انتقاد شدید سردار شکارچی از عنابستانی/ نامزدی احمدی‌نژاد در انتخابات، مشارکت را بالا می‌برد؟/ گلایه پزشکیان از حقوق بالای برخی پزشکان

گروه سیاسی الف،   4000117104 ۲۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار فراوانی در رسانه ها منتشر می شود که دنبال کردن آنها حتی برای آنان که اهل مطالعه اخبار هستند کار را دشوار می‌کند. بسته خبری- تحلیلی الف با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل های صورت گرفته در این زمینه مخاطبان خود را از مهمترین وقایع روز آگاه می‌کند.

انتقاد شدید سردار شکارچی از عنابستانی/ نامزدی احمدی‌نژاد در انتخابات، مشارکت را بالا می‌برد؟/ گلایه پزشکیان از حقوق بالای برخی پزشکان

آخرین آمار کرونا در ایران

دکتر سیما سادات لاری امروز سه‌‌‌‌‌‌‌‌‌شنبه در خصوص آخرین وضعیت ویروس کرونا در کشور گفت: از دیروز تا امروز ۱۷ فروردین ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۷ هزار و ۴۳۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که دو هزار و ۳۶۹ نفر از آنها بستری شدند.

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: بر این اساس مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۹۶۳ هزار و ۳۹۴ نفر رسید.

او افزود: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۷۴ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۶۳ هزار و ۵۰۶ نفر رسید.

بیشتر بخوانید:

آتش کرونا شعله‌ور شده، مراقب باشیم

واکسن ایرانی کرونا ۴۰ روز دیگر آماده می‌شود

***

برگزاری دادگاه پرونده هواپیمای اوکراینی در سال جدید

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام شکرالله بهرامی رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح در آیین معارفه دادستان نظامی استان تهران در جمع خبرنگاران در ارتباط با آخرین جزئیات پرونده هواپیمای اوکراینی گفت: کار این پرونده در دادسرا تمام شده است، کیفرخواست امضا شد و ان‌شاءالله در دادگاه در سال جدید رسیدگی می‌شود.

همچنین غلامعباس ترکی دادستان سابق نظامی استان تهران در ارتباط با سقوط هواپیمای اوکراینی گفت: برای ۱۰ نفر از مسئولانی که در زمینه حادثه سقوط هواپیمای اوکراین دخیل بودند کیفرخواست صادر شد که در دادگاه نتیجه‌های لازم گرفته می‌شود.

***

دولت روحانی به شعور مردم توهین می‌کند

ناصر ایمانی، تحلیلگر سیاسی اصولگرا به فرهیختگان گفت: «این دولت از سال 92 که مستقر شد، در ادامه این نشان دادن فضای سیاه و سفید به مردم، ادعاهای زیادی را مطرح کرد؛ یکی درمورد مسائل اقتصادی و قحطی و دیگری درمورد مساله جنگ بود که مدعی شدند اگر دولت ما نبود، به کشور حمله می‌شد.

 مطلب دیگری که مرتبا عنوان کردند این بود که اگر دولت ما نبود ایران ذیل بند فلان منشور سازمان ملل متحد قرار می‌گرفت، درحالی‌که تمام این مطالب یک ادعای کاملا پوچ است و تجربه بعدی نیز این موضوع را ثابت کرد، چراکه کشور در زمان همین دولت در شرایط اقتصادی قرار گرفت که قبل از این دولت اساسا چنین شرایطی برای آن نبود.

همچنین کشور در تحریم‌های بین‌المللی قرار گرفت که قبل از این دولت اساسا این مقدار تحریم نشده بود و از لحاظ حملات خارجی نیز اتفاقا در زمان این دولت چندبار کشور در آستانه تعارض و جنگ نظامی قرار گرفت؛ چیزی که تا قبل از این دولت وجود نداشت...

بنابراین درحال حاضر این نوع حرف زدن با مردم، نوعی توهین به شعور افکار عمومی و مسلک دیکتاتورهاست، کمااینکه در زمان پیش از پیروزی انقلاب هم توسط شاه ملعون بیان می‌شد که اگر من نبودم، ایران ایرانستان می‌شد، لذا این سبک حرف زدن شاهنشاهی و به‌معنای هیچ گرفتن مردم و قدرت آنهاست و قطعا خوب نیست.»

***

اصولگرایان از تجارب گذشته درس می‌گیرند؟

وطن امروز نوشت: «آنچه به شکل رعب‌آوری در ماه‌های گذشته و روزهای منتهی به انتخابات 28 خرداد به چشم می‌آید، عدم بهره‌گیری کافی از تجارب انتخاباتی جریان انقلاب در ادوار مختلف است...

یکی از مهم‌ترین خطرهایی که بخشی از جریان انقلابی کشور را در این میدان تهدید می‌کند، فرض قطعی بودن پیروزی تحت هر شرایط و مناسباتی است.  آنچه از تجربه انتخابات‌های چند دهه اخیر حاصل می‌شود آن است که هر جریانی پیش از آغاز رقابت‌ها خود را پیروز قطعی به حساب آورده، شکست سنگینی را متحمل شده است.

بر مبنای همین تجربه هر قدر رقیب حاضر در صحنه نیز دستان خالی داشته باشد، نمی‌توان این خالی بودن دست‌ها را به مثابه بالا بودن آنها دانست. با این فرض آیا قطعی دانستن پیروزی از اکنون و مشغول شدن به خرده‌اختلافات فاقد اولویت را می‌توان امری عقلانی به حساب آورد؟

احتمالا برخی جریانات سیاسی با پیش کشیدن نتیجه آخرین انتخابات برگزار شده کشور در اسفند 98 و شکست فاحش یاران دولت اینگونه نتیجه گرفته‌اند که نباید هیچ گونه احتمالی برای تغییر معادلات در آینده سیاسی کشور در نظر گرفت و از اکنون می‌توان با استناد به این پیروزی قطعی، پیرامون دیگر اختلافات درون جناحی چانه‌زنی کرد اما آیا واقعا همه معادلات و مناسبات را به همین سادگی می‌توان مورد ارزیابی قرار داد؟

نادیده گرفتن سنخ متفاوت انتخابات ریاست‌جمهوری با انتخابات مجلس شورای اسلامی، چشم‌پوشی بر موقعیت خاص سال 98 که نمود آن در کاهش مشارکت عمومی نیز مشاهده شد و انبوهی از این موارد در کنار یکدیگر چنین حکم می‌کند که از دل قیاس ۲ انتخابات نمی‌توان به نتیجه‌گیری صحیحی رسید.»

***

انتقاد شدید سردار شکارچی از عنابستانی

به نظر می رسد خوشبختانه ماجرای عنابستانی و سرباز راهور قرار نیست به راحتی فیصله پیدا کند. در روزهای اخیر، خبر شکایت عنابستانی از سرباز راهور باعث شد این موضوع دوباره در رسانه ها مطرح شود. در ادامه پیگیری رسانه‌ها امروز دو خبر و موضع‌گیری درباره این ماجرا منتشر شد. 

نخستین خبر مربوط به شکایت عنابستانی از سرباز اکبری بود که توسط رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح بیان شد. حجت‌الاسلام شکرالله بهرامی رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح در جمه خبرن در ارتباط با پرونده شکایت عنابستانی از سرباز راهور گفت: آقای عنابستانی هنوز دلیل و مدرکی مبنی بر این‌که سرباز مشکل و قصوری داشته ارائه نکردند و اگر دلیلی بیاورند رسیدگی می‌کنیم.

از سویی دیگر امروز سخنگوی ارشد نیروهای مسلح درباره این ماجرا موضع‌گیری کرد. سردار ابوالفضل شکارچی در نشست خبری در پاسخ به سوالی پیرامون آنچه شکایت نماینده مجلس از سرباز راهور اعلام شده، اظهار داشت: من بسیار متاسفم برای کسی که می رود تبلیغ می کند و رای مردم را میگیرد و بعد سیلی به سرباز بزند. سیلی به سرباز زدن یعنی سیلی به امنیت اجتماعی زدن. چه آن بازپرسی که در بابل این کار را کرد و با وی برخورد نشد و چه این رفتار از دید ما سیلی به نظم اجتماعی کشور است؛ اگر سرباز تخلف کند راهکار قانونی دارد. 

وی خاطرنشان کرد: ما به عنوان ستادکل نیروهای مسلح از هر دو این افراد شاکی هستیم. وقتی یک سرباز صادقانه خدمت می کند و حق و حقوق او هم کامل پرداخت نمی شود و بعد اینطور با او هم برخورد شود. اینها نماینده واقعی مردم نیستند و باید با مردم صادقانه حرف بزنند. همه مردم باید قانون را رعایت کنند و فرقی بین نماینده و سرباز نیست. حتی اگر سرباز تخلف کرد باید از طریق قانونی پیگیری شود. کسی که خود قانونگذار است وقتی قانون را رعایت نمی کند چه بایدگفت.

بیشتر بخوانید:

سخنگوی ارشد نیروهای مسلح: عده‌ای درباره خدمت سربازی طرح بدون پشتوانه علمی می‌دهند

***

نامزدی احمدی‌نژاد در انتخابات، مشارکت را بالا می‌برد؟

سید حسین نقوی حسینی، فعال سیاسی اصولگرا و نماینده سابق مجلس در مورد نگرانی‌هایی که در رابطه با میزان مشارکت وجود دارد به عصر ایران گفت: اگر جمهوری اسلامی ایران به دنبال افزایش مشارکت در انتخابات است باید احمدی نژاد را تایید کند اگر احمدی نژاد تایید شود درصد مشارکت بالا می رود چراکه پایگاه اجتماعی احمدی نژاد بسیار بالاست .

وی خاطر نشان کرد: اگر احمدی نژاد تایید صلاحیت نشود و لاریجانی کاندیدا شود می تواند قشر خاکستری جامعه را  پای صندوق بیاورد آقای رئیسی هم پایگاه خوبی بین اصولگرایان دارد و به نظرم با کاندیداتوری این دو نیز مشارکت خوب می شود. ولی با حضور احمدی نژاد است که میزان مشارکت می تواند بالا رود.

به نظر می‌رسد سخن نقوی حسینی درباره تاثیر حضور احمدی نژاد در مشارکت مردم درست باشد اما مدتی پیش محمدرضا باهنر پاسخ جالبی به این سخن داده بود.

محمدرضا باهنر، چند ماه پیش به برنا گفت: «اگر بخواهیم مشارکت بالا باشد باید احمدی نژاد و خاتمی هم در انتخابات باشند؛ منظور من این بود که باید همه طیف ها باشند ولی در آن صورت شکاف امنیتی شدیدی ایجاد می شود که دیگر نمی توان این شکاف را درست کرد. اگر من بین تصمیم گیران نظام باشم قطعا می گویم که خاتمی و احمدی نژاد نباید باشند و آنها را به انتخابات راه نمی دادم. ما که مشارکت یک بعدی نمی خواهیم. ما به دنبال بالا بردن امنیت کشور هستیم. مشارکت ما باید بالا برود ولی باید مصالح کشور هم کنترل شود.»

***

گلایه پزشکیان از حقوق بالای برخی پزشکان

مسعود پزشکیان، نماینده کنونی تبریز و وزیر اسبق بهداشت که زمزمه کاندیداتوری وی به گوش می‌رسد به انصاف‌نیوز گفت: «مشکلی که در کشور ما وجود دارد، مشکل بی‌عدالتی در مکانیسم‌های پرداختی است. ما در همین جامعه‌ی پزشکی، یک شکاف عمیقی بین پرداخت‌ها داریم. خیلی از پزشکان هستند که در ماه فقط ۵-۱۰ میلیون درآمد دارند ولی یک تعداد هم هستند که در ماه ۲-۳ میلیارد درآمد دارند. این شکاف بین یک طبقه‌ی روشن که حتی همه پزشک‌اند -حالا با چند سال فاصله‌ی تخصصی- در هیچ‌جای دنیا وجود ندارد...

ما باید کاری بکنیم که مکانیسم‌های پرداخت ما یک کف و سقفی داشته باشد و عادلانه باشد. حتی بین پزشک و معلم، بین پزشک و مهندس،‌ بین پزشک و کارمند، بین پزشک و پرستار و … در دنیا یک چهارچوبی وجود دارد. ما راضی هستیم که یکی از این چهارچوب‌های دنیا را بپذیریم و بیاییم بر مبنای آن عمل بکنیم. آن‌وقت نارضایتی هم از بین می‌رود.

اگر نیست برای همه نیست، اگر هم هست، خب همه بتوانند استفاده کنند؛ به نسبت نه اینکه برابر. بالاخره یک پزشک باید تامین باشد، باید زندگی خوبی داشته باشد و محتاج نباشد. این چیزی است که باید باشد. اما اینکه بیاییم یک کاری بکنیم که یک معلم نتواند نان شب برای بچه‌اش ببرد،‌ این غیرقابل‌قبول است.»

***

نوشتن توصیه‌نامه وام از سوی نمایندگان برای بستگان‌شان ممنوع می‌شود

سمیه محمودی سخنگوی کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به نشست امروز کمیسیون تدوین آئین‌نامه داخلی مجلس گفت:‌در جلسه امروز مواد باقیمانده از طرح اصلاح قانون نظارت بر رفتار نمایندگان مورد تصویب قرار گرفت و کار بررسی و تصویب این طرح در کمیسیون به پایان رسید.

وی افزود: طرح اصلاح قانون نظارت بر رفتار نمایندگان طی 14 جلسه در کمیسیون آئین‌نامه بررسی و تصویب شد و برای رسیدگی در صحن علنی مجلس به هیأت رئیسه ارسال خواهد شد.

سخنگوی کمیسیون تدوین آئین‌نامه داخلی مجلس اظهار داشت: بر اساس مصوبه امروز کمیسیون آئین‌نامه صدور هرگونه توصیه‌نامه از سوی نمایندگان برای خود و بستگان درجه یک نسبی و سببی‌شان برای گرفتن تسهیلات یا مسائل مالی، مالیاتی و حقوقی و ... ممنوع شد.

***

محمد عباسی اعلام کاندیداتوری کرد

محمد عباسی وزیر اسبق ورزش و جوانان و وزیر تعاون دولت‌های نهم و دهم امروز سه شنبه در نشستی خبری اعلام کرد در انتخابات ریاست جمهوری نامزد می‌شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان عباسی با اشاره به برخی شایعات مبنی بر دیدار با محمود احمدی نژاد هم گفت: هیچ دیداری با احمدی نژاد نداشتم.

وزیر تعاون دولت دهم ادامه داد: بیشترین سابقه سیاسی در بخش های مختلف نظام را داشته و با افراد زیادی تعامل دارم. در حکومت‌داری اعتقادی به سطح بندی چپ و راست ندارم؛ چون حکومت متعلق به همه جریان ها و تفکرات است. با تشکل های دیگر مذاکره کردم و جلساتی با جریان های اصولگرا داشته‌ام ولی معتقدم نباید شتاب‌زده عمل کرد و باید صبر کنیم تا تشکل ها به اجماع برسند.

بیشتر بخوانید: وزیر احمدی‌نژاد نامزد انتخابات شد

***

اختلافی در سپاه وجود ندارد

سردار محمد کوثری، مشاور فرمانده کل سپاه، در گفت و گو با برنا در رابطه با حواشی اخیر پیرو ورود نظامی ها به انتخابات ریاست جمهوری و اظهارات سردار جوانی و وجود اختلاف عنوان کرد: هیچ اختلافی نیست. همه باید در  چارچوب ضوابط قانونی کار را دنبال کنند.

سردار کوثری تاکید کرد: کسانی که می خواهند وانمود کنند در سپاه اختلاف وجود دارد باید گفت اصلا چنین چیزی نیست.

او ادامه داد: در مورد کاندیدا نظامی باید به چارچوب قانونی این مساله نگاه کرد هر کسی که به ضوابط قانونی عمل کند می تواند، وارد انتخابات شود حال می خواهد نظامی باشد یا نه.

او با اشاره به منع امام (ره) از ورود نظامی به عرصه انتخابات گفت: امام می گفتند چارچوب قانون باید رعایت شود، مقام معظم رهبری هم می گویند چارچوب قانون. شورای نگهبان هم چارچوب قانون را می نگرد و هر کسی که می خواهد برخلاف این چارچوب قانونی عمل کند باید با جدیت با او برخورد کرد.

***

عارف از اصلاح‌طلبان جدا نشده است

حسن رسولی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و از چهره های نزدیک به محمدرضا عارف درباره جدایی سفره عارف از اصلاحات به نامه نیوز گفت: آقای دکتر عارف که مقیّد و مصرّ به رعایت قانون است با توجه به منع قانونی در هیچ استانی نسبت به راه اندازی ستاد انتخاباتی اقدام نکرده است. البته فراهم کردن مقدمات ورود به عرصه انتخابات به نحوی که نشانه ای از تبلیغات انتخاباتی در این تمهیدات وجود نداشته باشد از نظر قانونی بلامانع است و طبعا آقای دکتر عارف به عنوان یکی از نامزدهای بالقوه انتخابات ریاست جمهوری امسال از حق و ظرفیت قانونی استفاده کرده و ما در پاره ای از استان ها مقدمات را فراهم کرده ایم.

این فعال سیاسی نزدیک به محمدرضا عارف درباره جدایی او از سیدمحمد خاتمی اظهار کرد: اینکه می گویند آقای عارف راهش را از آقای خاتمی یا جریان اصلاحات کذب محض است. من عضو جبهه اصلاحات ایران هستیم و هم از قدیم الایام جزء دوستان و یاران نزدیک محمدرضا عارف بوده و هستم.

وی ادامه داد: اعلام آمادگی هیچ کدام از نامزدهای احتمالی اصلاح طلب در این مرحله منوط به تصویب در مرجع اجماع سازی یعنی جبهه اصلاحات ایران نیست. طبعا شخصیت ها و احزاب سیاسی نامزدهای خودشان را تعیین می کنند، بعد براساس سازوکاری که در جبهه اصلاحات تعیین شده است، این اسامی در مجمع عمومی جبهه اصلاحات مورد بررسی قرار خواهند گرفت.