تعطیلی ۲ هفته‌ای سراسری در کشور مصوب می‌شود؟

اجتماعی،   4000118030

موج چهارم کرونا به سرعت در حال پیشروی است. بررسی آمار‌های وزارت بهداشت نشان می‌دهد که طی ۱۰ روز اخیر (۷ تا ۱۷ فروردین ۱۴۰۰) بطور متوسط هر ساعت ۴۴۷ نفر در ایران مبتلا و تقریبا ۵ نفر قربانی کرونا شده‌اند.

تعطیلی ۲ هفته‌ای سراسری در کشور مصوب می‌شود؟
 

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، بنابر هشدار معاونت بهداشت وزارت بهداشت بر اساس داده‌های جمع آوری شده در اپلیکیشن ماسک به ستاد ملی مقابله با کرونا اخطار دادند که خیز چهارم کرونا باعث مرگ حداقل ۲۰ هزار نفر و رسیدن تعداد روزانه مرگ به بالای ۶۰۰ نفر خواهد شد. متخصصان پیش بینی کننده بر اساس داده‌های آمار ابتلا و بستری کرونا عنوان کردند که از هم اکنون باید تعطیلی سراسری دو هفته‌ای اعلام کنید.

آمار بستری در خیز چهارم کرونا با چنان سرعتی در حال افزایش است که نظیر آن را هیچ وقت تجربه نکرده‌ایم. تعطیلی نصفه و نیمه هیچ فایده‌ای ندارد، شاهد آن مدت زمان طولانی خیز سوم در استان‌های شمالی کشور بود که به دلیل فصل برداشت مرکبات عملا به طور جدی تعطیل نشدند. تعطیلی جدی سراسری می‌تواند روند ابتلا را در کمتر از دو هفته نزولی کند.

همه این هشدار‌ها نشان می‌دهد که باید هر چه سریعتر تصمیم جدی گرفته و محدودیت‌ها اعمال شود. طبق اعلام وزارت بهداشت، ویروس کرونا تا سه شنبه یک میلیون و ۹۶۳ هزار و ۳۹۴ نفر را مبتلای قطعی کرده و ۶۳ هزار و ۵۰۶ نفر را به کام مرگ کشانده است. از سوی دیگر یک میلیون و ۶۶۷ هزار و ۷۹ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده اند.

اوج گیری محسوس کرونا در موج چهارم بیماری

بررسی آمار‌های وزارت بهداشت نشان می‌دهد که طی ۱۰ روز اخیر (۷ تا ۱۷ فروردین ۱۴۰۰) بطور متوسط هر ساعت ۴۴۷ نفر در ایران مبتلا و تقریبا ۵ نفر قربانی کرونا شده‌اند و در هر ساعت حدود ۳۴۰ نفر نیز بهبود یافته‌اند.

وضعیت شیوع بیماری کووید-۱۹ در کشور بسیار گسترده و نگران کننده بوده و موج چهارم بیماری با سرعت در حال پیشرفت از نیمه غربی کشور به سمت نیمه شرقی است.

در روز‌های اخیرشاهد اوج گیری محسوس کرونا در موج چهارم بودیم، اول فروردین ماه ١۴٠٠ شمار فوتی‌های کرونا ٧٣ نفرو مبتلایان ٧ هزار و ٢۶٠ نفر بود و شاهد روند افزایشی فوتی‌ها و مبتلایان در هفته نخست سال بودیم و هفتم فروردین ماه شمار مبتلایان به ٨ هزار و ١٢٠ نفر و فوتی‌ها ٨۵ نفر رسید و دهم تا دوازدهم فوتی‌های کرونا بین ٩١ تا ٩۶ نفر بود و نهم فروردین آمار مبتلایان به ٩ هزار و ٣١٠ نفر و دهم فروردین ماه به ١٠ هزار و ٢۵٠ نفر رسید و شاهد افزایش هزارتایی بیماران شناسایی شده بودیم.

١٢ فروردین ماه شمار مبتلایان به ١١ هزار و ٧۵٠ رسید، ١٣ فروردین ماه فوتی‌های کرونا با جهش ٢٠ تایی ١١٧ مورد شد و شاهد سه رقمی شدن آمار از این روز هستیم و این روند سه رقمی شدن آمار تا هفته‌های متوالی ادامه دارد و دیروز رکورد مبتلایان کرونا در کشور از ابتدای بیماری در ایران تاکنون شکسته شد و ١٧ هزار و ۴٣٠ بیمار جدید به کرونا مبتلا شدند.

روند بستری کرونا در موج چهارم بیماری

وضعیت رنگ بندی کرونا در کشور؛ نقشه ایران قرمز و نارنجی شد

تمام مراکز استان‌ها از امروز ۱۸ فروردین در وضعیت قرمز قرار گرفتند. هم‌اکنون ۲۵۷ شهرستان، قرمز ۱۲۹ شهرستان نارنجی، ۵۱ شهرستان زرد و ۱۱ شهرستان آبی هستند.

سرعت افرایش بستری در خیز سراسری چهارم به مراتب شدیدتر از خیز‌های قبلی است.

بنابر اعلام اپلیکیشن ماسک از طرف معاونت بهداشت وزارت بهداشت ضروری است ستاد ملی کرونا بلافاصله دو هفته تعطیلی کامل سراسری (شامل تمامی ادارات دولتی، شرکت‌ها و اصناف غیر ضروری)، منع کامل سفر (شامل خودرو‌های شخصی و وسایل نقیله عمومی)، بیرون بر شدن تمام رستوران‌ها و غذاخوری هتل‌ها، محدودیت جدی تردد شامگاهی و اعمال جرایم سنگین برای هرگونه مراسم یا تجمعات در سراسر کشور وضع نماید. در غیر این صورت، باید منتظر فوت حداقل ۲۰ هزار نفر از هم میهنان و آمار روزانه فوت بالای ۶۰۰ نفر باشیم.

کرونا نه با گریه و زاری و التماس کنترل می‌شود و نه با خبر و پست و استوری گذاشتن در فضای مجازی و یا یادداشت و گلایه... تناقض رفتاری و عملکردی نمی‌تواند ویروس به این پیچیدگی را کنترل کند. زمین گیر کردن ویروس به این خطرناکی نیاز به برنامه‌ریزی دقیق و برنامه‌های راهبردی و البته اجرای بسیار دقیق‌تر آن در نقطه به نقطه کشور دارد.

شاید همان روز که سفر‌های نوروزی ممنوع نشد و مجوز سفر به شهرستان‌های زرد و آبی را صادر شد تا آن‌ها هم نارنجی و قرمز شوند باید می‌دانستیم که پس از نوروز شاهد فاجعه در استان‌های با وضعیت زرد و آبی خواهیم بود چرا که افراد از نقاط قرمز و نارنجی به نقاط زرد و آبی رفته و ویروس هم با آن‌ها سفر می‌کند و جابجا می‌شود و این بود داستان قصه رشد صعودی کرونا در ایران...

آخرین رنگ بندی کرونا در کشور

افزایش ٢ برابری بستری شدگان در بیمارستان‌های کرونا

ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیان کرد: اکنون تخت‌های بیمارستان‌ها در حال پر شدن بوده و تعداد شهر‌های قرمز و نارنجی کرونا در حال افزایش بوده و روند بستری کرونا فزاینده است و در برخی بیمارستان‌های ارجاعی کرونا آمار بستری شدگان به بیش از ٢ برابر رسیده است و تعداد قابل توجه استان‌ها بالای ٣٠ تا بیش از۵٠ درصد موارد مثبت کرونای انگلیسی است و فرض باید کرد که اکثر موارد مثبت در کشور کرونای انگلیسی است مگر اینکه خلاف آن ثابت شود.

معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی عنوان کرد: درخواست داریم که مردم در شرایط کنونی کمک به بیماران و خانواده بیماران را مدنظر قرار دهند چرا که اغلب اعضای خانواده‌ها با هم به کرونا مبتلا می‌شوند. در شهر‌های قرمز گروه‌های شغلی ٢، ٣و ۴ تعطیل شده اند و این موضوع به معیشت مردم آسیب می‌زند.

حریرچی گفت: باید توجه داشت که کرونا علاوه بر آسیب به سلامت هزینه دارد گرچه که در بیمارستان‌ها هزینه‌ها بسیار ناچیز است، اما برای آزمایش و سی تی اسکن که به صورت سرپایی انجام می‌شود خانواده‌ها باید هزینه‌هایی پرداخت کنند و به همین دلیل درخواست ما است که نهاد‌ها و مردمی که کمک‌های مومنانه انجام می‌دادند این کمک‌ها را ادامه دهند و با توان بیشتری این کار‌های خیرخواهانه ادامه پیدا کند.

حریرچی درباره احتمال تعطیلی ۱۰ روزه تهران گفت: درخواست شده به جز مشاغل گره یک بقیه درتهران در تعطیلی کامل باشند و حتماً تصمیمی که مطابق با خرد جمعی و به نفع عموم مردم باشد در ستاد ملی مقابله با کرونا گرفته خواهد شد.

تکرار سناریوی تلخ کرونای انگلیسی در تهران؛ پیشنهاد تعطیلی ۷ تا ۱۰ روزه تهران

علیرضا زالی رییس ستاد کرونای استان تهران اظهار کرد: پیشنهاد ما برای گذر از بحران، تعطیلی یک هفته تا ۱۰ روزه استان تهران است. میزان بالای ابتلا و سرعت انتقال ویروس موجب شده است تا سرایت پذیری کووید ۱۹ در موج جدید کرونا، بسیار بیشتر از دفعات قبل باشد.

وی با بیان اینکه هفته آینده، هفته ای بسیار سخت برای پایتخت خواهد بود، افزود: تجربه اخیر خوزستان که با گونه جهش یافته کرونا ویروس رخ داد، در تهران نیز در حال تکرار است و باید تمهیدات متفاوت از قبل برای مدیریت این بحران داشته باشیم. متاسفانه با جدی نگرفتن توصیه های کارشناسان نظام سلامت، امروز شاهد وقوع یک سناریوی تلخ هستیم که نباید رخ می داد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: میزان بستری بیماران کرونایی به چهار هزار و ۴۰۰ تخت در استان تهران رسیده و یک هزار و ۱۲۰ نفر از این بیماران یعنی حدود ۲۵ درصد آنها در بخش های مراقبت ویژه هستند.در ۱۴ ماه گذشته رکورد بستری روزانه یک هزار و ۱۲۰ نفر در استان تهران ثبت نشده بود که نشانه نگران کننده ای برای روزهای آینده است.

وی ادامه داد: از هر دو بیمار مشکوک، جواب آزمایش PCR یک نفر مثبت است که اگر جوابهای منفی کاذب را هم در نظر بگیریم، عدد واقعی بالاتر هم می شود.

رییس ستاد کرونای استان تهران گفت: هرم سنی مبتلایان تغییر کرده و بر اساس گزارش های دو هفته ابتدایی سال ۱۴۰۰، بالغ بر ۴۳ درصد بیماران بستری شده بالای ۶۰ سال سن داشتند و ۷۵ درصد مرگ و میر هم در همین گروه سنی بوده است.تعداد مبتلایان زیر ۱۰  سال به ۸.۲ درصد رسیده که نشان می دهد که نرخ بستری و مرگ و میر در گروه های سنی پایین تر نیز در حال تغییر است.