اعلام فراخوان مشترک برای تامین مواد اولیه پروژه‌های واکسن کرونا

سلامت،   4000111059 ۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام، فراخوانی برای دعوت از شرکت‌های توانمند و دانش بنیان در زمینه تامین مواد اولیه واکسن کرونا منتشر شد.

به گزارش ایسنا در دهه گذشته، جمهوری اسلامی ایران توانسته است با حمایت از سرمایه گذاری در بخش خصوصی، مجموعه‌های توانمندی را در حوزه تولیدات بیوتکنولوژی ایجاد کند و یکی از ثمرات این دانش و تخصص انباشته، ورود سریع و موفق ایران به تولید واکسن‌های کرونا، به محض شکل گیری پاندمی در جهان بوده است.

در حال حاضر چند طرح توسعه واکسن کرونا در کشور در حال پیگیری است و به نظر می‌رسد، علی‌رغم تمامی فشارها، تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی، عزم ایران برای ورود واکسن‌های ملی به بازار دارویی کشور در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ جدی است.

از سویی به دلیل شدت نیاز به این واکسن‌ها، مواد اولیه مورد نیاز در فرآیندهای تولید نیز کاملا در دنیا کمیاب شده است؛ به نحوی که برخی از ساده‌ترین مواد اولیه مورد نیاز نیز صف‌های خرید بعضا ۶ ماهه را پیش روی خود می‌بینند ضمن آنکه مشکلات ناشی از تحریم‌های ناجوانمردانه، انتقال پول و مسائل لجستیکی مربوط به واردات مواد به کشور را نیز می‌بایست به این شرایط اضافه کرد.

در همین راستا معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام رحمت الله علیه به عنوان دو مجموعه پیشرو در شکل دهی به اکوسیستم توسعه فناوری در کشور، نسبت به سرمایه گذاری و حمایت از طرح‌های مواد اولیه واکسن کرونا با استفاده از ظرفیت داخلی اقدام کرده‌اند و در این زمینه فراخوانی نیز منتشر کردند.

طبق این فراخوان شرکت‌های توانمند در زمینه تولید محیط‌های کشت، مواد معدنی با گرید دارویی مورد نیاز در فرآیندهای تولید واکسن، ژل‌های تخلیص و "ادجوانت‌های" فرمولاسیون و همچنین مواد پلی استایرنی مورد نیاز در کشت‌های سلولی می‌توانند محصولات خود را ارائه دهند.