روسیه: نتایج اولیه کار گروه‌های کارشناسی برجام امروز مشخص می‌شود

جهان،   4000119121

ایرنا نوشت: "میخاییل اولیانوف" نماینده دائم روسیه در سازمان های بین المللی در وین اعلام کرد که نتایج اولیه کار گروه های کارشناسی برجام عصر امروز (پنجشنبه) مشخص می شود.

اولیانوف ظهر امروز (پنجشنبه) در توئیتی جدید نوشت: دو گروه کارشناسان به کار خود در وین درباره لغو تحریم های آمریکا در مورد ایران و بازگشت تهران به انجام کامل تعهدات خود مطابق برجام ادامه می دهند.

وی افزود: نتایج اولیه کار این دو گروه عصر امروز مشخص می شود.

دو گروه کارشناسان برجام روز گذشته همزمان با برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام در سطح مدیران سیاسی و نمایندگان وزارت خارجه در وین کار خود را آغاز کرد.  

دیپلمات‌های اعضای برجام از سه‌شنبه گذشته در سطوح مختلف در پایتخت اتریش سرگرم بحث و گفت ‌وگو هستند تا برجام را به نحوی که مزایای ایران در آن قابل راستی آزمایی باشد، فعال کنند.

سفیر و نماینده دائم روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین در این رابطه اعلام کرد که دیپلمات‌ها و کارشناس‌های ایران و گروه چهار به علاوه یک در دو کارگروه رفع تحریم و بازگشت ایران به تعهدات برجامی سرگرم رایزنی هستند. میخائیل اولیانوف در توئیتی از پیشنهاد هیات روس در جلسات کارشناسی خبر داد که به تعبیر او منجر به پیشرفت مذاکرات و بازگشت برجام به ریل اصلی خواهد شد.  

اعضای برجام روز سه‌شنبه پس از ساعت‌ها بحث ‌و بررسی در چارچوب هجدهمین نشست کمیسیون مشترک برجام توافق کردند تا دو گروه کارشناسی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه در خصوص جنبه‌های فنی و جزئیات مسائل مربوط به لغو تحریم ها مذاکره کرده و نتیجه را به کمیسیون گزارش کنند. بر اساس توافق به عمل آمده، فردا (جمعه) مجددا کمیسیون مشترک در سطح معاونان وزرای خارجه و مدیران سیاسی تشکیل می‌شود و بار دیگر در مورد موانع گفت و گو می شود.

مذاکرات تیم فنی پشت درهای بسته در جریان است و کسی از محتوای آن مطلع نیست. ایران که ۲ سال پس از خروج یکجانبه آمریکا از برجام و تعلل طرف‌های اروپایی در عمل به تعهداتشان در این توافق، گام‌هایی را تحت نظارت آژانس برای کاهش تعهداتش آغاز کرده می‌گوید که عجله‌ای برای بازگشت به اجرای کامل تعهدات برجامی ندارد و «در صورتی که ما ببینیم طرف های مذاکره کننده به دنبال اتلاف وقت هستند و یا به دنبال اهداف دیگری هستند، مذاکرات را در همین سطح نیز متوقف خواهیم کرد.»

جمهوری اسلامی تاکید دارد، «هنگامی به تعهدات برجامی خود بازخواهد گشت که آمریکا همه تحریم‌ها را در عمل و نه در حرف یا بر روی کاغذ، لغو کند و این لغو تحریم‌ها مورد راستی آزمایی ایران قرار گیرد.»

در همین پیوند "رابرت مالی" نماینده ویژه آمریکا در امور ایران به وین سفر کرده تا پیرامون رفع تحریم‌های واشنگتن و بازگشت تهران به اجرای تعهدات برجامی در جلسات کارشناسی شرکت کند. البته مشخص نیست که نحوه تبادل‌نظر میان تیم‌های کارشناسی ایران وگروه ۴ به علاوه یک با تیم ایالات متحده، درحالی که تهران می‌گوید در هیچ نشست مشترکی با نمایندگان ایران حضور ندارند، چگونه صورت می‌گیرد.