واشنگتن پست: سرکرده داعش در زندان عراق جاسوس آمریکایی‌ها بود

جهان،   4000122084

روزنامه واشنگتن پست در گزارشی ارتباط مشکوک سرکرده کنونی داعش با آمریکایی‌ها را فاش کرد.

واشنگتن پست: سرکرده داعش در زندان عراق جاسوس آمریکایی‌ها بود

به گزارش الف، روزنامه آمریکایی واشنگتن پست با انتشار گزارشی به جاسوسی سرکرده گروه تروریستی- تکفیری داعش در زندان های عراق برای آمریکا پرداخت.

در گزارش واشنگتن‌پست آمده است، ابو ابراهیم القرشی، سرکرده کنونی داعش در جریان بازجویی‌ها با آمریکایی‌ها همکاری می کرده است. بر این اساس «محمد سعید عبدالرحمان المولی»، معروف به «ابو ابراهیم القرشی» در بازجویی ها اطلاعات مختلفی درباره دوستان خود و نیز گروه تروریستی داعش در اختیار بازجوهای آمریکایی قرارداده به طوری که آمریکایی‌ها توانستند با این اطلاعات یکی از سرکردگان داعش را بکشند.

به نوشته واشنگتن پست با وجود این که وزارت دفاع آمریکا پیش از این اسناد کمی مبنی بر اینکه القرشی به عنوان جاسوس آمریکا فعالیت می کرده است منتشر کرده‌اند، اطلاعات مستند نشان می دهد سرکرده داعش اطلاعات ارزشمندی از اعضای رده بالای این گروه تروریستی در اختیار آمریکایی‌ها قرارداد و به آنها کمک کرد مهره های داعش را دستگیر کنند یا به قتل برسانند.  در گزارشی که در این باره در سال ۲۰۰۸ منتشر شده بود درباره مردی به نام محمد سعید عبدالرحمن المولی گفته شد که به نظر می رسد این فرد در هر جلسه بازجویی تمایل بیشتری به همکاری دارد  و اطلاعات زیادی درباره شرکای خود در سازمان داعش فاش می کند. 

واشنگتن پست در ادامه نوشت، بیش از ۵۳ گزارش نشان می‌دهد که القرشی کمک زیادی به آمریکایی ها برای شناسایی مظنونان اصلی تروریسم و مناطقی که می ‌توان آنها را یافت، می کرده است.  وی همچنین در ارائه اطلاعات لازم به آمریکایی‌ها جهت پیگیری یگان تبلیغاتی داعش نقش بسیار پررنگی داشته است.

به گزارش واشنگتن پست، در این زمینه «کریستوفر میلر» سرپرست وزارت دفاع ایالات متحده اظهار داشت ، القرشی تلاش زیادی برای نجات خود انجام داد. او سابقه طولانی در زمینه  دشمنی با تروریست‌های خارجی  داشت.  به همین دلیل قدرت گیری داعش و تمایل این گروه تروریستی به تشکیل خلافتی به همراه هزاران عنصر خارجی برای القرشی بسیار دردسرساز شد.

به نوشته واشنگتن پست، این گزارش که به عنوان بخشی از یک مطالعه آکادمیک در آمریکا منتشر شده به مقامات این کشور کمک کرد تا بتوانند از خلاهای زندگی القرشی استفاده کنند. البته تردیدهایی درباره هویت واقعی سرکرده جدید داعش وجود دارد، اما مسئولان ایالات متحده به این نتیجه رسیده اند که او دارای هویت عراقی است.  به نظر می رسد ابراهیم القرشی در آن زمان که برای آمریکایی ها کار می کرد ۳۱ داشت و یک مقام متوسط در  داعش محسوب می شد.  وی در اواخر سال ۲۰۰۷ یا اوایل ۲۰۰۸ دستگیر شد و مورد بازجویی مقامات نظامی آمریکا قرار گرفت.  تاریخ دقیق آزادی وی مشخص نیست اما بازجویی‌های او در ژوئیه ۲۰۰۸ متوقف شد.  اطلاعات نشان می‌دهد او انتظار داشت به دلیل اطلاعات ارزشمندی که ارائه داده بود پاداش بگیرد.

در ادامه گزارش واشنگتن پست آمده است، آرزوی هر بازپرسی در پرونده های تروریستی این است که هویت سرکردگان گروه‌های تروریستی را فاش کند که ابراهیم القرشی این فرصت را در اختیار بازپرسان آمریکایی قرار داد.  او در همان ابتدای دستگیری خود شماره تلفن‌های ۱۹ سرکرده داعش را در اختیار آمریکایی‌ها قرار داد و حتی با جزئیات اعلام کرد که آنها چه مقدار پول به دست آورده اند. «دنیل میلتون» دانشیار مرکز مبارزه با تروریسم و یکی از محققانی که اسناد مربوط به همکاری سرکرده فعلی داعش با آمریکا را بررسی کرده  اظهار داشت که القرشی  به عنوان یک تروریست ویژگی استثنایی داشت و همانند یک مرغ آواز خوان اطلاعات زیادی ارائه می داد.

روزنامه واشنگتن پست در ادامه گزارش خود اعلام کرد، مسئولان آمریکایی که این اسناد را منتشر کردند به خوبی می‌دانند که این گزارش ها می تواند مایه نگرانی  القرشی شود؛ چرا که در حال حاضر سرکرده داعش محسوب می‌شود و این که زمانی  به عنوان جاسوس آمریکایی ها در این سازمان فعالیت داشت سابقه خوبی برای او نیست.  همچنین طرفداران داعش در شبکه های اجتماعی انتقاد زیادی از انتصاب وی به عنوان سرکرده این گروه تروریستی  کردند. آنها  معتقد بودند که القرشی برای این سمت مناسب نیست.

واشنگتن پست در پایان نوشت، ابو ابراهیم القرشی چند ماه پس از آزادسازی آخرین سنگرهای داعش در سوریه به عنوان سرکرده این گروه تروریستی منصوب شد  از آن زمان تاکنون استفاده از آن توجه به دور مانده است.  آمریکایی‌ها معتقدند که وی در عراق یا سوریه که پایگاه قدیمی داعش محسوب می‌شود پنهان شده و در آنجا رهبری عملیات های تروریستی علیه پاسگاه های نظامی و مقامات دولتی و قبیله‌ای را به عهده دارد.  آمریکایی‌ها هم چنین با توجه به اینکه عناصر داعش همچنان در استان های ویران شده شرق سوریه به پول و اسلحه دسترسی دارند هشدار می دهند که این تروریست ها و شخص القرشی همچنان خطر بزرگی به حساب می آیند.