پاسخ نمکی به سخنان روحانی/ انتقاد رئیسی از ستاد کرونا/ احمدی‌نژاد از رستم قاسمی حمایت می‌کند؟/ روایت عارف از رابطه روحانی و فراکسیون امید

گروه سیاسی الف،   4000123113 ۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار فراوانی در رسانه ها منتشر می شود که دنبال کردن آنها حتی برای آنان که اهل مطالعه اخبار هستند کار را دشوار می‌کند. بسته خبری- تحلیلی الف با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل های صورت گرفته در این زمینه مخاطبان خود را از مهمترین وقایع روز آگاه می‌کند.

پاسخ نمکی به سخنان روحانی/ انتقاد رئیسی از ستاد کرونا/ احمدی‌نژاد از رستم قاسمی حمایت می‌کند؟/ روایت عارف از رابطه روحانی و فراکسیون امید

آخرین آمار کرونا در ایران

دکتر سیما سادات لاری امروز دو‌‌‌‌‌‌‌‌شنبه در خصوص آخرین وضعیت ویروس کرونا در کشور گفت: از دیروز تا امروز ۲۳ فروردین ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲۳ هزار و ۳۱۱ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که دو هزار و ۸۸۴ نفر از آنها بستری شدند.

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به دو میلیون و ۹۳ هزار و ۴۵۲ نفر رسید.

او افزود: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۲۷۴ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۶۴ هزار و ۷۶۴ نفر رسید.

بیشتر بخوانید:

شوخی بی‌مزه محدودیت‌های پیک چهارم

***

پاسخ نمکی به سخنان روحانی

مدتی قبل از تعطیلات عید زمزمه ممنوعیت سفرها در تعطیلات نوروز آغاز شد اما ستاد ملی کرونا صرفا سفر به شهرهای نارنجی و قرمز را محدود کرد. هامن زمان و پش از عید وزیر بهداشت در مصاحبه هایی رسما اعلام کرد نظر این وزارتخانه ممنوعیت سفر بوده است اما ستاد کرونا تصمیم دیگری گرفت.

پس از اوج گیری دوباره کرونا در کشور مسئولین وزارت بهداشت باز هم از عدم اقدام درست توسط ستاد کرونا گلایه کردند. نمونه مشهور آن ایرج حریرچی بود که در تلویزیون گفت نمی‌تواند بگوید چه کسی  در ستاد کرونا مانع ممنوع اعلام کردن سفرها در نوروز شده است.

طبیعی بود که در پی این سخنان دستگاه رسانه ای دولت زبان به اعتراض باز کند و اینچنین هم شد. روز شنبه روزنامه ایران و علیرضا معزی مسئول ارتباطات دفتر رئیس جمهور به انتقادات وزارت بهداشت از تصمیمات ستاد کرونا اعتراض کردند. اما مهمترین واکنش سخنان حسن روحانی در ستاد کرونا بود.

حسن روحانی در جلسه ستاد کرونا با تاکید بر این که در موضوع مبارزه با کووید ۱۹ همه باید یکصدا باشیم، گفت: روزها و هفته‌های سختی در پیش رو داریم بنابراین نباید چندصدایی در این زمینه باشد. این که ما برای ستاد ملی کرونا یک سخنگو انتخاب کردیم برای جلوگیری از چند صدایی است. اگر بنا باشد هرکسی در تلویزیون مصاحبه کند و هر حرف و بیانی به کار بگیرد که نمی‌شود.

اما سخنان روحانی بی پاسخ نماند. سعید نمکی وزیر بهداشت در جلسه کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد کرونا گفت: در زمینه حرف غیرکارشناسی از محل مورد اعتماد کارشناسی مردم، اگر انتظار تک صدایی داریم، اشتباه است. ما حافظ جان مردم هستیم. من وزیر بهداشت مردم ایرانم. من نمی‌توانم با سلامت مردم مصالحه کنم.

وزیر بهداشت ادامه داد: اگر می‌گویم که ترکیه را ببندید، به این دلیل است که من می‌دانم آنجا ویروس غیر انگلیسی هم دارد می‌چرخد و نوشتم اگر من گفتار ویروس برزیلی و آفریقای جنوبی و موتاسیون‌یافته هندی شوم، دیگر نمی‌توانیم کار را جمع کنیم. تمام این مکتوبات هست. اگر انتظار تک‌صدایی از وزیر کارشناس این مملکت را در جهت حرف غیرکارشناسی داریم، بدانید که این اتفاق نخواهد افتاد. این وزیر می‌تواند برود اما نمی‌تواند حرف غیرکارشناسی را تایید کند. 

بیشتر بخوانید:

نمکی: صف مرغ در حوزه دارو نداشتیم/ مکتوبات زیادی دارم اما بنای انتشار ندارم

***

انتقاد رئیسی از ستاد ملی کرونا

سید ابراهیم رئیسی در جلسه شورای عالی قوه قضاییه گفت: چرا مسئولان اجرایی علیرغم هشدار‌های وزارت بهداشت و درمان و مراکز علمی و دانشگاهی نسبت به اوج گیری دوباره کرونا و خطرات آن به موقع تصمیم گیری و اقدام نکرده اند؟

رئیسی گفت: زمان شناسی در هر کاری مهم است و در جایی که با جان و زندگی و معیشت مردم مرتبط است، مهم‌تر می‌شود و این سؤال جدی مردم از مسئولان تصمیم گیر است که چرا با تأخیر با موج جدید کرونا مقابله شد که شاهد اشکالات و خسارات آن هستیم و حتماً باید در این خصوص پاسخگو باشند.

بیشتر بخوانید: دستور رئیسی درباره پرونده محیط‌بانان زنجانی

***

لاریجانی مزیتی نسبت به روحانی ندارد

آفتاب یزد درباره احتمال حمایت اصلاح طلبان از علی لاریجانی در انتخابات ریاست جمهوری نوشت: «هرآن‌چه که موافقان لاریجانی در رئیس سابق مجلس می‌بینند و با استناد به آن‌ها او را گزینه مناسب ریاست‌جمهوری می‌خوانند با نسبت ضریب بالاتری در حسن روحانی وجود داشته است و هرآن‌چه که لاریجانی با تصدی ریاست دولت در پی رسیدن به آن است رئیس دولت‌های دهم و یازدهم یا به آن رسیده و یا اگر توان دست‌یابی به آن را نداشته، لاجرم شخصی چون لاریجانی نیز با داشتن ظرفیت‌های کمتری از او، توان تحققش را نخواهد داشت...

لاریجانی کاریزمای موجود در شخصیت روحانی را ندارد و مهارت سخنوری او به اندازه‌ای نیست که بتواند همچون روحانی ۹۲ و ۹۶ نگاه مثبت مردم را به سمت خود معطوف کند. از طرفی روحانی ۹۲ از دید جامعه فردی نسبتا ناشناخته بود که هیچ نگرش پیشین منفی‌ای نسبت به او نبود در حالی‌که لاریجانی به‌واسطه حضور سالیان ممتد در راس قوه مقننه همیشه زیر ذره‌بین بوده و به‌عنوان یک مسئول ارشد جزو مسببان بروز وضعیت فعلی قلمداد می‌شده و علاوه بر آن، حواشی پیش‌آمده پیرامون اطرافیانش منجر به ایجاد ذهنیت منفی از سوی مردم شده است که نکته‌ای منفی برای او خواهد بود.»

بیشتر بخوانید: پررنگ شدن اختلاف‌ اصلاح‌طلبان بر سر لاریجانی

***

علی‌عسگری در کلاب‌هاوس حضور پیدا کند و پاسخگو باشد

اعتماد نوشت: «آخرين پيشنهاد به جناب علي‌عسگري رييس سازمان صدا و سيماست. از شما دعوت مي‌كنيم به كلاب‌هاوس بياييد و كمي درباره عملكردتان در رسانه ملي توضيح بدهيد. رسانه‌اي كه به‌زعم و با آمارهاي ارايه شده از طرف خودتان، به حمايت و استقبال زياد از سوي شهروندان مستظهر است و قاعدتا دفاع از آن بايد آسان و لذتبخش باشد.

كسي كه چنين رسانه بزرگي با اين همه شبكه راديويي و تلويزيوني در دست دارد و هرچه بخواهد در ابعاد ملي و بين‌المللي منتشر مي‌كند، چرا نبايد با مخاطبان و صاحبان اصلي‌اش كه مردم هستند، صحبت كند. شما كه در صدا و سيما امكان چنين تضارب افكاري را نداريد و هميشه از آن گريزان بوده‌ايد، آقاي علي‌عسگري. خودتان هم كه مثل اسلاف‌تان در آن مجموعه، هيچ‌وقت حاضر نشده‌ايد در مقابل رسانه‌ها به پاسخگويي بنشينيد.

حالا اينجا مردم عادي هستند و حتما مي‌خواهند بابت اين حجم از توليدات و عملكرد شما كه هزاران ميليارد خرج روي دست و جيب ما مي‌گذارد از شما بپرسند. خيلي‌ها نيز مي‌خواهند از شما تشكر كنند. يك‌بار جسارت نشان دهيد و در فضاي عمومي، در كلاب‌هاوس حاضر شويد.»

***

روایت سردار دهقان از همکاری با سه دولت مختلف

سردار حسین دهقان که این روزها خود را برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری آماده می‌کند سابقه حضور و همکاری با سه دولت مختلف را در کارنامه خود دارد. او در دولت دوم خاتمی و دولت اول احمدی نژاد رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران و در دولت اول روحانی وزیر دفاع بود. 

حسین دهقان درباره همکاری با سه دولت مختلف به خراسان گفت: «من در سال آخر دولت خاتمی وارد بنیاد شهید شدم و مجموعه اقداماتی که انجام دادم باعث شد خودبه خود وضعیت خدمت من تداوم پیدا کند و در عین حال احمدی نژاد، من را اصولگرا هم می دانست هرچند این برچسب ها را قبول ندارم. احمدی نژاد هم دید من در بنیاد شهید می توانم کار کنم، حکم من را زد.

ولی در دوره دوم به هر حال متاسفانه این وضعیت هست که افرادی که رئیس جمهور می شوند، یک سری اطرافیان و حامی دارند و می خواهند به صورتی به این ها پست و جایگاه بدهند که گویی بدهکار هستند. ممکن است رئیس جمهور هم می خواسته یکی از افراد نزدیک خودش را منصوب کند و این حق را برای رئیس جمهور طبیعی می دانم در عین حال که درست نمی دانم.
 
*اگر ایشان درخواست می کرد می ماندید؟

-مشکلی نداشتم اگر می گفت بمانم، می ماندم.
 
*در دولت روحانی چه اتفاقی افتاد؟

-در دولت دوم، روحانی علاقه داشت من در حوزه دیگری کار کنم که آن حوزه طبیعی بود با مشکلاتی مواجه می شد و به ایشان هم گفته شد این اتفاق نیفتد. به هر حال ایشان امیر حاتمی را که جانشین من بود، برای وزارت دفاع  انتخاب کرد ولی این که من قهر کردم یا عزل شدم یا نمی خواستم کار کنم این طور نیست.
 
*حوزه ای که گفتید روحانی در نظر داشت، دبیر شورای عالی امنیت ملی بود؟ 

-بله چنین بحثی مطرح شد.»

***

سازوکار اصلاح طلبان برای تعیین کاندیدای نهایی

به گزارش تسنیم، سومین نشست مجمع عمومی جبهه اصلاحات ایران در سال 1400 برگزار شد. به گفته آذر منصوری، سخنگوی جبهه اصلاحات ایران، در این جلسه کلیات ساز و کار پیشنهادی کمیتهٔ برنامه‌ریزی و راهبردها و مصوب هیات رئیسه برای انتخاب نامزد واحد اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست جمهوری 1400 به تصویب رسید که به شرح زیر است: 

در مرحلهٔ اول: پس از تصویب این سازوکار و تا زمانی که مجمع عمومی تعیین می‌کند، هر فرد با پیشنهاد حداقل 15 نفر از اعضای مجمع عمومی جبهه می‌تواند به‌عنوان نامزد انتخابات ریاست جمهوری به جبهه پیشنهاد و معرفی شود. سپس مجمع عمومی درخصوص پذیرش اولیه این افراد رای‌گیری می‌کند و یک لیست از نامزدهایی که حداقل رای یک‌دوم اعضای مجمع را کسب می‌کنند، برای ارزیابی‌ آن‌ها در مرحلهٔ اول در مجمع عمومی جبهه تعیین می‌کند.

در مرحلهٔ دوم: از نامزدهای این لیست (که حداقل یک‌دوم اعضای مجمع به هر یک رای داده‌اند) دعوت شود در صورت تمایل برای پاسخ به پرسش‌ها و دفاع از اهداف راهبردی‌شان به جلسهٔ مجمع دعوت شوند و در جلسهٔ مجمع دربارهٔ مطلوبیت هر نامزد این لیست گفتگو شود.

در مرحلهٔ سوم: بعد از جلسات بررسی نامزدها در مجمع و در آخرین جلسهٔ مجمع عمومی جبهه پیش از ثبت نام نامزدها (پیش از 21 اردیبهشت) برای یکایک نامزدها رای‌گیری شود و تنها نامزد یا نامزدهایی که حداقل دو سوم آراء اعضای مجمع را کسب کردند از طرف جبهه تشویق به ثبت نام شوند و سخنگوی جبهه فقط همین نامزد/نامزدها را به عنوان نامزدهای مورد حمایت جبهه اعلام عمومی کند. 

همچنین در صورت داشتن چند نامزد مورد اجماع قبلی، مرحلهٔ چهارم انتخاب نامزد نهایی با نظرسنجی ملی معتبر است که در ایام تبلیغات انتخابات انجام می‌شود و تصویب جزئیاتش به جلسهٔ آیندهٔ مجمع موکول شد. 

***

واکنش ظریف به حادثه نظنز

به گزارش برنا، شنیده‌ها از جلسه امروز ظریف با کمیسیون امنیت ملی مجلس حاکی از این است که در این جلسه محمد جواد ظریف با اشاره به حادثه دیروز در نطنز بر ضرورت حفاظت مناسب از تاسیسات و دانشمندان هسته‌ای در این شرایط حساس تاکید کرد.

ظریف گفته است که مقامات سیاسی و نظامی رژیم صهیونیستی صراحتا گفته بودند که اجازه پیشرفت در رفع تحریم‌های ظالمانه را نخواهند داد و اکنون تصور می‌کنند به هدف خود می‌رسند. ولی صهیونیست‌ها پاسخ خود را در پیشرفت‌های بیشتر هسته‌ای خواهند گرفت.

 وزیر امور خارجه اضافه کرد: نطنز قوی‌تر از گذشته با استفاده از ماشین‌های پیشرفته تر ساخته خواهد شد و اگر فکر می‌کنند دست ما در مذاکره ضعیف شده است، اتفاقا این عمل زبونانه موضع ما را در مذاکرات قوی‌تر خواهد کرد و طرف‌های مذاکره باید بدانند اگر تاکنون با تاسیسات غنی سازی با ماشین‌های نسل اول مواجه بودند الان نطنز می‌تواند مملو از سانتریفیوژهای پیشرفته با چند برابر توان غنی‌سازی باشد. 

از سویی دیگر، یک مقام مطلع در وزارت اطلاعات به «نورنیوز» گفت: هویت فردی که با ایجاد اختلال در سیستم برق مجتمع غنی‌سازی شهید احمدی‌روشن نطنز باعث قطع برق‌رسانی به یکی از سالن‌های این مجتمع شده بود، شناسایی شده است.

او افزود: اقدامات لازم برای دستگیری عامل اصلی اختلال در سامانه برق مجتمع نطنز در دست انجام است.

***

احمدی‌نژاد از رستم قاسمی حمایت می‌کند؟

رستم قاسمی، وزیر سابق نفت و نامزد احتمالی انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سؤالی درباره رابطه‌اش با محمود احمدی‌نژاد و احتمال حمایت احمدی‌نژاد از او، به تسنیم گفت: واقعیت این است که مدتی است که ارتباطی با آقای احمدی نژاد نداشتم.

چند ماه می شود که با ایشان دیداری نداشتم ولی آنچه که من اطلاع دارم و از برخوردها و رفتار آقای احمدی نژاد نیز به نظر می آید، گویا آن است که ایشان کاندیدای ریاست جمهوری است. اینکه آیا آقای احمدی نژاد می آید، تایید صلاحیت می شود، از چه شخصی حمایت می کند را باید بگذارید برای فرصت های بعدی...

 هرکسی آزاد است که رای بدهد و آقای احمدی نژاد هم از این قاعده مستثنی نیست. به نظر شما اگر ایشان بخواهد از فردی حمایت کند، اشکالی دارد؟ بنابراین هرکسی از من حمایت کند و به من رای دهد، من سرباز این مملکت هستم و رئیس جمهور همه این مملکت هستم ولی عرض کردم امروزی که در خدمت شما هستم هیچگونه شناختی از اینکه آقای احمدی نژاد در انتخابات چه خواهد کرد، ندارم. »

***

روایت عارف از رابطه روحانی و فراکسیون امید

محمدرضا عارف، رئیس فراکسیون امید در مجلس دهم به جماران گفت: «من خدمت آقای روحانی تجربه موفق دولت اصلاحات را در دوره مجلس پنجم مطرح کردم. در آن مقطع که مجلس متعلق به طیف راست بود و دولت به طیف چپ تعلق داشت کارگروهی مشترک متشکل از چند تن از نمایندگان مجلس و تعدادی از اعضای دولت تشکیل شد و مسائلی که می خواست در مجلس مطرح شود از قبل در آن کارگروه چکش کاری می شد و بسیار موفق بود...

آقای روحانی از این مسأله استقبال کردند و گفتند این پیشنهاد بسیار خوب است اما متاسفانه به مدت یکسال هیچ اقدامی در این زمینه انجام نشد. متاسفانه آقای روحانی وقت دیدار بسیار کم می داد و ما در مجلس جلسات بسیار کمی با ایشان داشتیم. در سال بعد این موضوع به صورت گله مطرح شد و آقای روحانی، آقای واعظی را مسئول پیگیری این موضوع کرد ولی باز هیچ اتفاقی نیفتاد.

در بحث گرانی بنزین که در آستانه انتخاب مجدد آقای روحانی بود، من خودم شخصا با ایشان درباره ضرورت اصلاح قیمت بنزین صحبت کردم و گفتم فراکسیون امید این آمادگی را دارد که طراح اصلاح قیمت باشد و دولت مخالفت نکند اما اتفاقی نیفتاد.

در مورد مسائل آبان ۹۸ و افزایش قیمت بنزین، فراکسیون امید طرحی سه فوریتی داشت البته هیچکس در کشور مخالف اصلاح قیمت نبود اما گاهی چگونگی یک اقدام مهم تر از خود اقدام است. جلسه سران قوا و رهنمودی که رهبر معظم انقلاب دادند باعث شد تا طرح سه فوریتی اصلاح قیمت بنزین کنار گذاشته شود.

حتی ما درباره نرخ بنزین نیز با آقای روحانی صحبت کرده بودیم  اما متاسفانه ارتباط ما با ایشان بعضا یکسویه بود. ما این مساله را با تمام وجود در مجلس احساس می کردیم اما دست کم بخشی از جریان اصلاحات در بیرون از مجلس چنین احساسی نداشت.»

***

نظر علی مطهری درباره احتمال رد صلاحیت در انتخابات

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان علی مطهری در نشست خبری در پاسخ به سوالی مبنی بر چرایی رد صلاحیت شدن در انتخابات قبل گفت: من امیدوارم تایید صلاحیت شوم زیرا آن عدم تایید صلاحیت در مجلس خطای سهوی شورای نگهبان بود، زیرا من با حالت قهر جلسه را ترک کردم و دلیلش هم این بود که من به عضو حقوقدان شورای نگهبان گفتم حیف که شما با این افکار عضو شورا هستید و حیف خون شهید مطهری؛ اگر این بار هم رد شدم هم باید تابع قانون باشم، البته ممکن است انتقاداتی به شورای نگهبان داشته باشیم و بگوییم افراد روشن تری باید برای این پست انتخاب شوند؛ اما باید تابع قانون بود، اگر رد صلاحیت شوم ممکن است از فرد دیگری حمایت کنم باید دید که چه پیش می‌آید.

مطهری درباره احتمال نامزدی حسن خمینی گفت: اطلاع دقیقی ندارم که سید حسن خمینی به انتخابات می آید یا خیر، اما روحانیت نباید به سمت پست های اجرایی بیاید و من هم مانند شهید مطهری موافق حضور روحانیت در پست های دولتی نیستم. روحانیت باید کنار مردم باشد و معتقد نیستم که وارد انتخابات شود. صلاح نیست که سید حسن خمینی وارد شود، اما همه چیز بستگی به نظر خودش دارد. اگر در شرایط اضطرار نیستیم صلاح نیست که او ورود کند.

 بیشتر بخوانید:

علی مطهری: وضع حجاب در کشور مطلوب است/ مشارکت در انتخابات بیش از ۵۰ درصد است