وزش باد شدید با سرعت ۶۰ تا ۹۰ کیلومتر بر ساعت/هشدار کولاک برف در جاده های کوهستانی

اجتماعی،   4000105069

مدیرکل پیش بینی و هشدار سازمان هواشناسی گفت: از امروز پنج‌شنبه تا پایان وقت روز یک‌شنبه هشتم فروردین وزش باد شدید به شکل محلی و نقطه ای با سرعت ۶۰ تا ۹۰ کیلومتر بر ساعت در بسیاری از شهرها پیش بینی می شود.

وزش باد شدید با سرعت ۶۰ تا ۹۰ کیلومتر بر ساعت/هشدار کولاک برف در جاده های کوهستانی

صادق ضیائیان در گفت و گو با فارس، در تشریح آخرین وضعیت جوی کشور اظهار داشت: روزهای آینده بارش باران، رعدوبرق، وزش باد شدید و در ارتفاعات بارش برف، رخداد مه، کاهش دید افقی و کاهش محسوس دما، در برخی مناطق کشور خواهیم داشت.

وی ادامه داد: این شرایط روز شنبه ۱۴۰۰/۰۱/۰۷ در استان های گیلان، آذربایجان غربی، شمال آذربایجان شرقی و اردبیل، حاکم خواهد بود  روز یک‌شنبه ۱۴۰۰/۰۱/۰۸ استان های گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی و شمال شرق خراسان رضوی با این شرایط جوی مواجه هستند.

مدیرکل پیش بینی و هشدار سازمان هواشناسی اضافه کرد: در این راستا اختلال در تردد جاده‌های کوهستانی، احتمال بالا آمدن آب رودخانه‌ها، کاهش دید افقی، مه آلودگی، کولاک برف در کوهستان و احتمال وقوع بهمن و رخداد صاعقه وجود دارد.

ضیائیان تأکید کرد: توصیه می شود احتیاط در سفرهای برون شهری به ویژه مناطق کوهستانی، احتیاط در صعود به ارتفاعات، عدم جابه جایی عشایر کوچ رو و پرهیز از اتراق در حریم رودخانه‌ها در دستور کار باشد.

* وزش باد شدید به شکل محلی و نقطه ای با سرعت ۶۰ تا ۹۰ کیلومتر بر ساعت

وی بیان کرد: از امروز پنج‌شنبه تا پایان وقت روز  یک‌شنبه ۱۴۰۰/۰۱/۰۸ وزش باد شدید به شکل محلی و نقطه ای با سرعت ۶۰ تا ۹۰ کیلومتر بر ساعت پیش بینی می شود؛ این شرایط امروز در خوزستان، ایلام، بوشهر و شمال سیستان و بلوچستان، حاکم است و فردا در استان های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، کردستان، خوزستان، بوشهر، شمال فارس، کرمان، خراسان رضوی، اصفهان، شمال سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، یزد، قم، البرز، تهران و قزوین، پیش بینی می شود.

مدیرکل پیش بینی و هشدار سازمان هواشناسی ادامه داد: همچنین روز شنبه ۱۴۰۰/۰۱/۰۷ در استان های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، سمنان، قزوین، البرز، تهران، قم، کرمان، خوزستان، بوشهر، شمال فارس، کرمان، یزد، کهگیلویه و بویراحمد، لرستان، کردستان، کرمانشاه، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، ایلام و همدان، وزش باد شدید به شکل محلی و نقطه ای با سرعت ۶۰ تا ۹۰ کیلومتر بر ساعت پیش بینی می شود.

ضیائیان گفت: روز یک‌شنبه ۱۴۰۰/۰۱/۰۸ در استان های سمنان، مازندران، گلستان، تهران، البرز، قزوین، همدان، مرکزی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، نیمه شمالی فارس، کرمان، یزد، اصفهان، قم، نیمه شمالی سیستان و بلوچستان، بوشهر و چهارمحال و بختیاری، وزش باد شدید داریم.

وی اظهار کرد: در این راستا احتمال خیزش گردوخاک، کاهش دید و کیفیت هوا، احتمال بروز خسارت به تاسیسات سبک شهری و روستایی، احتمال آسیب به سازه های موقت، گلخانه ها، تابلوها و بنرهای تبلیغاتی، سقوط اجسام از ارتفاع به ویژه در کارگاه‌های ساختمانی، احتمال شکستن درختان فرسوده و احتمال بهمن در ارتفاعات برفگیر وجود دارد.

مدیرکل پیش بینی و هشدار سازمان هواشناسی اضافه کرد: توصیه می شود محکم کردن سازه‌های موقت و تابلوهای تبلیغاتی، احتیاط در عبور از مجاورت ساختمان‌های نیمه کاره، تمهیدات لازم جهت جلوگیری از خسارات ناشی از وزش باد شدید، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی و ترددهای کوهستانی و عدم پرواز با هواپیماهای سبک، گلایدر و بالگرد در دستور کار باشد.

ضیائیان در تشریح وضعیت جوی پایتخت گفت: آسمان تهران روز آینده کمی ابری همراه با غبار صبحگاهی به تدریج وزش باد پیش بینی می شود؛ بیشینه و کمینه دما فردا در پایتخت 22 و 14 درجه خواهد بود.

وی اظهار داشت: روز آینده زنجان، تبریز و ارومیه با کمینه دمای سه درجه بالای صفر خنک ترین مراکز استان و اهواز با بیشینه دمای 36 درجه بالای صفر گرمترین مرکز استان خواهد بود.