تولید ۹ هزار محصول در زمینه نانو/ ایران در رتبه چهارم جهان ایستاد

فناوری،   4000118103

 در حالی که تعداد تولیدات حوزه نانوفناوری به ۹ هزار محصول رسیده است، این حوزه جای خود را بیش از پیش در زندگی جامعه باز می‌کند.

تولید ۹ هزار محصول در زمینه نانو/ ایران در رتبه چهارم جهان ایستاد

به گزارش فارس به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری،از نانوفناوری بسیار شنیده‌ایم اما ممکن است از دامنه نفوذ این فناوری در زندگی درباره‌اش می‌دانیم فناوری‌ها امروز در بخش‌های گوناگون زندگی رسوخ یافته‌اند و نانوفناوری، بیش از هر حوزه فناورانه دیگری، دامنه نفوذ خود به زندگی روزمره، صنعت و آموزش باز می‌کند.

حضور شرکت‌های دانش‌بنیان و پژوهش‌های کاربردی در حوزه نانوفناوری تا کنون منجر به تولید و ثبت بیش از ۸۹۸۲ محصول در سطح جهانی شده است. این محصولات توسط ۲۵۲۰ شرکت از ۶۳ کشور مختلف جهان تولید و به ثبت رسیده‌اند.

بر اساس تازه‌ترین داده‌های پایگاه استنت، تولید دانش‌، فناوری و محصولات نانوفناوری در شاخص‌های گوناگونی شاهد رشد بوده است. این پایگاه داده که روی شاخص‌های ارزیابی علم و فناوری‌ نانو متمرکز است، شاخص‌هایی را برای رتبه‌بندی کشورها تعریف کرده است و با ایجاد یک بانک اطلاعاتی به مرجعی برای ارزیابی کشورها، دانشگاه‌ها و صنایع در حوزه فناوری‌ نانو تبدیل شده است.

ثبت ۹هزار محصول نانوفناور

یکی از دستاوردهای پایگاه استت ‌نانو، ایجاد بانک محصولات است. در حال حاضر تعداد محصولات نانویی ثبت شده در این بانک به رقم ۹۰۰۰ محصول نزدیک شده است که این محصولات مربوط به ۲۵۲۰ شرکت از ۶۳ کشور جهان هستند.

محصولات و فرآورده‌های دانشی و پژوهشی نانو فناوری در حوزه‌های گوناگونی کاربرد دارند و بر همین اساس، نقش آفرینی و سهم این فناوری در حوزه‌های محتلف تفکیک شده است.

در حال حاضر، نفوذ و دامنه نانو فناوری در صنعت خودرو، کشاورزی، ساختمان، الکترونیک، محیط‌زیست، آرایشی و بهداشتی، صنایع غذایی، پزشکی، نفت و پتروشیمی، انرژی‌های تجدیدپذیر، ورزشی، نساجی و لوازم خانگی به تفکیک مورد بررسی قرار گرفته است.

ایران در جمع 4 کشور برتر جهانی

علاوه بر نانومحصولات، نانومواد، استانداردها و حتی دانشگاه‌ها نیز به صورت جداگانه مورد بررسی قرار گرفته است. کشور ایران با توجه به پیشتازی در حوزه تولدی مقالات دانشگاهی و علمی، با بیش از ۳۸ هزار مقاله در سال ۲۰۱۹، بین ۴ کشور برتر جهان در این حوزه قرار دارد.

در حوزه تولید علم نانو، محققان ایرانی با انتشار ۱۰۸۹۴ مقاله در مجلات معتبر نمایه شده در ISI در سال ۲۰۲۰ تا پایان نوامبر، رتبه چهارم جمهوری اسلامی ایران در علم نانو را در دنیا تثبیت کردند. این در حالی است که در سال ۲۰۰۱ میلادی، کشور با انتشار ۱۰ مقاله دارای رتبه ۵۷ بود.

جهش علمی نانو که در سال‌های ابتدایی دهه اول مشاهده می‌شد، هم اکنون در حوزه تولید محصولات نانو ایران‌ساخت و افزایش حجم فروش آنها قابل مشاهده است. رشد میزان صادرات محصولات ایرانی به کشورهای مختلف در ۵ قاره جهان هستیم که نشان از توان بالای شرکت‌های ایرانی در ورود به بازارهای بین‌المللی دارد.

هم اکنون ۷۱۱ محصول نانو در بیش از ۱۰ حوزه صنعتی مبتنی بر فناوری‌های داخلی تولید و روانه بازار می‌شود. گسترش برنامه‌های صادراتی محصولات نانو در سال‌های اخیر و ایجاد پایگاه‌های صادراتی نانو در کشورهای چین، اندونزی و ترکیه، بستر ورود کالا، تجهیزات و خدمات فناورینانو ایران به بازارهای جهانی را فراهم کرده است.

همچنین پایگاه‌های صادراتی فناوری نانو ایران در کشورهای عراق، سوریه، هند و عمان در حال راه‌اندازی هستند و تاکنون محصولات نانو ایران ساخت به ۴۹ کشور از ۵ قاره جهان صادر شده است.