد کرونا دریافت کرده‌اند، اجازه خواهند داشت در ماه مبارک رمضان  در اماکن مذهبی اقامه نماز کنند در حالی که پنج کشور مراکش ، تونس ، قطر ، عمان و اردن اعلام کردند که نماز تراویح در ماه  رمضان در مساجد و اماکن مذهبی برگزار نمی‌شود.

بحران امنیتی

 در ادامه این گزارش آمده است: ملت سوریه در سایه جنگ مزدوران و تحریم‌ها با بحران‌های امنیتی و مالی رو به رو هستند. در سوریه ، 10 سال جنگ و به تبع  آن افزایش قیمت‌ها بر رنج شهروندان افزوده که آن‌ها در صف‌های طولانی منتظر دریافت بنزین و کالاهای یارانه‌ای هستند و از افزایش قیمت‌ها شکایت دارند. با افزایش قیمت گوشت ، بسیاری از خانواده‌های سوری به دنبال  جایگزینی برای آن هستند  و بر اساس گزارش روزنامه داخلی « الوطن» میزان گوشت مصرفی در میان شهروندان سوری 25 درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته است.در همین راستا برنامه جهانی غذا قبل از پنجمین کنفرانس بروکسل که در اواخر مارس گذشته برگزار شد از سازمان ملل خواست بودجه‌ای برای کمک فوری به میلیون‌ها سوری فراهم کند که این نشان می‌دهد حدود 60 درصد ملت سوریه از بحران اقتصادی در سایه جنگ و تحریم آمریکا رنج می‌برند.

بر اساس گزارش خلیج الجدید : در یمن نیز وضعیت به همین منوال است و ملت یمن در سایه تجاوز ائتلاف متجاوز عربی به رهبری عربستان  برای هفتمین سال متوالی  با شرایط بسیار سختی در ماه رحمت و غفران مواجه هستند که سازمان ملل متحد وضعیت یمن را بدترین بحران انسانی در جهان می‌داند.اکثر ملت یمن در شرایط معیشتی بسیار سختی به سر می‌برند زیرا  آن‌ها منازل و منابع درآمد خود را از دست داده اند .بدین ترتیب جنگ منجر به از دست دادن قدرت خرید و افزایش بی سابقه قیمت‌ها در بیشتر استان‌های یمن  شده است و این امر باعث شده که امسال ماه رمضان شادی و معنویت خود را که همیشه در یمن مشخص بود ، از دست بدهد ، جایی که مردم با  علاقه گسترده‌ای از ماه مبارک رمضان استقبال می‌کردند ، در حالی که امروز اولویت آن‌ها زنده ماندن از جنگ است.

بحران اقتصادی

 پایگاه الخلیج الجدید در ادامه نوشت: کشورهایی مانند لبنان و تونس  نیز از بحران اقتصادی و وخیم شدن نرخ ارز داخلی رنج می‌برند. در لبنان ارزش نرخ لیره در برابر دلار کاهش کاهش یافته و به 15 هزار لیره در برابر یک دلار رسیده است. در همین راستا مدیریت نظارت بر بحران در دانشگاه آمریکایی بیروت نشان می دهد که با افول وضعیت اقتصادی ، هزینه یک افطاری ساده در ماه رمضان ساده  از توانایی بسیاری از خانواده‌های لبنانی خارج است.