بلینکن: روابط ما با چین به شکلی فزاینده خصمانه است

جهان،   4000109051

وزیر امور خارجه آمریکا در اظهاراتی روابط کشورش با چین را "به طور فزاینده خصمانه" دانسته و گفت که خواستار برخورد "از موضع قدرت" با پکن در هرگونه تعامل یا تقابل احتمالی است.

بلینکن: روابط ما با چین به شکلی فزاینده خصمانه است

به گزارش ایسنا، آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا در مصاحبه با شبکه سی.ان.ان در پاسخ به این سوال درباره اینکه آیا چین به "بزرگ‌ترین دشمن" آمریکا تبدیل شده است یا خیر گفت که روابط دو طرف را نمی توان در یک "برچسب" خلاصه کرد.

او اظهار کرد: "جوانب خصمانه به وضوح و به طور فزاینده‌ای در این رابطه وجود دارد. مطمئنا موارد رقابتی هم وجود دارد. برخی از موارد همکاری نیز هنوز وجود دارد."

بلینکن خواستار آن شد که آمریکا در همه جوانب در روابط طرفین اعم از خصومت، رقابت یا همکاری، رویکردی از «موضع قدرت» اتخاذ کند.

وزیر امور خارجه آمریکا همچنین اقدام چین در تحریم یک نماینده پارلمان کانادا و دو مقام آمریکایی مدافع آزادی‌های مذهبی در جهان را محکوم کرد.

همچنین اخیرا چین در واکنش به تحریم های انگیس، ۹ شهروند انگلیسی از جمله پنج نماینده پارلمان را به اتهام "اشاعه دروغ و اطلاعات نادرست" درباره چین تحریم کرد.

دولت چین روز جمعه اعلام کرد تحریم‌شدگان حق ورود به سرزمین اصلی چین، هنگ‌کنگ و ماکائو را ندارند، دارایی‌های احتمالی آنها در چین ضبط می‌شود و اشخاص حقیقی و حقوقی چینی اجازه معامله با آنها را نخواهند داشت.

آنتونی بلینکن و جیک سالیوان مشاور امنیت ملی رییس جمهوری آمریکا هفته پیش در شهر آنکوریج آلاسکا برای نخستین بار با یانگ جیچی مسئول روابط خارجی حزب کمونیست و وانگ یی وزیر امور خارجه چین دیدار و گفتگو کردند. در آن دیدار دو طرف به طور صریح از یکدیگر به ویژه درعرصه های تجاری و حقوق بشری انتقاد کردند.