سفیر پرتغال در تهران به وزارت امور خارجه احضار شد

جهان،   4000124141 ۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۷ تکراری یا غیرقابل انتشار

در پی اقدام دیروز اتحادیه اروپا در تحریم تعدادی از مقامات و‌ نهادهای ایرانی، سفیر پرتغال در تهران در ظرفیت رئیس دوره‌ای این اتحادیه به وزارت امور خارجه احضار شد.

سفیر پرتغال در تهران به وزارت امور خارجه احضار شد

به گزارش فارس، در پی اقدام گستاخانه روز گذشته اتحادیه اروپایی در مورد تحریم حقوق بشری تعدادی از مقامات و نهادهای جمهوری اسلامی ایران، «کارلوس کوشتانهوس» سفیر پرتغال در ایران در ظرفیت ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا از سوی دستیار وزیر و مدیرکل غرب اروپا به وزارت امور خارجه احضار و مراتب اعتراض شدید جمهوری اسلامی ایران به اقدام غیر قانونی اتحادیه اروپا به سفیر پرتغال اعلام شد. 

مدیرکل غرب اروپای وزارت امور خارجه این اقدام را مبتنی بر رویکرد سیاسی و گزینشی اتحادیه اروپا در قبال مسائل حقوق بشری خواند و آن را محکوم کرد.

وی افزود: همانطور که اعلام کرده‌ایم در واکنش، گفتگوهای جامع با اتحادیه اروپا و همکاری‌های ناشی از آن، از جمله در حوزه‌های تروریسم، مواد مخدر و پناهندگان را به حالت تعلیق در می‌آوریم. 

همچنین تاکید شد که موضوع تحریم‌های متقابل در دست بررسی قرار دارد.

سفیر پرتغال هم گفت که مراتب را به بروکسل منتقل خواهد کرد.

گفتنی است شورای اتحادیه اروپا دیروز (دوشنبه) هشت فرد و سه نهاد را به بهانه نقض حقوق بشر به لیست تحریم‌های خود افزود. 

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران شب گذشته ضمن محکوم کردن این تحریم‌هااعلام کرد که ایران گفت‌و‌گوهای جامع با اتحادیه اروپا شامل گفت‌وگوهای حقوق بشری و تمامی همکاری‌های ناشی از این گفت‌وگوها را به حالت تعلیق در می‌آورد و تحریم‌های متقابل را در دست بررسی دارد.

سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه نیز امروز در نشست گفت‌وگوهای سیاسی ایران و اسلواکی که به صورت مجازی برگزار شد از این اقدام اتحادیه اروپا گلایه کرد.

* ظریف:‌ اروپا نمی‌تواند دنیا را موعظه کند

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه نیز در نشست خبری مشترک با سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه در این خصوص گفت:‌ اتحادیه اروپا در سال‌های گذشته با ناتوانی در اجرای تعهدات برجامی خودش و با تسلیم در برابر فشارهای آمریکا نشان داده که کم‌ کم دارد موضوعیتش را در روابط بین‌الملل از دست می‌دهد.

ظریف همچنین تصریح کرد: این برای اروپا بسیار جای شرمندگی دارد، حتما اقدام مخربی است و حتما با این اقدام برخورد خواهیم کرد. دیروز قسمتی از تصمیمات جمهوری اسلامی ایران درباره این اقدام را اعلام کردیم و احتمال بررسی تحریم علیه  افراد اروپایی که در این اقدام غیرقانونی حضور داشتند را در حال بررسی داریم و این روند را ادامه خواهیم داد.

وی عنوان کرد: اروپایی‌ها باید به فکر حیثیت خودشان باشند. این را اروپا باید بداند در جایگاه برتر اخلاقی قرار ندارد. اروپا نمی‌تواند دنیا را موعظه کند. اروپایی‌ که بیگانه ستیزی، اسلام ستیزی در آن‌جا شرایط وحشتناکی را برای مسلمان‌ها ایجاد کرده؛ این اروپا نه آبرویی دارد و نه جایگاهی که مقامات ایرانی را تحریم کند. این را اروپایی‌ها هر چه زودتر بفهمند زودتر متوجه می‌شوند که ای مگس عرصه سیمرغ نه جولانگه توست، عرض خود می‌بری و زحمت ما می‌داری.