وضعیت امروز بازار سکه و ارز

اقتصادی،   4000124116

در پایان معاملات نیمروز قیمت سکه و دلار از مرزهای حساس بازار عقب نشینی کردند.

وضعیت امروز بازار سکه و ارز

به گزارش اقتصاد نیوز، فعالان بازار سکه و ارز به برخی از سطوح قیمتی حساس هستند و شکست این سطوح می‌تواند جهت حرکت بازار را نشان دهد. برای بازار سکه این روزها قیمت 10 میلیون و 500 هزار تومان کف بازار به حساب می‌آید، یعنی اگر این مرز شکسته شود و در آن معامله صورت گیرد به معنی ورود بازار به فاز نزولی است.

در بازار ارز نیز وقتی دلار وارد کانال 25 هزار شد، قیمت 24 هزار و 950 به عنوان کف بازار شناخته می‌شد، در پایان معاملات نیمروزی سه‌شنبه هر دو کف از دست رفت.

قیمت دلار و یورو در معاملات نیمروز

قیمت دلار، یورو در بازار آزاد کاهش یافت، کاهش قیمت یورو ممکن است در راستای نزدیک شدن نرخ سامانه سنا و بازار آزاد رخ داده باشد. به نظر می رسد تعدیل اثر نااطمینانی حادثه نطنز نیز بر نوسان قیمت‌ها تاثیرگذار بوده باشد. از جهتی دیگر ممکن است تاثیر واقعه نطنز بر بازار تخلیه شده باشد، زیرا با گذشت بیش از 24 ساعت از این واقعه هنوز گزینه ادامه نیافتن مذاکرات جدی نشده است.

قیمت دلار که در معاملات روز دوشنبه از مرز مهم 24 هزار و 950 تومان عبور کرده و روی قیمت 25 هزار و 10 تومان کار خود را به پایان رسانده بود، صبح سه‌شنبه قدری عقب‌نشینی کرد.

دلار آمریکا صبح امروز با 110 تومان کاهش قیمت نسبت به روز گذشته، کار خود را با قیمت 24 هزار و 900 تومان شروع کرد. قیمت دلار در ادامه قدری افزایش یافت، اما دوباره پایین آمد و معاملات نیمروز را با 24 هزار و 900 تومان به پایان رساند. 

قیمت درهم امارت نیز در نیمه اول معاملات روز سه‌شنبه 6 هزار و 880 تومان بود. در نتیجه نرخ دلار با استفاده از تبدیل درهم 25 هزار و 250 تومان به دست می‌آید که تقریبا یک درصد با نرخ بازار اختلاف دارد و تغییرات قیمتی روز سه شنبه در جهت نزدیک شدن نرخ بازاری و تبدیل دلار از طریق درهم اتفاق نیافتاد.

در مورد افت قیمت دلار در شروع معاملات می‌توان گفت، در صورتی که جهش قیمت به بالای 25 هزار تومان، به واسطه واکنش احساسی بازار به واقعه نطنز رخ داده باشد، عقب نشینی قیمت قابل درک است، زیرا در بسیاری از مواقع واکنش‌های احساسی مبالغه آمیز هستند و قیمت‌ها دوباره سعی در یافتن نقطه تعادلی می‌کنند. از طرفی حجم مبادلات سامانه ارز متشکل در روزهای اخیر به طور کلی روند افزایشی را دنبال کرده و تمایل به کاهش قیمت‌ها در بازار می‌تواند ناشی از گشایش‌های سمت عرضه باشد.

در سمت دیگر یورو نیز کار خود را با کاهش قیمت 107 تومانی نسبت به روز گذشته آغاز کرد و در شروع معاملات روز سه‌شنبه 29 هزار و 774 تومان معامله شد.

اختلاف قیمت یورو بازار آزاد نسبت به سامانه سنا در روز گذشته قابل توجه و نزدیک به 6 درصد بود، در نتیجه عقب نشینی قیمت یورو می‌تواند در جهت اصلاح قیمت و یکسان‌سازی قیمت آزاد و سنا اتفاق افتاده باشد.

روند قیمت سکه و طلا

قیمت سکه نیز در بازار دیروز کاهش یافت، بخشی از عقب نشینی سکه در واکنش به افت قیمت طلای جهانی بود.قیمت نیم سکه، ربع سکه و سکه گرمی در شروع معاملات روز سه‌شنبه تغییری نسبت به روز قبل نداشتند، اما قیمت سکه امامی 70 هزار تومان کاهش یافت و 10 میلیون و 450 هزار تومان معامله شد.

در مورد تغییر اندازه نسبی حباب‌ها می‌توان گفت چون قیمت سکه امامی کاهش و قیمت سکه‌های کوچکتر تغییر نکرد، اختلاف بین اندازه حباب سکه‌های بزرگ و کوچک کاهش نیافته، بلکه بیشتر نیز شده است.

کاهش قیمت سکه ممکن است در واکنش به کاهش قیمت طلا در بازارهای جهانی رخ داده باشد، یا اینکه کاهش قیمت در جهت پس گرفتن بخشی از افزایش قیمت روز گذشته باشد. 

در این صورت طلا در واکنش به نااطمینانی احتمالی در مورد آینده، با توجه به واقعه نطنز افزایش قیمت را تجربه کرد و در روز سه شنبه بخشی از این واکنش احساسی بازار تعدیل شد. علاوه بر این طلای داخلی معمولا نسبت به تغییرات قیمت دلار نیز واکنش نشان می‌دهد و افت قیمت دلار نیز ممکن است در کاهش قیمت سکه تاثیرگذار بوده باشد.

بعلاوه نوسان قیمت سکه امامی (درصد اختلاف بین بیشترین و کمترین قیمت) در روز گذشته (دوشنبه)، بیشتر از سکه‌های کوچکتر بوده است، امروز نیز تغییرات کاهشی در بازار سکه امامی و نه سکه‌های کوچکتر اتفاق افتاد، در نتیجه به نظر می‌رسد سکه امامی در حال حاضر حساسیت بیشتری نسبت به وقایع خارجی نشان می‌دهد و علاوه بر این بیشتر تمایل دارد که خود را با طلای جهانی سازگار کند.