استراتژی بایدن برای جدا کردن عراق از ایران

جهان،   4000121111

کارشناسان معتقدند که مهم‌ترین هدف دولت بایدن برای بازگشت به توافق هسته‌ای با ایران، جلوگیری از نفوذ ایران در منطقه بوده و استراتژی اصلی واشنگتن در عراق جدا کردن این کشور از تهران است.

استراتژی بایدن برای جدا کردن عراق از ایران

به گزارش الف به نقل از پایگاه خبری شبکه المیادین، به دنبال روی کار آمدن «جو بایدن» رئیس جمهور دموکرات آمریکا در این کشور بیشتر تحلیل های سیاسی درباره استراتژی آینده واشنگتن مقابل خاورمیانه متمرکز بر تمایل ایالات متحده جهت خروج از منطقه و تلاش مجدد این کشور بر تقویت جایگاه خود در آسیا است.  

المیادین افزود، اما با همه این وجود شواهد نشان می دهد که آمریکا منافع پایداری در خاورمیانه دارد که حاضر نیست آنها را فراموش کند. بر همین اساس دولت جدید آمریکا اهداف خود را بر اساس بازسازی روابط با متحدان سنتی خود و ایجاد صلح میان رژیم صهیونیستی و کشورهای عربی  و همچنین پایان دادن به جنگ های یمن و لیبی، ضمن کسب امتیازاتی برای خود تعیین کرده است.

 پایگاه خبری المیادین در ادامه نوشت، در حال حاضر استراتژی اصلی آمریکا معطوف به بازگشت به میز مذاکره با ایران درباره برنامه هسته‌ای آن است؛ چرا که بایدن معتقد است برنامه هسته‌ای ایران و موشک‌های بالستیک تهدیدی جدی برای امنیت اسرائیل در منطقه محسوب می‌شود. اما کارشناسان معتقدند هدف اصلی رئیس جمهور جدید آمریکا از بازگشت به مذاکرات هسته‌ای با ایران تلاش برای بحث درباره تاسیسات هسته ای ایران و بازرسی آنها و در نهایت محدود کردن نفوذ تهران در منطقه ، از یمن تا عراق و سوریه و لبنان است.

 المیادین گزارش داد، درباره جنگ عراق باید بگوییم بایدن نه تنها در حمله آمریکا به عراق بلکه در هرج و مرج های پس از آن نیز نقش تعیین کننده ای داشت و  رئیس جمهور دموکرات آمریکا سابقه طولانی در مدیریت پرونده عراق دارد. همچنین  نباید فراموش کنیم که او یکی از مطرح‌کنندگان پروژه تجزیه عراق به 3 قسمت است.  

به گزارش المیادین، بایدن در تلاش برای اجرای استراتژی خود و دستیابی به منافع دائمی کشورش در منطقه اعلام کرد، عراق برای آمریکا  جهت مهار گسترش قدرت جمهوری اسلامی ایران از اهمیت بالایی برخوردار است.  در این زمینه «متیو تولر» سفیر آمریکا در عراق اظهار داشت که ایالات متحده برای جلوگیری از بازگشت داعش و تسهیل روند برگزاری انتخابات عراق و کمک به این کشور در مبارزه با فساد کمک می کند.  وی همچنین تاکید کرد که واشنگتن شریک ثابت عراق و ملت این کشور باقی خواهد ماند.

المیادین اعلام کرد، از سوی دیگر  حدود یک سال پس از شهادت سردار سپهبد «قاسم سلیمانی» و  «ابومهدی المهندس» به دست تروریست‌های آمریکایی  و به دنبال صدور مصوبه پارلمان عراق برای اخراج همه نیروهای خارجی از خاک این کشور از جمله آمریکایی‌ها، حضور نیروهای ایالات متحده در عراق به ۲۵۰۰ تن کاهش یافت.  اما به نظر نمی رسد که دولت بایدن قصد بیرون کشیدن نیروهای باقیمانده آمریکایی از خاک عراق را داشته باشد و ممکن است از مذاکرات دیپلماتیک برای تثبیت حضور نیروهای آمریکایی به عنوان بخشی از برنامه گسترش ماموریت ناتو در عراق استفاده کند.  در همین راستا  دبیرکل ناتو ماه گذشته اعلام کرد که شمار نیروهای این ائتلاف در خاک عراق به شکل قابل توجهی افزایش خواهد یافت.

به نوشته پایگاه خبری شبکه المیادین، محافل نزدیک به دولت بایدن استدلال می کنند که بهترین راه برای تثبیت روابط با عراق استفاده از راهکارهای دیپلماتیک و بازگشت به قدرت هوشمند و به کار گرفتن ابزار ها و سیاست ها جهت تاثیرگذاری بر این کشور از راه های غیر نظامی است.  اولین راهکار در این زمینه آن است که با مطرح کردن حقوق بشر،  دولت عراق مجبور شود از هر روشی برای راضی نگه داشتن نسل جوان استفاده کند.  در این شرایط ایالات متحده می تواند با استفاده از فناوری های مخصوص خود و برنامه هایی که هزینه‌ای بسیار کمتر از کمک‌های نظامی پر زرق و برق دارند،  دور جدیدی از نفوذ به جامعه عراق را آغاز کند.

 بر اساس اطلاعات المیادین، آنگونه که منابع اعلام کرده‌اند دور جدید مذاکرات راهبردی میان عراق و ایالات متحده در تاریخ ۷ آوریل انجام خواهد شد.  دور ابتدایی این مذاکرات ماه ژوئن سال گذشته میلادی میان عراق و دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا برگزار و توافق شد واشنگتن حمایت‌های لازم از بخش انرژی عراق را فراهم کند. در این میان  نخست وزیر عراق که امید زیادی به حمایت‌های آمریکا بسته در تلاش است تا با آرام کردن تنش‌ها در داخل، کانال های گفتگو میان طرف‌های مختلف درگیری درباره پرونده حضور و خروج نیروهای آمریکایی، را باز کند.