جهانگیری: اجازه ندادیم در کشور قحطی شود!/ روایت صادق خرازی از دلایل نامزدنشدن ظریف در انتخابات/ شکایت عنابستانی از سرباز راهور

گروه سیاسی الف،   4000115094 ۴۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۷ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار فراوانی در رسانه ها منتشر می شود که دنبال کردن آنها حتی برای آنان که اهل مطالعه اخبار هستند کار را دشوار می‌کند. بسته خبری- تحلیلی الف با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل های صورت گرفته در این زمینه مخاطبان خود را از مهمترین وقایع روز آگاه می‌کند.

جهانگیری: اجازه ندادیم در کشور قحطی شود!/ روایت صادق خرازی از دلایل نامزدنشدن ظریف در انتخابات/ شکایت عنابستانی از سرباز راهور

آخرین آمار کرونا در ایران

دکتر سیما سادات لاری امروز ‌‌‌‌‌‌‌‌یک‌شنبه در خصوص آخرین وضعیت ویروس کرونا در کشور گفت: از دیروز تا امروز ۱۵ فروردین ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۱ هزار و ۶۸۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۵۷۲ نفر از آنها بستری شدند.

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۹۳۲ هزار و ۷۴ نفر رسید.

او افزود: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۶۱ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۶۳ هزار و ۱۶۰ نفر رسید.

بیشتر بخوانید: 

نگرانی از ورود ویروس آفریقای جنوبی و برزیلی به کشور/ سقوط رعایت پروتکل‌ها/ مرگ‌های ۳ رقمی کرونا تا اطلاع ثانوی

موج چهارم کرونا به تهران رسید/ احتمال تصمیم‌گیری برای دورکاری کارمندان

پیش‌بینی افزایش مرگ‌های کرونایی در ایران

***

پیشنهاد حسین شریعتمداری درباره رفراندوم

حسین شریعتمداری طی یادداشتی در کیهان درباره سخنان روحانی پیرامون برگزاری رفراندوم نوشت: «سؤال این است که مشکلات اساسی کشور چیست؟‌ آیا گرانی‌های افسار‌گسیخته، بیکاری، تعطیلی کارخانجات و مراکز تولید، ده‌ها برابر شدن قیمت مسکن و اجاره بها، کاهش فاجعه‌بار ارزش پول ملی، افزایش صدها تحریم جدید به تحریم‌های قبلی که قرار بود لغو بشود، افزایش چند صد درصدی قیمت خودرو، دزدی‌های کلان برخی از نزدیکان مسئولان بلند‌پایه دولتی، برباد دادن امکانات و ظرفیت‌های ۸ ساله نظام، به کارگیری جاسوسان در مراکز حساس تصمیم‌ساز و سیاست‌پرداز، متوقف کردن برنامه هسته‌ای و... آیا تمامی این موارد از مشکلات اساسی کشور نیست؟!

جناب رئیس‌جمهور! این بلاها را چه کسی بر سر مردم و نظام آوار کرده است؟! مگر تمامی این موارد خسارت‌بار در حوزه مسئولیت جنابعالی نبوده و نیست؟! بنابراین اگر قرار است برای حل مشکلات اساسی کشور رفراندومی صورت بپذیرد اولین، منطقی‌ترین، عاقلانه‌ترین و قانونی‌ترین پرسش رفراندوم باید این سؤال از مردم باشد که آیا مسئولان ایجاد این مشکلات کمر‌شکن بعد از پایان مسئولیت باید تحت پیگرد قضایی قرار بگیرند یا نه؟! آیا جنابعالی مشکلاتی اساسی‌تر از مشکلات یاد شده می‌شناسید؟ و آیا برای رفراندوم مورد نظر خود پرسشی قانونی‌تر و منطقی‌تر از این پرسش سراغ دارید؟!»

***

چرا افکارعمومی در ماجرای توافق با چین به نظام اعتماد ندارد؟

شرق نوشت: «امضای اسناد همکاری 25‌ساله میان ایران و چین به یکی از مباحث انتقادی جدی در فضای سیاسی، رسانه‌ای، مجازی و شبکه‌های اجتماعی کشور مبدل شده است. بازتاب این موضوع به حدی بود که با وجود موضع‌گیری مسئولان مختلف کشور و نیز انتشار مطالب متعدد در صداوسیما، باز این واکنش‌های منفی استمرار داشت... گروه بسیار زیادی از مطالب و کامنت‌های تولید‌شده در‌باره این توافق نشانگر مخدوش‌شدن جدی اعتماد به سیستم سیاسی در ایران امروز است...

به تلقی افکار عمومی، پنهان‌کاری بخشی از ویژگی‌های نظام تدبیر در کشور است. در این شرایط افکار عمومی را به‌سختی می‌توان راضی کرد که در پس هر پدیده یا اتفاق یا امضای اسناد یا هر اتفاق دیگری زوایای پنهان دیگری وجود ندارد. هنوز افکار عمومی آمار دقیقی از تلفات حوادث آبان ماه 1398 ندارد. در این شرایط اعتماد عمومی به‌شدت مخدوش می‌شود.

ناتوانی سیستم از برقراری تعامل و گفت‌وگوی صریح با افکار عمومی از دیگر زمینه‌های بی‌اعتمادی در ایران امروز است. اگر مسئولان کشور ساعات زیادی را صرف توضیح در‌باره دلایل اقدامات‌شان کنند و آمار و ارقام زیادی هم در صداوسیما ارائه دهند؛ اما چون این اقدام نشانی از تک‌صدایی و غایب‌بودن صدای بخشی از جامعه تلقی می‌شود، نمی‌تواند به اقناع افکار عمومی یاری برساند. صدا‌و‌سیما راهبردی برای کاهش این وضعیت و افزایش فرصت حضور سلیقه‌های مختلف طراحی نکرده است و در نتیجه رقبا فرصت‌های تازه‌ای یافته‌اند!»

***

ادامه ماجرای تخلف انتخاباتی سعید محمد

روز گذشته سردار یدالله جوانی معاون سیاسی سپاه در گفتگو با فارس مدعی شد فعالیت انتخاباتی در سپاه تخلف محسوب می شود و سردار سعید محمد به دلیل بروز همین تخلف از فرماندهی قرارگاه خاتم برکنار شده است. اما دفتر سعید محمد، سخنان سردار جوانی را موضع شخصی وی دانست.

این ماجرا امروز هم ادامه پیدا کرد. سردار رمضان شریف سخنگوی سپاه در گفتگو با رویداد24 مدعی شد سخنان سردار جوانی موضع رسمی سپاه نیست. سردار شریف گفت: «حدود یک ماه قبل هم اعلام کردم که سپاه هیچ کاندیدایی را تایید یا تخریب نمی‌کند و وظیفه خود را مطابق قوانین جاری کشور انجام می‌دهد... این موضع مشترک فرماندهی کل سپاه، نمایندگی ولی فقیه و سازمان حفاظت اطلاعات سپاه که سه حوزه کاری سپاه هستند، است. مجموعه سپاه به دنبال مصداقی (در انتخابات) نیست و این یک حرف صریح شفاف قانونی، شرعی و دقیق است...

برداشت آقای جوانی این بوده که به دلیل تخلفات انتخاباتی ایشان کنار گذاشته شده و برداشت ایشان محترم هم هست ولی برداشت من ممکن است متفاوت باشد... هر کس می‌گوید تخلف بوده باید متقن و دقیق بگوید چه تخلفی بوده است. برداشت یک معاون سپاه این بوده که تخلف صورت گرفته، اما نظر رسمی سپاه ممکن است این نباشد.»

سردار جوانی هم ناچار به ارائه توضیحات درباره مصاحبه روز گذشته شد. جوانی در این توضیحات نوشت: «نظر به برداشت‌های نادرست و بعضاً سوءاستفاده برخی رسانه‌های داخلی و خارجی از پاسخ اینجانب به سؤالی درباره فعالیت‌های انتخاباتی برادر پاسدار دکتر سعید محمّد، فرمانده سابق قرارگاه سازندگی حضرت خاتم‌الانبیاء (ص) که در مسئولیت‌های گذشته، زحمات ارزشمندی کشیده‌اند به آگاهی می‌رساند؛ همچنانکه از متن مصاحبه برمی‌آید، تخلف مورد اشاره، صرفاً بروز رفتارهای سیاسی- انتخاباتی بوده که مغایر با مقررات جاری سپاه است.»

به نظر می رسد سخنان سردار جوانی در مصاحبه دیروز واضح بود اما تیتری که از آن انتخاب شد کار دست ایشان داد. همانگونه جوانی که در توضیحات خود گفته است منظورش از تخلف، فعالیت انتخاباتی بوده است. اما تیتری که توسط فارس انتخاب شد اینگونه بیان می‌کرد که سردار محمد تخلفات دیگری مثل تخلفات اقتصادی داشته و به دلیل آن تخلفات برکنار شده است. جال آنکه رجوع به متن اصلی مصاحبه گویای همه ماجراست.

***

جهانگیری: ما اجازه ندادیم در کشور قحطی به وجود آید!

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در دیدار با نخبگان و جوانان استان خراسان رضوی  با اشاره به اقدامات دشمنان در تیرماه 97 و آماده کردن فضا برای فروپاشی اقتصاد کشور، اظهار داشت: در آن مقطع شاهد کمبود برخی کالاها نظیر پوشک بودیم. برخی دولت را مسخره کردند اما همان فضاسازی باید تبدیل به این می شد که در طی یک فرایند چهارماهه کالاهای اساسی در کشور یافت نشود و مردم احساس کنند که کشور دچار قحطی شده است. با تلاش های دولت اقدامات خصمانه دشمنان علیه ملت کنترل شد و اجازه ندادیم در کشور قحطی به وجود آید.

جهانگیری در بخش های دیگری از سخنان خود کنایه هایی نثار قالیباف کرده و گفته است: عده ای به گونه ای به دولت اتهام ناکارآمدی می زنند که گویا عملکرد آنها در زمان مسئولیت یک دستگاه و سازمان فراموش شده است. این در حالی است که بدترین نوع اداره و بالاترین فساد، اقدامات خلاف قانون و گران اجرا شدن طرح ها در زمان مدیریت آنان اتفاق افتاد... عده ای می گویند دولت خسته و تنبل است اما شما که خسته و تنبل نیستید در یک دوره دو ساله چند تصمیم گرفتید که گره از زندگی مردم باز کرده است؟

متاسفانه باید گفت ادبیات اسحاق جهانگیری و حسن روحانی فقط و فقط مردم را بیشتر عصبانی می کند. مردمی که باید در صف بایستند تا مرغ کیلویی 24هزار تومان به ایشان برسد با شنیدن این سخنان و سخنان مشابه فقط و فقط نارضایتی و عصبانیتشان بیشتر می شود.

اگر جناب جهانگیری از شرایط اقتصادی مردم آگاه هستند به هیچ وجه نباید با این ادبیات حرف بزنند. متاسفانه ادبیات ایشان و حسن روحانی بیش از هر چیز طلبکاری را به ذهن شنونده متبادر می کند و گویی مردم ایران باید از ایشان متشکر باشند و خدا را بابت گرانی ها و کمبودها شکر کنند.

چاره کار این است که ایشان طلبکاری را کنار بگذارند و با خضوع و خشوع با مردم سخن بگویند، درد مردم را بفهمند و از کم کاری های خویش عذرخواهی کنند.

***

روایت صادق خرازی از دلایل نامزدنشدن ظریف در انتخابات

صادق خرازی، فعال سیاسی اصلاح طلب به ایلنا گفت: «ما در حزب ندا دو نماینده در مجلس یازدهم داریم، چون اعضاء جدی بودند و اگر اصلاح‌طلبان به جای قهر سیاسی، مشارکت فعال را انتخاب می‌کردند و در حمایت از حدود ۴۷-۴۸ کاندیدایی که داشتیم وارد می‌شدند، همینطور سایر نیروهایی که شناسنامه دار اصلاح طلب نبودند را نیز مورد حمایت قرار می‌دادند، به ضرس قاطع می‌گویم که اصلاحات می‌توانست بیش از ۱۰۰ نماینده داشته باشد....

حلقه مشاوران آقای روحانی با حلقه نزدیکان آقایان هاشمی و خاتمی به صورت ماهوی متفاوت بود و هست. نتیجه‌اش همین است که شما می‌بینید آقای جهانگیری در انتخابات سال ۹۶ به عرصه می‌آید و ادبیات سیاسی انتخابات را متحول می‌کند و بعد از انتخابات او را از درب جلو سوار می‌کنند و بدون اینکه متوجه شود از درب عقب طوری پیاده‌اش می‌کنند که هنوز به دنبال اتوبوس می‌دود و هرچه هم ما می‌گفتیم که با او چنین کرده‌اند، قبول نمی‌کرد...

 آقای ظریف هم مانند خیلی‌های دیگر نقاط قوت و ضعفی دارد؛ اگر واقع بینانه صجبت کنیم ایشان قبل از اینکه بیاید باید به یک تصمیم برسد و آن این است که برنامه و ایده‌اش برای ایران فردا چیست؟ اگر با این تصمیم و ایده بیاید، به دلیل جایگاه و پایگاهی که در افکار عمومی تا الان دارد، محور انسجام و وحدت بین همه جریانات شود و یک دولت مقتدر قوی ایجاد کند، چرا که نه؟ حتما می‌تواند یک فرصت و ظرفیت برای کشور باشد...

ایشان یک نگرانی در رابطه با پتانسیل شخصی خود دارد که می‌گوید من ذاتا برای مدیریت کلان ملی و ریاست جمهوری ساخته نشدم که این تعارف است و می‌تواند از ظرفیت‌ها استفاده کند. در سوی دیگر یک مقداری نگران حاشیه‌های سیاسی و حساسیت‌ها است که معتقد است روی ایشان حساسیت هایی وجود دارد...

شخصا هم آقای لاریجانی را فرد مثبت و قدرتمند و بافکری می‌دانم. به دلیل دیدگاه‌ها، تجربه و توانایی‌های ایشان نسبت او نظر مثبت دارم. منتها آقای لاریجانی را با فرافکنی‌ها و فضاسازی‌هایی که شد، فاقد یک موقعیت ملی می‌دانم که بتواند رای بیاورد. شاید آقای لاریجانی در ظرفیت معاون اولی یا دبیری شورای عالی امنیت ملی موفق تر بتواند باشد.»

***

شکایت عنابستانی از سرباز راهور

به گزارش ایسنا، علی اصغر عنابستانی نماینده سبزوار که سال گذشته ماجرای سیلی زدن‌اش به سرباز راهور خبرساز شد، گفت: زمان همه چیز را مشخص خواهد کرد. ماجرا آن طور که فضاسازی رسانه‌ای نشد نبود. من از نیروی انتظامی و از آن سرباز به علت توهین شکایت کردم و پرونده در دادسرای نظامی در حال رسیدگی است.

وی افزود: پرونده نیروی انتظامی علیه اینجانب نیز در دادسرای کارکنان دولت در حال رسیدگی است. هیات نظارت بر رفتار نمایندگان هم در حال انجام دادن کار خودش است. تا آنجا که من اطلاع دارم نیروی انتظامی حاضر نشده پاسخ مجلس را بدهد اما هیئت نظارت بر نمایندگان رئیس و نایب رئیس و سخنگو دارد؛ می‌توانید از آنها در مورد پرونده‌ام سوال کنید.

***

دیدار انتخاباتی برخی کاندیداهای احتمالی اصلاح‌طلب با عارف

به گزارش تسنیم، در پی افزایش فعالیت و تحرکات انتخاباتی اصلاح‌طلبان، برخی کاندیدای احتمالی احزاب اصلاح‌طلب از جمله حزب‌کارگزاران و برخی اعضای سابق و فعلی دولت روحانی که در مظان کاندیداتوری هستند، با محمدرضا عارف دیدار و گفت‌وگو کردند. این دیدار در قالب هم‌اندیشی انتخاباتی و با هدف بررسی گزینه‌ نهایی انتخابات ریاست‌جمهوری اصلاح‌طلبان بوده است.