تقابل رسانه‌ای ظریف و لاریجانی/ کنایه واعظی به قالیباف و محسن رضایی/ چرا سعید محمد از قرارگاه خاتم جدا شد؟/ توافق با چین نیازمند اعتماد داخلی است

گروه سیاسی الف،   4000114101 ۳۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۸ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار فراوانی در رسانه ها منتشر می شود که دنبال کردن آنها حتی برای آنان که اهل مطالعه اخبار هستند کار را دشوار می‌کند. بسته خبری- تحلیلی الف با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل های صورت گرفته در این زمینه مخاطبان خود را از مهمترین وقایع روز آگاه می‌کند.

تقابل رسانه‌ای ظریف و لاریجانی/ کنایه واعظی به قالیباف و محسن رضایی/ چرا سعید محمد از قرارگاه خاتم جدا شد؟/ توافق با چین نیازمند اعتماد داخلی است

آخرین آمار کرونا در ایران

دکتر سیما سادات لاری امروز ‌‌‌‌‌‌‌‌شنبه در خصوص آخرین وضعیت ویروس کرونا در کشور گفت: از دیروز تا امروز ۱۴ فروردین ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۱ هزار و ۴۲۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۶۰ نفر از آنها بستری شدند.

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۹۲۰ هزار و ۳۹۴ نفر رسید.

او افزود: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۲۳ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۶۲ هزار و ۹۹۹ نفر رسید.

عصرایران درباره بروز پیک چهارم کرونا در کشور نوشت: «کاش به جای توضیح دادن به مردم، ابتدا رییس جمهور را توجیه می‌کردند که با سخنان‌شان، به عادی سازی شرایط کرونایی کمک نکنند.

شک نکنید برخی بعد از شنیدن سخنان شاذ رییس جمهور، بار و بندیل سفر را بستند و راهی شهرهای زیبای کشور شدند.

بله، شرایط امروز تنها و تنها به خاطر حس عادی شدن شرایط است که توسط ستاد ملی کرونا به مردم القا شد. وقتی سفر رفتن آزاد است، وقتی جشن گرفتن برقرار است و فقط یک منع رفت و آمد آنهم به صورت نیم بند اجرا می‌شود باید هم شاهد آمار مرگ و میر سه رقمی کرونایی باشیم.»

بیشتر بخوانید:

حریرچی: وارد موج چهارم کرونا شده‌ایم

سخنگوی ستاد کرونا: کسانی که سفر رفتند تا ۵ روز قرنطینه شوند/ موج بلندی در ۱۰ روز آینده داریم

انتقاد مشاور وزیر بهداشت از در اولویت قرار گرفتن گردشگری بر سلامت

***

چرا روحانی درباره رفراندوم فقط حرف می زند؟

نعمت احمدی حقوقدان در آرمان ملی نوشت: «زمانی بانک‌ها برای حساب‌های سپرده خود جوایزی در نظر می‌گرفتند. چندی پیش طنزی در جامعه متداول بود که فردی پیوسته از امام رضا(ع) درخواست می‌کرد تا در این قرعه‌کشی‌ها برنده جایزه‌ای شود. این فرد هرروز به صحن مطهر رفته و با زاری همین خواسته را تکرار می‌کرد. روزی مشغول ندبه و زاری بود که فردی به خواب او آمد و گفت تو اول برو حسابی در بانک باز کن، بعد از امام درخواست مساعدت کن تا برنده شوی.

رئیس جمهوری پیوسته از رفراندوم صحبت می‌کند و اصل 59 قانون اساسی نیز می‌گوید تحت شرایطی می‌توان قانون اساسی را مورد همه پرسی قرار داد. آقای رئیس جمهور در جایگاه فردی قرار گرفته که هرروز دعا می‌کند تا حساب او برنده شود، آقای رئیس جمهور اقدام کنید!

رئیس جمهور، برابر اصل 59 قانون اساسی یکی از مشکلات لاینحلی که از طریق قانون‌گذاری قوه‌مقننه وجود دارد را مطرح کند، درخواست بدهد و پرونده رفراندوم را راه بیندازد. 8 سال است که آقای رئیس جمهور به مناسبت‌های مختلف آرزوی برنده شدن حساب خود را بیان مطرح می‌کند اما حسابی افتتاح نمی‌کند... تاریخ آقای رئیس جمهور را نخواهد بخشید، زیرا بیان درد می‌کند، بخش اعظم درمان به دست خود اوست.»

***

توافق با چین نیازمند اعتماد داخلی است

عباس عبدی، تحلیلگر سیاسی درباره امضای سند همکاری با چین در اعتماد نوشت: «اگر اين توافق با شكاف سياسي و بي‌اعتمادي مزمن موجود ميان اجزاي حكومت يا حكومت و مردم همراه باشد، به سرعت يا شكست مي‌خورد يا تبعات منفي آن نصيب مردم خواهد شد. تبعات منفي آن چيست؟

راحت شدن خيال دولت‌ها از سرمايه‌گذاري در امور زيربنايي و سپس مصرف ساير منابع كشور در امور جاري و اتلاف آن در چاه فساد و ولخرجي و در نهايت بدهكار شدن كشور است، بدون اينكه شاهد رشد توليد و صادرات باشيم. اين بدترين خطري است كه مي‌توان انتظار آن را داشت.

بنابراين تنها راه، شفافيت و اصلاحات سياسي در داخل كشور است، به‌طوري‌كه تصميمات سياسي به ويژه خارجي نه براساس منافع فردي يا گروهي، بلكه براساس منافع ملي اتخاذ شود. بدون اصلاحات سياسي داخلي، توافقاتي اينچنيني مي‌تواند با هدف تغيير موازنه قواي داخلي و نه افزايش توليد و رفاه پايدار صورت گيرد.»

بحث علنی شدن توافق با چین، موضوعی انحرافی و مشکوک است

سید حسین موسویان دیپلمات پیشین کشورمان در گفت‌وگو با ایسنا در پاسخ به این پرسش که این تفاهم چرا باید علنی شود، چرا نباید علنی شود؟ گفت: بحث ضرورت علنی شدن توافق با چین یک بحث انحرافی و مشکوک است چون هیچ کشوری در دنیا همه توافق‌های خود با سایر کشورها را علنی نکرده و نمی‌کند. کشورها بنا به تشخیص متصدیان، برخی از توافق‌ها را علنی و برخی را هم محرمانه نگه می‌دارند چون نمی‌خواهند کشورهای رقیب یا دشمن از محتوای آن مطلع شوند.

***

چرا سعید محمد از قرارگاه خاتم جدا شد؟

سردار یدالله جوانی معاون سیاسی سپاه پاسداران درباره شائبه موافقت سپاه با نامزدی سعید محمد در انتخابات ریاست جمهوری به فارس گفت: «سپاه نه از سعید محمد و نه از هیچ کاندیدای دیگری در انتخابات حمایت نمی‌کند و نخواهد کرد. اساساً ورود سپاه و بسیج به انتخابات به‌طور مصداقی و حمایت از افراد و گروه‌ها و فهرست‌ها دارای منع قانونی و شرعی است.

این فضایی که در شبکه های اجتماعی داخلی و رسانه‌های خارجی و بویژه در شبکه‌های ماهواره‌ای ضدانقلاب شکل گرفته و بعضاً سعید محمد را کاندیدای مورد حمایت سپاه معرفی می‌کنند، از یک طرف ساخته و پرداخته کسانی است که می‌خواهند چهره سپاه را مخدوش کنند و از طرفی، متأثر از افرادی است که تصور می‌کنند چون سعید محمد مسئولیت فرماندهی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص) سپاه را برعهده داشته‌ و به عرصه انتخابات ورود کرده‌اند، احتمالاً ورود ایشان به عرصه انتخابات با نظر و تأیید و حمایت سپاه است.

این تصورات نه‌تنها کاملاً خلاف واقع است بلکه واقعیت این است که سپاه به جدّ با ورود پاسداران و از جمله ایشان به عرصه انتخابات بدون طی مراحل و فرآیندهای قانونی تعریف شده مخالف است. اتفاقاً منفک کردن سعید محمد از مسئولیت فرماندهی قرارگاه سازندگی خاتم به دلیل همین تخلف و رعایت نکردن مقررات از سوی ایشان بوده است.»

اما سخنان سردار جوانی با واکنش دفتر سعید محمد همراه شد. دفتر سعید محمد در اطلاعیه ای اعلام کرد: «فارغ از اینکه این قبیل اخبار با شیطنت رسانه‌ای تنطیم و نشر گردیده است، آقای دکتر سعیدمحمد هیچ‌گونه تخلفی درخصوص فعالیت‌های انتخاباتی ننموده تا جایی که ایشان علت استعفای خود را عدم شائبه حمایت و استفاده از موقعیت مسئولیت فرماندهی قرارگاه خاتم‌الانبیاء سپاه را عنوان نموده است، مهمی که با واکنش رسمی قرارگاه خاتم‌الانبیاء همراه گردید همه ما را به این مطلب رهنمون می‌سازد که آقای جوانی مسئولیت سخنگویی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را ندارند و تحلیل شخصی خود را به عنوان یک شخصیت حقیقی عنوان نموده است که متاسفانه مورد سوء استفاده رسانه‌های معاند برای ضربه زدن به ساحت مقدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز شده است.»

بیشتر بخوانید:

سردار یدالله جوانی: سپاه از هیچ کاندیدای نظامی حمایت نخواهد کرد

واکنش «سعید محمد» به صحبت‌های سردار جوانی

***

کنایه واعظی به قالیباف و محسن رضایی

محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهور در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره این‌که عده‌ای امروز مطرح می‌کنند اگر مردم رغبتی برای حضور پای صندوق‌های رای ندارند به عملکرد دولت باز‌می‌گردد و آنچه که رخ داده تقصیر دولت است و به نوعی توپ را در زمین دولت انداخته‌اند، گفت: بحثی که امروز باب شده و عده‌ای می‌گویند که دولت مقصر است کار اشتباهی است، چرا که ما درگیر یک جنگ اقتصادی هستیم که همه دنیا به آن اعتقاد دارند و مقام معظم رهبری بارها نسبت به این نکته تذکر داده‌اند.

وی ادامه داد: عده‌ای امروز می‌گویند گوشت نیست و مردم در صف می‌آیند، کسانی که چنین چیزی را مطرح می‌کنند، بیایند مقایسه کنند توزیع گوشت قرمز در ماه اسفند و فروردین نسبت به ماه‌های قبل آیا کمتر شده است یا بیشتر؟ سوال اینجاست افرادی که این حرف‌ها را مطرح می‌کنند چگونه زندگی می‌کنند؟ باید بگویم افرادی که چنین حرف‌هایی را می‌زنند فقط کار پوپولیستی انجام می‌دهند که برای انتخابات ۱۴۰۰ است.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور خاطر‌نشان کرد: برخی از افراد که امروز حرف‌های پوپولیستی و انتخاباتی می‌زنند، طی  ۴، ۸ و ۱۲ سال قبل کاندید بوده‌اند و همین حرف‌ها را هم زده‌اند اما مردم پس‌شان زده‌اند چرا که به عاقبت این حرف‌های بی‌پایه و اساس توجه نمی‌کنند.

وی تاکید کرد: جالب است برخی از این افراد ‌طوری صحبت می‌کنند که انگار تازه وارد ایران شده‌اند و خبر ندارند که مردم می‌دانند، در ۴۰ سال گذشته همه این‌ها در تمام تصمیم‌گیری‌ها بوده‌اند و مسئولیت‌های مختلفی داشته‌اند و اتفاقا باز هم مردم می‌دانند در زمانی که مسئولیت بر عهده ایشان بوده چگونه عمل کرده‌اند و موفق نبوده‌اند.

***

عباس آخوندی: باید گفتمان خود را مطرح کنم

عباس آخوندی، وزیر سابق راه و شهرسازی به خبرآنلاین گفت: «من به عنوان یک سیاست‌گذار باید بیایم و یک گفتمانی را مطرح کنم. اگر فرصت شد به عنوان نماینده گفتمان در انتخابات ورود کنم، ورود می‌کنم. و اگر هم فرصت نشد من حرفم را به عنوان یک سیاست‌مدار زده‌ام. بنابراین نگاه من این است...

من قطعا هم در جامعه روشنفکری آدم شناخته شده‌ای هستم، هم در عالم اجرا... اگر پایش بیفتد قطعا هم در جامعه روحانیت ایران و هم در جامعه روشنفکری ایران و هم در جامعه مدیران اجرایی ایران حتما موقعیت خوبی دارم. ولی اصلا فعلا به فکر آن بحث نیستم، فعلا به فکر این هستم که یک گفتمان روشن برای خروج ایران از این تنگنا را ارائه کنم...

(در پاسخ به پرسش مشورت با ناطق نوری) من با هیچ کسی وارد مشورت نشده‌ام چون نمی‌خواهم کاری کنم. من هنوز تصمیمی در این زمینه نگرفته‌ام. ولی خیلی مصمم هستم که یک گفتمان روشنی را در انتخابات ریاست جمهوری مطرح کنم. چون به نظر من در نهایت انتخابات ۱۴۰۰ مهم‌ترین انتخابات تاریخ جمهوری اسلامی است. چون ایران در شدیدترین وضعیت ضعفِ همبستگی ملی‌اش قرار گرفته است. بنابراین این انتخابات خیلی مهم است.»

***

تقابل رسانه‌ای ظریف و لاریجانی

پس از امضای سند همکاری ایران و چین درباره نقش علی لاریجانی در شکل گیری این توافق اظهارنظرهای مختلفی بیان شد. سیدکمال خرازی رئیس شورای راهبردی روابط خارجی دراین باره گفت: با توجه به اینکه دولت‌ها در ایران تغییر می‌کنند و در 25 سال آینده ممکن است گرایش‌های سیاسی مختلف دولت را در اختیار داشته باشند، دولت چین که برخاسته از یک حزب حاکم و از تداوم و ثبات برخوردار است، تاکید داشت که نماینده‌ای از نظام نیز در این کار دخالت داشته باشد، لذا جناب آقای دکتر لاریجانی به عنوان مشاور مقام معظم رهبری چنین نقشی را ایفا کرد تا تداوم این همکاری مورد تاکید قرار گیرد.

اما این سخنان با واکنش محمدجواد ظریف روبه رو شد. ظریف در گفتگویی در تعطیلات نوروز با اصحاب رسانه در کلاب‌هاوس در این باره گفت: «اصلاً چینی‌ها اسم آقای لاریجانی را هم نمی‌شناختند که به ما پیشنهاد کنند، ما پیشنهاد کردیم. من نمی‌دانم آقای کمال خرازی این خبر را از کجا آوردند؟ من که در این قضیه بودم، به شما عرض می‌کنم که آقای لاریجانی پیشنهاد من به دفتر رهبری بوده است و این پیشنهاد هم از طرف چینی‌ها نیامده است.»

وی در واکنش به کسانی که لاریجانی را تنظیم کننده اصلی این سند می‌دانستند گفت: «وقتی آقای لاریجانی دبیر شورای عالی امنیت ملی و در دولت قبلی رئیس مجلس بودند و به چین رفتند، نتوانستند روابط راهبردی با این کشور برقرار کنند»

ظریف گفت: «ما آقای لاریجانی را تعیین و اصرار کردیم که وی پیگیری این پرونده را ادامه دهد. قرار نبود پست ریاست مجلس، این کار را انجام دهد. من از محمل ریاست مجلس ایشان استفاده کردم و وقتی دوره ریاست ایشان هم تمام شد، ما از رهبری سوال کردیم و گفتند آقای لاریجانی پیگیری موضوع را ادامه دهند.»

چنانکه مشاهده می کنیم محمدجواد ظریف خواسته یا ناخواسته شان علی لاریجانی را پایین آورد و این مسئله از نگاه نزدیکان لاریجانی پنهان نماند.

منصور حقیقت‌پور، مشاور لاریجانی در گفت‌وگو با فارس،‌ با اشاره به اخبار منتشر شده درباره مسؤول مذاکره‌کننده با کشور چین برای امضای تفاهم‌نامه 25 ساله گفت:‌ مقامات دولتی این کشور رسما ناراحتی خود را از رفتار دولت یازدهم و دوازدهم بعد از برجام اعلام کردند.

وی افزود: مقامات چینی عنوان می‌کردند که دولت ایران پس از برجام دولت چین را تحویل نگرفت و در واقع چین را تحقیر کرد و ما حاضر به همکاری با دولت ایران نیستیم ولی اگر «نظام» جمهوری اسلامی می‌خواهد با ما تعامل کند، ما هستیم.

مشاور رئیس مجلس دهم اظهار داشت: مقام معظم رهبری در آن زمان رئیس مجلس وقت [علی لاریجانی]‌ را به عنوان مسؤول پیشبرد سند همکاری با چین می‌کنند و برای وی در این باره حکم صادر و آقای لاریجانی را رسما برای این منظور به مقامات چینی معرفی می‌کنند.

بهروز نعمتی، نماینده مجلس دهم در گفتگو با مهر در خصوص اظهارات اخیر محمدجواد ظریف گفت: آقای لاریجانی رئیس مجلس و دبیر شورای عالی امنیت ملی بوده و مقامات چینی نیز کاملاً وی را می‌شناختند.

نماینده مردم تهران در مجلس دهم ادامه داد: مدیران و کارشناسان وزارت امور خارجه، عضو کمیته‌هایی هستند که زیر نظر آقای لاریجانی بررسی سند راهبردی ایران و چین را از هشت ماه پیش آغاز کردند.

وی با بیان اینکه ظریف در مقاطع مختلف مدیون لاریجانی است، تصریح کرد: آقای ظریف وقتی عصبانی می‌شود، حرف‌هایش تنظیم نیست. به نظر من در اوج عصبانیت چنین حرف‌هایی را زده است.