عادی‌سازی روابط عربستان و اسرائیل در راه است؟

جهان،   4000116057 ۱۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

تحولات اخیر در پرونده روابط عربستان و رژیم صهیونیستی بیانگر وجود نشانه‌هایی در خصوص عادی سازی قریب‌الوقوع میان ریاض و تل‌آویو است.

عادی‌سازی روابط عربستان و اسرائیل در راه است؟

به گزارش الف به نقل از روزنامه رای الیوم در حالی که بعد از امضای توافقنامه‌های عادی سازی میان رژیم‌های عربی همچون امارات متحده عربی و بحرین با رژیم صهیونیستی احتمالات زیادی در خصوص پیوستن عربستان سعودی به قطار سازش با تل ‌آویو مطرح شد، اخیراً شاخص‌های زیادی در خصوص انجام چنین توافقی میان ریاض وصهیونیست ها مشاهده می‌شود.

رای الیوم نوشت،  در این زمینه «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی اخیراً به اسرائیلی‌ها قول داده بود که قبل از انتخابات کنست پروازهای مستقیم میان تل‌آویو و مکه مکرمه انجام خواهد شد. 2 روز قبل نیز رژیم صهیونیستی از آغاز پروژه  ساخت کانال بن‌گوریون به جای کانال سوئز خبر داد که عربستان سعودی به عنوان مالک دو جزیره صنافیر و تیران نقش بزرگی در افتتاح آن خواهد داشت.

در ادامه گزارش رای الیوم آمده است،  از سوی دیگر «فیصل بن فرحان» وزیر خارجه عربستان سعودی اخیراً  در گفتگو با شبکه سی ان ان اظهار داشت که عادی سازی روابط با اسرائیل مزایای اقتصادی و اجتماعی و امنیتی زیادی دارد.علاوه بر این «جو بایدن» رئیس جمهور جدید آمریکا و اعضای دولت وی در حالیکه مدعی مبارزه با نقض حقوق بشر در عربستان بوده و وعده دادند که افراد دخیل در جنایت ها علیه فعالان حقوق بشری در این کشور را مجازات می‌کنند، از محاکمه «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی که نقش وی در قتل وحشیانه «جمال خاشقجی» روزنامه نگار منتقد آل‌سعود مشخص شده امتناع ورزیدند.

به گزارش روزنامه فرامنطقه‌ای رای الیوم،  دولت بایدن همچنین از تهدیدهای قبلی خود علیه عربستان مبنی بر توقف فروش سلاح به این کشور به دلیل جنایت‌های جنگی آن ضد غیر نظامیان یمنی عقب نشینی کرده و حتی از یمنی‌ها می‌خواهد تا طبق شروط و ابتکار عربستان به جنگ پایان دهند.کارشناسان بر این باورند که جمع آوری همه این اطلاعات حاکی از آن است که یک توافق قریب الوقوع میان 3 طرف سعودی -آمریکایی -صهیونیستی شکل خواهد گرفت که بر اساس آن عربستان با عادی سازی روابط با اسرائیل موافقت می کند و در ازای آن ایالات متحده دو امتیاز در اختیار سعودی ها قرار می دهد:

- عدم محاکمه محمد بن سلمان در پرونده قتل جمال خاشقجی.

- ادامه حمایت نظامی و لجستیکی واشنگتن از عربستان در جنگ یمن و کسب امتیاز برای سعودی‌ها در این جنگ.