توصیه برجامی مهم «لس آنجلس تایمز» به بایدن

گروه جهان الف،   4000119013 ۱۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

«دولت بایدن باید بداند که شاه کلیدِ تعامل سازنده با ایران، جبران اشتباهات دولت ترامپ در چهارچوب معادله "برجام" است. اگر بایدن و دولتش چنین کنند، آن وقت می توانند از ایران توقع داشته باشند که بار دیگر به تعهدات برجامی خود بازگردد و اقدامات جبرانی اش را که در پاسخ به بدعهدی های دولت ترامپ اتخاذ شده اند، معکوس سازد»

توصیه برجامی مهم «لس آنجلس تایمز» به بایدن

به گزارش الف، "شورای سردبیری لس آنجلس تایمز" در گزارشی به مساله مذاکرات روز سه شنبه میان ایران و طرف های بین المللی برجام پرداخته و به طور خاص به دولت "بایدن" توصیه کرده که اشتباهات بنیادین دولت "ترامپ" در تعامل با ایران را جبران کند و از این طریق، یک بحران غیرضروری را که برای منافع ملی آمریکا نیز هزینه زا است، حل کند. لس آنجلس تایمز در این رابطه می نویسد: 

«روز سه شنبه(17 فروردین ماه)، نمایندگان ایران و کشورهای عضو گروه پنج بعلاوه یک در وین گردهم آمدند تا از طریق رایزنی و گفتگوهای فشرده، راهی جهت نجات توافق برجام بیابند. نکته قابل توجه در این دور از مذاکرات، حضور نماینده دولت آمریکا در جریان مذاکرات بود. امری که از زمان روی کار آمدن ترامپ و اقدام او در خارج‌کردنِ یکجانبه آمریکا از توافق برجام، تقریبا بی‌سابقه بوده است. 

با این حال، هیچ گونه گفتگوی مستقیمی میان طرف آمریکایی و ایرانی انجام نگرفته است. این مساله به وضوح حاکی از این است که فرآیند احیای برجام، بسیار سخت و پیچیده است. توافقی که دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین آمریکا، در نهایتِ بی ملاحظگی از آن خارج شد و چالش هایی اساسی را در ادامه راه ایجاد کرد. 

در برهه کنونی، بهترین تصمیم برای دولت بایدن این است که به ایران این سیگنال را برساند که آماده است خیلی زود، تحریم هایی را که ترامپ علیه ایران وضع کرده، لغو کند. در نقطه مقابل، تهران نیز به طور طبیعی و در پاسخ به این اقدام آمریکا به توافق برجام و تبعیت از کلیتِ آن باز خواهد گشت. بایدن و دیپلمات های وی باید سعی کنند از تمامی راه های خلاقانه و ابتکاری، جهت اقناع ایران برای بازگشت همزمان با آمریکا به توافق برجام استفاده کنند. امری که کاملا در راستای منافع ایالات متحده آمریکا است. 

در شرایط کنونی، اوضاع به هیچ عنوان به نفع دولت آمریکا نیست. ایران پیشروی های هسته ای قبال توجهی را در پاسخ به بدعهدی های دولت آمریکا انجام داده و از طریق تقویت پیوندهای خود با متحدان بین المللی اش، عملا در حال تضعیف فشارهای واشنگتن علیه خودش است. از سویی نباید فراموش کرد که ایران در آستانه انتخابات ریاست جمهوری خود است و رئیس جمهور کنونی آن یعنی "حسن روحانی" باید از قدرت کنار رود. بدون تردید در صورت عدم کنش ورزی موثر آمریکا در معادله برجام، دولت آتی ایران حتی اگر واشنگتن تحریم‌ها علیه تهران را لغو هم کند، در قالب معادله برجام، با نهایتِ احتیاط اقدام به کنش ورزی می کند. در واقع می توان گفت دولت آمریکا اکنون در لحظه حساسی در نوعِ تعاملات خود با ایران قرار دارد و هرگونه رویه غیرسازنده ای از سوی آن، نتایج وخیمی را به بار خواهد آورد. 

سال 2015، دولت "اوباما" توافق برجام با ایران را به همراه 4 قدرت جهانی دیگر به امضا رساند. توافقی که در ازای لغو تحریم های هسته ای علیه ایران، نظارت های گسترده ای را بر برنامه اتمی این کشور اعمال می کرد. با این حال، علی رغم وجود اسناد و شواهد متقن و محکم مبنی بر اینکه ایران قویا در حال تبعیت از مفاد توافق برجام بود، دولت ترامپ از این توافق خارج شد و عملا به توافقی که دولت آمریکا باید به آن متعهد می بود، پشت کرد. ایران نیز در پاسخ به این مساله، میزان غنی سازی خود را افزایش داد و تا حد زیادی دسترسی بازرسان آزانس بین المللی انرژی اتمی به تاسیسات خود را محدود کرد. 

پس از ترامپ، جو بایدن رئیس جمهور جدید آمریکا، بر خلاف تمامی ادعاهای خود مبنی بر اینکه خیلی زود به توافق برجام باز خواهد گشت، به گونه ای رفتار کرد که انگار اول این ایران است که باید گام هایی را بردارد. مساله‌ای که بر شدت بدبینیِ ایرانی ها افزوده است. این در حالی است که جنگِ بیهوده بایدن مبنی بر اینکه اول کدام طرف باید دست به اقدام و کنش بزند، به هیچ عنوان در راستای منافع آمریکا قرار ندارد. 

دولت بایدن در برهه کنونی و با آغاز گفتگوها در وین، نباید وارد فرآیند گفتگوهای بی پایان با جمهوری اسلامی ایران شود. دولت آمریکا باید به مسائل تاریخی در رابطه با برجام توجه ویَژه ای کند. در ابتدا این دولت ترامپ بوده که از توافق برجام خارج شده و با به راه انداختن "کارزار فشار حداکثری" علیه دولت ایران، عملا نابودی و فروپاشی آن را دستور کار قرار داده است. این رویکرد دولت ترامپ، فقثط هزینه ها و خسارات سنگینی را به مردم ایران وارد کرده و به وضوح، ناکارآمدی و شکست آن به اثبات رسیده است. 

با توجه به همین مسائل تاریخی است که بدبینی کنونی ایرانیان نسبت به آمریکا و نیات آن چندان عجیب نیست. با این حال اگر بایدن واقعا قصد دارد رویکرد اشتباه ترامپ نسبت به برجام را تصحیح کند، باید پا را فراتر بگذارد و به نحو گسترده ای از توافق برجام حمایت کند. در این راستا، بایدن و دولت وی باید فشارهای زیادی را بر نمایندگان کنگره آمریکا جهت حمایت از توافق برجام وارد کنند. توافقی که کاملا در راستای منافع آمریکا است. 

دولت بایدن باید بداند که شاه کلیدِ تعامل سازنده آن با ایران، جبران اشتباهات دولت ترامپ در چهارچوب معادله برجام است. اگر بایدن و دولتش چنین کردند، آن وقت می توانند از ایران توقع داشته باشند که بار دیگر به تعهدات برجامی خود بازگردد و اقدامات جبرانی اش را که در پاسخ به بدعهدی های دولت ترامپ انجام شده اند، معکوس سازد». 

 

*لینک: 

https://www.latimes.com/opinion/story/2021-04-06/editorial-biden-must-undo-trumps-original-sin-on-the-iran-nuclear-deal