ربیعی: در سرآغاز فرایند احیای برجام هستیم/ آمریکا راهی جز خاتمه دادن به رفتارهای قانون‌شکن ندارد

سیاسی،   4000117060 ۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

سخنگوی دولت گفت: دولت آمریکا در آینده بسیار نزدیک راهی جز خاتمه دادن به رفتارهای قانون‌شکن ندارد و تحریم‌های یکجانبه و نقض توافقات بین المللی به پایان خواهد رسید.

ربیعی: در سرآغاز فرایند احیای برجام هستیم/ آمریکا راهی جز خاتمه دادن به رفتارهای قانون‌شکن ندارد

به گزارش ایرنا، علی ربیعی امروز سه شنبه در نشست خبری خود گفت: در تداوم همان کشاکش، امروز سه شنبه شاهد فصل تازه ای از روند شکست زورگویی و تجدید حیات برجام هستیم. همانطور که در اوج قلدری ها و فشارهای رژیم ترامپ پیش بینی می کردیم، سرانجام آمریکا با ناامید شدن از مسیر اشتباه گذشته، اعتراف می کند که فشار حداکثری شکست خورده و چاره ای جز احیای برجام و بازگشت همه طرف ها به تعهدات شان وجود ندارد.  

وی افزود: این موفقیت هرگز بدست نمی آمد اگر خویشتن داری ما در برابر تحریک احساسات ملی از طرف جنگ افروزان نبود و اگر با وجود همه فشارهای خارجی و داخلی برای خروج از برجام و مقابله به مثل در برابر رژیم ترامپ نمی ایستادیم و اگر مردم ما این رنج شدید و ناجوانمردانه را تحمل نمی کردند و اگر رهبری معظم با درایت در صف مقدم حفظ برجام و اصرار بر حق قانونی ایران در مقابله با این ظلم بی نظیر نایستاده بود.  

ربیعی یادآور شد: البته ما در سرآغاز فرایند احیای برجام هستیم و امروز هم با اطمینان می گوییم که در آینده ای بسیار نزدیک دولت امریکا راهی به جز خاتمه دادن به رفتارهای قانون شکن ندارد، تحریم های یکجانبه و ناقض توافق و مقررات بین المللی به پایان خواهد رسید. نشست وین که امروز انجام خواهد شد، فرصتی برای تبادل نظرات همه طرف ها درباره نحوه و زمانبندی بازگشت به تعهدات در برجام است.  

سخنگوی دولت تاکید کرد: موضع اصولی ما کاملاً روشن است و توسط مذاکره کنندگان ما نیز تکرار خواهد شد. همانطورکه بارها گفته شده، هیچ مذاکره ای میان نمایندگان ایران و آمریکا شکل نخواهد گرفت اما آماده رساندن این پیام به اعضای برجام هستیم که در صورت لغو تحریم ها و اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ جمهوری اسلامی ایران هم بطور متقابل آماده است که بعد از راستی آزمایی انجام تعهدات طرف های دیگر در کوتاه ترین زمان ممکن به انجام همه تعهدات خود بازگردد.  

وی یادآور شد: در حال حاضر به نتایج این نشست خوش بین یا بدبین نیستیم اما اطمینان داریم که در مسیر درستی قدم گذاشته ایم و در صورتی که اراده، جدیت و صداقت آمریکا به اثبات برسد، می تواند نشانه خوبی برای آینده ای بهتر برای این توافق و در نهایت اجرای کامل آن در هفته های پیش رو باشد.

سخنگوی دولت در ادامه با اشاره به روز ملی فناوری هسته ای گفت: طی دهه های گذشته، جمهوری اسلامی ایران در راستای یک نگاه بلندمدت به منابع انرژی و توسعه اقتصادی کشور، توجه به تولید انرژی هسته ای را در دستور کار خود قرار داد.

وی ادامه داد: در طول این مدت و در سایه زحمات و تلاش های صدها دانشمند ایرانی که با وجود همه سختی ها از پا ننشستند، امروز نه تنها در زمینه توسعه تکنولوژی هسته‌ای با اهدف تولید انرژی و بهره برداری انسانی و صلح آمیز از آن در حوزه‌های مختلف از جمله پزشکی، ایران از جهان عقب نمانده بلکه در میان معدود کشورها پیشرفته در این حوزه قرار دارد.

 دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری افزود: با روشن شدن ابعاد پیشرفت علمی ما، دشمن صهیونیستی، نه تنها امنیتی سازی انرژی هسته ای را از راه جعل اخبار و روایت سازی های دروغین و با کمک لابی‌های صهیونیستی خود در دستور کار قرار داد بلکه تا همین امروز با ترفندهای خرابکاری و ترور که نتیجه آن شهادت شماری از بهترین دانشمندان هسته ای ما بود، لحظه ای برای متوقف کردن و به عقب راندن پیشرفت های ملت ما کوتاهی نکرده است.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: ما برای محافظت در برابر این ویرانگری شیطانی که صدماتی به کشور ما وارد کرد دو گام بزرگ را برداشتیم. اولین گام بلند؛ فتوای بی بدیل رهبر معظم انقلاب بود که با نگاهی جدید به تولید انرژی هسته ای بدون آثار زیان بار و غیرانسانی آن، پیامی روشن و بی شائبه پیرامون ضمانت صلح آمیز بودن و صلح آمیز باقی ماندن فعالیت های هسته ای ما به جامعه بین المللی رساند.

وی اضافه کرد: دومین گام؛ انعقاد توافق برجام بود که بر اساس آن جمهوری اسلامی ایران برخلاف القائات جنگ افروزان به صراحت اعلام کرده هیچ فعالیت پنهانی نداشته و تمام تلاش های آن در جهت صلح امیز و خدمت به جامعه چه از نظر اقتصادی و زیست محیطی و حتی سلامت و مواردی از این قبیل را دارد. برجام یک گام بلندی برای به رسمیت شناساندن حق مدنی شهروندان ایرانی در جهان هست و همین موضوع بود که دستگاه پروگاندای طرفداران نظامی و امنیتی کردن جعلی برنامه های هسته ای ایران را به هراس انداخت.

ربیعی گفت: این دو گام در کنار هم، پروژه جعلی امنیتی سازی از برنامه های صلح آمیز هسته ای ایران را ناکام گذاشتند؛ هرچند که شرارت شرورترین رژیم جهان و همراهان انگشت شمار آن را عصبانی تر از قبل کرده است.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری اظهار کرد:اکنون کشاکشی دو سویه میان فعالیت هسته ای به مثابه یک حق مدنی از یک طرف و تلاش برای نظامی و امنیتی بازنمایاندن آن از طرف دیگر جریان دارد.

وی گفت: دولت های یازدهم و دوازدهم به رغم همه ناملایمات در اثبات فعالیت های قانونی هسته ای به منزله حق مدنی مردم ایران نه تنها کوتاه نیامده بلکه به موفقیت های بزرگی دست یافته است. اتفاقا رییس جمهور با برخورداری از تجربه ای دیرین، از جمله شخصتی‌هایی است که در این زمینه هم مسئله گسترش و نوآوری در زمینه انرژی هسته ای را در طول عمر کاری خود دنبال کرده و هم امنیتی زدایی علیه این حق مدنی را با هم به پیش برده است.

سخنگوی دولت با بیان اینکه در سایه این تلاش‌ها، با هدایت مقام معظم رهبری و ایستادگی مردم در اصرار به داشتن این حق طبیعی، اجازه ندادیم که پروژه جعلی امنیتی کردن و نظامی نمایاندن صنعت هسته ای موفق شود، گفت: بنابر گزارش سازمان انرژی اتمی، ما همواره در جهت گسترش صلح آمیز فعالیت های هسته ای بوده ایم و برخلاف تصور بدخواهان ایران و نیز معتقدان بی اطلاع در داخل، امروز نه تنها از ظرفیت‌های تکنولوژیکی ما کاسته نشده است بلکه گام‌های بلندتری در گسترش فعالیت با اطمینان بخشی از صلح آمیز بودن را برداشته ایم.

به گفته دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری تاکنون ۶ زنجیره کامل IR۲M در نظنز نصب شده است. علاوه بر این دو زنجیره کامل IR۴ و یک زنجیره کامل IR۶ نصب شده است.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: ظرفیت SWU (سو) نصب شده در حال حاضر ۱۶۵۰۰ SWU می‌باشد،  در صورتیکه حداکثر SWU تولیدی قبل از برجام ۱۳۰۰۰ SWU بود.

وی در ادامه به روز سلامتی و روزجهانی بهداشت اشاره کرد و گفت: ۱۹ فروردین روز جهانی بهداشت و روز سلامتی است. بزرگداشت این روز، در دومین سال با همه گیری ویروس کرونا در جهان، ‌ توام شده است. جهان از شوک اولیه و بحران ناشی از کووید ۱۹ عبور کرده است اما واقعیت این است که ما در جهان امروز در کنار بی عدالتی‌های گوناگون، با یک بی عدالتی دیگر درامر سلامت نیز مواجه هستیم. نابرابری در امر سلامت در مقیاس جهانی یک واقعیت است. امروز شاهد یک شکاف جدید در حوزه سلامت در عرصه جهانی هستیم.

ربیعی یادآور شد: البته در مورد ایران تحریم های موجود هم یک بُعد مضاعف به این ماجرا در ایران بخشیده است. دسترسی ایران به دارایی‌های خود با مانع سازی‌های امریکایی مواجه شده اما این فقط یک مسئله اقتصادی نیست. همان طور که من جلسه سخنگویی هفته پیش در همین تریبون توضیح دادم، مشخصا برخی از بزرگترین شرکت های جهانی توزیع واکسن کرونا، از ارائه واکسن به ایران منع شده اند. این غیر از ارعاب‌گری‌های غیر مستقیم آمریکاست که دسترسی ایران به نظام مالی جهانی را محدود کرده است.

سخنگوی دولت یادآور شد: یکی از برنامه های دولت از سال ۱۳۹۲ میل به یک جهش در ارائه خدمات سلامت و گسترش شبکه های بهداشت بود. در کنار آن، اولویت دادن پیشگیری بر درمان و پایین آوردن خروج پول از جیب مردم برای درمان و در دسترس پذیر نمودن درمان و ارائه آن به مردم در اسرع وقت، در کنار گسترش بیمه همگانی جزو برنامه‌های مهم دولت در حوزه سلامت بود که به رغم مشکلات و محدودیتهای متعدد، خوشبختانه این امر محقق شده است.

ربیعی گفت: امروز می‌توانیم اعلام کنیم هر ایرانی که بخواهد می تواند صاحب دفترچه بیمه و برخوردار از مزایای آن بشود و امر درمان برای دهک‌های نیازمند نیز به طور کاملا رایگان صورت می‌گیرد.

سخنگوی دولت افزود: ما خوشحالیم که حدود ۱۲ میلیون ایرانی فاقد هرگونه دفترچه بیمه، امروزه از بیمه درمان برخوردارند و اکنون نیز خوشبختانه نظام درمانی به سمت الکترونیکی شدن در حال توسعه است.  

وی با بیان این که در زمینه مبارزه با کرونا هم از دنیا عقب نماندیم یادآور شد: ما در شرایطی مبارزه با ویروس کرونا را آغاز کردیم که در مقایسه با سایر کشورهای جهان از هیچ فرصت برابری برخوردار نبودیم. ما در یک جهان نابرابر به مصاف با کووید ۱۹ رفتیم و امروز با توجه به همه محدودیتها و مشکلات، عملکرد قابل قبولی در این زمینه داشته‌ایم.

ربیعی ادامه داد: کادر درمان کشور ما فداکارتر از هر کشور دیگری، در میدان نبرد با کرونا ظاهر شد. در تامین لوازم بهداشتی از ماسک گرفته تا تجهیزات درمانی، به حد خودکفایی و حتی صادرات رسیدیم.  

ربیعی گفت: در تولید واکسن کرونا هم جزو چند کشور جهان هستیم که به دانش آن دست یافته‌ایم؛ هر چند موانع تحریمی نگذاشتند تا سرعتمان در خرید واکسن و انجام فرایند واکسیناسیون طبق برنامه ریزی‌های انجام شده پیش برود. با این حال خدا را شکر می‌کنیم و خوشحالیم که امروز ۸۰ درصد کادر درمان کشورمان به رغم همه محدودیتها واکسینه شده‌اند و واکسیناسیون کرونا برای سایر افراد جامعه و گروه‌های پرخطر نیز بر اساس پروتکل‌های ارائه شده وزارت بهداشت، مرحله به مرحله در حال انجام‌شدن است. در جدیدترین تحول، اولین محموله واکسن تهیه شده از سازوکار کوواکس به تهران رسیده است و این روند با سرعت ادامه خواهد داشت.