کارشناسان تغذیه از بایدها در رژیم غذایی افراد سیگاری چه می‌گویند؟

گزارش بازرگانی،   4000111050 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

مضرات سیگار بر هیچ‌کس پوشیده نیست. حتی افرادی که خودشان سیگار می‌کشند هم به طور کامل از مضرات و تأثیرات منفی سیگار بر سلامت جسمانی خود آگاه هستند. شاید آمار دقیقی از تعداد افرادی که در طول سال مستقیماً به دلیل کشیدن سیگار جانشان را از دست می‌دهند در دست نباشد اما میدانیم که تعداد افرادی که در نتیجه بیماری‌های مرتبط با سیگار فوت می‌کنند از مجموع افرادی که بر اثر بیماری ایدز، خودکشی، تصادفات رانندگی و مصرف الکل می‌میرند هم بیشتر است.

اثرات تغذیه سالم هرچقدر هم که در روند زندگی ما پررنگ نباشد باز نمی‌توان تأثیرات مثبت آن را در سلامت جسمانی افراد نادیده گرفت. هرسال تحقیقات جدیدی بر روی رژیم غذایی روزانه مردم عادی صورت می‌گیرد؛ نتیجه تمام مطالعات و آمارها در این تحقیقات بر تأثیرات رژیم غذایی سالم در سلامت جسمانی و روانی افراد تأکید دارند.

 

کارشناسان تغذیه معتقدند که توجه به هرم غذایی و پیروی از یک رژیم غذایی سالم در افراد سیگاری مزایایی دارد که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

افراد سیگاری در معرض ابتلا به بیماری!

تنباکوی موجود در سیگار عاملی مخرب و اصلی‌ترین دلیل برای ابتلای افراد سیگاری به انواع بیماری‌های جسمانی است. طبق تحقیقات پزشکی که بر روی جمعیتی از افراد سیگاری صورت گرفته است، مشخص شد تنباکو عامل اساسی در ایجاد بیماری‌های قلبی-عروقی و بیماری‌های تنفسی مانند آمفیزم یا همان بزرگ شدن ریه‌هاست.

علاوه بر این وجود نیکوتین و دیگر مواد سمّی در سیگار فرایند سم‌زدایی در بدن را مختل کرده و باعث تجمع سموم مختلف در بدن افراد سیگاری می‌شوند. شاید بدانید که سم‌زدایی طبیعی بدن برای سلامت سلول‌ها تا چه اندازه اهمیت دارد. حالا با مختل شدن این فرایند آسیبی جدی به سلول‌ها وارد می‌شود که بروز بیماری‌های خطرناکی چون سرطان، پوکی استخوان‌ها، افزایش کلسترول خون و اختلالات تنفسی را به دنبال دارد.

سیگار سدی در برابر جذب ویتامین C

تغذیه مناسب برای افراد سیگاری | سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت

یکی دیگر از مضرات سیگار که بدن را درگیر می‌کند جلوگیری از جذب کافی ویتامین‌ها و املاح معدنی از طریق مواد غذایی است. یکی از ویتامین‌هایی که به شدت در بدن افراد سیگاری کاهش پیدا می‌کند ویتامین لازم برای ایجاد ایمنی در بدن است. افراد سیگاری در مقابل افراد معمولی از مقادیر بسیار محدودی ویتامین C برخوردارند.

اولین و اصلی‌ترین ماده مغذی که در بدن تحت تأثیر مواد سمی و مخرب موجود در دود سیگار آسیب می‌بیند ویتامین ضروری و حیاتی C است. در مقایسه‌ای که میان افراد سیگاری و افراد معمولی صورت گرفت مشاهده شد که در صورت پیروی از یک رژیم غذایی یکسان افرادی که در معرض استعمال دود سیگار قرار دارند مقادیر محدودتری از ویتامین C را جذب می‌کنند.

مکانیسم این عمل به این صورت است که سیگار با آسیب رساندن به سلول‌ها بدن را وادار می‌کند برای خنثی کردن و بهبود این آسیب از ویتامین C کمک بگیرد. هرچه سیگار بیشتری بکشید بدن هم مقادیر بیشتری از ویتامین C را برای جبران آسیب‌های ناشی از دود سیگار مصرف می‌کند.

جالب است بدانید که کمبود ویتامین C یکی از مهم‌ترین عواملی است که بدن را با بیماری سرطان مواجه می‌کند. این ویتامین از قوی‌ترین آنتی‌اکسیدان‌هاست که قادر است از بروز بیماری‌های بدخیمی چون سرطان و بیماری قلبی جلوگیری کند. افراد سیگار با اصرار بر کشیدن سیگار بیشتر و کاهش جذب ویتامین C در بدن احتمال ابتلا به این بیماری‌ها در بدنشان افزایش می‌دهند.

سالم‌سازی رژیم غذایی و ترک سیگار تنها راه مبارزه با اثرات سو آن

شاید شما بتوانید با مصرف مکمل‌های ویتامین C و یا مصرف سبزیجات تازه‌ای چون گوجه‌فرنگی، فلفل دلمه‌ای، سیب‌زمینی، سبزیجات برگ سبز و میوه‌هایی مانند پرتقال، گریپ فروت، انواع لیمو، نارنگی، کیوی، انواع توت، هندوانه، طالبی و توت‌فرنگی ویتامین C از دست رفته را به بدنتان برگردانید اما به طور حتم با مصرف این موارد نمی‌توان تمام اثرات منفی سیگار را از بین برد.

داشتن رژیم غذایی سالم و مصرف مکمل‌های غذایی می‌تواند تا حدی در بازگشت بخشی از سلامت بدن به افراد سیگاری کمک کند، اما هیچ مکمل، دارو و یا غذایی وجود ندارد که تأثیرات مضر سیگار را به طور کامل از بدن پاک کند. با این حساب رعایت رژیم غذایی سالم در کنار ترک همیشگی سیگار بهترین راه‌حل برای بازگرداندن قوای از دست رفته به بدن است.

البته باید به این مسئله توجه داشته که کشیدن سیگار تا حدود از افزایش وزن جلوگیری می‌کند و با ترک آن به یک‌باره وزن بدن به مقدار زیادی بالا می‌رود. البته این اضافه‌وزن را می‌توان به منزله واکنشی دفاعی از سوی بدن در مقابله با اثرات ترک سیگار دانست. وقتی شما کشیدن روزانه سیگار را ترک می‌کنید بدن با حالات عصبی گوناگونی چون بی‌قراری، ضعف و بی‌حالی و خشم و تندخویی دست‌وپنجه نرم می‌کند. افزایش وزن به دنبال ترک سیگار این اثرات ناخوشایند ترک سیگار را تا حدودی کاهش می‌دهد.

هرچند افزایش وزنی که به دنبال ترک سیگار رخ می‌دهد امری اجتناب‌ناپذیر است، ولی می‌توان آن را با رعایت چند مورد تا حدودی کنترل کرد. یکی از آن موارد رعایت رژیم غذایی سالم است. روی وب‌سایت دیجی فود مقالات متعددی در حوزه تغذیه سالم و رژیم غذایی در دسترس است که در این زمینه به شما کمک می‌کنند.

با اضافه‌وزن ناشی از ترک سیگار چه کنیم؟

  • برای مقابله با افزایش وزنی که به دنبال ترک سیگار اتفاق می‌افتد بهتر است رژیم غذایی‌تان را با انواع مواد غذایی موجود در هرم استاندارد غذایی بهینه کنید.
  • میوه و سبزی جایگاه ویژه‌ای در رژیم غذایی افرادی دارد که به تازگی سیگار را ترک کرده‌اند. برای حفظ وزن فعلی و جلوگیری از اضافه‌وزن زیاد توصیه می‌کنیم از خوردن میوه و سبزیجات غافل نشوید.
  • بهتر است حجم وعده‌های غذایی‌تان را کم کنید. برای پر کردن بخشی از حجم معده بهتر است قبل از صرف هر وعده غذا، یک لیوان آب بنوشید.
  • در طول روز از مصرف آب و انواع آب‌میوه‌های طبیعی غافل نشوید.
  • جوییدن آدامس بدون قند کمک زیادی به هضم بهتر مواد غذایی و ثابت ماندن وزن شما می‌کند.
  • غذا را آرام بخورید تا در صورت مصرف حجم کمی از آن باز هم احساس رضایت و سیری را تجربه کنید.
  • در صورت هوس کردن مواد غذایی پرکالری خارج از زمان وعده اصلی خودتان را با انجام کارهایی مانند قدم زدن و دوش گرفتن سرگرم کنید.
  • خوردن غذاهای لذیذی چون چیز برگر و پیتزا را نمی‌توان به طور کل حذف کرد اما بهتر است برای مدت زمان مشخصی به جای غذاهای فست فودی، غذاهای سالم و خانگی بخورید و به جای مصرف غذاهای سرخ‌کردنی آن‌ها را در فر یا تابه گریل با حداقل میزان روغن بپزید.
  • فعالیت بدنیتان را افزایش دهید. در طول روز 30 دقیقه پیاده‌روی ساده‌ترین کاریست که می‌توانید برای سلامت بیشتر بدنتان انجام دهید.