قطر: با ایران و آمریکا در ارتباط هستیم؛ اقدامی از دولت بایدن دیده نشده است

جهان،   4000105045

 وزیر خارجه قطر گفت که این کشور به میانجیگری خود ادامه می‌دهد و ارتباط مستمری با ایران و آمریکا در راستای از سر گیری توافق هسته‌ای دارد.

قطر: با ایران و آمریکا در ارتباط هستیم؛ اقدامی از دولت بایدن دیده نشده است

به گزارش فارس، «محمد عبدالرحمن آل ثانی» وزیر خارجه قطر که در عراق به سر می‌برد، در گفت‌وگو با شبکه العهد، به مسائل داخلی عراق، منطقه به ویژه برنامه هسته‌ای ایران و جهان پرداخت.

او در ابتدا در خصوص عراق گفت که این کشور بحران‌ها و تهدیدات متعددی را پشت سر گذاشته که مهم‌ترین آن مقابله با تروریست‌های داعش بود و اکنون باید به درخواست‌ها و دغدغه‌های مردم رسیدگی شود. به گفته وی عراق کشوری متفاوت از همسایگان خود و کل منطقه است، پیشینه، ترکیب جمعیتی و تنوع قومی و دینی یک نمونه منحصربفرد از عراق تشکیل داده که می‌تواند در راستای بارگردانی قدرت عراق به کار گرفته شود.

محمد عبدالرحمن آل ثانی همچنین گفت که قطر از گفت‌وگوی تمامی طرف‌های داخلی عراقی بدون دخالت خارجی حمایت می‌کند و همه طیف‌ها باید با نگاه ملی‌گرایانه و نه فرقه‌ای و طائفی وارد گفت‌وگو شوند.

وزیر خارجه قطر در بخش دوم مصاحبه خود به موضوع توافق هسته‌ای ایران و تلاش‌های این کشور برای میانجیگری پرداخت و گفت: «تا بدین جا هیچ طرح و ابتکاری از سوی دولت قطر برای جمع کردن ایران و آمریکا دور یک میز وجود ندارد، قطر از دو نقطه نظر به این موضوع نگاه می‌کند؛ اول اینکه بحران میان ایران و آمریکا به نفع قطر و هیچ کدام از کشورهای منطقه نیست و هیچ کس نمی‌خواهد تنش در این خصوص افزایش یابد».

او افزود: «خواهان بازگشت آمریکا و ایران به توافق هسته‌ای و سپس شکل دادن به اساس و پایه گفت‌وگوهای منطقه‌ای میان ایران و کشورهای منطقه هستیم... ما در ارتباط مستمر با دولت ایران هستیم و رایزنی‌ها میان دو کشور چه برای ایجاد یک فضای مثبت در راستای بازگشت به توافق هسته‌ای و همچنین آغاز گفت‌وگوهای منطقه‌ای ادامه دارد و لزوم گفت‌وگوهای منطقه‌ای مسأله‌ای است که امیر قطر بارها در نشست‌های جهانی بر اهمیت آن تأکید کرده است.»

وزیر خارجه قطر سپس گفت که طرف ایرانی واکنش مثبتی به آغاز گفت‌وگوهای منطقه‌ای نشان داده است، اما در خصوص مسأله هسته‌ای هنوز مقدمات و امور در این خصوص آماده نیستند.

در ادامه مجری برنامه درباره روی کار آمدن دولت بایدن و جهت‌گیری وی در مقایسه با دولت دونالد ترامپ در خصوص برنامه هسته‌ای ایران سؤال کرد و «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» نیز در پاسخ گفت که هنوز اقدام عملی از سوی آمریکا مشاهده نشده است و کشورهای مختلفی از جمله قطر و کشورهای اروپایی برای میانجیگری تلاش می‌کنند.

او در این میان به نقش عراق برای از سرگیری توافق هسته‌ای اشاره کرد و آن را بسیار مهم دانست و گفت که بغداد روابط گرمی هم با ایران و هم با ایالات متحده آمریکا دارد، آل ثانی همچنین گفت قطر نیز روابط مستحکمی با دو کشور دارد و ایران را همسایه و آمریکا را هم‌پیمان راهبردی قطر معرفی کرد و سپس گفت که عراق و قطر می‌توانند برای نزدیکی میان ایران و آمریکا با یکدیگر همکاری کنند.

«محمد عبدالرحمن آل ثانی» وزی رخارجه قطر روز گذشته (چهارشنبه) در یک سفر رسمی وارد عراق شد و با «برهم صالح» رئیس‌جمهور این کشور، دیدار کرد. او امروز (پنجش نبه) قرار است به کردستان عراق برود تا با مقامات اربیل دیدار و کنسولگری قطر در این شهر را افتتاح کند.