اکونومیست: عربستان به دنبال فرار از باتلاق یمن

گروه جهان الف،   4000111002 ۵۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

مجله اکونومیست با اشاره به جنگ عربستان علیه یمن می نویسد، ریاض در باتلاق یمن درمانده شده و به دنبال راهی برای فرار است

اکونومیست: عربستان به دنبال فرار از باتلاق یمن

به گزارش الف اکونومیست نوشت: پادشاهی عربستان می داند که قادر نیست پیروز جنگ باشد...

<< شش سال از زمانی که عربستان سعودی خود را برنده جنگ در یمن خواند می گذرد؛ نبردی که آن را عملیات توفان قاطع نامید و با حملات گسترده به یمن آغاز شد. ولی پادشاهی سعودی همچنان به دنبال راهی برای خروج از توفان است. در 22  مارچ بود که ریاض به طرف مقابل خود در جنگ  - حوثی ها (انصارالله)– اعلام آتش بس کرد؛ آن هم در شرایطی که این گروه شیعه در سال 2015  کنترل دولت یمن (و بخش اعظم کشور) را در اختیار گرفت. این پیشنهاد شامل آتش بس سراسری و کاهش محاصره دریایی و هوایی می شود که عربستان بر مناطق تحت کنترل حوثی ها اِعمال کرده است. شاهزاده "فیصل بن فرحان" وزیر خارجه عربستان علام کرد، "ما می خواهیم سلاح ها کاملا خاموش شوند."  

انصارالله اهمیتی به این پیشنهاد نداد. "محمد عبدالسلام" مذاکره کننده ارشد حوثی ها گفت پیشنهاد عربستان حاوی چیز "جدید و یا جدی" نیست. او تقریبا حق داشت: این پیشنهاد جدی بود، اما نسخه ای آماده شده تر از طرحی بود که پس از یک سال مذاکره، مورد توافق قرار نگرفته بود. انصارالله پس از آن، یک فروند پهباد را به مناطق مرزی فرستاد تا به فرودگاه "ابها" در جنوب عربستان حمله کند تا اطمینان حاصل شود مفهوم مخالفت کلامی آنها درک شده است. پادشاهی عربستان در بحرانی لاینحل گیر افتاده است: چگونه می توان دشمنان را متقاعد کرد به جنگی پایان دهند که در حال پیروزی در آن هستند؟ 

ضرورت این مساله با بحرانی تر شدن اوضاع، تشدید شده است. از زمان تهاجم عربستان به یمن، بیش از 112 هزار یمنی کشته شده اند. میلیون ها نفر آواره شده اند. اقتصاد یمن ویران شده است، و 80 درصد مردم این کشور برای حیات به کمک دیگران نیازمندند. این جنگ به جای آن که موضع حوثی ها را تضعیف کند، آنها را به ایران نزدیک تر کرده است... عربستان نیز برای این شکستِ استراتژیک، ده ها میلیارد دلار هزینه کرده است، هدف حملات شدید پهبادی و موشکی قرار گرفته و به موقعیت خود نزد شرکایش در غرب آسیب رسانده است. 

تلاش های قبلی برای برقراری آتش بس از جمله اعلام یک جانبه ترک مخاصمه از سوی عربستان در سال گذشته، شکست خورده است. هر دو طرف می گویند که حاضرند در این خصوص توافق کنند، و یک سال گذشته را صرف مذاکراتی کرده اند که از حمایت سازمان ملل برخوردار بود. اما اختلافاتشان برسر جزییات همچنان ادامه دارد. مثلا حوثی ها خواستار آن هستند که ائتلاف تحت امر عربستان به محاصره فرودگاه صنعا – پایتخت- و بندر حدیده در دریای سرخ پایان دهد. سعودی ها از این که کنترل تردد نامحدود مردمی و انتقال کالا – و درآمدهای آن- در اختیار انصارالله قرار گیرد، ناخوشنودند. آنها پیشنهاد کرده اند پروازهای محدود به صنعا صورت گرفته، کشتی های نفت کش در صورتی در بندر حدیده پهلو بگیرند که درآمدهای مالیاتی و گمرکیِ حاصله، در حسابی ویژه در بانک مرکزی واریز شود. 

پیشنهاد اخیر سعودی ها به این اختلاف نظرها نمی پردازد، و نفسِ چنین پیشنهادی به خودیِ خود یک حقه مذاکراتی بوده است. سعودی ها با علنی کردن این پیشنهاد، حوثی ها را مجبور کردند تا آن را علنا رد کنند. آن پیشنهاد تلاشی بود تا در بحبوحه فشارهای جدید برای به کارگیری دیپلماسی، انصارالله تحت فشار قرار گیرد. "جو بایدن" رئیس جمهور آمریکا اخیرا نماینده ویژه ای را برای مذاکره درباره این توافق منصوب کرده است. "آنتونی بلینکن" وزیر خارجه بایدن، همان روزی که شاهزاده فیصل پیشنهاد را مطرح کرده بود، با او گفت و گو کرد. 

اما حوثی ها در حس و حالی نیستند که به زعم خود امتیاز دهند. پس از شش سال جنگ با دشمنی قوی تر و پول دارتر، پایتخت را در کنترل خواهند داشت و مناطق تحت اختیار آنها بیشترین جمعیت را نیز دارد. 

آنها تلاش می کنند تا مارب را تسخیر کنند، شهری که مرکز استانی با همین نام است. مارب بزرگ ترین شهری است که کنترل آن در اختیار دولت "عبد ربه منصور هادی"، رئیس جمهور برکنار شده یمن، قرار دارد. وی در راس دولتی تبعیدی در عربستان است. مارب همچنین بیشترین ذخایر نفت و گاز یمن را در خود جای داده، و موقعیتی استراتژیک را در امتداد جاده ای دارد که مناطق پرجمعیت شرقی یمن و مرزهای عربستان را با یکدیگر مرتبط می کند. در سال های جنگ، مارب شاهد ثبات نسبی بوده و پذیرای بیش از دو میلیون نفر از مردمی بوده است که به دلیل جنگ در دیگر مناطق، آواره شده اند. 

این شهر از بیش از یک سال گذشته تاکنون هدف حملات شدید موشکی و خمپاره ای بوده است. انصارالله در ماه فوریه، برای تسخیر مارب عملیات زمینی دوره ای خود را اجرا کرده بود. اما نیروهای تحت فرمان عربستان، همچنان انصارالله را از آن دور نگه داشته و آنها را متحمل تلفات سنگین کرده اند. البته به نظر می رسد که انصارالله به این تلفات اهمیتی نمی دهند زیرا بارها از نیروهای جدید بهره برده اند.

جنگ هم شکلی از مذاکرات است. کنترل مارب، انصارالله را در موقعیت برتر قرار می دهد.  و اگر متقاعد شوند تا آن را واگذار کنند، به جای آن انتظار چیز دیگری خواهند داشت. هر دو طرف به مذاکره ادامه خواهند داد، حتی در شرایطی که با هم می جنگند. اما آن مذاکرات شکننده خواهد بود. انصارلله از آغاز سال جدید، بر شدت حملات موشکی و پهبادی خود افزوده است. این حملات خسارات جدی چندانی به بار نیاورده است اما حملات شدید، می تواند افکار عمومی در عربستان را علیه آتش بس تحریک کند. تسخیر مارب، احتمالا نیروهای انصارالله را ترغیب خواهد کرد به دنبال کنترال مناطق گسترده تر باشند... پادشاهی عربستان می داند که برنده این جنگ نخواهد بود.>>